Inderes kafferum (Del 11)

I varje marknadsöversikt etc. funderar Juha Kinnunen på att en liten tillväxt kan förväntas åtminstone för vissa företag och att prognoserna totalt sett ser för optimistiska ut.

Samtidigt gör varje analytiker prognoser:

40 gillningar

Jag har arbetat här i över nio år och åtminstone under hela denna tid har @Juha_Kinnunen varnat analysgruppen för alltför höga vinsttillväxtprognoser. Dessa varningar verkar falla för döva öron, eftersom varje analytiker naturligtvis anser att deras prognoser på företagsnivå är de bästa möjliga. :smiley:

När det gäller vinsttillväxtprognoser på 10-15 % är det viktigt att komma ihåg att kollektivt har de europeiska företagens vinster knappt vuxit under de senaste 20 åren! :smiley: Jag påminner om detta i Vartit också. Även om Inderes följer många små företag, turnaround-företag och gud vet vad, så känns tillväxtförväntningar på 10-15 % uppblåsta mot bakgrund av detta faktum. Och visst, under goda tider kan sådana nivåer uppnås, som under coronabubblan.

Prognosmodellen tenderar också att upprepas år efter år.

I januari-februari ger företaget en vinsttillväxtprognos och ledningen ingjuter förtroende hos analytiker och investerare. Analytikerna förutspår en tillväxt i linje med prognosen eller något mer försiktig, “eftersom vi antar att detta kommer att bli ett rent år”.

På sommaren kommer en negativ resultatvarning (negari).

Prognoserna sjunker under året och till slut konstateras det att resultatet knappt förändrades eller till och med minskade. :smiley:

54 gillningar

Det finns ju tydligt en beprövad historik av vinsttillväxt där! Ofta förutspås också en skarp vändning:

(Som exempel är det dock Revenio från Juhas egen bevakning :upside_down_face: )

Edit: Okej, olika nyckeltal, EPS kan ju höjas genom att förutspå en kursnedgång!

11 gillningar

Visst, jag skrev fortfarande i en ganska mild ton. Under kaffepausdiskussioner skäms jag ibland över hur mycket jag rullar med ögonen när jag hör samma argument för femte, sjätte eller sjunde året i rad om varför ett visst bolag nu skulle vara en bra investering. :smiley: Naturligtvis förblir dessa utvecklande diskussioner interna för att säkerställa tydlig extern kommunikation. ;D

För att skriva lite allvarligare, anser jag att kritiska läsare är viktiga för Inderes analys. Varför? Jag tror att kritiska läsare tar mer ansvar för sina egna beslut och de läser analysen själva, istället för att bara stirra på riktkurser och rekommendationer.

Inderes analytiker befinner sig i en omöjlig situation när det gäller träffsäkerhet. Även om träffsäkerheten har varit god genom åren (förra året gav ingen anledning till glädje trots att analyserna i genomsnitt gav överavkastning, men spridningen var stor), låt oss säga att analytikern är rätt 51 % av tiden, 49 % av tiden är det som en pizzeria där kunden får matförgiftning. Och de dåliga erfarenheterna av att investera, bevisligen, fastnar värre i minnet än de goda.

Därför måste kärnan i ryktet baseras på tillförlitlighet, process, objektivitet, ärlighet: att tänka på investerarnas bästa. Dessa är saker som kan och genomförs till 100 %.

Analysbranschen ur konsumentens synvinkel är alltså som en pizzeria där ni kan vara säkra på kockarnas ärlighet, men ni kan inte vara helt säkra på vilka konsekvenser ni får av de tillagade pizzorna! :smiley:

Detta skiljer sig avsevärt från resten av Inderes. Till exempel Flik, som producerar och genomför webcasts för de flesta börsbolag eller bolagsstämmor tillsammans med AGM-teamet, kan inte sälja något annat än 100 % framgångsgaranti eller nära det. Det är inte ett alternativ att webbinarierna stängs av mitt i eller att bolagsstämman kollapsar mitt under. Men där kan man i stor utsträckning kontrollera situationen och processen och teknologin.

I analys spelar prognoser en stor roll, och framtiden kan inte förutsägas med säkerhet. Därför måste varumärket byggas mer på processer och metoder, inte på slutresultat, anser jag. Även om slutresultatet naturligtvis också måste vara bra minst en bit över 50 % av tiden.

41 gillningar

CERN-forskare har för första gången transporterat antimateria från en plats till en annan – bokstavligen med lastbil. :delivery_truck: I experimentet transporterades 92 antiprotoner. I framtiden kan antimateria överföras från ett laboratorium till ett annat. Video 2 min.

Teamet lyckades samla ett moln av 92 antiprotoner i en innovativ bärbar kryogen Penningfälla, koppla bort den från experimentanläggningen, lasta den på en lastbil och fortsätta experimentdriften efter transporten. Detta är en anmärkningsvärd bedrift, med tanke på att antimateria är mycket svår att bevara, eftersom den förintas vid kontakt med materia. Denna världspremiär är ett test, där det slutgiltiga målet är att transportera antiprotoner till andra europeiska laboratorier, såsom Heinrich Heine University Düsseldorf (HHU), där mycket högprecisionsmätningar av antiprotonens egenskaper skulle kunna utföras.

23 gillningar

{“content”:"Nu har jag i min investeringskarriär kommit till en punkt där mina 12 månaders-, 3-åriga, 5-åriga och maximala avkastning alla förlorar mot Helsingforsbörsens index. Min 5-åriga och maximala avkastning låg länge tydligt före index, men sakta har jag fallit till en vanlig dödlig. Detta är nog åtminstone ett tecken på min egen medelmåttighet som investerare, även om man ibland vill tro något annat.

Jag tänker inte sluta med direkta investeringar i framtiden heller, för annars blir investerandet för tråkigt. Men visst kommer nog tyngdpunkten i mina investeringar sakta att flyttas till indexinvesteringar, och jag kommer alltid att behålla några direkta aktieinnehav för att öka spänningen.",“target_locale”:“sv”}

45 gillningar

Mycket väl sagt! Det skulle vara intressant att vara en fluga på väggen när Verneri anländer till kaffebordet med sin grundläggande positiva inställning i en utmanande anda.

Jag skulle inte vara den enda som skulle gilla Verneris karriärbyte till analytiker. När öppnade du senast offentligt din egen investeringsportfölj? Vilken är din historik under de senaste 10 åren? Av någon anledning misstänker jag att den är bra.

2 gillningar

Det var inte så länge sedan. :slight_smile:

7 gillningar

Verneri blev precis intervjuad av Tom för ett par veckor sedan om innehållet i portföljen. Videons längd är 1 timme och 12 minuter.

12 gillningar

Just When I Thought I Was Out They Pull Me Back In GIF - Just When I ...

18 gillningar

Jag tittade på den förifyllda skattedeklarationen och till min förvåning hittade jag något annat än 0 på raden: Överskott från offentligt noterade kooperativ. Så om du har ett offentligt noterat kooperativ (som Arvo Sijoitusosuuskunta i det här fallet) på ett aktiesparkonto, beskattas överskottet ändå! :face_with_steam_from_nose:

2 gillningar

När jag bläddrade igenom Steams vårerbjudanden igen (jag köpte inget den här gången), gillar jag att jämföra korrigeringar, krascher och även obetydligare tillfälliga röda nedgångar på aktiemarknaden (som jag klassificerar de senaste veckornas rörelser) med Steams reor. Jag välkomnar röda dagar, veckor eller till och med månader med samma glädje och tillfredsställelse som Steams utbud av rabatterade spel, det vill säga, jag köper gärna.

Får man panik och raderar sitt Steam-konto när spelen blir billigare? Nej, varför skulle man då få panik när aktiemarknadens papper blir billigare. Båda ger glädje när priserna sjunker, man köper billigare och på lång sikt får man njuta i överflöd.

Jag har dock svårt att spendera ens 50 euro på spel per år, men 500 euro i indexfonder varje månad känns inte som något.

10 gillningar

Min förifyllda deklaration visar noll vid den punkten, vilket jag tycker är rätt, trots att jag fick andelsränta från Arvo till mitt AktieSparkonto (OST) förra året.

1 gillning

Är det någon som vet om detta “Fake News Media” är ett aktiebolag man kan investera i? Betalar de bra utdelning?

5 gillningar

Den där Donut Labs-tråden är ett riktigt såpopera. Påminner nästan om kvaliteten på argumentationen under coronatiderna.

8 gillningar

Detta tänder om och om igen Glitter Band G Glitter Rock n Roll Parts 1 and 2

Visst, jag kom bara inte ihåg det när jag skrev inlägget.

3 gillningar

Nja, den har varit okej. Men till exempel de senaste fem åren har portföljen stått stilla. Jag har gjort och lärt mig mycket, det har väl varit en prestation i en portfölj som fokuserar på småbolag. :smiley: Det fanns redan bra kommentarer ovan.

2016–2026 hittills har den hobbyportföljen genererat ca ~287 %, eller över 14 % per år jämfört med SP500 TR +237 %.

Beräkningarna baseras på Nordnets avkastningsgraf som beaktar utdelningar, transaktionskostnader och källskatter på utdelningar, men naturligtvis inte reavinstskatter, precis som indexet.

Inderes personalemission 2021 förvirrar också avkastningsgrafen, eftersom Nordnet verkar anta att IPO-aktierna kom in i portföljen gratis som ren vinst, vilket naturligtvis inte stämmer. Jag har försökt korrigera detta fel i ovanstående siffror.

Inte heller dessa beräkningar är perfekta. När jag några gånger öppnar portföljen på forumet består den egentligen av tre olika portföljer. På Nordnet kan man kombinera avkastningsgrafer, så avkastningsberäkningen baseras på en kombination av det gamla AOT och OST. Men till exempel äger jag mina Viafin och Incap via en hodlare, och det ingår inte i avkastningsberäkningarna eftersom det annars är ganska fullt av Inderes. Å andra sidan exkluderar jag Inderes från hobbyportföljen, vars direktägda aktier från personalemissionen 2021 faktiskt påverkar avkastningen på AOT. Men, det är säkert nära nog rätt.

Ironiskt nog önskar jag mer nedgång i portföljen (en oförskyld sådan, om vi ska vara exakta), eftersom jag enligt mig på sistone har hittat riktigt bra bolag (de berömda sista orden :smiley: ) och jag skulle gärna köpa mer till ett lägre pris. Det är lättare att tänka att man äger företag och inte aktiekurser, när man inte tittar för mycket i portföljen.

38 gillningar

Nordnets kundtjänst kan ombes att korrigera anskaffningspriset för Inderes-aktierna.

2 gillningar

Jag bad dem en gång, sedan gick det sönder igen. Jag kan förstås be dem igen.. :smiley:

9 gillningar

Snart fredag!

Var trotsig när andra är besvikna

21 gillningar