Ja, sådan kan man selvfølgelig også se på det.
Det, jeg selv har set i industrien som f.eks. serviceleverandørers konkurrencefordele, er følgende meget enkle ting:
1/ Medarbejderne møder på arbejde kl. 07:00 (i arbejdstøj) og tager hjem kl. 15:30 (i arbejdstøj)
2/ Medarbejderne holder frokost- og kaffepauser i henhold til overenskomsten (30 min. og 15 min.)
3/ Medarbejderne er fleksible med pauserne i henhold til overenskomsten, når arbejdsprocesserne kræver det
4/ Medarbejderne forbereder sig på den kommende uge i den foregående uge og på den kommende arbejdsdag den foregående dag. Ved ugens og dagens afslutning følges der op på, om målene blev nået.
5/ Medarbejderne gennemfører arbejdsdagen effektivt og produktivt med en iværksætterånd og selvledelse. Der opstår ingen spildtid og/eller ventetid, i hvert fald ikke som følge af egne fejl.
6/ Fejl ses som udfordringer, og på baggrund af dem opbygges udviklingstiltag og en langsigtet/kortsigtet plan for yderligere udvikling (uddannelse og efteruddannelse via kurser osv.).
7/ Driften styres af serviceleverandøren via et ERP-system (toiminnanohjausjärjestelmä) → styring af arbejde/planlægning/skemalægning/rapportering/fakturering –> alt er på dagsbasis og opdateret, inklusive kvalitetssystemer. F.eks. er udførelsen af dagene (på timeniveau) og afstemning af fakturering på timeniveau nøjagtig og gennemsigtig. Der spares 50 % af dagen, når al kontrol og justering minimeres.
Det, jeg har set gennem knap 20 år hos serviceleverandører ud fra ovenstående som ordregiver og fra ordregiverens perspektiv, er på ingen måde enkelt, selvom det lyder meget enkelt. Teknik er enkelt, men mennesker og processer er ikke. Hvis og når en serviceleverandør får pladen fuld (Bingo) på de 7 punkter, så får jeg næsten lyst til at sige, at den pågældende serviceleverandør har en form for voldgrav (Vallihauta) eller i det mindste en grøft gravet mod konkurrenterne
Måske kineserne og japanerne mestrer det, men finnerne gør ikke, og derigennem opstår der naturligvis også de ekstra omkostninger for eksportprodukterne.