Kærnemælk. Viili. Kød med fedt og diverse klumper og sager. Det var det i barndommen, og det er det stadig![]()
Nakkekoteletter og entrecote nævnt ![]()
Jeg blev helt sulten af at tænke på, hvad man kan få ud af det på en kulgrill.
Jukkas tweet om tech-aktiernes stigning og værdiansættelser ![]()
https://x.com/JukkaLepikko/status/2046542368950640709
Traumemad er spinatsuppe, i børnehaven skulle man altid ”smage”, hvilket betød at man sad ved spisebordet i en evighed.
Jeg kan stadig ikke spise den suppe i dag, selvom jeg ellers er altædende![]()
Det uundgåelige er sket på tyrefægterarenaen, da hornet ramte ”bullseye”.
Forhåbentlig forårsagede hændelsen ikke traumer for det stolte horndyr.
I går hørte jeg nyhederne i radioen, og der blev det sagt, at på grund af stigningen i oliepriserne er nyregistreringerne af elbiler i 1. kvartal steget med så og så mange procent i forskellige lande. Dette er dog en lidt vildledende konklusion, da operation Epic Fury startede på den sidste dag i februar, og der gik endnu en god uge, før olieprisen steg voldsomt, og man forstod, at krisen ville blive langvarig. Situationen påvirkede altså næppe tallene for 1. kvartal synderligt, da tiden fra købsbeslutning til nyregistrering er adskillige uger. Først i nyregistreringerne for 2. kvartal vil vi se, hvor meget stigningen i oliepriserne reelt påvirkede tingene.
En ret barsk skæbne, hvis alle ejendele er fjernet fra lejligheden og ovenikøbet smadret, som det interviewede øjenvidne lader forstå. Jeg ville sgu nok også selv bande og svovle; penge erstatter ikke nødvendigvis alt, selvom det hjælper.
Der var masser af reklamer fra bilforhandlere i starten af året for biler til ‘hurtig levering’. Jeg undersøgte det ikke nærmere, men der kan virkelig have været lagerbeholdning til hurtig levering.
Det føles bare så vildt, at der træffes beslutninger for flere titusinder af euro, når benzinen midlertidigt koster 20 cent mere ved pumpen.
Jeg har selv en pænt stærk “bilfeber”, men jeg kan bare ikke få købet af en nyere bil til at være økonomisk mere rentabelt sammenlignet med at tanke en 7 år gammel benzinbil.
Det klares da nemt! Prøv at regne med, at de sidste to måneders stigning i oliepriserne og væksten i efterspørgslen på elbiler fortsætter i en jævn kurve de næste 5 år, så begynder beregningerne hurtigt at se sådan ud, at selv en hurtig levering ikke længere er hurtig nok.
Noget, jeg ikke forstår ved mit andet hjemland. Stadig færre tyre bliver pint, men på en eller anden måde er der stadig tilhængere af “traditioner”. For min skyld kunne traditionen godt slutte med disse billeder og denne stemning.
El Rey Morante de la Puebla fik skader på et ømt sted.
100 % på kort tid? Det er et stærkt tal, kan du uddybe casen lidt nærmere?
Nokia-kursen blev fordoblet på under et år. Min beholdningsperiode for aktierne var altså under et år, hvilket jeg betragter som kort tid. Jeg kunne selvfølgelig have skrevet tidsrammen, da et år jo er lang tid for andre.
Jeg læste også den samme nyhed, men tænkte, at det ville være en lottogevinst for mit vedkommende. Mængden af ting derhjemme er begyndt at give mig stress i løbet af de sidste ti år. En stor del af mine egne ting er allerede fjernet, men for eksempel ligger der ti år gamle ”Meidän Perhe”-blade oven på et skab, som helt sikkert vil blive læst igen en dag…
Jeg har normalt været der i maj og oktober. Vejret er ganske passende efter nordiske standarder på det tidspunkt. Varmt, men ikke hedt. I juni/juli er det på sit værste ekstremt varmt og fugtigt, selv for de lokale.
I januar kan vejret også være helt fint; for eksempel var det i år omkring +10…+15 C. Man kan klare sig med en fleece.
@ademon Lige præcis! Min egen favorit er kartoffelbåde med skræl i airfryeren. En sjat god olivenolie og lidt peber, så er den hjemme. Jeg har skrællet kartofler forgæves i lysår, før det gik op for mig, at det ikke er nødvendigt.
Gad vide, hvor meget unødigt arbejde vi egentlig laver i madlavningen
Jeg har selv længe lavet makaronigratin uden at koge makaronierne først; jeg tilsætter bare lidt mere væske end i opskriften. Min søn tog effektiviseringen et skridt videre og lod også være med at stege hakkekødet, og det fungerer fint. De bliver jo alligevel tilberedt i løbet af den time, de står i ovnen ![]()
Her finder du en klassiker fra studietiden: Nistipata. Der blev afprøvet et par versioner, enten makaroni eller ris kombineret med tun eller hakket kød – dengang var tun nemlig stadig rigtig billigt. Alt koges i den samme gryde på samme tid for at minimere tid og besvær. Det var ikke godt, ikke engang middelmådigt, men man overlevede beviseligt ved at synke det.
Det har jeg også spist i sin tid. I de gode tider var der endda ketchup til at sprøjte på det…
Og når man rigtig begyndte at flotte sig, så røg der madlavningsfløde i. Uh ha. Kødet stegte jeg dog altid for sig selv, der måtte være en grænse.