Ansvarsfriskrivning: Jag är en glädjedödare. Kanske en bitter sådan.
Jag har själv följt denna kryptofeber med håret på ända. Fantastiska miljonärshistorier och jag skulle ljuga om jag inte sa att det hade varit kul att vara Bitcoin-ägare de senaste 10 åren. Men. Alltid detta Men… jag är dock på samma linje som Krugman. 12 år inom IT…
Bitcoin, the first and biggest cryptocurrency, was introduced in 2009
… är i storleksordningen tektoniska epoker. För närvarande används Bitcoin (och andra kryptovalutor) mest av utpressare, som måste få betalt för att avkryptera hårddiskar, samt av brottslingar som överför stora summor pengar utanför de vanliga kanalerna. All annan användning av kryptovalutor är helt marginell. På grund av den höga volatiliteten (kryptons värde jämfört med centralbankers pengar) är den inte lämplig som ett verktyg för normal handel. En produkt kan nämligen kosta 1 eller 2 bitcoin imorgon, beroende på kursen. Zimbabwe och Weimarrepubliken är exempel på vad som händer när pengars värde fluktuerar kraftigt från dag till dag.
Twelve years is an eon in information technology time. Venmo, which I can use to share restaurant bills, buy fresh fruit at sidewalk kiosks, and much more, was also introduced in 2009. Apple unveiled its first-generation iPad in 2010. Zoom came into use in 2012. By the time a technology gets as old as cryptocurrency, we expect it either to have become part of the fabric of everyday life or to have been given up as a nonstarter.
Om kryptovalutor jämförs med någon annan teknisk innovation som lätt kan mångfaldigas, har andra funnit stor användning i världen. Krypto är fortfarande bara ett spekulationsverktyg som inte har något värdeförankrat samband med den verkliga världen.
But I’ve been in numerous meetings with enthusiasts for cryptocurrency and/or blockchain, the concept that underlies it. In such meetings I and others always ask, as politely as we can: “What problem does this technology solve? What does it do that other, much cheaper and easier-to-use technologies can’t do just as well or better?” I still haven’t heard a clear answer.
Det är fullt möjligt att kryptovalutor bara behöver “mogna” och spridas i lämplig utsträckning för att kunna lösa ett verkligt existerande problem. Men än så länge ser jag inget mervärde de tillför jämfört med befintliga valutor. Därför håller jag mig borta från dem… och kanske något fattigare än kryptoinvesterare, vars rygg klarar av den hårda fluktuationen i objektet, det erkänner jag.
Hela artikeln, varifrån ovanstående citat är hämtade:
https://www.nytimes.com/2021/05/20/opinion/cryptocurrency-bitcoin.html