Jeg lærte Ali at kende under coronatiden. Han vækkede en længsel efter den finske natur, som ulmede i mig som en udlandsfinne. Han var den største grund til, at jeg startede en hobby, og han bragte en manglende del ind i mit liv, som jeg ikke tidligere havde været bevidst om manglede.
Ali var en fantastisk rollemodel og føltes næsten som en ven.
Finske private investorer har i de seneste år oplevet så meget smerte og lidelse som følge af First Norths langvarige, elendige udvikling, at undersøgelse af og investering i diverse rus- og nydelsesmidler, baseret på min investorsentimentanalyse, vil blive den hotteste trend i 2026.
Det her mindede mig lige om noget. Dengang Magnora-hypen var på sit højeste, var der vist en i kaffestuen, der lancerede udtrykket “tvangskøb” (pakko-osta). Fri fortolkning: @Pohjolan_Eka har fundet en skjult perle, og hvis man lader være med at købe den, bliver det enhver forum-brugers største investeringsbrøler resten af livet.
Det var heller ikke dårligt, men jeg indså lige, at intet har ændret sig for mit vedkommende.
Jeg har nu fået mere feedback på de skjulte perler, hvor købet er gået hen og blevet en forumists største investeringsbrøler resten af livet, men det er godt, at der også findes eksempler på det modsatte
Det her er fantastisk! Jeg havde ikke forventet at opleve den dag, hvor nogen lavede et retro-spil baseret på Inderes’ analysedata. Nu er vi ved begyndelsen af noget helt nyt.
I min barndom kodede min ven Jere spillet “The Börssi”, hvor kendte finske aktier bevægede sig tilfældigt, og så sad man i dagevis og tradede porteføljen i en slags DOS-inspireret brugerflade. Jere blev serieiværksætter, og jeg endte som analytiker.
Stadig lidt i chok over, at min (højtuddannede og erhvervsaktive) mor i morges spurgte, om det kunne betale sig at investere i det der. Jeg troede først, jeg var med i skjult kamera. Det pågældende link var dukket op i Google Nyheder. Man spekulerer bare på, hvor meget svindel der vil blive fremover, når de ved hjælp af kunstig intelligens bliver endnu mere troværdige.
Mig, når man møder den gruppe, der bagatelliserer noget med den begrundelse, at der findes noget værre et andet sted.
Ganske frugtbart, da der som regel altid findes noget mere fordømmelsesværdigt. Det bedste er, at man på det tidspunkt normalt ikke engang kender skribentens holdning til det emne, der er bragt på banen.
Ja, jeg undrer mig også over, at folk disser mikroovnen. For eksempel giver det ingen mening at koge kartofler, især hvis man kun laver mad til sig selv. Den nemmeste måde at tilberede et par kartofler på er at vaske dem og lægge dem i mikroovnen, præcis som de er, med skræl og det hele. Man behøver ikke engang en beholder. (edit: Glemte at nævne, at man selvfølgelig bør prikke huller i skrællen med en gaffel, hvis man ikke vil have, at de eksploderer.)
Ligeledes, hvis du ikke har prøvet at koge ris i mikroovnen, har du gjort det forkert hele tiden. Det er det nemmeste, hurtigste, giver det mest ensartede resultat, og det brænder ikke på.
Bare rolig. Som en løsning på dette er der opfundet fodertilsætningsstoffet Bovaer, som reducerer metanudledningen.
Køerne prutter nu mindre, men tilsyneladende har en lille bivirkning været, at dyrene er blevet syge og har fået det dårligt. Derudover er der blevet spekuleret i, at tilsætningsstoffet også har haft en indvirkning på mælkekvaliteten.
Dyrevelfærd er tilsyneladende vigtigere for Valio end at sænke metanudledningen, så Valio besluttede at suspendere brugen af det fodertilsætningsstof, de brugte i hemmelighed.
I februar 2026 har Valio dog besluttet at indstille brugen af Bovaer®-tilsætningsstoffet. Det betyder, at kvæg, der fremover kommer til Atria, heller ikke længere vil blive fodret med foder, der indeholder Bovaer®-tilsætningsstoffet.
Jeg ved ikke, om det er Bovaer og forringelsen af mælkekvaliteten eller tilføjelsen af planteolier i produkterne, der ligger bag problemerne, men baseret på clickbait-overskrifterne har Valio haft store udfordringer med produktkvaliteten.
Man skulle tro, at alle Helsinki-investorer havde råd til noget bedre. Køb fremover Wagyu A5-kød fra Japan. Kiloprisen er kun 200 €/kg, men det er en lille pris at betale, når man tænker på, at metanudledningen bliver i Japan, og rygterne siger, at dyrevelfærden sikres ved at spille klassisk musik, læse haiku-digte og give massage.
Hvorfor er jeg begyndt at føle, at ødelæggelse af aktionærværdi på en eller anden måde er vores finners nationalsport ved siden af støvlekast og konebæring?
Måske er der her stof til et kvarter?
Det er nytteløst, at de anklager startup-parret. I stedet for deltagerne i programmet ”Gift ved første blik” burde man jagte producenten og programbestilleren.