Inderes' kaffestue (Del 11)

En lille bemærkning: NPS er sikkert et velkendt begreb for jer, men jeg har for eksempel lige googlet det for at forstå, hvad der refereres til i teksten. Jeg er næppe den eneste uvidende, så det er nok en god idé at tilføje til teksten, hvad forkortelsen står for :folded_hands:

3 Synes om

God pointe! Jeg har tilføjet en præcisering af NPS-målingen til artiklen. :slight_smile:

Edit: Jeg har flyttet vores beskeder herover til kaffestuen @Iiizi :folded_hands:

6 Synes om

Jeg så en nyhed i går, der fortalte, at kvinder er bedre investorer end mænd. Jeg tvivler ikke et øjeblik på, at det passer, da kvinder tilgår investering – måske endda lidt ironisk – med færre følelser. Ja, det nytter ikke noget at klynke over det. Mandlig investering kræver radikale handlinger som konstant køb og salg, altså at arbejde med investeringshakken i hånden. Desværre er resultatet ofte en hårdt opgravet grøft, som afkastet løber ned i.

Jeg spurgte min kone for lidt siden, hvordan det går med porteføljen. Hun fortalte, at det samlede afkast for porteføljen var 574 %. Hos mig er det betydeligt lavere, selvom jeg indrømmer at have hjulpet min kone med at vælge “grundstenene” i porteføljen. Hun har bare aldrig solgt noget, i modsætning til mig.

Jeg er heller ikke selv fejlfri. Jeg har solgt for tidligt uden en god grund rigtig mange gange. Et kursfald alene er ikke en grund til at sælge, hvis man har lavet sit hjemmearbejde i forbindelse med købene. Jeg lavede hjemmearbejdet og solgte alligevel. Jeg hylder Masse med denne konstatering: køb billigt, sælg dyrt. (Hvad angår analytikernes kompetencer, mener jeg, at de også burde kunne læse andet end blot regnskaber. Nogle kan, andre kan ikke.)

De seneste uroligheder, USA og Iran – undrer I jer over, hvorfor børserne ikke (endnu) reagerer? Jeg giver jer et tip →

“This too shall pass”

Denne sætning handler oprindeligt, i al sin komik, om et urgammelt persisk ordsprog, som ofte forbindes med historien om Kong Salomon. For os i vesten blev sætningen gjort kendt af selveste Abraham Lincoln. Det er da komik.

Uanset hvad, rigtig glædelig Valborg til alle investorkolleger og læsere af forummet!

53 Synes om

Jeg burde nok tage en pause fra at stirre på kurserne. Porteføljen er 8k i plus i dag, men den overskyggende følelse er irritation over et par af porteføljeselskabernes præstationer.

9 Synes om

Min datter er en markant bedre investor end mig selv, på trods af at hun har købt hver eneste aktie efter min anbefaling og indimellem har spurgt, hvad hun måske burde sælge. Nogle gange har hun fulgt mine opfordringer, andre gange ikke. I sidste uge blev jeg paf, da hun fortalte, at hun havde solgt godt 10 procent af Wärre til kurs 39,70; ellers havde hun intet gjort siden købet. Afkastet var sikkert over 350 % (+ udbytter), mens jeg selv har omkring halvdelen tilbage. Det virker ikke til, at de kvinder stresser over tingene i investeringsanliggender, de stikker bare gevinsterne i lommen.

7 Synes om

Jeg læste det samme og indså, at jeg som mand selv har investeret og vil fortsætte med at investere lidt i stil med det smukkere køn, og det har jeg ingen indvendinger imod.

På den anden side går jeg frem efter det, jeg har lært, dog med lidt tilpasning, det vil sige ikke med en ”køb og glem”-taktik, men snarere en ”køb og husk (at købe mere)”-taktik. Salgene er på et minimum, mens tidsmæssigt spredte små tillægskøb er et aktivt evighedsprojekt, indtil jeg krydser min planlagte mållinje senere.

Og mærkeligt nok, jo længere man investerer og porteføljen vokser, desto kedeligere begynder det at blive, hvilket betyder, at man stirrer mindre og mindre på kurser og porteføljen; det mister ligefrem sin betydning. En voksende formue forhindrer dermed mere effektivt farlige justeringer i den ene eller anden retning, men dette er blot min egen personlige erfaring.

4 Synes om

Jeg bliver nødt til at kommentere her, at der er et par udfordringer med en lille portefølje, når man gerne vil opnå FIRE, og især i starten er det vigtigt at få mange penge ind, så renters rente kan begynde at arbejde:

• Man kommer til at rode med porteføljen og begå dumheder i forsøget på at øge afkastet. Det er ganske vist muligt at øge afkastet, men når man samtidig passer et fuldtidsjob og har haft studier og andet, så er evnen til fordybelse og tålmodigheden brugt op på grund af energimangel, og beslutningerne fører til tab, fordi det er den slags beslutninger, hvor man ikke rigtig har analyseret sine handlinger tålmodigt fra start til slut.
  • Samtidig med at man skal kontrollere sig selv for ikke at ødelægge sin portefølje, skal man slide sig selv op ved at knokle på arbejde og lede efter måder at gøre karriere på.
  • Som prikken over i’et er der ingen livskvalitet, man kan unde sig selv som modvægt til udmattelsen, da man også skal spare op. Situationen er barsk; hvis du ikke sparer op, er der ingen ny investeringskapital at købe for. Man er nødt til at være vedholdende i starten.

Til de andre skribenter: Jeg vil påstå, at i mange tilfælde (dårlige køb, for tidligt salg), når man træffer forkerte beslutninger, skyldes det, at tålmodigheden er sluppet op på grund af livets andre belastninger, og hovedet kan ikke længere klare situationen; man er ikke i stand til at se tingene på lang sigt. Nu hvor vi talte om mænd mod kvinder, så slipper kvinder (måske) lettere udenom stress i livet? Og når de ikke er så stressede, er de bedre til at glemme hele porteføljen. Mænd har midt i deres stress et behov for at ”løse” ting, selvom der måske slet ikke er brug for en løsning.

10 Synes om

Vær god ved dig selv. Dine mål er på alle måder respektable, og at dømme ud fra dine indlæg har du et meget længere liv foran dig end mig. I min alder er der gennem et fornuftigt liv opsparet en formue, som man burde lære at bruge. Det er et problem i sig selv.

Jeg ønsker ikke at slukke din FIRE, men hvis jeg var yngre, ville jeg bruge penge lidt mere rundhåndet i stedet for kun at spare op. Det er altid godt at have opsparing, men man skal også kunne finde ud af at bruge penge.

15 Synes om

Jeg bruger hellere mine penge på en måde, så jeg senere kan udbetale udbytte til mig selv fra mine FIRE-midler, så jeg får frihed fra arbejdet :slight_smile: I denne proces er starten så afgørende for at få sat renters rente i arbejde. Men hvis du har svært ved at bruge penge, kan du jo altid oprette et månedsbudget med penge, som skal bruges.

2 Synes om

Det er jo det, undersøgelserne viser.

Men skyldes det, at tilfældigt udvalgte kvinder er bedre investorer end mænd, eller er det måske muligt, at de kvindelige investorer er en mere selekteret gruppe end de mandlige investorer? Sagen er nemlig den, at investorer ikke er en helt tilfældigt udvalgt stikprøve af befolkningen.

Det er lidt det samme som hvorfor telefonmålinger i 60’erne ikke forudsagde valgresultaterne korrekt. Ikke alle husstande havde en telefon, så stikprøven var skævvredet.

9 Synes om

Her er en artikel fra SalkunRakentaja, som blandt andet fortæller om Bill Ackmans seneste tanker vedrørende AI-projekter. :slight_smile:

Applikationslaget er mere interessant for Ackman end AI-hardwaresiden. I et interview med Yahoo Finance uddybede han sit synspunkt mere konkret.

”Der er selvfølgelig en risiko ved AI, men jeg ser alle disse brugsscenarier inden for sundhedspleje, automatisering og produktivitet. Det vil give enhver borger mulighed for at være iværksætter, være i stand til at bygge ting og skrive software. Efter min mening vil det føre til en acceleration af den økonomiske vækst”, sagde Ackman.

Underoverskrifter:

1. Opbygning af Berkshire-modellen
  2. AI-investeringer som porteføljens rygrad
  3. Der er masser af modstemmer
4 Synes om

De bedste til investor relations. Tillykke til vinderne :star_struck:

https://www.irnordicmarkets.se/results-irnm-2026

12 Synes om

Jeg har overvejet at skifte til banksektoren

11 Synes om

Ifølge undersøgelser foretager mænd flere transaktioner (aktieudvælgelse), hvilket fører til lavere afkast på grund af omkostninger og tabte gevinster. Kvinder er mere passive og foretrækker investering i fonde/ETF’er/indekser. Der findes helt sikkert selektion hos både mænd og kvinder, men ansatte i mandsdominerede brancher (STEM- og finanssektoren) investerer mere sandsynligt, så der er flere mænd blandt investorerne. Desuden har den historiske vægt af, at manden har haft ansvaret for økonomien, helt sikkert en betydning. Summa summarum mener jeg ikke, at det her handler om selektion mellem kønnene, men snarere om forskelle i risikovillighed. Testosteron øger beviseligt risikovilligheden.

6 Synes om

Transaktionsomkostninger er dog sandsynligvis en relativt lille del af det tab af afkast, som transaktionerne medfører; en større effekt ligger nok i, at der handles på et forkert grundlag. Mange investorer ”tager gevinster” og investerer disse i ”fremtidige vindere”, det vil sige sælger Nokia til seks euro og køber First North for alle pengene.

8 Synes om

Gid man bare havde ventet med Nokia på, at kursen steg til seks euro :smiley: Jeg orker dog ikke at gå og ærgre mig over det… som ejer nåede man jo at undre sig over alt fra lanceringen af en eller anden form for smart-børste til den evindelige leg med, hvordan overskud udloddes til ejerne ved at tilbagekøbe og annullere aktier, for så straks derefter at printe den samme mængde nye aktier til ledelsen som tak for et veludført arbejde.

Mine egne investeringer er for en stor dels vedkommende sådan nogle “bedstemor-aktier”, at selv en obligationsinvestor sikkert ville slå mig på afkastet, hvis ikke jeg handlede lidt frem og tilbage med papirerne med skiftende aktivitet. Nå, fondene må leve deres eget liv i porteføljen. Det ville selvfølgelig være fornuftigt at have en endnu større vægtning i fonde, men det er bare ikke så sjovt / interessant / spændende / skræmmende…

13 Synes om

Undskyld hvis dette er lidt uden for emnet: her er et citat fra KELAs hjemmeside.

Hvis jeg f.eks. modtager et større beløb i kapitalindkomst, f.eks. 20.000, vil det så have indflydelse på flere måneder? Eller medregnes det kun for 1 måned?

Kapitalindkomst medregnes normalt i behovsprøvningen for den generelle ydelse på baggrund af det foregående års skatteoplysninger ved at fordele dem jævnt over det følgende år, hvilket vil sige, at den årlige kapitalindkomst divideres med 12. En tilfældig salgsavance medregnes ikke i behovsprøvningen. Kela anmoder efter behov kunderne om yderligere oplysninger om indkomsten til behovsprøvningen.

Hvad er psykologien hos de investorer, der nærmest bliver cheerleadere for det selskab, de ejer?

Et forvirrende fænomen; man skulle tro, at den kritiske sans tværtimod ville øges, hvis en aktie stiger betydeligt i porteføljen. Som om man med endnu større iver ville lede efter svagheder i sin egen tankegang og risici i investeringstesen, som man måske ikke har taget ordentligt højde for, for overhovedet at være klar til at holde fast i aktien.

I stedet er det et interessant psykologisk fænomen, at man nærmest hepper på aktien på en vis ukritisk og fanatisk måde, ligesom en fan af et sportshold.

25 Synes om

Her er en vigtig pressemeddelelse fra STT :smiling_face_with_sunglasses:

Lidl ønsker fremover at betjene sine kunder med endnu bredere åbningstider. Fra den 4. maj vil alle butikker over hele Finland åbne dørene på hverdage allerede klokken syv, med få undtagelser. Størstedelen af butikkerne åbner også klokken syv om lørdagen. Åbningstiderne om aftenen er også blevet forlænget, og de fleste lukker dørene klokken ti.

10 Synes om

Sådan gik det igen, blondine under armen uden for Schengen-loungen og champagne i et plastglas. Jeg lovede min far, at han ikke ville få en arbejder ud af mig; man skal knokle, men der er mere i livet, og i nat er det Hong Kong.

Engang havde man ikke engang råd til huller i lommerne, og om morgenen vågnede man klokken fire og tog bussen mod Pansio-skibsværftet sammen med polakkerne. Den unge Wallet Nahlroos ville ikke have troet det her.

24 Synes om