Inderes kafferum (Del 10)

Dum fråga, men kommer inte namnet att hamna på topp 100 även om ägare med större mängder späder ut sina innehav, vilket gör att du eventuellt stiger i jämförelsen av ägarantal?

1 gillning

Ett bra knep är att googla på företagets namn och välja perioden bara den senaste timmen eller de senaste 24 timmarna. Man hittar inte alltid orsaken till kursrörelsen, men det fungerar ganska ofta.

1 gillning

9923,81€ Fan vad nära vi är! Nära räcker inte. Vad händer då när jag når gränsen - Ingenting. Eller ja, Sushifest med Single Malt och ett jäkligt gott humör på köpet och sedan mot 20000-målet.

Jag kommer att berätta mer om detta i tråden “Portfölj på hundratusentals euro”, när gränsen passeras, även om jag inte har hundratusen utan tio tusen. Jag är trådens grundare och kommer då att berätta min egen historia. Kanske någon som jag, en låginkomstarbetare, skulle se att det visst är möjligt. Om inte hundratusentals, så åtminstone femsiffrigt.

Förresten, den yngre sonens portfölj är idag FÖRSTA GÅNGEN på plus under sin 1,5-åriga historia. +0,05%:laughing: Men på grönt ändå. Starkt :fire:

55 gillningar

Varför fick Admicom, det näst största noterade bolaget i din portfölj, ge vika för fullt prissatta “gubbpapper” (Sampo, Fortum)?

6 gillningar

Byggbranschen kommer aldrig att återhämta sig.

fan vad den här 50-teckensbegränsningen förstör sådana här bra, slagkraftiga one-liners

5 gillningar

Jag är ju åtminstone 1/3 gubbe redan :smiley:

Nej, jag tolkade frågan så att en betydande del av nettovärdet skulle vara bundet i de tre, vilket skulle göra en “diversifiering” med tre bolag till en stor risk. Därför sökte jag åtminstone en grundläggande försvarare bland de tre. Men om Revenio vore där, så skulle det nog sköta en del av försvaret också, enligt min mening.

Att en aktie är “fullt prissatt” på en 12-månaders horisont är enligt min mening inte särskilt relevant i en 10-årig innehavsperiod. En bubbelvärdering, som redan skulle inkludera enorma förväntningar på framtiden, vore ett problem. Och naturligtvis är undervärdering ett plus. Men i slutändan är det vinsttillväxten som avgör på så lång sikt.

16 gillningar

@OsakeKeisari:s tweet om noteringar och ägarantal :slight_smile:

https://x.com/OsakeKeisari/status/1973760952349716805

12 gillningar

Bra orsaker till den låga nativiteten listades där, men jag skulle dessutom lyfta fram en central förändring/trend i dagens samhälle: Människor är mer ensamma än tidigare. Alla gör det säkert inte av egen vilja, men allt fler väljer det också. Visst kan man “vifta med täcket” (ha sex) även om man bor på olika adresser, men allt fler är ensamma även av den anledningen att de helt enkelt inte hittar en partner. Då är det inte aktuellt med förlossningsavdelningen.
Visst finns det ett enormt antal studenter i Helsingfors (och förstås även äldre), men det är ändå en hög siffra att hälften av hushållen är ensamhushåll.

5 gillningar

S&P 500:s sammanlagda marknadsvärde är nu nästan 60 biljoner. :slight_smile:

https://x.com/meetblossomapp/status/1973802776158462089

5 gillningar

För att återkomma till detta, så har årets förvärv gett mig i genomsnitt 75 procent. :cowboy_hat_face::smiling_face_with_sunglasses:

Utan dem skulle min portfölj vara på noll YTD, nu till och med hela sex procent! :melting_face:

21 gillningar

Rrriemukasta perrjantaita!

Någon sammanfattade min strikta investeringsplan :100:

Så här går det. Ytd +40% :man_surfing:

Innan kollapsen blir man övermodig och skryter på fel ställen

Därefter börjar man fundera över livets viktiga frågor

Till slut blir man deprimerad och flyttar till ett sämre område

26 gillningar

Det börjar verkligen lukta bubbla igen när alla möjliga bumtsibum-AI-kryptomänniskor drar iväg med hemska uppgångar och folk postar om tickers de aldrig har hört talas om :grinning_face: Den senaste Vartti gav mig verkligen lite mer anledning att vara bearish.

Mina egna portföljer verkar också vara på ATH igen, puh.

10 gillningar

Yle: håll min öl

En Tesla förstördes i en parkeringshusbrand. Branden började i en hybridbil.

De som vet, vet att det här är en “fälla”, en Tesla är ju ingen hybridbil. Den där mysteriebilen, “hybridbilen”, måste vara av ett annat märke.

10 gillningar

Det var fantastiskt att höra @Sijoittaja-alokas i intervjun hur @kapteeni_indeksi:s riskokarsaga slutligen slutade med rekommendationerna från forummedlemmarna. :heart:

Baserat på intervjun skulle jag gissa att Zojirushi dock fortfarande inte finns hemma. :smiley:

9 gillningar

Har det hörts något om detta på sistone? Det här vore verkligen trevligt att få i hamn under Orpos regering.

5 gillningar

Pessimistens svar: det finns inget projekt på gång vid finansministeriet om att utvidga aktiesparkontot, så detta hinner inte göras under denna regeringsperiod, eftersom regeringens proposition borde vara klar nästa höst och beredningen av en regeringsproposition tar typiskt sett minst cirka ett år.

Optimistens svar: kanske har denna fråga börjat utredas inom samma projekt som aktieparkonto för nyfödda, som ingår i regeringsprogrammet, varvid förslaget skulle kunna vara klart nästa vår.

6 gillningar

Låt oss hålla tummarna för att det skulle ändras med den där nyfödda OST:n. Det vore idiotiskt att tvinga alla nyblivna föräldrar att bli aktieplockare.

34 gillningar

Heh, du tolkade helt rätt! Även om jag kan satsa när kvaliteten har betydelse, föredrar jag ändå alltid bra till ett billigt pris :smiley: Hemma finns nu en Xiaomi-kokare som träffar sweet spoten för pris-kvalitetsförhållandet, och som rekommenderades i diskussionen (tack för rekommendationen @Jippe!). Den bränner verkligen inte vid och jag har aldrig ätit så fluffigt basmatiris hemma förut.

7 gillningar

Nurmisen tågs framfart begränsas inte ens av rälsen.

10 gillningar

Nu när elbilar blir vanligare, kommer det oundvikligen att bli ett obligatoriskt krav för biltillverkare att de nuvarande farliga batterimodellerna ersätts med sådana som inte ständigt orsakar allvarliga risksituationer i form av batteribränder vid kollisioner och i parkeringshus. Det finns redan en teknologisk lösning för detta, där bilens batteri sänks ner i en icke-ledande vätska och på så sätt till stor del förhindras okontrollerad exponentiell värmespridning i problemsituationer:

Tyvärr var vi investerare 10 år för tidiga och det kommer att dröja till 30-talet innan sådana batterier börjar bli vanliga i personbilar :sweat_smile:

30 gillningar