Hype- och memmynt

I den här tråden kan du diskutera hype- och meme-mynt som köps i hopp om snabba vinster. Vissa skulle kalla att investera i dessa för att spela, inte investera. I tråden kan man till exempel diskutera egna affärer eller dela information om hypekryptovalutor.

Idéer kan hittas till exempel på:

13 gillningar

Hej, med Shiba Inu. Det nuvarande marknadsvärdet är redan nästan 40 miljarder, vilket placerar det på tionde plats bland alla kryptovalutor baserat på marknadsvärde. Om det skulle öka från nuvarande med x10, alltså 1000%, skulle det vara nästan lika mycket värt som Ethereum, och x100, alltså 10000%, skulle då vara ett marknadsvärde på 4 biljoner, vilket då skulle vara mer än x3 Bitcoinens nuvarande marknadsvärde. Det är alltså osannolikt att det ens kommer att tiodubblas från nuvarande.

6 gillningar

Säg mig, ni me-mynts-samlare, vad är det för projekt det här Dogelon Mars? Jag har sett en del skrivas om det nu och det verkar finnas på crypto.com. Jag kanske också skulle kunna köpa det därifrån med tanken: lägg in ett lotteri för en hotellhelg och om det går åt skogen så går det :woman_shrugging: Å andra sidan, om det skulle närma sig Doge/Shiba marknadsvärde, skulle jag kunna uppgradera till en ny båt nästa sommar :joy:

4 gillningar

Ansvarsfriskrivning: Jag är en glädjedödare. Kanske en bitter sådan.

Jag har själv följt denna kryptofeber med håret på ända. Fantastiska miljonärshistorier och jag skulle ljuga om jag inte sa att det hade varit kul att vara Bitcoin-ägare de senaste 10 åren. Men. Alltid detta Men… jag är dock på samma linje som Krugman. 12 år inom IT…

Bitcoin, the first and biggest cryptocurrency, was introduced in 2009

… är i storleksordningen tektoniska epoker. För närvarande används Bitcoin (och andra kryptovalutor) mest av utpressare, som måste få betalt för att avkryptera hårddiskar, samt av brottslingar som överför stora summor pengar utanför de vanliga kanalerna. All annan användning av kryptovalutor är helt marginell. På grund av den höga volatiliteten (kryptons värde jämfört med centralbankers pengar) är den inte lämplig som ett verktyg för normal handel. En produkt kan nämligen kosta 1 eller 2 bitcoin imorgon, beroende på kursen. Zimbabwe och Weimarrepubliken är exempel på vad som händer när pengars värde fluktuerar kraftigt från dag till dag.

Twelve years is an eon in information technology time. Venmo, which I can use to share restaurant bills, buy fresh fruit at sidewalk kiosks, and much more, was also introduced in 2009. Apple unveiled its first-generation iPad in 2010. Zoom came into use in 2012. By the time a technology gets as old as cryptocurrency, we expect it either to have become part of the fabric of everyday life or to have been given up as a nonstarter.

Om kryptovalutor jämförs med någon annan teknisk innovation som lätt kan mångfaldigas, har andra funnit stor användning i världen. Krypto är fortfarande bara ett spekulationsverktyg som inte har något värdeförankrat samband med den verkliga världen.

But I’ve been in numerous meetings with enthusiasts for cryptocurrency and/or blockchain, the concept that underlies it. In such meetings I and others always ask, as politely as we can: “What problem does this technology solve? What does it do that other, much cheaper and easier-to-use technologies can’t do just as well or better?” I still haven’t heard a clear answer.

Det är fullt möjligt att kryptovalutor bara behöver “mogna” och spridas i lämplig utsträckning för att kunna lösa ett verkligt existerande problem. Men än så länge ser jag inget mervärde de tillför jämfört med befintliga valutor. Därför håller jag mig borta från dem… och kanske något fattigare än krypto­investerare, vars rygg klarar av den hårda fluktuationen i objektet, det erkänner jag.

Hela artikeln, varifrån ovanstående citat är hämtade:

https://www.nytimes.com/2021/05/20/opinion/cryptocurrency-bitcoin.html

3 gillningar

Förklara för mig: Varför skulle ett för stort marknadsvärde för någon kryptovaluta förhindra tillväxt? Vad spelar det för roll om Shiba Inu nu till exempel är 0,5 eller 10 gånger värd som Bitcoin? I teorin kan ju 99,9 % hålla och 0,1 % höja värdet genom att köpa till och med bråkdelar av mynt till ett orimligt högt pris, vilket driver upp marknadsvärdet för hela valutan till skyarna.

Jag frågar seriöst. Det finns ingen logik i kryptovalutor överhuvudtaget, inte ens i Bitcoin.

Fortfarande som exempel Shiba: Om priset vore till exempel 10 €/st och marknadsvärdet det nuvarande, så skulle den psykologiska faktorn vara helt annorlunda, och det skulle “kännas dyrt”. När priset är bråkdelar av en cent är psykologin annorlunda och det är lättare att uppfatta att det fortfarande finns utrymme för uppgång. Just det billiga styckpriset på meme-mynt är en av faktorerna som driver upp deras värde, när det är så billigt att köpa en stor mängd i antal.

E: frågan är inte specifikt riktad till Vodel. Jag använde hans inlägg bara som en introduktion till min egen fråga. Vem som helst får svara.

13 gillningar

Det är svårt för en enskild person att påverka till exempel Teslas kurs, men den fortsätter ändå att stiga, trots att den i flera år har varit för dyr, bland annat mätt i marknadsvärde. Här, och förstås även med kryptovalutor, beror uppgången på massrörelser, och nästan aldrig på enskilda individers affärer. Teslas värde är åtminstone på något sätt kopplat till verklig affärsverksamhet som bromsar dess framfart, medan kryptovalutornas uppgång inte bromsas av (nästan) några “fakta”, och säljare dyker inte upp för att kryptovalutans P/E-tal skulle ha skenat eller utdelningsprocenten sjunkit för mycket. I samma kategori räknar jag också marknadsvärdet, som i slutändan inte har någon betydelse för uppgångar eller nedgångar, annat än som en faktor som påverkar deras hastighet.

Så jag förstår den “bromsande kraften från massan” som orsakas av värdeökningen, när de som köpt billigt säljer sina kryptovalutor som redan har gett en enorm avkastning, så uppstår obligatoriska säljvågor ibland. Kryptovalutornas marknadsvärde är ändå i slutändan en bisak för fortsatt uppgång.

Det är inte meningen att granska saken ytterligare, jag funderade bara högt.

5 gillningar

Jag tänker inte delta i den här diskussionen mer än att säga “sätt stopp på varje mynt”. Om ni inte vet hur man gör det, köp då inte heller. Det vore också bra att åtminstone lära sig grunderna i teknisk analys, för i slutändan är det traders som styr dessa marknader. Det finns ingen anledning eller grund för att något av dessa mynt inte skulle kunna sjunka tillbaka dit de började, det vill säga nära noll. Och aldrig stiga därifrån igen. När man håller dessa saker i åtanke och verkligen bara “investerar” små summor, kan man “pyssla” med vad som helst.
Jag glömde att säga att inte ens en stopploss är en 100% garanti. Vid en stor säljrusning hinner de inte utlösas, så aktivera larm och dylikt och följ kurserna regelbundet.

20 gillningar

För dessa behöver man inte vänta till år 2050.

Detta är absolut ingen investeringsrekommendation, utan ett deltagande i en diskussion som reflekterar över ett intressant fenomen. Man kan mycket väl förlora sina pengar ännu effektivare i dessa än i nuvarande hype-coins.

4 gillningar

https://twitter.com/SimonZawa/status/1455107386583232513?t=asDW7iTroqYJ04d3_AxgAw&s=19

Detta kan också hända i det här spelet

E:
Hjälper ens stopp-loss i liknande rug pull-situationer?

4 gillningar

Jag köpte ett meme-mynt som heter Tiger King i helgen. Det har alltså gjorts i samarbete med Joe Exotic, känd från Netflix. Det finns förmodligen inget förnuft i dessa, men det kommer att få enorm uppmärksamhet inom kort när säsong 2 av serien kommer till Netflix den 17 november.

Innehåll kommer väldigt sällan till Netflix nuförtiden, så den här serien kommer att dyka upp på alla Netflix-användares förstasida runt om i världen om ett par veckor. I samband med detta är det uppenbarligen en ganska tung marknadsföringskampanj för kryptovalutor på gång.

Denna Reddit-post sammanfattar egentligen mina egna skäl till varför jag köpte just denna lott. Men ja, vi går in med känslan att vi kan förlora allt :slight_smile:

https://www.reddit.com/r/WallStreetBetsCrypto/comments/qgtit8/tking_tiger_king_coin_why_should_you_care/

2 gillningar

Du kunde inte ens sälja (annat än skaparen) myntet efter att du köpt det, så nej.

1 gillning

Du blandar nu ihop det med Squid Game-myntet som släpptes förra veckan.

1 gillning

Gick det så att när meme-mynt redan diskuteras på Inderes forum, är slutet nära? :thinking:

18 gillningar

Vissa verkar sakna tekniska narrativ om verkliga problem som krypto löser. De förhåller sig alltså till dem lite som aktieinvesteringar. Jag är inte så intresserad av kryptons verkliga användningsområden, men jag tror på människors oändliga önskan att bli rika snabbt och enkelt. Jag är mer en nöjesanvändare och har varit med i Dogelon sedan april.

Projektet startade, såvitt jag förstår, som en ren meme-kryptovaluta, vars största förtjänst var att kombinera Doge och Elon i sitt namn. Jag tänkte att det här var ett bra skämt och gick med. Inget whitepaper eller användningsområde påstods ens existera, och “utvecklingsteamets” kompetens verkar vara mer inom marknadsföring och grafik än kodning.

Utvecklarna donerade hälften av världens Dogelon till Vitalik Buterin (förmodligen som ett skämt). Kursen sköt i höjden i maj, tills Vitalik donerade sina Dogelon till välgörenhet och kursen kollapsade totalt. En rolig vändning.

Donationen mottogs av en stiftelse som heter Methuselah Foundation. https://www.mfoundation.org. En mycket legitim organisation, vars mål är att främja forskning som bidrar till att förlänga mänskligt liv. De insåg snabbt att värdet av deras potentiella miljardförmögenhet berodde på förtroende och att stiftelsen inte skulle göra några plötsliga försäljningar. Our Promise to Steward Dogelon ($ELON) Value Long Term — Methuselah Foundation. Även annat marknadsföringssamarbete har sedan dess utvecklats. Så plötsligt fick skämtvalutan en ganska intressant samarbetspartner och kanske till och med ett “syfte”.

Värdet var helt i botten i somras och det var fortfarande mycket oklart om det någonsin skulle återhämta sig. Men det har sakta men säkert stigit och under de senaste veckorna betydligt, bland annat tack vare listningen på crypto.com. Dogelon kom in på CMC:s topp 100-lista och marknadsvärdet är nu runt en miljard. Om kryptons bull-marknad fortsätter och t.ex. Binance listar Dogelon, varför skulle det inte kunna växa ytterligare 5-10 gånger? Och skulle det kunna bli nästa Shiba Inu, vars marknadsvärde är 38 gånger högre? Jag tänker inte vara med så länge.

Men det har varit en berg- och dalbana, och den som går in i det här skedet tar säkert en stor risk.

3 gillningar

Floki Inu började skjuta i höjden

11 gillningar

Det är en stor fördröjning i Trust Wallet. Detsamma gäller för PooCoin BSC Charts.
CoinMarketCap verkar också uppdatera priserna med fördröjning. Hotbit verkar vara ganska uppdaterad? Jag har ingen Hotbit, så skulle du kunna jämföra? Jag har ibland undrat vilken sida som visar realtidspriser för småmynt. Ibland ser man fluktuationer på tiotals och hundratals procent. Hur kan man göra bra affärer?

Fungerar inte detta även utan registrering
https://www.hotbit.io/exchange?symbol=FLOKI_USDT

1 gillning

Reboundet var litet. Det skulle nog krävas en direktare referens till själva krypton för att få till ett ordentligt rally.

3 gillningar

Jag har funderat på det här med Shiba Inu-fallet med +90M YTD och återupplivningsmöjligheterna för andra meme-mynt i flera tiotals timmar nu.

Anta att det bara finns 5 meme-mynt i världen. Hur troligt är det att du äger det mynt som kommer att skjuta i höjden härnäst? En annan teori är den nuvarande situationen, dvs. ett överflöd. Den senaste frågan är: Hur troligt är det att du äger det mynt som kommer att skjuta i höjden härnäst?

Kärnfrågan är: är det redan för många så att ett kommer att stiga över de andra och de andra kommer att förbli i “skuggan”, eller kommer en potentiell t.ex. 1M+% YTD att spridas bland 50-100 olika meme-valutor.

1 gillning

Du köper 50 000 olika mynt för 1 dollar styck och om ett år är du miljonär? :nerd_face:

2 gillningar