Mange har allerede givet gode svar. Jeg vil bringe nogle nye perspektiver på banen:
Når man tager afsted for første gang, vil man nok gerne se de gængse seværdigheder. Som ved enhver destination kan man i gode rejseguider finde fine bymål med alt fra seværdigheder til kultur, som fungerer uanset årstiden.
Hvis man er afsted i længere tid, kan man også overveje en afstikker til steder uden for de største turistområder.
Her er nogle særlige anbefalinger til de forskellige årstider:
Sommer:
Mange steder tilbyder Natsumatsuri (夏祭り). Det betyder japanske sommerfestivaler, som er en central del af den lokale kultur og tradition. Disse festivaler afholdes over hele Japan i sommermånederne og inkluderer typisk fantastisk fyrværkeri, parader, traditionel mad, taiko-trommer, eller hvad end den lokale specialitet nu er. De varer normalt en dag eller to, så man skal vide, hvor man skal hen og hvornår. I de større byer er det selvfølgelig også i større skala. For eksempel er mine flotteste oplevelser med fyrværkeri knyttet til netop disse festivaler.
Efterår:
Efterårsfarverne (ruska) i Naganos bjerge (de såkaldte japanske alper) er blandt de smukkeste i Japan og starter normalt (ifølge AI) efter den første uge i oktober. Det er en populær tid til vandring, og landskabet er storslået i det område (f.eks. Hakuba, Kamikochi). Man kan vælge ruter alt efter ens egen tidsplan. Som et specifikt rejsemål er den stemningsfulde lilleby Karuizawa også værd at nævne, men det er måske mere et afslappende tilflugtssted og et hvilestop på en længere tur.
Vinter:
Som andre også har nævnt, er det en lidt kølig tid. Men også mere rolig. Hvis man nu opholder sig i Kansai-området og tilbringer noget af tiden i Osaka, kan det være sjovt at smutte forbi Universal Studios Japan. Der er f.eks. et separat Nintendo-område. Varme kilder (onsen) føles efter min mening særligt behagelige på denne årstid, så det er værd at overveje en destination, hvor man kan nyde det.
Forår:
Forår og hanami er et begreb, som mange allerede kender, men man kan ikke lade være med at anbefale det. Kirsebærblomsterne er smukkest her. Udfordringen er selvfølgelig, at man ikke helt præcist kan fastsætte datoen, og de blomstrer kun i deres fulde pragt i kort tid.
Anbefalingerne stammer fra mine egne eller mine nærmestes erfaringer, og andre kan have andre bud på sæsonernes “top picks”.