Inderes kafferum (Del 11)

Måndagmorgon.

17 gillningar

Hemligheten bakom finländarnas lycka är låga förväntningar.

+1 % tillväxt är raketfart.

Ett bolag som inte har betalningssvårigheter är ett kvalitetsbolag på börsen osv.

51 gillningar

Visst kan man fortfarande acceptera betalningssvårigheter; till exempel var SSAB tvungna att vända sig till ägarna runt 2015 när råvarupriserna steg kraftigt och balansräkningen var lite svag. Man kan nog klassas som ett kvalitetsbolag om syftet med verksamheten är att skapa värde för ägarna på ett rättvist sätt. Det enda problemet med den definitionen är väl att någon VD kan bli arg och ropa ut på X och LinkedIn att man måste överväga rättsliga åtgärder.

2 gillningar

Har Verneri (/Inderes) övervägt att köpa Kampens kapell, där ni skulle kunna hålla söndagspredikningar för folkledd kapitalism och ha egna program för de övriga dagarna under ledning av predikanten Verneri? ”Kom och hör det glada budskapet om folkledd kapitalism och köpsidan”… vem vet, riksdagen kanske till slut bjuder in er för att driva er sak? Va?

17 gillningar

Resa vidgar vyerna.

Jag har nu varit i Zürich i några dagar, och jag kan knappt bärga mig tills jag får komma till en billig finländsk mataffär.

Oavsett vad man köper för smått i butiken här, så blir man alltid 30 euro fattigare och snart får man gå till butiken igen.

Efter den här resan får jag nog ändra min avatar och byta ut sedelbuntar mot ett par slantar.

33 gillningar

Det är just det där med “intelligens” som är den farliga zonen. Det finns faktiskt ingenting intelligent i artificiell intelligens. Det är bara en extremt snabb prognosmakare och textproducent. Den “rätta” termen, LLM eller stor språkmodell, är egentligen mycket mer beskrivande. Den har ett stort ordförråd som den använder för att modellera text som ser äkta ut :wink:

4 gillningar

Det är ju precis så som Warren Buffett också beskrev hemligheten bakom ett långt äktenskap: att hitta en människa som har låga förväntningar.

9 gillningar

Bulgariens seger, särskilt i juryrösterna, var verkligen ett litet mirakel. Även precis före finalen kunde man ha fått 100–200 gånger pengarna tillbaka på betting om man hade lyckats förutse segern i juryröstningen. Som någon som själv har följt Eurovision och till och med olika länders uttagningar flitigt, har den här segern varit ganska svår att förstå. Vanligtvis brukar det finnas någon tydlig anledning som gör att resultaten känns logiska. Kanske de obligatoriska jurymedlemmarna under 25 år förändrade jurygruppernas beteende avsevärt, och vid det här första tillfället var det ingen som visste hur det skulle påverka resultatet.

9 gillningar

Jag lyfter själviskt min egen fråga, om någon klok person skulle kunna ge råd gällande när Investor AB:s utdelningar bokförs på Nordeas värdepapperskonto.

På ett allmänt plan kommer utländska aktieutdelningar lite hur som helst och när som helst.

Exempelvis äger jag samma amerikanska bolag via både IB och Nordnet; till det ena kontot landar utdelningen på ca 1 dag och till det andra tar det ett par veckor.

1 gillning

De borde nog redan finnas där på värdeandelskontot. Jag rekommenderar att du frågar kundtjänst. Processerna för många utländska investeringar har varit förvånansvärt manuella hos de traditionella storbankerna. För egen del har det hänt att vissa utbetalningar uteblivit från månadsvis betalande investeringar, för att sedan dyka upp som avräkningar efter ett par år. Det är måttligt kul att rapportera sådant till Skatteverket. Fråga efter räntegottgörelse så brukar det oftast hända grejer.

2 gillningar

Gamla årsredovisningar är verkligen guld värda. Här är ett utdrag från General Electrics årsredovisning för 2006 (publicerad våren 2007).

Aktiekursen kort därefter:

21 gillningar

De bokfördes precis efter att jag hade skrivit inlägget här. Märkte dock till min förtret att det tydligen bara hållits inne 15 % i skatt, och inte 25,5 %… Man har blivit för bortskämd med Nordnet :grinning_face_with_smiling_eyes:

Edit: Det hade visst gått rätt till. Jag hade själv ett felaktigt begrepp om källskatten.

2 gillningar

De drar 15 % även hos Nordnet, eftersom det är ett utländskt papper från vårt västra grannland.

2 gillningar

För mig syns det åtminstone under fliken händelser att det står “för 5 dagar sedan”

1 gillning

Lyckligtvis inte! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Om hantaviruset skulle sprida sig över världen, skulle jag kunna köpa i hopp om att trasorna skulle sälja bättre på grund av förbättrad kontorshygien. :grinning_face_with_smiling_eyes:

9 gillningar

Äntligen bytte Verneri pessimism mot realism :+1:

23 gillningar

Fin kurva. Skulle du kunna lägga till hur mycket GE köpte tillbaka egna aktier för under den perioden och hur EPS utvecklades?

Man får väl ändå inte publicera sånt här? Juurikki har fått en god uppfostran och vet att man inte får ställa bilder sida vid sida (fint ord, eller hur?) slumpmässigt utan ett uppenbart sammanhang, för att undvika missförstånd.

Den här bilden, hämtad från sociala medier och beskuren till en detalj, fastnar inte här. Konstigt? Bilderna fastnade inte förra veckan heller. Vad är det för konstig automatisk censur som är igång här, när inte ens mina egna skärmdumpar går igenom längre?

Jag är osäker på aktieåterköpen, men här är den “fina” EPS-utvecklingen!

Notera att GE, som var känt som ett industrikonglomerat, sakta förvandlades till ett ultrahävstångat finansbolag innan finanskrisen… Där det small. :smiley:

12 gillningar