Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Jag har själv blött trött på AI-hypen, när VismaSign gjorde någon tvåfaktorsautentisering (2PA) uppdatering. Nu går det inte längre att logga in med lösenord, det finns inga instruktioner och till slut kommer ett svar från supporten som är direkt AI-genererat och helt åt skogen, där det bara berättas allmänna saker om uppdateringen och ingen väg framåt finns. Nu måste man alltid registrera sig på nytt med bank-ID.. Lyckligtvis fungerar samma e-post och man får alltid ett tack för nyregistreringen via e-post :sleeping_face:

2 gillningar

Jag har sett ett liknande VismaSign-fall. Till slut märkte användaren att de någon gång under processen fick ett nytt lösenord till en annan e-postadress, så jag skulle råda att vara noggrann under hela processen med att det bara är din arbets-e-post.

2 gillningar

Enligt information jag just fått kan Mikael inte längre skriva sitt namn. Eller kanske uttalas det ‘Minael’ nu för tiden på grund av alla dessa världsresor :thinking:

PS Jag kan tydligen inte svara på ett meddelande i en annan tråd än den där originalmeddelandet var.

9 gillningar

Sådant är åldern, min kära Tuulikki. :slight_smile: (Jag flyttade det hit till Kaffehörnan, om du ville ha det här :slight_smile: )

Här är Minael Rautanens julönskningar. :slight_smile:
image

Även cheferna för andra företag på First North Finland kan ibland ha det svårt. :blush:
image

13 gillningar

Är dessa de som är i en svagare position, som insamlingen är riktad till :thinking:

22 gillningar

Jag jobbar på en torskfabrik, jag har en torskportfölj och inte ens jag kunde skriva mitt namn där, så jag skulle tycka det var rimligt att även jag fick stöd. :face_holding_back_tears:

7 gillningar

Igår hämtade jag efter lång tid ett paket från Matkahuollos paketautomat mitt i all brådska. För att få paketet från automaten var jag tvungen att ladda ner en app, bekräfta telefonnummer och e-postadress. Ganska löjligt skräp, att man inte kan hämta paketet utan någon usel app. :face_with_symbols_on_mouth:

39 gillningar

Låter som frustrerande modernt nonsens. Det borde alltid finnas ett alternativ att sköta saker utan att skapa konton eller ladda ner appar.

Jag undviker redan att skapa nya konton och/eller ladda ner appar, eftersom jag är trött på det. Det känns som att man nuförtiden behöver ett eget för varje ställe och att inte ens enkla saker kan skötas utan. Jag revolterar hellre och skapar inga konton och laddar inte ner fler appar, jag klarar mig utan. Om något jobb inte lyckas utan att skapa ett konto eller ladda ner en separat app, så är det så, här är er kil, varsågod, enkelt är det. Jag gillar att revoltera mot nutidens galenskaper och ordet NEJ används ofta när situationen kräver det.

Generellt sett har jag under åren avvecklat onödiga konton, eftersom jag ändå håller en lista över dem alla. Endast nuvarande sociala mediekonton, ett spelkonto och mobilbanker är i aktivt bruk, det är allt, och fler kommer det inte att bli. Om mitt livs bästa deal går förlorad för att jag skulle behöna skapa ett konto och installera en app, så får den lov att göra det.

24 gillningar

Ja, detta är en sådan sak där företaget har övertänkt saker och gjort det krångligt för konsumenten. Vad det än är för system, så kan det till och med vara vettigt för personer som ständigt använder tjänsten och vill se sin hämtningshistorik i appen och ladda ner kvitton, m.m. Passar förmodligen någon som shoppar mycket.

Alldeles för fint för den vanliga konsumenten, som bara behöver koden som kommer via SMS till luckan, när man hämtar något därifrån två gånger om året. Så fungerar alla andra skåp. Jag skulle säga att konsumenterna här röstar med fötterna och Matkahuoltos andel av dessa paket minskar, när folk börjar undvika att använda det på grund av onödig komplexitet.

Jag har själv bara beställt via Matkahuolto ett par gånger till den lokala butikens uthämtningsställe, det vill säga du visar SMS-koden för säljaren, som hämtar paketet från bakrummet. Jag har ingen erfarenhet av Matkahuoltos skåphämtning.

9 gillningar

Samma sak. Visst, saker man använder ofta/regelbundet, då är det inga problem att skapa ett konto och ladda ner appen, men just det där att man är i en annan stad över helgen och behöver köpa en engångsbiljett till kollektivtrafiken där, och för det skulle man behöva ladda ner en app och skapa ett konto med alla verifieringar och 27-teckenslösenord, varefter man får skräppost i sin e-post resten av livet, nej tack. Visst, det är lätt att filtrera bort dem som skräppost i e-posten, men det är också ett litet extra besvär. Man måste stå emot av princip!

I sig skulle jag inte ha så mycket emot dem, men när nämnda appar alltid har så dåliga användargränssnitt och dessutom den ständiga skräpposten. Även om man inte längre behöver se skräpposten efter att man har lagt till den som skräppost, så vill jag av princip inte stödja en modell där man försöker tvinga på användarna skräppost och allmänt obehag. Lite som om det fanns en restaurang där man inte kan boka bord utan att lägga till sin e-postadress på någon skräppostlista, då skulle den restaurangens affärsmodell och attityd gentemot kunderna vara så äcklig att bara det skulle förstöra hela upplevelsen och man skulle låta bli att gå dit.

13 gillningar

First North får en verkligen att tänka på investeringsrisker på ett annat sätt. :smiley: Indexet, som inkluderar alla First North-listade småbolag, har sjunkit till samma nivå som det startade från 2015. :smiley:

Nu börjar jag förstå bättre varför vissa företag strävar efter att komma till huvudlistan, långt bort från den där FN-gruppen, trots att huvudlistan har högre noteringskostnader. :smiley:

Ps. jag äger fem FN-bolag, varav de flesta är på plus. Men jag kan inte komma på många fall från den listan där ägandet har lönat sig hittills.

“The Indexes are market capitalization-weighted indexes”

23 gillningar

Hur fungerar annars viktningarna i FN-Suomi-indexet? Där i slutet av 23, när Kempower halverades, tog indexet nästan lika mycket stryk som under corona. Av det kunde man snabbt föreställa sig att Kempower utgjorde ungefär hälften av hela indexet.

Denna utveckling har ju överlag varit ganska tråkig för småsparare och därmed för flera forummedlemmar. På hela den finska börsmarknaden representerar det förmodligen ca en procents vikt, men här har var och en säkert en högre viktning.

2 gillningar

I början av HV-avsnittet gavs en bra genomgång av var man vanligtvis hittar aktier som tiodubblas.

Vanligtvis bör en akties

-Marknadsvärde vara relativt litet, särskilt i Finland. Tänk er till exempel att ett företag med ett marknadsvärde på 100 MEUR skulle vara värt en miljard om det tiodubblades. Om man antar en vinstmultipel på 20x, skulle det generera en vinst på 50 MEUR. I Helsingforsbörsens kontext är det redan mycket pengar.

-Värdering vara förmånlig, eftersom en multipelutvidgning skulle hjälpa avsevärt med tiodubblingen. T.ex. så att vinsten femdubblas och multiplarna samtidigt dubblas.

-Dessa påpekanden kan kännas konstiga baserat på de senaste årens erfarenhet, när folk tänker på mångdubblade Palantir och Nvidia. Men de är ganska stora undantag.

Jag gick igenom aktier som tiodubblas även i ett tidigare Kvart för några år sedan.

17 gillningar

Jag tvivlar på att det verkligen är det mesta. Men även om det vore så, är en utvecklande affärsverksamhet att kunden får till exempel bultarna direkt hem till sig. Och inom en annan tidsram än tre dagar. Jämför Verkkokauppas Wolt-leveranser.

4 gillningar

Jag har grubblat hela morgonen medan jag planerat nästa veckas årsavslutnings-Vartti, om jag pinsamt nog borde förutsäga något om år 2026, eller nöja mig med att klokt konstatera att vi ungefär kan observera var vi är nu, men att gissa morgondagen är relativt meningslöst.

Om man gjorde allt bara för att maximera tittarsiffrorna, skulle man behöva göra drastiska förutsägelser. :smiley: Men jag funderar på andra aspekter när jag skapar innehåll.. :smiley:

Med 16 års investeringserfarenhet, och efter att ha följt otaliga börsbolag, kollegor m.m. från sidan, kommer jag till slutsatsen att förutsägelser är ett relativt meningslöst tidsfördriv. Enkla tumregler om att framtiden ungefär kommer att vara som igår, är helt okej men det är bra att hålla sinnet öppet och ödmjukt. Vi vet trots allt så lite om världen till slut. :slight_smile:

46 gillningar

När man tittar på sortimentet är det ganska naturligt för mig att tro på min tanke. Och delvis baseras tanken också på hur jag själv använder Puuilo.

Och jag håller helt med om detta, detta skulle jag också önska.

7 gillningar

Att förutsäga morgondagen kan vara meningslöst, men att titta på dessa förutsägelser är oerhört intressant. Särskilt när man spolar tillbaka dem ett år efter publiceringen :smiley: Våga presentera din syn.

11 gillningar

Andas djupt. Titta in i dig själv och fråga vad som skulle muntra upp algoritmen.

499418ba-8fe6-47eb-ac2d-8cb341d4ddfc_text

15 gillningar

Om jag inte minns helt fel så satsade väl de finska pensionsinvesteringsbolagen stort på USA vid årsskiftet, eftersom de inte fick tillräckligt med avkastning från Finland.

Då skämtades det om att det nu lönade sig att investera i den finska börsen. Och så blev det ju. Visst har USA lyckligtvis också gett ganska bra avkastning och vi har inte förlorat på pensionerna, men Finland har bidragit med ännu mer till bordet i år.

13 gillningar

Min egen empiri har förstås inte så stor tyngd, men kanske i Hesuli kunde man fundera mer på potentialen hos större bolag. Från OMXH25-listan hittas med TIDEN tiofaldigare och i slutändan kan tidshorisonten vara helt mänsklig för investeraren.

Min egen portföljs tiofaldigare: Kalmar (köpt som Cargotec 2009) och Neste (med utdelningar en tjugofaldigare och sedan en brant kälke…)

Nu uppgångar från coronabottnarna, men förstås ännu inte tiofaldigare:

Konecranes 15€ → 89€

Wärtsilä 6€ → 30€, vilket förstås från längre tids bottnar redan är ca 30x.

Från emissionen åtminstone Harvia tiofaldigades och var nog redan vid noteringen marknadsledare inom sin bransch.

Om marknaden växer runt omkring, växer verksamheten kanske ännu snabbare än marknaden och marginalerna utvecklas gynnsamt, så kan även värderingen ta steg.

Kunde Hesulis nästa tiofaldigare vara ettor i sin egen nisch? Till exempel Framery? Vilka andra?

11 gillningar