Det mest irriterende er dog mennesker, der ikke ved, hvordan man bruger metroen eller toget. De maser sig ind, før folk er kommet ud. De “smarteste” venter dog uden for døren, men stadig lige ved døren, så man ikke effektivt kan komme ud af vognen. Jeg har personligt løst problemet ved at tage en taxa til arbejde, men det har også sine omkostninger.
Det her begynder at have lidt af en Folkets Radio (Kansanradio) vibe ![]()
Det er lige præcis det, der er:
Som undermåler skal man købe papkasser at sidde på for at kunne se ud over rattet. Pedalbiler findes i passende størrelse, men det er træls at køre på motorvejen med sådan en, når man begynder at svede på panden, og så er det irriterende at være svedig på panden på arbejde. Alt bliver altid prissat og dimensioneret efter den gennemsnitlige/almindelige borger. Man kunne godt tænke lidt på de specielle borgere en gang imellem.
Vi kan hermed erklære påsken for en festperiode for specielle borgere og irriterende ting.
Høje dør også tidligere end lave. Korte får altså glæde af renters rente-effekten længere. ![]()
Du har ret. Jeg kastede en opgave til chatgpt om at lave en tabel, hvorfra alle (desværre kun mænd) kan se deres egen levetid. Jeg gav selvfølgelig tilstrækkeligt med data, så resultatet er videnskabeligt gyldigt.
“Hvis Odd er meget tynd [er faldet meget fra ATH], eller er faret vild langt fra havet, kan der være behov for hjælp. Man bør dog overvåge situationen og ikke styrte hovedkulds ud for at hjælpe.
Hvis du er i tvivl om Odds behov for hjælp, kan du f.eks. ringe til [analytiker] Dyrelivshospitalet og spørge om råd.”
Et lydkort med højttaler til installation i en computer, der efterligner lydene fra en eller flere udvalgte, gamle harddiskmodeller. Disk access-rutinerne timeres i henhold til den korrekte diskaktivitetssignal. Der medfølger endda en lille superkondensator, så lyden af retrodiskens spin-down kan høres, selv efter at computeren er slukket. ![]()
(Dette er en prototype, ikke kommercielt tilgængelig endnu.)
Dem findes der jo. Book en ferie til et sted kun for voksne. Min grund til dette er dog anderledes end din. Jeg vil have en pool på ferien, hvor jeg kan svømme et par kilometers træning hver dag.
Jeg har det lige modsat. Nogle gange har jeg endda talt med en undskyldende forælder i et fly om, at børns stemmer ikke generer mig, så længe de ikke er mit ansvar.
Andres børns klynken generer mig ikke, når jeg ikke selv skal reagere på det. Det bekymrer mig slet ikke nu, hvor jeg kan diskutere med mine egne børn, hvilken motorcykel eller badmintonketcher de hver især vil købe næste gang, og på hvilket grundlag. Eller om man skal lade Seligson-fondene, der allerede er blevet ret dyre, stå, eller om man skal overføre midlerne til mere omkostningseffektive alternativer, selv med risiko for realisering af skattegæld, når man fortsætter med at købe indekser billigere andre steder?
Afvigelse fra gennemsnittet i begge retninger øger omkostningerne. Ifølge Fru Hukkapätkä (Frøken Spildstykke) finder man ikke fornuftige pladser til en lille fører i små budgetbiler.
Ordentlige kabinejusteringer er normalt kun tilgængelige i dyrere køretøjer. Fruen, der kører en stor Volvo eller Mercedes, kan man ikke engang udefra se er vertikalt udfordret. Hun minder selv om, at hun aldrig har hævdet at være en billig kvinde! ![]()
Lad os lave en lille meningsmåling, der er begyndt at ske mærkelige ting i min omgangskreds. Overraskende mange er begyndt at fortælle, at de er begyndt at skære ned på at læse/se nyheder, da der ikke længere kommer andet end krig derfra. Hvordan er situationen her, har I skåret ned på at læse eller se nyheder?
- Jeg har skåret ned
- Jeg har ikke skåret ned
Min egen årsag til dette er dog en anden end din. Jeg vil have en swimmingpool på ferien, hvor jeg kan træne et par kilometer hver dag.
Faktisk har vi de samme kriterier for feriedestinationer, af præcis samme grund
Denne er ret god, da man med et enkelt blik kan se, hvor der er en 50m pool https://www.places2swim.com/
Jeg har nedtonet det, men det handler ikke om krige overhovedet, snarere om clickbait og dommedagsprofeti. Der er altid en tredje verdenskrig på vej, når en bæver et eller andet sted krydsede vejen.
{“content”:“Jeg tror, du ledte efter en to kilometer lang swimmingpool. Det er for de fattige at vende sig om.”,“target_locale”:“da”}
Apropos emnet. En stor årsag til Oy Suomi ab’s dysterhed er medierne. Folk skræmmes med voldsomme overskrifter. Dette har stået på, siden corona begyndte. Hvorfra man glat gik over til Ukraine-krigen, og nu Iran-krigen.
Selv benzinprisen fik et stort postyr. På månedsbasis betyder det intet, om benzin koster 1,6 € eller 2,0 € pr. liter.
Det samme gælder sociale medier. Der fremhæves ekstremerne fra højre, venstre og så dem, der ikke ved, om de er højre eller venstre, men altid forråder.
Fordi tiderne er dystre. Det ville måske være på tide at prøve en form for overlevelse som “sammen” og stoppe den gøen fra alle retninger. Folk sættes effektivt op mod hinanden i både medier og politik…
Top10: Kendte venner og ingen større ændringer ![]()
https://x.com/StockMKTNewz/status/2040398323991928999
Nej og ja. Jeg har fulgt med i nyhederne, men færre krigsnyheder. I et par uger har jeg, af mange grunde, kun fulgt Iran-konflikten på overskriftsniveau. Desuden lader situationen heller ikke til at være rykket væsentligt i den ene eller anden retning?
Et godt spørgsmål i sig selv, da konstant at stirre på Iran-krig / skøre-Trump nyheder og mediernes ofte praktiserede “frygtmarkedsføring” ikke nødvendigvis er særlig gavnligt eller måske endda sundt for sindet.
Dette får mig til at tænke, om det ville være en god idé at skære ned på at følge krigs-/Trump-nyheder? ![]()
Mine positioner er de samme som før. Dog er faldskærmen blevet overvejet længe før Iran-konflikten.
At bestemme risikotolerance på forhånd gør livet lettere i økonomiens bølger, tror jeg.
Husk at slappe af i denne lange helligdag. Foråret er på vej og den slags. Der er mere i livet end konflikter og stonks

Pori er et skræmmende sted, og derudover er der en spændende og voldsom hvirvelstrøm. ![]()
- I Kokemäenjoki-floden i Pori er der en “pirunkirnu” (djævelens kærnekar), altså en hvirvelstrøm, hvis strøm kan tage svømmere med sig.
- Der er tale om en usædvanlig, over 15 meter dyb formation, som betragtes som unik i Finland.
- Hvirvelstrømmen bliver konstant dybere, og den er fredet som naturmonument. Fredningen forhindrer f.eks. uddybning af den.