Hiab - Smidigere hverdag med intelligente varestrømme

Hvad synes folk om Cargotec?

Tror I på MacGregors genopretning eller et gennembrud for havneautomatisering?

Analyytikon lempipoiminnat konepajoista - Inderes Eki kom med gode kommentarer til den nuværende situation i morgenens morgenrapport.

Wärtsilä og Cargotec selskabsaften.

2 Synes om

Cargotec er altid godt at have i en langsigtet portefølje, indtil pensionsalderen indtræffer. Digitaliseringspioner inden for sin egen branche.

1 Synes om

Den lange stilhed på automatiseringsfronten i havnene har givet grobund for skepsis, men dagens pressemeddelelse skaber tillid til, at den side også vil få vind i sejlene.

Er der nogen, der har øje på det, og på hvilket prisniveau? Softwarens potentiale er meget interessant.

Random Walker behandlede emnet i sin blog den 18. juni 2019:

‘’ Lad os se på Cargotecs langsigtede værdiskabelsespotentiale inden for service- og softwareforretningen fra en lidt anden vinkel. Den egentlige softwareforretning har i de seneste år udgjort mindre end 5 procent af Cargotecs samlede omsætning. Lad os antage, at Cargotec er i stand til at opnå en dominerende position i sit brancheøkosystem, og at for eksempel en femtedel af virksomhedens omsætning kommer fra softwareforretningen (med en SaaS-model). Traditionelle maskinproducenter prissættes typisk med en EV/S-faktor på omkring én, men SaaS-virksomheders EV/S-faktor har i 2010’erne i gennemsnit været omkring 6. Hvis en femtedel af Cargotecs omsætning var baseret på SaaS-forretning, skulle virksomheden prissættes med en EV/S-faktor på 2 (80 % x 1 + 20 % x 6). For eksempel, med en omsætning på 4 milliarder euro (svarende til analytikernes prognoser for et par år frem), ville Cargotecs virksomhedsværdi (EV) være 8 milliarder euro. Hvis Cargotecs gæld forbliver uændret, og en rentebærende nettogæld på omkring en milliard euro (Q1/2019) trækkes fra virksomhedsværdien, fås en aktiekapitalværdi på omkring 7 milliarder euro eller omkring 110 euro pr. aktie. ‘’

1 Synes om

Hej, et par kommentarer, hvis jeg må. I sig selv er det fuldt ud berettiget at værdiansætte Cargotecs softwareforretning på SaaS-basis, da kernen i Cargotecs softwareforretning, Navis, prissætter sine TOS (Terminal Operating System) efter kundens brug, containervolumen osv. Den anden centrale del af softwareudbuddet, XVELA (et samarbejds- og kommunikationsværktøj for rederier og terminaler), er også SaaS-baseret. Så langt så godt. Problemet med at anvende denne prisfastsættelse på Cargotec ud fra en sum-af-delene-tilgang er dog manglen på vækst i den seneste tid. Cargos softwareafdelings omsætning i Q2’19 (rullende 12 måneder) var 165 mio. EUR, hvilket er det samme som for to år siden. Markedet er blevet forstyrret af den globale konsolidering af rederier i tre alliancer (2M, Ocean Alliance, The Alliance) og den deraf følgende afmatning i beslutningstagningen omkring investeringer af enhver art. Dog kan den seneste tids markante stigning i fragtraterne måske opmuntre til fremskridt. Et andet problem har været, at terminaloperatører har anvendt en politik med små skridt i deres softwareopdateringer, dvs. kun én del af en bestemt terminal ad gangen. Konklusion: Det vil tage tid, før en femtedel af Cargotecs omsætning kommer fra software. Desuden har sum-af-delene-beregninger en tendens til at ende med betydeligt mere attraktive værdiansættelsesniveauer, end aktiemarkederne er villige til at acceptere. Tak for at have bragt emnet op, lad os holde os opmærksomme på dette emne i fremtiden! Venlig hilsen Erkki Vesola

3 Synes om

Cargotec Q3’19

Cargotecs ordreeksemplar for Q3 faldt med 7 % år-til-år til 858 mio. EUR, mens konsensusforventningen var 904 mio. EUR (-2 % år-til-år). Kalmar skuffede mest, med et fald i ordrer på 19 % år-til-år. Koncernens omsætning steg med 12 %, men lå lidt under konsensus (+14 %). Rentabiliteten var derimod god (justeret EBIT-margin 7,6 %), hvilket var i tråd med konsensus. Med hensyn til marginer overraskede Kalmar mest positivt (11,3 %), mens Hiabs rentabilitet faldt betydeligt fra Q2 til 11,1 %. Koncernens bruttomargin fortsatte med at falde (Q3’19: 23,3 % vs. Q3’18: 24,5 %), men dette er lykkedes at kompensere for med streng kontrol med faste omkostninger. Markedsførings-, administrations- og generelle omkostninger udgjorde 17,5 % af omsætningen, sammenlignet med 19,1 % året før.

Cargotec gentog som forventet sin 2019-prognose, dvs. en forbedring af den sammenlignelige driftsindtjening fra 242,1 mio. EUR i 2018. Prognosen vil blive opfyldt, da den sammenlignelige driftsindtjening efter Q3’19 er 10 % højere end det tilsvarende tal for sidste år.

3 Synes om

{“content”:“Hvilke tanker er der om Cargotec for det nuværende år og de kommende år? Jeg skal skrabe lidt kontanter sammen til porteføljen og overvejer, om det skulle være denne. Den har jo været en stabil performer, jeg overvejer primært, om jeg skal sælge Talenom eller denne.”,“target_locale”:“da”}

Denne potentielle salg af software-delen hos Cargotec er interessant:

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/cargotec-arvioi-navis-liiketoiminnan-strategisia-vaihtoehtoja

Selve resultatet og vejledningen var vist ok.

1 Synes om

Erkki blev positiv på Cargo:

Aktien (engangsposter renset, haha) ser ikke dårlig ud.

Men hvis man skulle tænke på dette som en langvarig hold i porteføljen over flere år, så er det uundgåeligt, at den primære drivkraft, væksten i verdenshandlen, er aftagende:

Globaliseringen er f.eks. målt i handelsværdi faldet tilbage i over 10 år. Dette ses naturligvis delvist også i Cargotecs aktiekurs, som har ligget i dvale i 15 år. På kort sigt kan cykliske aktier stige markant, når det økonomiske billede lysner, men er der potentiale til en lang, lang hold her?

1 Synes om

Ifølge Järvinen er pengene blevet flyttet til udlandet til mere end ét land. Politiet har også forsøgt at spore aktiver, der er flyttet til udlandet og muligvis skjult.

Järvinen kommenterer ikke direkte, om pengene er blevet sporet.

Vi har truffet sådanne sikkerhedsforanstaltninger, for eksempel har vi fået en foreløbig arrestation og ansøgt om afgørelser fra distriktsretten, som fogedretten derefter har fuldbyrdet i Finland. Ud over disse har vi sammen med anklageren gennemført en retshjælpsprocedure i udlandet og blandt andet en sådan fryseanmodningsprocedure.

Noget af de underslæbsbelagte penge kan måske returneres, men det er svært at grave dem op fra udlandet.

God QA-blog om virussens indvirkning på Cargotec: https://www.inderes.fi/fi/yhtiojulkaisu/kysymyksia-ja-vastauksia-koronaviruksesta

4 Synes om

Det her er virkelig god service fra Cargotec, det hører til samme kategori som Sampo, når det kommer til investorrelationer. Det giver endda en modreaktion mod de virksomheder, der ikke gør den slags. Er virksomhedsledelsen arrogant, når de ikke sætter IR-folkene i arbejde?! Desværre er situationen dog nok den for mange finske børsnoterede virksomheder, at der ikke er ansat separate IR-personer, men at CEO’en klarer det sideløbende med sit eget arbejde, der er også gode eksempler på dette her på forummet, f.eks. Nixu og Herantis Pharma. Jeg beklager, hvis jeg har glemt nogen.

Den her stødte jeg på i morges.

Var Eki der? Vakte denne begivenhed nogle nye tanker om Cargotecs retning?

2 Synes om

Jeg købte Cargotec ved udbuddet i 2005 for omkring 25€/aktie, som jeg hurtigt solgte for omkring 39€ kort efter købet. Cargotecs forretning har udviklet sig ret dårligt i 15 år, da prisen nu er omkring 28€, hvilket betyder, at virksomheden efter min mening har lidt under dårlig ledelse i en branche, hvor marginerne bare er så små. Omkostningerne kan ikke eller mangler evnen til at blive justeret til den nuværende konkurrencesituation, og historien viser, at der heller ikke er meget prisstyrke.

Kort sagt: ikke længere relevant for min egen portefølje

Kan Inderes spørge, hvordan Cargotec vil håndtere udbyttet? Så vidt jeg forstår, frigøres udbyttet i dag, og hvis man køber i morgen, er man ikke længere berettiget til det. Generalforsamlingen har ikke godkendt udbytteforslaget. Vil udbyttet blive udbetalt? Tilsyneladende ikke? Er udbyttet blevet frigjort i morgen, men vil ikke blive udbetalt?

Cargotecs aktie er ikke afgået! (KORREKTION: Udbyttet er ikke afgået :joy:) Generalforsamlingen træffer beslutning om udbetaling af udbytte. Da generalforsamlingen er blevet aflyst, er der ingen beslutning om udbytteudbetaling. Udbyttet afgår først, når generalforsamlingen træder sammen for at beslutte det engang i fremtiden. I øjeblikket er det kun bestyrelsens forslag, der er gældende. Den nye indkaldelse til generalforsamlingen vil derefter indeholde en ny registreringsdato og udbetalingsdato.

1 Synes om

Det ser også ud til, at Cargotec-aktien stadig er solidt på Helsinki-børsen og ikke løsrevet derfra, på trods af børsens tumult. :grin:

Fra indkaldelsen til generalforsamlingen: "Bestyrelsen foreslår, at der udbetales et udbytte på 1,19 euro pr. A-aktie og 1,20 euro pr. udestående B-aktie. Udbyttet udbetales i to rater, i marts og oktober 2020.

Den første rate på 0,60 euro pr. A-aktie og 0,60 euro pr. udestående B-aktie udbetales til den aktionær, der på udbytteafstemningsdatoen den 19. marts 2020 er registreret i selskabets aktionærregister."

Jeg fortolker i hvert fald, at man ved salg i dag mister retten til udbytte. Og tilsvarende ved køb får man udbyttet. Der er bare ingen sikkerhed for beløbet og betalingsdatoen. Men hvordan annulleres dette betalingsforslag? Jeg vil hævde, at det er ret svært, når Vehviläinen er i karantæne.

Betalingsforslaget behøver ikke at blive annulleret. Det var et forslag fra bestyrelsen til generalforsamlingen. Når en ny indkaldelse til generalforsamling udsendes, vil den indeholde et nyt forslag om datoer, eller måske at udbyttet reduceres, ikke udbetales, eller at bestyrelsen får fuldmagt til at træffe beslutning om det separat senere (op til et bestemt beløb). Med andre ord træffer de beslutningsdygtige aktionærer på generalforsamlingen beslutning om, hvornår og hvordan udbyttet udloddes. En sådan beslutning er der ikke nu.

{“content”:“Det ser ud til, at QT-stigningsentusiasmen har smittet af på denne også, da Q1-udgivelsen først er i eftermiddag, og den allerede er +3% :D”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Jeg placerede et flag ved 16.10, hvis der kommer en masse lort på mig :smiley:

1 Synes om