Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Jeg er selv blevet træt af AI-hypen, da VismaSign lavede en opdatering af totrinsgodkendelse (2PA). Nu kan man ikke længere logge ind med adgangskode, der er ingen vejledning, og til sidst kommer der et svar fra supporten, som er lavet af AI og er direkte helt ad helvede til, hvor der kun fortælles generelle ting om opdateringen, og der er ingen videre vej. Nu skal man så altid registrere sig på ny med netbank-id’er.. Heldigvis fungerer den samme e-mail, og der kommer altid en tak for genregistreringen til e-mailen :sleeping_face:

2 Synes om

Jeg har set en lignende VismaSign-sag. Til sidst opdagede brugeren, at på et tidspunkt i processen fik de en ny adgangskode til en anden e-mailadresse, så jeg vil råde dig til at være opmærksom under hele processen på, at det kun er din arbejds-e-mail.

2 Synes om

Ifølge information, jeg lige har fået, kan Mikael ikke længere skrive sit navn. Eller måske udtales det nu ‘Minael’ på grund af disse verdensrejser :thinking:

PS Jeg kan åbenbart ikke svare på en besked i en anden tråd, end den originale besked var i.

9 Synes om

Det er, hvad alderen gør, kære Tuulikki. :slight_smile: (Jeg flyttede den her til kaffestuen, hvis det var her, du ville have den :slight_smile: )

Her er Minael Rautanens juleønsker. :slight_smile:
image

Det kan også være svært for cheferne i andre First North Finland-selskaber. :blush:
image

13 Synes om

Er det dem i en svagere position, som indsamlingen er rettet mod :thinking:

22 Synes om

Jeg arbejder på en torskefabrik, jeg har en torskeportefølje, og jeg kunne heller ikke skrive mit navn der, så jeg ville finde det rimeligt, at jeg også blev støttet. :face_holding_back_tears:

7 Synes om

Jeg hentede i går for første gang i lang tid en pakke fra Matkahuoltos pakkeautomat midt i travlheden. For at få pakken fra automaten var man nødt til at downloade en app, bekræfte telefonnummer og e-mailadresse. Det er ret latterligt noget, at man ikke kan hente pakken uden en eller anden elendig app. :face_with_symbols_on_mouth:

39 Synes om

Det lyder frustrerende med nutidens pjat. Der burde altid være en mulighed for at klare tingene uden at oprette konti eller downloade apps.

Jeg undgår selv allerede at oprette nye konti og/eller downloade apps, fordi jeg er træt af det. Det føles som om, man har brug for sin egen til alt nu om dage, og selv simple ting kan ikke klares uden. Så foretrækker jeg at gøre oprør og lade være med at oprette konti og downloade flere apps; jeg klarer mig uden. Hvis en opgave ikke kan klares uden at oprette en konto eller downloade en separat app, så er det bare sådan, her er jeres besvær, værsgo, så simpelt er det. Jeg kan godt lide at gøre oprør mod nutidens vanvid, og ordet NEJ er ofte i aktiv brug, når situationen kræver det.

Generelt har jeg gennem årene også lukket unødvendige konti, da jeg alligevel holder en liste over dem alle. Kun nuværende sociale mediekonti, en spilkonto og mobilbanker er i aktiv brug, det er det, og der kommer ikke flere. Hvis mit livs bedste deal går tabt, fordi jeg skulle oprette en konto og installere en app, så må den gerne gå tabt.

24 Synes om

Ja, dette er en af de ting, hvor firmaet har overtænkt tingene og gjort det besværligt for forbrugeren. Uanset hvad systemet er, kan det måske endda være fornuftigt for personer, der konstant bruger tjenesten og ønsker at se deres afhentningshistorik i appen og downloade kvitteringer osv. Det passer nok til en eller anden storshopper.

Alt for avanceret for den almindelige forbruger, der kun har brug for den kode, der kommer via SMS til lugen, når man henter noget derfra to gange om året. Sådan fungerer alle andre pakkeskabe. Jeg vil sige, at her stemmer forbrugerne med fødderne, og Matkahuoltos andel af disse pakker vil falde, når folk begynder at undgå at bruge det på grund af unødvendig kompleksitet.

Jeg har selv kun bestilt via Matkahuolto et par gange til en lokal butiks afhentningssted, altså viser du SMS-koden til sælgeren, som henter pakken fra baglokalet. Jeg har ingen erfaringer med Matkahuoltos pakkeskabsafhentning.

9 Synes om

Helt enig. Selvfølgelig er der ingen problemer med at oprette en konto og downloade en app til ting, man bruger ofte/regelmæssigt, men lige det, at man er i en anden by en weekend og skal købe en enkelt billet til offentlig transport der, og til det formål skal downloade en app og oprette en konto med al verificering og 27-tegns adgangskoder, hvorefter man modtager spam i sin e-mail resten af livet – nej tak. Selvfølgelig er det nemt at filtrere det som spam i e-mailen, men det er også en lille ekstra ulejlighed. Man er nødt til at tage et standpunkt ud fra princippet!

I sig selv ville jeg ikke have så meget imod dem, men de nævnte apps har altid så dårlige brugerflader, og oveni kommer den konstante spam. Selvom man ikke behøver at se spammen, efter man har tilføjet den til spamfilteret, så ønsker jeg principielt ikke at støtte en model, hvor man forsøger at tvinge spam og al mulig anden irritation på brugerne. Det er lidt som om, der var en restaurant, hvor man ikke kunne reservere et bord uden at tilføje sin e-mailadresse til en spamliste; så ville den pågældende restaurants forretningsmodel og holdning over for kunderne være så ulækker, at det alene ville ødelægge hele oplevelsen, og man ville lade være med at tage derhen.

13 Synes om

First North får mig virkelig til at tænke anderledes over investeringsrisici. :smiley: Indekset, der omfatter alle små First North-noterede selskaber, er faldet til samme niveau, som det startede fra tilbage i 2015. :smiley:

Nu begynder jeg bedre at forstå, hvorfor nogle selskaber stræber efter at komme på hovedlisten, langt væk fra den FN-gruppe, selvom hovedlisten har højere noteringsomkostninger. :smiley:

PS. Jeg ejer fem FN-selskaber, hvoraf de fleste er i plus. Men jeg kan ikke komme i tanke om mange tilfælde fra den liste, hvor ejerskab har været rentabelt indtil videre.

“The Indexes are market capitalization-weighted indexes”

23 Synes om

Hvordan fungerer vægtningerne ellers i FN-Finland-indekset. I slutningen af 23, da Kempower halveredes, tog indekset næsten lige så hårdt slag som under coronaen. Ud fra det kunne man hurtigt forestille sig, at Kempower udgjorde omkring halvdelen af hele indekset.

Denne udvikling har alt i alt været ret ubehagelig for småinvestorer og dermed for flere forummedlemmer. På hele det finske børsmarked repræsenterer det sandsynligvis en vægt på ca. en procent, men her har hver enkelt sikkert en højere vægt.

2 Synes om

I starten af HV-afsnittet var der en god opsummering af, hvor man typisk finder de 10-dobbelte vindere.

Typisk skal en aktie have

-En relativt lille markedsværdi, især i Finland. Forestil jer for eksempel, at et firma med en markedsværdi på 100 MEUR ville være en milliard, hvis det tidoblede sig. Hvis man antog en P/E-værdi på 20x, ville det give et resultat på 50 MEUR. I konteksten af Helsinki-børsen er det allerede mange penge.

-Prissætningen bør være billig, da en udvidelse af multiplerne ville hjælpe enormt med en 10-dobling. F.eks. således at resultatet femdobles, og multiplerne samtidig fordobles.

-Disse pointer kan virke mærkelige baseret på de seneste års erfaring, når folk tænker på mangedoblede Palantir og Nvidia. Men de er ret store undtagelser.

Jeg gennemgik også 10-dobbelte vindere i en tidligere Vartti for et par år siden.

17 Synes om

Jeg tvivler på, om det virkelig er størstedelen. Men selv hvis det var, er en voksende forretning, at kunden får selv boltene direkte hjem til sig. Og inden for en anden tidsramme end tre dage. Jf. Verkkokauppas Wolt-leveringer.

4 Synes om

Jeg har grublet hele morgenen, mens jeg planlægger næste uges årsafslutnings-Vartti, om jeg pinligt skulle forudsige noget om 2026, eller nøjes med klogt at konstatere, at vi nogenlunde kan observere, hvor vi er nu, men at gætte på morgendagen er relativt meningsløst.

Hvis man gjorde alt kun for at maksimere seertal, ville man skulle lave drastiske forudsigelser. :smiley: Men jeg overvejer også andre aspekter ved at skabe indhold.. :smiley:

Med 16 års investeringserfaring, og efter at have fulgt utallige børsnoterede selskaber, kolleger osv. fra sidelinjen, er jeg kommet til den endelige konklusion, at forudsigelse er en relativt meningsløs tidsfordriv. Nemme tommelfingerregler om, at fremtiden nogenlunde vil forløbe som i går, er helt okay, men det er godt at holde sindet åbent og ydmygt. Vi ved trods alt så lidt om verden i sidste ende. :slight_smile:

46 Synes om

Når man ser på udvalget, er det ret naturligt for mig at tro på min tanke. Og til dels er tanken også baseret på, hvordan jeg selv bruger Puuilo.

Og jeg er helt enig i dette, dette ville jeg også selv ønske.

7 Synes om

At forudsige morgendagen kan være nytteløst, men at se på disse forudsigelser er yderst interessant. Især når man spoler dem tilbage et år efter deres udgivelse :smiley: Vær modig og del din vision.

11 Synes om

Træk vejret dybt. Se ind i dig selv og spørg hvad der ville muntre algoritmen op.

499418ba-8fe6-47eb-ac2d-8cb341d4ddfc_text

15 Synes om

Hvis jeg ikke husker helt forkert, så investerede de finske pensionsinvestor-firmaer vist nok stort i USA ved årsskiftet, da de ikke fik nok afkast fra Finland.

Dengang blev der lavet memes om, at det nu var værd at investere i den finske børs. Og sådan gik det så. Selvfølgelig har USA heldigvis også givet et godt afkast, og vi tabte ikke penge på pensionerne, men Finland har leveret endnu mere i år.

13 Synes om

Min egen empiri har selvfølgelig ikke meget vægt, men måske kunne man i Hesuli også overveje potentialet i større virksomheder mere. Fra OMXH25-listen findes der over tid ti-dobbelte, og i sidste ende kan tidshorisonten være helt menneskelig for investoren.

Min egen porteføljes ti-dobbelte: Kalmar (købt som Cargotec i 2009) og Neste (med udbytte en twentybagger og så en hård nedtur…)

Nu steget fra coronabunden, men endnu ikke ti-dobbelte:

Konecranes 15€ → 89€

Wärtsilä 6€ → 30€, som dog fra længere tids bunde allerede er ca. 30x.

Fra udbuddet ti-dobledes i hvert fald Harvia og var vist allerede markedsleder inden for sit felt, da det blev børsnoteret.

Hvis markedet vokser omkring det, vokser forretningen måske endnu hurtigere end markedet, og marginerne udvikler sig gunstigt, så kan også værdiansættelsen tage skridt opad.

Kunne Hesulis næste tenbaggere være nummer et i deres niche? For eksempel Framery? Hvem ellers?

11 Synes om