Honkarakenne Oyj

Ett par kommentarer till de senaste nyheterna i den här tråden, jag har själv en bekant i timmerhusbranschen och får alltid bra åsikter/insikter därifrån.

Detta verkade mest vara ett reklammeddelande från Ollikainen. Kul för Ollikainen, det verkar gå ganska bra för dem. Allmänt sett råder det verkligen ingen yra i branschen för tillfället. Visst, det går stugor till Lappland och egnahemsbyggandet har vaknat ur sin värsta koma, men den där tillväxten på 46 % räcker inte till ännu när botten har varit så djup. Man måste också komma ihåg att tillväxt inte värmer särskilt mycket om man inte får någon marginal. Faktum är att Kontio har en stor fabrik som går på sparlåga och de måste få in försäljning dit → marginalerna pressas ner till löjligt låga nivåer. Kontio har stora svårigheter, i vinter har det återigen varit permitteringar, för ett år sedan såldes 25 % av bolaget genom en nyemission för 3 miljoner euro till Asko Schrey. Jag har själv förstått det som att just Kontios situation gör att timmerpriset är lågt, så alla får kämpa med lönsamheten. Efterfrågan på timmer är stor när man får det billigt; de som går med på att sälja billigt får också affärer. Varför köpa ett trähus när även ett timmerhus är prisvärt? För husbyggare är det definitivt köparens marknad när det gäller timmerhuspaket.

Saarelainen har varit en bra VD för Honkarakenne, bolaget led mer av Rysslands invasion jämfört med konkurrenterna. Enligt min bekant bör en VD i timmerbranschen komma inifrån huset; det är oerhört viktigt att VD:n har en bra fingertoppskänsla för kunderna, produktionen, marknaden, försäljningen osv. De bästa resultaten i branschen görs av entreprenörsledda företag. En VD som kommer från en annan bransch har ofta, milt uttryckt, utmaningar med att ha koll på läget. Som aktieägare skulle jag själv hoppas att man hittar någon kompetent och passionerad person inifrån företaget för att styra skeppet.

Jag känner inte till Honkarakennes situation särskilt väl just nu, men jag skulle inte rusa till köpknappen baserat på till synes goda nyheter eller konkurrenternas spinn.

3 gillningar