Hims&Hers - Lönsamt på tre år

Har andra här följt “SPAC-guldkillen” från USA, det vill säga företaget Hims&Hers?

Företaget grundades 2017 och strävar efter att vara en digital ytterdörr inom hälsovårdstjänster. För närvarande erbjuder företaget amerikanska konsumenter hälsovårdstjänster och -produkter via nätet. Enligt min uppfattning har företaget även egna produkter, men det handlar mest om att koppla samman kunder med vårdpersonal.

Kursen har varit hög och har nu legat runt 6-8$ i flera månader.

Screenshot_20211113-213804_Finance

Jag köpte själv en öppningsposition idag, eftersom företaget har stora tillväxtplaner och onekligen har haft framgångar:
Screenshot_20211113-213840_Finance

Överskred intäktsprognosen för Q3/2021 och höjde samtidigt intäktsprognosen för hela år 2021.

År-över-år tillväxt 79% (Q3/2020 → Q3/2021)
EBITDA på plus (Q3/2021 9.8M$ jämfört med Q3/2020 1.6M$)
Antalet prenumererande kunder ökade med 95% år-över-år (Q3/2020 → Q3/2021)

Nyckeltal:
Forward PE -20,95
P/B 5,08
P/S 13,32

Rekommendationer enligt WSJ:
Buy 3
Overweight 0
Hold 1
Underweight 0
Sell 0

Det genomsnittliga riktpriset är 12,25$, det vill säga vid stängningskursen den 12.11.2021 ca 65% uppsida

Företagets verksamhet är skalbar i rimlig utsträckning, på grund av dess grundläggande natur: huvuddelen är programvara och digitala tjänster för kunderna.

Företagets defensiva karaktär beror bland annat på konsumentverksamheten och det faktum att företaget verkar inom hälsovårdssektorn där efterfrågan naturligtvis finns även under dåliga tider.

18 gillningar

När du startade tråden, skriv åtminstone några siffror och deras utveckling, fundamentals/multiplar? Eller vad hela företaget gör? :sweat_smile:

15 gillningar

Hej Construct-Destruct!

Tack för att du startade en ny tråd om företaget. :slight_smile:

Jag håller med Badwithmoney. Så @Construct-Destruct, om du vill redigera startinlägget klickar du på pennikonen längst ner till höger i startinlägget:
image
Därifrån kan du redigera.

Det vore trevligt om startinlägget innehöll följande:

1. Vad gör företaget och vad är dess mål?
  2. Vad är företagets historia?
  3. Värderingsmultiplar och nyckeltal
  4. Varför är det skalbart och defensivt?

Dessutom kan du bifoga bilder, nyheter, videor och diagram till startinlägget. Startinlägget behöver inte vara särskilt speciellt, och du behöver inte känna någon press, men gör ett så bra och informativt startinlägg som du kan, mer behövs inte. :slight_smile:

Det räcker att du svarar på Badwithmoneys frågor, tack! :slight_smile:

EDIT: Tack själv @Construct-Destruct! Kul att du svarade på våra frågor i ditt startinlägg, nu ser det ganska bra ut. Du tog emot feedbacken väl. :slight_smile:

2 gillningar

Tack så mycket för din hjälp och ditt tålamod @Badwithmoney och @Sijoittaja-alokas!

8 gillningar

Denna kom väl till börsen via Oaktree Acquisition Corp. Jag höll på med detta under SPAC:arnas guldålder, det vill säga från början av året. Då handlade försäljningsargumenten om billiga online-läkarpriser enligt amerikansk standard och eventuellt ångestpiller eller könssjukdomstester som levererades diskret i postlådan, med deras eget varumärke. Målet var väl att utöka utbudet i framtiden? Jag har inte följt företaget sedan jag sålde min position, men nu när tråden öppnades igen kom jag att tänka på det här igen och intresset väcktes :slight_smile:

4 gillningar

Här är den kurva jag har redigerat med bildbehandling, med tillägg av 2021 års vägledning för omsättning, dvs. 263-265 M$. Resultatet från 2021 är inte med alls.

2 gillningar

Exakt, det var SPAC. Hypen var ganska hög, men har sedan lugnat ner sig. Även då fanns det möjlighet till god avkastning.

Jag har följt det här företaget sedan tidigt i våras och nu verkar det finnas gott om tvivel, vilket naturligtvis sänker värderingen.

Simply Wall St. förutspår “not forecast to become profitable over the next 3 years”. Därav trådtiteln, med lite egen krydda, vi köksanalytiker är ju alltid mer positiva.

Visst, en positiv EBITDA indikerar en fungerande affärsmodell och i mitt sinne minskar risken avsevärt.

2 gillningar

Jag gick igenom HIMs för ett tag sedan och konceptet samt tillväxttakten intresserade mig. Den förlustbringande verksamheten under lång tid fick mig däremot att skjuta upp köpordern. Jag måste gräva fram mina anteckningar i detta avseende och lägga upp dem här.

Produkter kommer i alla fall att säljas på Amazon, vilket ger mer synlighet.
https://investors.forhims.com/news/news-details/2021/Hims--Hers-to-Offer-its-Health-and-Wellness-Products-in-Amazons-U.S.-Store/default.aspx

3 gillningar

Det är en riktigt bra affär att distribuera på Amazon, eftersom det är ett digitalt företag.

För ett par veckor sedan meddelade de dock också om distribution i fysiska butiker via Walgreens, som är en stor “apotekskedja”.

3 gillningar

Här hoppade vi på $HIMS i augusti och det ska bli intressant att följa tillväxtberättelsen. Här är en artikel från Salkunrakentaja från augusti:

2 gillningar

Tack för länken, jag hade inte ens märkt den artikeln! :+1:

Jag har bekantat mig med företaget mer via amerikanska webbplatser, så jag skulle vilja lyfta fram ett par nya punkter för mig från den här utmärkta artikeln du delade.

• HH skapar något i amerikansk sjukvård som skulle vara tillgängligt för alla

• För digitala infödda är återgången till det normala, när det gäller läkarbesök, inte som för pensionärer i Finland (dagens höjdpunkt – man går ett par timmar i förväg för att träffa alla vänner i väntrummet och sedan får man prata med läkaren)

• livscykelvärdet för en kund är tre gånger kundförvärvskostnaderna

2 gillningar

Jag gillar mycket med HIMS. Ett verkligt annorlunda tillvägagångssätt, fokuserat på specifika behandlingsområden, en störande affärsmodell, särskilt varumärkesbyggande och naturligtvis tillväxtsiffror.

Stora förluster åtminstone än så länge och en hög risknivå, svårt att internalisera och en mödosam investeringscase att följa, var tidigare skälen till att jag ännu inte tagit in det i min egen portfölj. Det är fortfarande frestande, särskilt eftersom försäljningen verkar fortsätta växa på den prognostiserade nivån.

Senaste investerarpresentationen:

Q3-rapport, tillväxten fortsätter att vara stark och helårsprognosen för intäkter har höjts
https://investors.forhims.com/news/news-details/2021/Hims--Hers-Health-Inc.-Reports-Third-Quarter-2021-Financial-Results/default.aspx

Administrativa kostnader är verkligen höga i år, åtminstone delvis på grund av noteringen och aktiebaserade ersättningar, som är vanligt med SPAC:ar.

Detta innebär en stor möjlighet men också en risk, då varje kund initialt kostar mer än de genererar. Att omvandlas till en återkommande kund skalar snabbt upp vinsten.

Warranterna från SPAC-tiden har tydligen redan lösts in, så ingen ytterligare utspädning förväntas från den delen heller.

https://investors.forhims.com/news/news-details/2021/Hims--Hers-Announces-Redemption-of-All-Outstanding-Warrants/default.aspx

Företagsförvärv har också gjorts, om jag minns rätt minst ett annat tidigare, men det riktade behandlingsutbudet fick en fortsättning. Detta är alltså redan från juli.
https://investors.forhims.com/news/news-details/2021/Hims--Hers-Completes-Acquisition-of-Apostrophe/default.aspx

Video för investerare och företagspresentation:

3 gillningar

Och faktiskt, om tillväxttakten fortsätter i samma takt och marknadsföringen inte överdrivs, kan även de verkliga GAAP-siffrorna vara positiva snabbare än om tre år. Åtminstone vad jag snabbt tittade på utvecklingen.

Bruttoresultatet (Gross profit) är förresten helt otroligt, över 70%!

EBITDA-siffror måste dock betraktas med ganska stor försiktighet. Åtminstone vad som ligger bakom, vad som dras av och från vad. I detta fall är aktiebaserad ersättning (osakepalkkiot) åtminstone väsentligt. Det kommer att fortsätta att finnas, men sannolikt mindre än i samband med sammanslagningen.

5 gillningar

Ny distributionskanal: Kunden kan beställa produkterna direkt hem via Uber Eats-appen.

Kunder kan få Hims & Hers-produkter levererade via Uber Eats-appen på 12 marknader över hela landet

Hims & Hers samarbetar med Uber

2 gillningar

Artikeln fortsätter

4 gillningar

HIMS stärker sin medicinska rådgivande nämnd med flera läkare.

https://investors.forhims.com/news/news-details/2021/Hims–Hers-Expands-Size–Scope-of-Medical-Advisory-Board-Adding-More-Diversity-and-Expertise/default.aspx

2 gillningar

Bra artikel på Seeking Alpha om HIMs värdering.

Det här är väl sagt: “Marknaden prissätter Him & Hers som om dess historia närmar sig sitt slut, när vi i själva verket inte ens har avslutat det första kapitlet.”

https://seekingalpha.com/article/4474290-hims-and-hers-health-stock-valuation

3 gillningar

Bra att ni började gå igenom detta HIMS. Det enda som rynkar mina ögonbryn med företaget är de tweets som VD:n delar, de går utanför affärsverksamheten. Men i USA:s kultur är yttrandefrihet ett starkt värde, många VD:ar för betydande företag driver sin egen ideologi på Twitter än idag. Så, när du är i Rom, gör som romarna.

Sedan de andra observationerna, som är på plussidan bortsett från aktiens svaga momentum:

GENERELT:

• Ett av företagets syften är att demokratisera sjukvården: snabb tillgång till tjänster och ekonomiskt möjligt för alla (praktiskt taget samma som den finska regeringens mål för social- och hälsovårdsreformen)

• Lösningen är företagets tjänst (plattform), som är öppen 24/7, med ett nätverk av social- och hälsovårdspersonal i bakgrunden: läkare, apotek etc. och hemleverans av mediciner.

• Plattformen är utvecklad av företaget (SaaS-företag, mjukvara har utvecklats i 5 år)

FINANSER:

• Skuldfri

• Bruttoresultat, bruttomarginal, korrekt högt

• Resultatet kan justeras genom att t.ex. spara på försäljningskostnader

• Tillväxt, växer nu med över 70% på årsbasis

SÄRSKILT: Noterades i början av 2021 från en SPAC. Priset är nu under teckningskursen 10 $. EV/Sales (TTM) 4,36 och Price/Book (TTM) 3,70. Wall Street har pressat företagets pris till “verkstadslåga nivåer”, trots att det är ett SaaS-baserat, snabbväxande serviceföretag inom hälsovården.

MINA EGNA REFLEKTIONER:

Jag respekterar marknaden, men jag kan inte förklara vad marknaden berättar när värderingen av ett snabbväxande företag är på verkstadsnivå. Jag håller fast vid min egen investeringsstrategi, där jag köper en aktie även om den är på ATH – dvs. jag tajmar inte köpet. Nu har min strategi genom HIMS fått en uppdatering, dvs. jag tajmar fortfarande inte köp och köper även vid ATLow, om företagets framtid och berättelse är stabil. Vi kan sedan om ett par år undra vad den svarta svanen var, som marknaden visste om, men vi inte??

8 gillningar

I siffrorna är marknadsföringskostnaderna också anmärkningsvärda – under Q1-Q3 2021 tog marknadsföring upp hälften av omsättningen, och samma trend syntes under det senaste kvartalet.

Dessutom en annan observation: HIMS har inte profilerat sig som en “allmänläkare”, utan deras erbjudande fokuserar på smala sektorer (mental, sexuell hälsa, håravfall, etc.). Kommer konkurrensen att äta upp en aktör med smal fokus när digitaliseringen obevekligt fortsätter hos andra konkurrenter, men även hos traditionella aktörer, eller kommer fokus att utökas?

3 gillningar

I investeringsvideon (finns tidigare i tråden) sades det nog att man bit för bit kan expandera sektorer och sedan finns den globala marknaden. Genom siffrorna kan man bedöma om värdelöftet håller (-> användartillväxten borde vara exponentiell och försäljningsmarginalen bevaras eller förbättras).

2 gillningar