cicada
13. Februar 2026, 09:23
2528
Eicca:
Johnnyboy:
Så hvis et selskab f.eks. har incitamentsforpligtelser svarende til 50 aktier, og der snart også gennemføres et virksomhedskøb, som betales med 50 aktier, hvorfor er det så bedre, at de 100 tilbagekøbte aktier annulleres, og man derefter udsteder de nødvendige 100 aktier til incitamentsprogrammet og virksomhedskøbet, frem for at de 100 tilbagekøbte aktier allokeres til disse?
Det ville helt sikkert være fornuftigt. Efter min mening er aktier afsat til incitamentsprogrammer og virksomhedskøb dog ikke et ”udloddet” overskud til investorerne, men bør snarere betragtes som nødvendige omkostninger for forretningens kontinuitet. Hvis det vurderes nødvendigt for forretningens fremtid, at firmaet har brug for flere aktier på balancen til belønningssystemer eller investeringer, bør man efter min mening snarere tale om øgede omkostninger eller investeringsbehov. I så fald er det efter min mening en smule tvivlsomt at tale om ”overskudsudlodning”.
Ifølge selskabsloven er et aktieselskabs primære og vigtigste opgave at skabe overskud til aktionærerne, medmindre andet er angivet i vedtægterne. Inderes er en af de få, der har gjort en undtagelse fra dette i deres vedtægter; de nævner, at Inderes’ medarbejdere, kunder og fællesskab kommer før aktionærernes interesser.
3 Synes om