15,4% skillnad i avkastning. Jag skulle säga att det är mycket betydande.
Oavsett hur man räknar, om Inderes modellportfölj växer i den här takten, kommer hela jorden och halva månen att ingå i tillgångarna inom tusen år.
Jag förstår inte varför skatter skulle beaktas i portföljresultaten, eftersom de inte brukar beaktas i någon annans avkastningsgrafer (vare sig det är Indefoorums tråd om portföljavkastning, fonders avkastningshistorik eller investeringsgurus TWR-avkastning). Portföljens startkapital har också varit det maximala tillåtna 50 000 euro på ett aktiesparkonto (OST), så portföljens berättelse skulle kunna efterlikna en privatpersons aktiesparkonto. Och om en privatperson har större investeringstillgångar skulle det vara ett övervägande värt alternativ att starta ett företag för investeringsverksamhet, och då skulle inga skatter behöva betalas på vinsterna.
Om en privatperson har större investeringstillgångar än så, kan det vara ett övervägande värt att starta ett företag för investeringsverksamhet, och då skulle ingen skatt betalas på vinsterna.
Företag måste betala skatt på vinster. De är inga aktiesparkonton.
Jag förstår inte varför skatter ska beaktas i portföljens resultat, de beaktas inte i någon annans avkastningsgrafer (oavsett om det gäller Indefoorums tråd om portföljens avkastning, fonders avkastningshistorik eller investeringsgurus TWR-avkastning).
Ja, till exempel beaktas källskatt på utdelningar fullt ut i avkastningsgraferna. Fonder behöver vanligtvis inte betala dessa, men till exempel Nordnets danska indexfond måste hantera dessa.
Vore det möjligt att dela Mallisalkkus kontoutdrag som en Excel-fil? Till exempel @Verneri_Pulkkinen? Jag kan kopiera och klistra in det själv från Mallisalkkus hemsida, men jag skulle inte behöva skrolla hela det 10-åriga kontoutdraget ända till början ![]()
Jag pratade om förlustrisk i analysen av modellportföljen och presenterade empiriska drawdown-kurvor. Om ämnet och teorin bakom det intresserar dig, har jag undersökt förlustrisken, som jag nu kallar drawdown-risk, närmare i min artikel här: Drawdown-riski – ja mikä sen määrittää | Sijoitustieto.fi.