Jeg var ikke helt sikker på, hvilken tråd jeg skulle poste mine tanker og spørgsmål i, så jeg tænkte, at Verners historiske hjørne kunne være en passende kanal eller platform til at opbygge ny viden. Jeg har lige lyttet til Vesa Vihriäläs foredrag om den globale finanskrise og Finland. Vihriäläs præsentation viste, at Finlands økonomiske udgangspunkter for finanskrisen var næsten lige så gode som i andre gode europæiske lande (f.eks. Tyskland og Sverige), og at finanssektoren og bankerne allerede var i god stand på det tidspunkt. Ud over finanskrisen blev Finlands problemer imidlertid samtidig uddybet af “asymmetriske” forstyrrelser:
- Nokias kollaps
- svækkelse af efterspørgslen efter papir
- svækkelse af efterspørgslen efter investeringsgoder og
- Ruslands problemer 2014-
Hvis man sammenligner finanskrisen med den nuværende situation i Finland, er der mange lighedspunkter. Ud over coronakrisen er der for eksempel igen en slags “oliekrise”, der påvirker den russiske økonomi, ud over at russere ikke kan rejse og turistere i Finland. Efterspørgslen efter investeringsgoder er i det mindste delvist svækket. Blandt andet ser skibsindustrien ud til at blive hårdt ramt. Selvom finanssektoren og bankerne allerede var i god stand på det tidspunkt, forhindrede det ikke alene økonomien i at glide ind i recession. Selvfølgelig er mange ting sikkert også anderledes og bedre i dag. Skovsektoren og den kemiske industri
åbner markeder for vedvarende materialer og biobaserede produkter, og nye teknologivirksomheder viser også deres ansigt.
Mange tråde handler meget om de amerikanske markeder, hvilket er fuldt ud forståeligt, men hvad er din opfattelse af Finlands økonomi og dens modstandsdygtighed i den nuværende situation? Hvis man udelukker den finanspolitik, der føres af statsledelsen, og i stedet fokuserer på at se på f.eks. finske børsnoterede virksomheder, har vi så tilstrækkeligt mange kvalitetsvirksomheder i Finland til igen at trække landets økonomi op af mudderet? Eller er dette ved at blive et nyt problem, der varer i årevis, ligesom finanskrisen, hvor vores velfærdssamfund fortsætter med at gældsætte sig i et hurtigt tempo? Er Finland med denne krise på vej mod Grækenlands og Italiens vej?
@Verneri_Pulkkinen har læst økonomisk historie og kan måske åbne sine følelser og synspunkter om sagen?
Og for dem, der er interesserede i emnet, anbefaler jeg bestemt at lytte i pauserne fra karantænepligterne.
Tak til den, der oprindeligt delte dette link på et diskussionsforum! Disse foredrag giver et fremragende perspektiv.