Inderes' kaffestue (Del 11)

Jeg lægger denne i kaffestuen, da den går lidt uden for trådens emne. Jeg har fulgt Donut Labs og Verges aktiviteter siden CES-messen i januar, og jeg kan ikke påstå at være ekspert i motorcykler, for slet ikke at tale om Solid State-batterier, men jeg kom til at tænke på en historie fra min nu pensionerede chef om dengang, han fyldte 50.

Han købte sig en motorcykel, og da han havde kørt sådan en i sin ungdom, følte han sig som en erfaren tæmmer af tohjulede køretøjer og begav sig ud i trafikken på sin nyligt erhvervede 1000 kubik-maskine for første gang i et par årtier. At køre motorcykel er jo som at cykle; når man først har lært det, glemmer man det aldrig.

Fra indkørslen var der en lige strækning på ca. 100 m ud til vejen, bortset fra et par rødder fra fyrretræerne i vejkanten og nogle fremspring fra store sten, som i sin tid var for store til at grave væk, så vejen blev bygget udenom dem. Der var dog ingen sving, kun et par steder, der afveg vertikalt fra terrænet, som en almindelig Jeep ville klare med 10 km i timen, og som ikke engang fremgår af forsvarets terrænkort.

Første gang cyklen stod i indkørslen efter levering, og motoren brølede i gang, var følelsen fantastisk. Et mandigt brøl og en vibration, der vandrede op ad indersiden af lårene, vidnede om en utæmmet kraft, der bare ventede på sin herre. Afsted! Styret pegede allerede i vejens retning, og med følelsen af kraft skulle håndleddet bare drejes… og i det øjeblik opdagede føreren, at han havde valgt en utæmmet italiensk hingst, der ville fremad uden ydre autoritet, løbe mod friheden så voldsomt, at forhjulet løftede sig fra jorden, hvilket udløste en primitiv reaktion om at klemme hårdere om håndtaget og dermed tilføre endnu mere af den længe savnede energi til den midaldrende mands liv.

Cyklen skød afsted som et missil, mens den granvoksne mand holdt fast i håndtaget med den hensigt at vise cyklen, hvem der bestemte! Grebet om håndtaget blev kun strammere, for hvad var alternativet? Denne kamp skulle ikke ende med herrens nederlag, og dermed var det en kamp på viljestyrke. Hvem ville give op først? Manden med den ubegrænsede viljestyrke eller den utæmmede cykel?

Det ville i hvert fald ikke være manden, for selv sønderrevne hjerter kan lappes, men en opgivers skam forsvinder aldrig. Selvom der ikke var nogen hjemme til at vidne om denne ur-maskuline kamp, hvilket i sig selv var en skam.

Dette var evolutionens ultimative test, hvor kun den mest tilpasningsdygtige ville overleve, og der bliver ikke delt andenpladser ud. En primordial kamp, hvor vilje, sjæl og ånd brændes op til det sidste, og kun én rejser sig fra asken.

Den første rod var kun få meter væk, og cyklen fløj fire meter vandret gennem luften med forhjulet i en 30 graders vinkel, mens manden holdt fast i håndtaget med bagdelen i vejret og benene bag baglygten. Legender skabes på denne måde, selvom ingen ser det.

Da baghjulet ramte jorden med et brag, sendte modkraften forhjulet tilbage til jorden og manden tilbage i sadlen. Smerterne i skridtet var små i forhold til, at sjælen sang, mens indsatsen i denne kamp blev højere, og menneskehedens dybeste hemmeligheder løftede sløret for krigernes øjne.

Spillet var kun lige begyndt. Den næste prøve var kun få meter væk, hvor det afrundede hjørne af en tudsegammel sten i højre side af vejen fik en bilist til at køre langsomt over den, mens vejen faldt stejlt nedad lige bagefter. Her kom de i en intens kampposition, hvor hverken mand eller maskine ville give efter.

Med fødderne lige placeret på fodhvilerne, men uden at nå at slippe gassen, sendte mand-maskine-enheden, hjulpet af en urokkelig stædighed, sig selv over stenen i et 15 meter langt svæv, mens vejen faldt jævnt nedad. Denne rejse varede en livstid, hvor køreren nåede at reflektere over livets mening og de ting, han stadig gerne ville nå at gøre i fremtiden. En dag vil vi fortælle om disse ting. I dag er ikke den dag.

Klimaks i denne kamp på viljer skete næsten umiddelbart efter landingen, da krigerne i overensstemmelse med fysikkens love mødte jorden, som gør det, jord nu engang gør. Cyklens baghjulsaffjedring gav efter, og baghjulet gravede som et vildsvin ind i bagskærmen i et forsøg på at ramme førerens bagdel gennem sadlen, uanset konsekvenserne!

Med en heroisk indsats fik føreren sin sårede modstander ned på jorden ved hjælp af den græsk-romerske brydemetode “rygkast”, hvor modstanderen kastes over ens egne hofter og ryg for at vise, hvem der er herre og konge.

Nu, et par årtier senere, vender jeg ofte tilbage til denne historie med dens dybe betydning, som jeg i min ungdoms umodenhed ikke tidligere har kunnet forstå i den kontekst, den fortjener. Mine drømme og tanker er i de senere år ubevidst vendt tilbage til denne fortælling i nattens stille timer, når jeg har overvejet, hvad jeg stadig kan opnå i mit liv, når alt verdsligt gode allerede er vundet – undtagen Black Friday-drømme-TV’et, som jeg uselvisk gav afkald på til fordel for familien.

I disse år, hvor jeg som midaldrende har opnået indre ro, og i de stille og betydningsfulde øjeblikke af selvrefleksion, er jeg begyndt at føle en uforklarlig tiltrækning til motorcykler, som om jeg har brug for at mærke en uhæmmet, brændende kraft i mit skridt, der får verden til at suse forbi, præcis som min beundrede chef gjorde for årtier siden. Vil Verge opfylde dette ubevidste behov, som ingen har formået at sætte ord på ligesom min legendariske chef?

57 Synes om