Inderes' kaffestue (Del 11)

Mange har allerede givet gode svar. Jeg vil bringe nogle nye perspektiver på banen:
Når man tager afsted for første gang, vil man nok gerne se de gængse seværdigheder. Som ved enhver destination kan man i gode rejseguider finde fine bymål med alt fra seværdigheder til kultur, som fungerer uanset årstiden.

Hvis man er afsted i længere tid, kan man også overveje en afstikker til steder uden for de største turistområder.
Her er nogle særlige anbefalinger til de forskellige årstider:

Sommer:
Mange steder tilbyder Natsumatsuri (夏祭り). Det betyder japanske sommerfestivaler, som er en central del af den lokale kultur og tradition. Disse festivaler afholdes over hele Japan i sommermånederne og inkluderer typisk fantastisk fyrværkeri, parader, traditionel mad, taiko-trommer, eller hvad end den lokale specialitet nu er. De varer normalt en dag eller to, så man skal vide, hvor man skal hen og hvornår. I de større byer er det selvfølgelig også i større skala. For eksempel er mine flotteste oplevelser med fyrværkeri knyttet til netop disse festivaler.

Efterår:
Efterårsfarverne (ruska) i Naganos bjerge (de såkaldte japanske alper) er blandt de smukkeste i Japan og starter normalt (ifølge AI) efter den første uge i oktober. Det er en populær tid til vandring, og landskabet er storslået i det område (f.eks. Hakuba, Kamikochi). Man kan vælge ruter alt efter ens egen tidsplan. Som et specifikt rejsemål er den stemningsfulde lilleby Karuizawa også værd at nævne, men det er måske mere et afslappende tilflugtssted og et hvilestop på en længere tur.

Vinter:
Som andre også har nævnt, er det en lidt kølig tid. Men også mere rolig. Hvis man nu opholder sig i Kansai-området og tilbringer noget af tiden i Osaka, kan det være sjovt at smutte forbi Universal Studios Japan. Der er f.eks. et separat Nintendo-område. Varme kilder (onsen) føles efter min mening særligt behagelige på denne årstid, så det er værd at overveje en destination, hvor man kan nyde det.

Forår:
Forår og hanami er et begreb, som mange allerede kender, men man kan ikke lade være med at anbefale det. Kirsebærblomsterne er smukkest her. Udfordringen er selvfølgelig, at man ikke helt præcist kan fastsætte datoen, og de blomstrer kun i deres fulde pragt i kort tid.

Anbefalingerne stammer fra mine egne eller mine nærmestes erfaringer, og andre kan have andre bud på sæsonernes “top picks”.

11 Synes om

Før i tiden var selv laksene ordentlige. :frowning: Nu svømmer de rundt dér, helt høje på coke. :enraged_face/

22 Synes om

25 Synes om

Det ser ud til, at Ransu har været ude at fiske med Pablo, og efter turen er fiskene blevet hooked på nogle lidt stærkere sager:

9 Synes om

Jeg må anbefale Hokkaido efter dine eventyr i Japan. Det bedste tidspunkt på Hokkaido er især efteråret, men også foråret.

Sapporo er en fantastisk by med masser af god og billig mad. Der er en stor sommerfestival i juli og august. Alle de store japanske ølmærker har deres egne store mad- og drikkeområder i byparken i centrum. Det kan anbefales at blive der i 2-3 dage, før du tager videre.

Noboribetsu er et fantastisk sted i det sene efterår og det tidlige forår. Tag direkte til hotellet Dai-ichi Takimotokan, og du får helt sikkert en af de bedste onsen-oplevelser i Japan. Du kan betragte de boblende varme kilder i krateret lige foran dig fra den enorme indendørs og udendørs onsen. Det er den eneste onsen, jeg har set, hvor der også serveres alkohol og drikkevarer, som man må tage med i vandet. Et fantastisk område til længere gåture, mens jorden bobler lidt overalt. Du kan for eksempel gå til Kuttara-søen (Lake Kuttara), som er en kratersø.

Til et lidt mere aktivt eventyr er der Kushiro. Et enormt fredet moseområde, man kan vandre omkring, og med en kort togtur kan man komme til Tōro-søen (Lake Tōro) for at tage på kanoeventyr. Super god og billig fisk og skaldyr. I ”centrum” er der en stor klynge af fiskerbåde og et forarbejdningsanlæg.

Tōya-søen (Lake Tōya) anbefales ofte, når man besøger Hokkaido. Den er et besøg værd, men jeg ville ikke bruge mere end 3 dage der. I nærheden ligger Lake-Hill Farm, som har virkelig god is og overraskende god pizza. Fantastisk udsigt. Forbered dig på lange køer, hvis du ankommer i den varme sommertid.

Uden for Hokkaido er Aomori Nebuta-festivalen i august storslået. Hvis du ankommer en time før optoget starter, kan du snige dig langs flodbredden og være ved optogets startsted og se forberedelserne og starten af optoget uden trængsel.

Jeg har været på Okinawa to gange, og jeg har aldrig helt forstået stedet. Japanere er som bekendt ikke meget for at ligge i solen. Man har brug for en bil for at komme rundt overhovedet. Der findes så mange andre steder i verden, hvis man vil have smukke strande, flot udsigt og +30 graders varme, at det efter min mening ikke er værd at tage turen fra Finland.

14 Synes om

Vi fik ikke benzin til en euro, og balladen i Hormuz har kun gjort tegnebogen lettere.
Konklusion: bilen afmeldes.
Nå, den egentlige årsag er faktisk, at forårsvejret lokker en til at bevæge sig! Men sådan ca. 6 € om dagen er da også en pæn sum at spare. :man_walking::man_biking:

Hvis dette vakte din interesse, så foregår afmelding af bilen fra trafik på Trafis hjemmeside på et minut (første gang kan det tage tre) og koster 7 €. Den kan tilmeldes igen når som helst, også på et minut. Det koster ikke noget. Afhængigt af bilen begynder besparelsen at rulle efter en dag eller to.

17 Synes om

Nej nej, jeg har ikke taget noget. Min positive narkotikatest skyldes udelukkende de laks, jeg spiste på min forretningsrejse til Oslo.

5 Synes om

Heldigvis er hver eneste forbandede grøft i Finland spærret af en eller anden dæmning, og det er umuligt at bygge fisketrapper i dette land af fæhoveder! Der er ikke mange laks, der svømmer her. :enraged_face:

3 Synes om

Nej, desværre er tyren allerede blevet slagtet og spist, sådan er skikken. De færreste tyre får lov at beholde livet efter kampen, uanset hvordan det går.

Denne triste og for tyreopdrættere, kostumierer m.m. samt arenaselskaber yderst indbringende tradition vil formentlig fortsætte, så længe der også er tilhængere af kampene blandt de kongelige. Jeg arbejdede med nyheder i over 20 år på tværs af Spanien og Portugal. Traditionen lever også i Portugal og Mexico.

3 Synes om

Det er sjældent, at offentlige personers død berører mig, men det her gjorde mig virkelig tavs. Det kom helt ud af det blå. Det viser virkelig, at ingen ved, hvor meget tid man har tilbage på jorden. Ali Leiniö var en af mine absolutte favoritter, når det kommer til genren med friluftsvideoer på YouTube. Jeg har set næsten hver eneste video gennem årene, efter jeg fandt kanalen i, så vidt jeg husker, 2019. Han inspirerede også mig til at genfinde gnisten for friluftslivet.

Hvil i fred, Ali.

70 Synes om

Helt sikkert. Mange ture foretaget sammen, selvom vi ikke kendte hinanden personligt eller nogensinde har mødtes.

22 Synes om

Præcis de samme vibes. Det føles som om en nær person er gået bort. En af de første YouTubere, jeg begyndte at følge. Og stadig nok den eneste, hvis videoer jeg har set flere gange. Virkelig triste nyheder :pleading_face: R.I.P

21 Synes om

Jep, denne nyhed ødelagde også min dag.

Har gået mange vandreture i Lapland baseret på læringen fra Alis videoer og fundet mange fantastiske steder via hans tips. Manden fik mig til at værdsætte den finske natur på en helt anden måde.

En af de største på Suomitube er borte :frowning:

25 Synes om

Er der nogen, der har erfaringer med, hvor let det er at finde ordentlige og prisbillige hotelværelser “på farten” til samme eller næste dag, hvis målet er en uplanlagt togrejse “fra Sapporo til Hiroshima” uden for sæsonen?

Det kan anbefales at kigge på de såkaldte business-hoteller. De er normalt lidt mere skrabede i forhold til faciliteter, men billige. Beregnet til en overnatning eller to. For eksempel er Super Hotel-kæden sådan en. Det har fungeret godt, har tilbragt flere nætter der.

6 Synes om

Ryger det gennemsnitlige afkast på aktiemarkedet i skraldespanden på samme måde, som det skete for renternes vedkommende? På grund af nogle instruktioner udefra ændrede den finske stat sine lån til variabel rente, mens renterne lå på nul eller var negative. Hvis det nu ender med, at man næsten samtidigt også skal ændre sit syn på afkastet fra aktiemarkedet, så ser det ikke ret godt ud. Lad os håbe på det bedste.

1 Synes om

Beklager. Jeg kan bare ikke lade være med at poste det her igen:

20 Synes om

Som Wallet_Nahlroos kommenterede, er Japan det forjættede land for forretningshoteller. Du kan helt sikkert finde hoteller på farten, hvis målet er et hotel til en rimelig pris med et værelse på 8-13 kvadratmeter i byen. Der er masser af APA-hoteller og andre.

1 Synes om

Opdræt af tyre i fangenskab og slagtning :white_check_mark: :grinning_face: :+1:
At tirre tyre kortvarigt til underholdningsformål :no_entry: :person_gesturing_no: :-1:

For min skyld kunne vi først forbyde kødproduktion fra industrilandbrug, før vi blander os i andre landes betydeligt mere harmløse nationaltraditioner. Der findes naturligvis mange former for etisk tænkning :thinking:

10 Synes om