Inderes kafferum (Del 11)

Grattis @Rauli för att ha kommit med i ett så kompetent gäng. :flexed_biceps:

23 gillningar

I min ungdom ägnade jag mig åt allt möjligt och trotsade, om inte döden, så åtminstone skador inom olika sporter. Jag vågade mig till och med på ett fallskärmshopp en gång och det var en fantastisk upplevelse, det erkänner jag. Medelålderns mogna visdom har fört mig till insikten att den bästa visdomen är denna:

Det är bättre att skaffa mer liv åt dagarna, än dagar åt livet.

Även om det sistnämnda inte heller är en dålig sak och det också förverkligas när man kommer ihåg måttfullhet i allt. Därför består ett balanserat gott liv inte bara av näring, utan också av själens näring, och som bäst förenas de i samma situation. :heart:

15 gillningar

hehe. Ögonen är till för att användas! Jag undrade i drygt en vecka “vart sjutton har ett par hundra i vinst försvunnit från v/t-kolumnen”. Nåväl, idag kom jag på att “bocka för” 3 månader i historikvyn :slightly_smiling_face:. eToro-plattformen. Trevlig onsdag allihop!

1 gillning

Hur kan en Långsiktig Investerare som jag någonsin ägna sig åt långsiktiga aktieinvesteringar när vi dagligen ser Nyheter som får aktiekurser att svänga med en, två eller till och med tre procent. Försök att bedöma ett företags verkliga värde då, helt omöjligt.

Den enda rationella lösningen nu är att Övervaka Situationen mycket noggrant och att handla med oljefuturer med hävstång (i linje med min långsiktiga Investeringsplan). Jag använder Google Gemini i Thinking-läge som hjälp, så jag har en tydlig alfa jämfört med den genomsnittliga kostymnissen.

42 gillningar

Daytrading är lönsamt eftersom företagens verkliga värde är ett stort frågetecken i en nyhetsdriven värld.

Det viktigaste är reaktionshastigheten.

Strategin kan inte längre vara tålamod och konsekvens, utan strategin måste baseras på kontinuerlig agil strategiändring och justering av kortsiktig taktisk allokering.

Hastigheten korrigerar misstagen.

39 gillningar

I dagens värld, där vi översvämmas av information som är tillgänglig för alla på några sekunder, och där nyhetsrapportering bygger på att skrämma människor och väcka känslor, är det inte längre tillgången till information och informationsfördelar som är avgörande, utan snarare förmågan att filtrera informationen. Man måste kunna skilja de verkligt relevanta sakerna från informationsfloden.

Jag läser knappt nyheter och använder inte sociala medier (förutom detta forum). När källan till investeringsinformation är företagens kvartalsrapporter är bilden av företagen ganska annorlunda än vad man vanligtvis ser på investeringsforum. Ibland gör jag en sorts “vibecheck” och tar en titt på till exempel Reddit eller Discord för att se vilken typ av diskussion som finns om aktierna i portföljen. Vanligtvis känner jag mig som att jag observerar en kult mitt i en masspsykos. Alla möjliga nyhetsrubriker länkas och läses, men kvartalsrapporter eller vinstsamtal är det nästan ingen som läser eller lyssnar på, man frågar högst AI:n om en sammanfattning eller andra om deras åsikt.

43 gillningar

Hej! Kan du hjälpa mig? Jag öppnade just ett Mandatum Trader One-konto… Jag gjorde ett köp men fick bara en mycket liten del av den önskade mängden, och snart gjorde jag ett nytt och fick igen bara en del. Hur kan jag ange “fill or kill” i köpet som i till exempel Nordnet? Vilken del av köpet ska jag välja?

Nu när det är dags för skattekontroll måste jag tipsa om detta:

Här kan du enkelt se till vilket pris varje företag har börsintroducerats (IPO), om du råkar ha glömt.

7 gillningar

HUS, Helsingfors stad samt Vanda och Kervo välfärdsområde har tillsammans börjat utreda om de ska byta patientdatasystem under de närmaste åren.

Ägarna till Apotti beställer nu tillsammans en utredning från konsultföretaget Bearingpoint om vilket slags klient- och patientdatasystem de borde ha i framtiden.

200 (1)

40 gillningar

Undrar andra hur små nedgångar vi har brottats med de senaste åren? En snabb titt visar att SEPE har gått ner med hela fyra procent i år, och bland annat nämnde Lepikkö i den senaste Traders Club termen “rasande nedgång”. Förra året hamnade vi under tullförvirringen på ungefär 5100 poäng när de tidigare topparna låg runt 6100 poäng. Inte ens det var enligt mig någon världsomspännande “rasande nedgång”.

Detta meddelande kan komma att åldras mycket dåligt, men för mig har den hastighet med vilken nedgångarna har hämtats upp varit så snabb att man inte ens har hunnit känna av nedgången ordentligt. Enligt mig var det bara den nedgången som började från topparna 2021 som verkligen kändes som en ordentlig nedgång under de senaste åren, då indexen trots allt låg på botten ett tag innan de nådde nya toppar.

Och detta meddelande gäller inte de som investerar i finska småbolag (small caps). Er nedgångsmarknad har verkligen varit lång.

36 gillningar

Juha Varis och Hesulin kaksvitosten historiska nettoresultat :smiling_face_with_sunglasses:

https://x.com/JuhaVaris/status/2036494941635985773

11 gillningar

När börjar de mycket omtalade börsrean? Hittills har vi bara sett en nedgång inom gruv- och kemiproduktion. Själv har jag inte vågat ta en position någon annanstans än med en ETF för strategiska metaller, som återkom till portföljen i en liten mängd.

Du och efterföljande generationer kommer att minnas den här födelsedagen för resten av era liv. Att du tog ut pengar från portföljen kommer att glömmas bort innan nästa snö faller. :slight_smile:

En fin gest!

42 gillningar

Istället för varenda meningslös “mindfulness motivations bla bla” borde de bara klistra den här på locket av varje anställds laptop.

38 gillningar

Den här videon får mig alltid att tänka på min mentor @Pohjolan_Eka, när jag en gång hade hittat en SPAC som utvecklade en vattenbil:
Man kan inte ta 30 000 euros förluster med en insats på 20 000 euro

18 gillningar

En trevlig 11-minuters fredagsdokumentär om en stridspilot. :smiling_face_with_sunglasses:

500 kilometer på en kvart. Kroppen utsätts för 7 G. Blodet sjunker från huvudet till fötterna och synfältet smalnar av. I Hornet-cockpiten spänner kapten Heikki Rantanen alla sina muskler för att inte förlora medvetandet.

14 gillningar

Har Inderes förresten publicerat en mer omfattande artikel om effekterna av AI på mjukvaruföretag? Det kan vara så att jag helt enkelt inte har lagt märke till den, länka gärna om ni hittar den :slightly_smiling_face:. Man kan förstås plocka bitar här och där från rapporter, men jag tycker inte att det är särskilt övertygande att bara konstatera att “företaget självt inte ser AI som ett betydande hot”. Få VD:ar säger rakt ut att det kommer att försämra deras affärsverksamhet :slightly_smiling_face:. Admicom gjorde ett bra drag genom att anordna ett separat informationstillfälle om effekterna av AI, men annars har det varit ganska tyst från företagens sida, så borde analytikerna gräva fram mer information om ämnet!?

6 gillningar

I vår stil måste vi söka dessa åsikter som enskilda fragment i tjänsten, som man sedan själv måste sätta ihop till en mosaik. :smiley:

Till exempel har @Atte_Riikola kommenterat frågan gällande Lemonsoft och Admicom.

Men en sådan översiktlig syn (t.ex. “Verksamhetskritiska och -specifika mjukvaruföretag har starkare positioner, tunna punktlösningar åker på svag is” eller “allt kollapsar AI kommer”) verkar saknas.

Eller Frans försvarade Leaddesk för en stund sedan i en video. I dessa fall skulle jag som analytiker vara försiktig, när man försvarar ett företags position hamnar man lätt psykologiskt i ett dödläge. ;-D

Sedan har jag själv ropat om ämnet i olika Vartti-avsnitt, utan att ta ställning till Inderes-följda mjukvaruföretag, men jag sparrade om ämnet med bland annat Atte.

Där gjorde jag en sådan skiss, som ständigt utmanas och hotas av uppdateringar.

Jag uppmuntrar verkligen analytiker att använda öronproppar när företagsledningar försäkrar att de kommer att vända varje hot till sin fördel. :smiley: De får lön för det. :smiley:

66 gillningar

En stor eloge till Verner och Indes företagskultur. Det är ingen självklarhet att man kan skriva så kritiskt om sina kollegors åsikter :+1::blush:

37 gillningar

Den allmänna kunskapen är att den bästa värderingskoefficienten för att bedöma mjukvaruföretag är P/B-talet. Jag samlade några mjukvaruföretag nedan för jämförelse (26e):

Kone 9,55
Wärtsilä 6,58
H&M 5,85
Marimekko 5,01
Björn Borg 4,32
Metso 4,22
Endomines 3,72
Admicom 3,58
Easor 3,43
Tekova 2,93
Sampo 2,81
Neste 2,77
Lemnsoft 2,76

Spridningen är stor, men vissa har redan fallit ganska lågt.

5 gillningar