Ilkka - Plånboken i skick och vartåt?

Jag försöker vara lite positiv igen, även om den första tanken skulle vara att byta rubrik: Ilkka - plånboken tömd, som tur är finns Alma.

Det förvärvade Custobar har i alla fall under H1 lyckats växa ytterligare och resultatet har också ökat. Köpets EV/EBITDA är med “prognosen” efter H1 (H2 = H1) ca 15 och tillväxten med samma prognos skulle ligga på ca 20 % på årsbasis.

EBITDA på ca 0,8 miljoner euro skulle vara 12,5 %, men nog borde väl denna procentsats i utgångsläge växa mer när antalet anställda förblir ungefär det samma och omsättningen ökar.

Förra årets förbättring av EBITDA och resultat (5,7 % → 11,5 % EBITDA och 55 tusen euro → 388 tusen euro i resultat) verkar visserligen ha kommit till stor del genom personalminskningar (26 → 19) trots tillväxten.

Om en sådan tillväxt på +20 % med förbättrad EBITDA-marginal skulle erbjudas även i fortsättningen, så skulle köpet ju vara riktigt bra.

Nu tvivlar jag bara lite på att tillväxten inte kommer att fortsätta på det här sättet, och jag funderar också lite på hur stor personalrisken måste vara. På Custobars tekniska sida verkar det finnas en av grundarna och sex anställda. Grundaren sålde nu hela sin andel och tydligen byttes hela potten mot kontakter (kontanter). Motiverar det att köra för fullt för det här stället nästa måndag?

Det är bara att förundras och håva in utdelningar, när man just råkade höja genomsnittspriset till 3,8x € med småköp. Låt oss njuta av historien.

11 gillningar