Hvordan blev du narkoman? Pengene rakte ikke længere til kaffe.
Manden har kun et par ugers erfaring som ekspert hos Inderes, og straks er han herinde på forummet og gøre sig klog ![]()
Jeg har bemærket, at udnyttelse af cashback eller andre betalingsfordele ikke er særlig udbredt. Det falder selvfølgelig i kategorien “hvorfor gør folk ikke det ene, det andet og det tredje”. Jeg moraliserer ikke, jeg undrer mig bare.
Du køber jo alligevel de samme varer. Hvis du f.eks. benytter et Bank Norwegian-kort, får du maks. 75 € i cashback om året. Hvis man investerer disse (gratis penge?), f.eks. over en 20-årig periode, så vil denne pulje med mine evner lande på ca. 1.000 €. For en rigtig investor vil det være i omegnen af 2.000 €.
Eller også kan man købe blomsterjord for det eller tyve flasker af verdens bedste øl, Sierra Nevada Pale Ale (IKKE EN KØBSANBEFALING!).
Alle investorer, der ikke har råd til kaffe, bør gøre som mig. Køb Emilia Classic i Lidl; heromkring koster en pakke i hvert fald et sted mellem 1,5-2,5 €. Så laver du selvfølgelig kaffe på det og løber på toilettet. På tønden sværger du, at du aldrig køber det produkt igen. Jeg kan dog fortælle dig løsningen, så du ikke behøver at opleve det selv. Bland halvdelen af noget helt almindeligt lysristet kaffe (Juhla Mokka, Kulta Katriina) med halvdelen Emilia Classic, men lad være med at bruge for store mål, ellers skal du løbe på toilettet igen. På denne måde bliver resultatet god, nærmest vanedannende god og aromatisk kaffe. Man får altså både fortyndet kaffens smag og gennemsnitsprisen på kaffepakken.
Her til morgen Pauligs bykaffe, hvoraf New York er min favorit.
Pauligs bykaffe, når du vil investere i noget, der er lidt bedre end det sædvanlige, og ikke vil tynde kaffen ud ![]()
ps. Den var på tilbud i S-Market til en pris af 6,99 eur/pk.
Lad os tage en dybdegående gennemgang og få desmerkatten på bordet i form af en afstemning.
Jeg er:
- Kvalitetskaffe-investor
- Værdikaffe-investor
- Vækstkaffe-investor. Jeg dyrker dem… eller maler dem i det mindste selv.
Ikke udbredt, men det ser ud til, at folk i nogen grad optjener flypoint med kreditkort og sikkert også cb. Jeg gætter på, at S- og K-gruppens betalingsfordele måske er i ret almindelig brug?
Bank Norwegians 0,5 % cb er meget fin, men med det generelle nuværende prisniveau føles maks. 75 EUR/år som ret lidt. Morrow Mastercards 1-2 % cb / maks. 200 EUR/år er virkelig noget, men selskabet stopper med det nu efter april.
Jeg er lige vendt hjem fra en 3 måneders tur til en øde ø uden internetforbindelse! Det var herligt, men det er også rart at være tilbage ved børsen.
Inden jeg åbner for nyhederne, er det rart lige at tjekke børssituationen!
Det ser ud til at have været ret roligt, S&P 500 er steget et par procent. Rallyet lever altså stadig i bedste velgående, rart ikke at skulle stresse.
Talen om en øde ø fik mig til at tænke på, at en eneboer som mig tydeligt bemærker, hvordan telefonen udspionerer sin bruger. Jeg tror ikke, at et menneske med mange kontakter er i stand til at se det i al støjen.
For en eneboer er sagen dog helt klar. Denne mobil kigger med gennem kameraet, lytter med via mikrofonen, læser tekst på skærmen og læser især denne beskeds copy/pastes. Og den viser aldrig noget grønt lys, når kameraer eller mikrofoner er i brug.
En dag tapede jeg mikrofonen til. Bare af interesse for at se, hvad den ville sige, når der ikke kunne høres noget. Der begyndte at dukke indhold op i de sociale mediers feeds, som refererede til en ødelagt mikrofon. Jeg begyndte at modtage AI-genererede motivationstaler og reels, hvor der blev svoret til fred og stilhed.
Jeg har vidst, at kameraet har kigget med i de sidste 5 år, da det på en eller anden måde fandt ud af mine militære rangtegn og tilbød billeder af tilsvarende. Og man bemærker det også på andre måder. Der kommer lignende situationer, stillinger og ansigtsudtryk i mine feeds, som dem jeg selv har.
Men det, en eneboer frem for alt bemærker, er, at de få gange, man har kontakt med andre, så finder telefonen ud af deres hemmeligheder – lige fra alkoholproblemer, narkoproblemer, datterens konfirmation til brugte sexkostumer og feticher – og præsenterer dem som hints i mit feed. De drukner ikke i støjen, men er krystalklare ændringer i feeds, der ellers altid er forblevet de samme før mødet. Jeg har utallige gange bekræftet, at de rammer plet.
Denne telefon er en lortemobil, og jeg ville drukne den i en spand vand, hvis jeg ikke havde brug for lejlighedsvise AI-søgninger og information fra investeringsverdenen. På arbejdet har man selvfølgelig også brug for den.
Jeg fik denne i gave engang, og det var rigtig god kaffe. Nogle gange, når nogen spørger, hvad jeg ønsker mig i f.eks. julegave, beder jeg om god kaffe. Jeg har også sådan en lille billig kaffekværn, som jeg fik i gave, og siden da har jeg indimellem fået hele bønner i gave – bl.a. er Löfsbergs hele bønner gode. ![]()
Men normalt drikker jeg de dér USSR-agtige “jord på pose”-kaffer.
Lidls kaffer er faktisk overraskende gode. ![]()

Jeg forstår virkelig ikke, hvordan nogen gider at drikke kaffe fra Lidl eller overhovedet kaffe på supermarkedsniveau, når for eksempel Coffee Friend tilbyder premium-kaffe som hele bønner til en kilopris på 17-18 €.
Jeg fik et tip i går…. disse by-kaffer som bønner kommer i næste uge i hvert fald i K-supermarkedernes tilbudskampagne. Hvis jeg husker rigtigt, har jeg drukket Singapore, men jeg syntes ikke, den var særlig god. Jeg må hellere prøve den der New York…. tak for tippet ![]()
{“content”:“Fortæl mig, hvad dine yndlingskaffer er? Har du nogle favoritter inden for ristningsgrad 1-3, eller er de alle mørke som en dæmons røv?\n\nHvilken kværn bruger du til din kaffe, og hvilken grovhed? Og hvordan brygger du din kaffe, og er der nogle pro-tips?\n\nOg hvis vi nu skal nørde med kaffe, hvad kommer du så i den?\n\nLige nu drikker jeg Juhlamokka Sävy, brygget med en alt for sjældent rengjort Moccamaster og købt på tilbud. Det hele blev kronet med en sjat fedtfattigt opvaskevand. En meget fancy smagsoplevelse, kan man sige
”,“target_locale”:“da”}
Åbenlys udnyttelse af intern viden til at manipulere markedsefterspørgslen?
Her for nylig på en flerdages forretningsrejse vandrede jeg hver morgen fra hotelmorgenmaden til en café i nærheden i jagten på en ordentlig kop kaffe. Fruen spurgte, om hotelkaffen virkelig er så ringe, at det kan betale sig at smide en femmer+ efter en flat white, især når hverdagskaffen derhjemme er Clipper-pulverkaffe lavet på havremælk…
I Lidl kan man efter min smag finde helt okay bønner med en ristningsgrad på 3-4 (på en skala fra 1-5). De bedre bønner er også i høj kurs der.
Segafredos Pausa er et af standardvalgene, selvom den vist ikke kan fås i Lidl. Jeg drikker selv kaffen som enten macchiato eller cortado, så en lille tår mælk runder smagen så meget af, at jeg ikke er helt så kræsen med bønnerne. Man kan dog sagtens genkende en tilstrækkelig dårlig bønne selv gennem mælken.
Min kone købte 11 kg bønner i Spanien, før vi tog hjem, og nu kører vi i et stykke tid på Carrefour-bønner, som jeg husker kostede 11 €/kg. Det er en god bønne, og smagen af det sydlandske hjem kan mærkes i koppen.
Den bedste sorte kaffe, jeg har drukket, er den, min bror har lavet (I skulle se hans kaffehjørne). Når en civilingeniør (diplomi-insinööri) kaster sig over noget, han elsker, kan resultatet virke en anelse skræmmende for en helt almindelig person. Der var tale om en espresso lavet på Jamaican Blue Mountain-bønner.
Ofte når man begynder at rode med “specialkaffe”, vælger man den mørkeste variant, da det er det nemmeste. Smagene er ikke så raffinerede og nuancerede.
Om morgenen har jeg givet mig selv lov til at nyde en latte eller en cappuccino. Ellers står den kun på espresso, og en sjælden gang imellem slår jeg mig løs med en americano. Og latte selvfølgelig med sødmælk ligesom i Italien.
Caprisette Italiano, der er velegnet til espresso, har et fremragende pris/kvalitetsforhold. Til mælkebaserede kaffer foretrækker jeg f.eks. Caprisette Dolce Vita, som er min favorit lige nu.
Udstyret står over for en opgradering, Lelit Victoria & Niche Zero er på indkøbslisten. Hvis man vil have en god starter-kombo til espressoens vidunderlige verden, bør man investere i en kaffekværn. Kværnen har en større betydning for den færdige espresso end selve maskinen. Fellow Opus er en god kværn, som man kommer langt med, og den kan findes på tilbud til under 200 €.
Nu må jeg afsted på vagteljagt, på gensyn venner.