Inderes gemenskapens webbadress

Hej Inderes-community!

Jag har funderat i flera dagar på hur vi - privata investerare - bättre skulle kunna påverka företag. Så jag har funderat på den här idén: (Jag vet att det finns en utvecklingsidé-tråd - men jag tror att detta är ett “större” förslag och att det behöver diskuteras bredare - så att det inte överskuggar andra mindre korrigeringsförslag eller liknande). Inderes vill göra Helsingforsbörsen till en bättre plats. Här är ett förslag på hur.

@Verneri_Pulkkinen @Mikael_Rautanen @Yu_Gong och Minna Avellan

Inderes skulle tillhandahålla en tjänst där vi privata investerare gemensamt kunde göra våra röster hörda vid sidan av de stora elefanterna. Inderes skulle alltså utveckla någon form av nätbaserad petition där vi kunde ansluta oss genom att logga in med bank-ID eller liknande. (Vi måste ju kunna bevisa att vi är ägare till den aktuella aktien).

På senare tid har det hänt mycket:

• Till exempel i Citycon-tråden hade @Iiiks ett bra initiativ gällande Citycons hyresuppbörd under coronakrisen. Mikael tog också upp ämnet på Twitter.

• Sammos jonglerande med solvensen väcker frågor (med potentiella företagsförvärv), även om hybridobligationer skulle kunna emitteras (detta “kostar” dock). Om företaget skulle få mer spelrum genom att dela ut sin utdelning i flera omgångar?

• Fall Nokian Tyres: Det var ett tag sedan, men många undrade när kursen steg på ett märkbart avvikande sätt jämfört med marknaden. I efterhand framkom det att Hille ropade ut sina marknadsuppfattningar i något samtal till “de stora pojkarna” före “tysta perioden”. Detta är på inget sätt jämlik behandling av oss privata investerare! Enligt min mening borde det ha uppstått något slags rabalder om detta… Saken är inte stor, men ändå anser jag att det vore befogat att påminna om det.

• Fall Wärtsilä: VD:n skryter om hur billig aktien är enligt honom. Två veckor senare kom en negativ vinstvarning. Knappast någon skulle vilja att en VD ropar ut sådan kommunikation. Det rätta sättet för Eskola att kommentera Wärtsiläs dåvarande kurs hade varit att köpa företagets aktier. Inte genom att ropa ut.

• Alla gillade inte Fortums drag att köpa Uniper. Någon kanske vill ha snabbare lösningar på Fortums utsläpp? WWF försökte åtminstone något.

Säkert finns det fler exempel – och säkert fler i framtiden.

Jag tror att våra åsikter tillsammans skulle kunna bli lite mer hörda och att vi åtminstone skulle kunna få ett mer omfattande svar från den högre ledningen. (Visst finns det några positiva undantagsföretag som har en representant här på Inderes forum). Dessutom skulle vi inte “spamma” företagets anställdas e-postmeddelanden. Vad skulle du tycka var mer övertygande – 100 investerare individuellt eller 100 investerare tillsammans?

Några saker jag själv har funderat på:

• Det borde vara möjligt att vara för och emot ämnet
  • Denna “funktion” skulle användas ansvarsfullt
  • Även oregistrerade användare borde kunna delta
  • Skulle kunna ge en mer positiv bild av “folkkapitalism”
  • Alla kan inte/vågar inte gå till bråkiga bolagsstämmor, dessutom skulle detta kunna användas året runt.
  • Jag tycker att Inderes och dess community skulle vara en bra “plattform” för detta

Så, vilka åsikter väcker ett sådant community-förslag? Vilka saker skulle ni vilja lägga till eller ta bort i denna utveckling? Jag hoppas att Inderes-teamet också kommenterar detta, både som privatpersoner och som företagsrepresentanter. Låt oss tillsammans brainstorma och utveckla detta till något tilltalande – om ni stöder en sådan sak! (Tänk på saken en stund, och släng inte bara iväg en snabb kommentar på 3 ord)

Är idén vettig? Vill du kunna påverka företagens agerande tillsammans?

• Ja
  • Nej
  • Vet ej
0 äänestäjää
43 gillningar

Här är ett snabbt exempel.

bild

För företaget i sig kan naturligtvis varje deltagare med sitt eget namn och aktieantal visas. Skulle också deltagarna generellt kunna se hur många aktier man har deltagit med? Vi kan inte mäta oss med någon Gazit, men man vet aldrig, kanske något pensionsbolag skulle komma till vår hjälp eller liknande. Åtminstone skulle vi ha försökt göra vårt bästa, och inte bara stå med armarna i kors.

Naturligtvis måste man alltid överväga att målföretaget inte ska hamna i problem – i det här fallet tror jag att man skulle kunna släppa lite på utdelningen och minska den.

Varje “gemenskapsadress” skulle naturligtvis vara annorlunda och alltid gälla en viss sak! Man måste också komma ihåg att detta bör användas ansvarsfullt för att göra vår röst hörd, och inte bara för att klaga på allt.

26 gillningar

Här är fullmakten som en utskrift, och någon ringer om det inte fungerar med adressinsamlingen:

“Hej Pentti, jag ringer här med rösten från en ägare av 900 000 aktier. Vi tycker att utdelningen borde skjutas upp till hösten, vad tycker du?”

:smiley: Men visst, sådana adresser kom till exempel när vården avnoterades från börsen. Den brittiske killen hade samlat några vänner och skickade till alla att de inte skulle acceptera erbjudandet. För oss skulle det här vara en ganska stor sak eftersom vi får en liten röst att höras på detta sätt. Ett fint initiativ.

Jag föreslår inderes initiativpris till Mästare Nyyb.K.

9 gillningar

Tack @Nyyb.K!

Den här idén stämmer överens med många av våra verksamhetsprinciper och vår filosofi: demokratisering av finansmarknaden, ansvarsfullt ägande, inverkan i ägandet, att lyfta fram privatpersoners röster, att bygga dialog mellan företag och ägare… :clap:

Dessa frågor är alltså redan under övervägande och på ritbordet, så det är fantastiskt att se att det finns efterfrågan även här!

Jag tror att avgörande i detta är identifierat ägande: företag är verkligen intresserade av att höra ägarnas åsikter (och enligt lagen är de i princip tvungna att lyssna), men inlägg från anonyma användare på nätforum tenderar att tas med en nypa salt. Därför är det avgörande att vi kan identifiera aktieägarna och deras rösträtt – lyckligtvis har vi redan utvecklat och fortsätter att utveckla tekniska lösningar för detta och för omröstning, nu främst för bolagsstämmor. Aktieägare skulle kunna logga in på en egen sluten gemenskap, endast för ägare, kanske här på forumet. Lösningen borde byggas för att vara skalbar, så att den kan användas av alla företag direkt, utan att en bra idé går förlorad på grund av manuella processer (lyckligtvis kan @Yu_Gong koda vad som helst åt oss).

Om vi genom att samla småägare kan uppnå en representativ rösträtt från 5 % och uppåt, kommer den gemenskapen redan att ha betydande inflytande i beslut. Syftet skulle kunna vara att säkerställa småägarnas rättigheter, men också att driva samhällsfrågor relaterade till ansvarsfullt ägande (som stöder långsiktig affärsverksamhet). För företag skulle detta göras fördelaktigt genom att ett sådant filter skulle sammanfatta de mest relevanta önskemålen och tankarna från ägarna, istället för nuvarande mycket fragmenterade information.

Jag har redan diskuterat ämnet mer seriöst med styrelsen för ett företag. Det är roligt att ämnet togs upp även här, oberoende av det. Ämnet bör alltså främjas när vi har löst denna bolagsstämma-cirkus :+1:

62 gillningar

Tack Mikael för en bra insikt! Jag personligen hade trott att det skulle ha funnits fler smarta idéer relaterade till detta, vilket är anledningen till att jag öppnade en egen tråd för det :sweat_smile:

Jag håller helt med, relaterat till detta → Skulle det då också vara möjligt med följande:

• Att forum användaren identifierar sig med stark identifiering (bankkoder eller liknande…) och om de skriver i en tråd dedikerad till en aktie, så skulle det bakom användarnamnet finnas t.ex. :heavy_check_mark: OM de ägde den specifika aktien? På så sätt skulle även andra forum användare kunna se det. Detta skulle naturligtvis kunna väljas PÅ/AV i inställningarna. (Men om aktierna finns t.ex. i Shareville, varifrån skulle informationen då komma?)

Hur som helst, våga bara dela med er av idéer och vi kan eventuellt påskynda produktionen av detta under hösten :slight_smile: Jag har redan skämt ut mig med dessa idéer, så ni behöver inte skämmas!

6 gillningar

Jag skulle skissera Inderes påverkan-kanal på ett liknande sätt som den som används för det välkända Medborgarinitiativet. Processen skulle kunna vara följande:

• På Inderes företagsspecifika sidor visas en sektion för Företagsinitiativ (eller liknande), där man kan se öppna initiativ och möjlighet att skapa ett sådant. Att skapa ett initiativ kräver inloggning på Inderes. Låt oss hålla tröskeln låg här.
  • För att ett initiativ ska “gå igenom” finns en tidsfrist för nästa steg, inom vilken initiativet måste få stöd. Dessutom Inderes-personalens godkännande, som sållar bort de värsta fylleskämtet i början.
  • När tillräckligt med stöd har samlats inom tid X, övergår man till ett skede som kräver stark autentisering med underskrifter och insamling av antal aktier.

Jag vet inte hur aktieägande skulle identifieras, förutom genom att använda Euroclears gränssnitt. Man skulle behöna identifiera äganden som erhållits genom personer och företag separat och kunna summera dem. Om systemet ska vara skalbart är detta enligt mig obligatoriskt. I bästa fall kan man samla in en realtidslista över hur många aktier som står bakom initiativet.

För Inderes skulle informationen utgöra ett intressant register, så dataskyddsfrågor måste övervägas noggrant. Och jag tvivlar inte på att det görs redan nu!

Detta är en ström av medvetande för att förgylla fredagen.

8 gillningar

{“content”:“Inspirerad av diskussionen i kafferummet grävde jag fram denna tråd. Är någon form av onlinepetition fortfarande en del av Inderes framtidsplaner? \n\nNär man ser Solteqs kursreaktion på ett enskilt inlägg, finns det tydligt muskler här att påverka åtminstone småföretag. Om vi går så långt som till onoterade företag, nås den 5% röstvolymen lätt. Jag kan tänka mig att det skulle vara möjligt att påverka även större inhemska företag. En representant för Sampo svarar redan aktivt i sin egen tråd. \n\nDet skulle också vara riktigt intressant att veta hur mycket röstmakt forumet har, till exempel i Smart Eye. :smile:”,“target_locale”:“sv”}

7 gillningar

Detta är fortfarande starkt på tankestadiet och ritbordet, vi har inte hunnit med det praktiska främjandet ännu. Ett litet steg är förstås att identifiera sig för bolagens egna representanter och få en “badge” på forumet. Kopplingen till ägarregister är lite mer komplicerad, men det verkar finnas ett tydligt behov av den här typen av lösning.

10 gillningar

Jag har inte följt diskussionen om Sievi + Boreo i detalj, men det verkar som att många vill göra sina röster hörda. Det finns ju sådana här mer speciella händelser då och då, till exempel Ahlström-Munksjö-fallet.

1 gillning

Nu när Inderes har listats, hittade jag detta därifrån :nerd_face:

Med denna nätadress söker jag just den “plattform” som Inderes skulle kunna förverkliga, och jag vill att så många som möjligt fritt uttrycker sin egen syn här, vilken typ av arrangemang var och en skulle se som bäst :slight_smile: Därför skapade jag den här tråden, för att den inte ska blandas ihop med “utvecklingsidé”-tråden.

Skulle man också kunna koppla Sveriges Aktiesparare till detta? @Victor_Snellman Förbundet vill nu inte ta ställning för eller emot, men som exempel skulle detta säkert fungera;

Som konstaterades i Aktiespararnas uttalande den 26.8.2021, ska det finnas möjlighet till förhandsröstning vid en extra bolagsstämma. På så sätt får man reda på aktieägarnas vilja och säkerställer minoritetsaktieägarnas rättigheter utan att behöva samla in fullmakter. Förhandsröstning användes framgångsrikt exempelvis vid de extra bolagsstämmorna angående sammanslagningen av Valmet och Neles.

https://twitter.com/mikaelrautanen/status/1447101804647419904?s=20

Mikael har också på Twitter funderat över att diskussionen med ägarna fortfarande är svår. Skulle denna nätadressbas kunna användas på något sätt i företagets kommunikation?

Hur som helst, Inderes som nu är ett listat företag kan mycket väl “öva” i hemlighet på en sådan adress för hur man bygger den på ett föredömligt sätt, eftersom det redan är i positionen som ett börsnoterat företag :slight_smile:

Jag önskar bara modigt fler synpunkter i ämnet!

10 gillningar

Här är lite välkommen uppmuntran till min tysta förslagstråd :smiley:

Med hjälp av Finlands Aktiesparares tjänst för aktieägarinitiativ har du möjlighet att påverka verksamheten i finska börsnoterade bolag.

Genom tjänsten kan du lämna in och stödja initiativ till finska börsnoterade bolag. Ämnen för initiativen kan till exempel vara:

Bolagets genomförda emissioner
Bolagets utdelningspolicy
Bolagsstämmofrågor
Styrelsens och verkställande direktörens verksamhet
Inlösenförfaranden
Förändringar i bolagets strategi och omstruktureringar

Ett aktieägarinitiativ kan lämnas in av en aktieägare i bolaget som är medlem i Aktiespararna. Pågående initiativ kan stödjas av alla bolagets aktieägare genom stark identifiering. Att stödja ett initiativ kräver inte medlemskap i Aktiespararna.

Inlämnade aktieägarinitiativ behandlas och godkänns av Finlands Aktiesparares styrelse innan initiativet publiceras. Efter att initiativet har löpt ut överlämnar Finlands Aktiesparare initiativet till bolaget eller för kännedom till bolagsstämman.

Tjänsten är kostnadsfri.

Tack @Victor_Snellman

E: Skulle det vara bra att skapa några öppna initiativ här, som redan har godkänts av Aktiespararnas styrelse? Man skulle då kunna “gå med” enbart genom stark identifiering? Lite som man ser i medborgarinitiativ, hur många som stödjer osv.. :thinking:

kuva

Det fanns redan en sådan där :+1:

16 gillningar

För att en sådan här ”gnäll-kanal” ska fungera, och för att den ens i teorin ska kunna ha någon inverkan på ett börsbolags verksamhet, skulle det behövas en tydlig ”om det inte smakar, så…”-klausul.

Ett börsbolag lyssnar nämligen nog, men agerar inte om en ”gnäll-petition” bara fokuserar på att klaga.
Om man utöver klagandet också berättar om konsekvenserna av vad som händer ifall bolaget inte synligt och operativt reagerar på kravet, får saken tyngd ur bolagets perspektiv. Ju större, desto bättre för kravställaren.

Exempelvis en hypotetisk situation:
Kesko sänker producentpriserna för finländska lantbruksproducenter. Det är uppenbart att draget leder till förlorad självförsörjning på livsmedel i och med konkurser och nedläggningar av bondgårdar.

Vi startar en namninsamling:
”Vi ägare hoppas verkligen att producenterna betalas en bra ersättning. Tack för att ni läste och ha en fortsatt trevlig dag”

Eller

”Vi kräver att inhemska producenter betalas ett pris för livsmedelsproduktionen som täcker kostnaderna och belönar producenten av inhemsk ren mat så att det är möjligt att utöver självkostnadspriset göra en sund marginal (15 %).
Om saken inte bemöts offentligt och en fungerande lösning presenteras senast den 1 juni, kommer vi aktieägare att sluta använda K-gruppens tjänster och göra saken offentlig.”

Var och en förstår att man inte behöver reagera på det första på något sätt, men det senare får det att skaka i knävecken.

1 gillning