Man bör inte rekommendera New Vegas till dagens ungdom förrän vi får en AI-gjord remake där all dialog har ändrats till en form som ungdomar förstår. Här är en försmak av vad som komma skall:

jag får ingen luft
![]()
Men förstår mr techbro varför det inte är en bra idé att agenter mejlar “vad jag gjorde den här veckan” massvis ![]()
Man skulle kunna göra så många roliga tweets av det också

Här är tankar och lärdomar i Charlie Mungers anda. ![]()
I tråden finns, förutom text, även små klipp.
https://x.com/thexcapitalist/status/1893761138124320774

Resten av tråden, men observera att tråden innehåller videoklipp.

EDIT:
Trevlig start på investeringsveckan?
Citi US Economic Surprise Index visar hur mycket USA:s ekonomiska data överraskar jämfört med analytikernas prognoser, det vill säga om indexet sjunker, betyder det att den senaste ekonomiska datan har varit svagare än förväntat.
Antalet klickare på välgörenhetskampanjens medborgarinitiativlänk har redan överskridit 200 (186+15) “spökgränsen”!
Fantastiskt👏
Tack till alla undertecknare😊
Tomi påminner om att ni ska gå och rösta/gilla.
![]()
Hur får du utdelningsavkastningen så hög om det betalas 0,20 euro per aktie förra året!?
Jag gick och tog en fika, eftersom Nordea Investor inte fungerar. Varken på mobilen eller datorn ![]()
Inderes satsar på AI: den första AI-genererade podcasten är nämligen här! ![]()
Syftet är att en eller två gånger i månaden välja ut företag från Helsingforsbörsen och Stockholmsbörsen som vi följer, och utifrån omfattande rapporter och företagsrapporter generera 10-30 minuter långa podcaster. Språket är åtminstone tills vidare endast engelska.
Dessa kommer naturligtvis inte på något sätt att ersätta riktiga intervjuer eller podcaster (om inte publiken bestämmer sig för det
) utan fungerar som kompletterande innehåll. Man kan tänka sig dem som ett slags smakprov för att lära känna nya eller redan bekanta företag närmare.
Berätta vad ni tycker om detta experiment och om ni får ut något av det!
Och glöm inte att följa kanalen på Spotify! ![]()
Nordeas nätbank visar inte heller information om investeringar.
Skulle man kunna sätta AI:n i Roasts för att grilla verkligt obehagliga och svåra frågor från VD:ar
?
Inderes personal behöver inte bränna broar, win-win. ![]()
"Ja, förlåt för det, det var ganska rått, denna AI-trimning är fortfarande i ett tidigt skede
"
Idag kom jag fram till att botten för Neste har nåtts, och anledningen till detta är intervjun som @Verneri_Pulkkinen gjorde med Heikki Malinen. Malinen är känd som en företagsledare, den finska motsvarigheten till Hide the Pain Harold, det vill säga en person som aldrig ler normalt utan ser ut som om leendet döljer en enorm smärta.

Men men! Nu när Malinen har blivit VD för Neste och fått höra INSIDERINFORMATION om företagets verkliga situation, titta vilken typ av leende som har dykt upp på hans ansikte:

Baserat på denna analys är det alltså tydligt att marknaden har överskattat Nestes svårigheter och att det nu är precis rätt tid att äntligen påbörja ett köpprogram för Nestes aktie. Jag förstår att vissa investerare kan vara skeptiska till denna analys och dess slutsatser, men kom ihåg att på effektiva marknader är det omöjligt att uppnå en konkurrensfördel om man gör analysen på exakt samma sätt som alla andra investerare och analytiker ![]()
Nu när Musk/Trump håller på att förvandla USA:s vapenaffärer och Starlink till ett utpressningsverktyg och det förargar som en liten eller stor ekorre…
Å andra sidan är det bra att Musk har strulat till det med Starlink. Man vågar fortfarande satsa pengar på kommunikationstekniksektorn.
En undervärderad sektor, även om en viss oro finns (utöver skuldsättningen) att vilket värde mobilnät har på marken, om man via satelliter någon gång får 100% täckning för internet. Visst, om signalen kommer långväga ifrån kan bröderna från Kina och Ryssland säkert pilla på den och blockera den.
I portföljen finns också ett par större positioner i Vodafone (Spacemobile) och Telenor. De är inte av en slump icke-amerikanska och Telenor nu via DNA. Intresset har också varit stort för Elisa, samt att BCE är under närmare bevakning från Kanada.
Jag funderar på om man borde öppna en tråd för (tele)kommunikationstekniksektorn någon gång, eller om jag bara inte har märkt en sådan. Om det saknas, skulle @Sijoittaja-alokas godkänna en sådan idé och hinna göra den någon gång? ![]()
Lite liknande en allmän tråd som den för IT-tjänsteföretag?
Jag ska kanske sätta mig in lite i dem, så kan jag skicka dig ett meddelande om saken, kanske privat, så att det blir en korrekt tråd med inlägg. ![]()
Något åt det hållet. Orkar inte lägga ut mer allmänna meddelanden om branschens utveckling i t.ex. Telias, Vodafones eller Elisas tråd. Telekommunikationsteknik är väl det allmänna namnet. ![]()
Japp, saken är klar. ![]()
Jag skickar dig ett privat meddelande någon gång.
Tack! Jag kollar också IT-tjänstesektor-tråden nu. Ibland har jag tydligen tystat den, så jag var inte ens medveten om en sådan.
(Ibland var tanken att komprimera de trådar jag följde och jag tystade de förmodat icke-väsentliga med ganska bred pensel. Det var ett misstag. :D)