Hesuli - Hoppet lever?

Dock var Nokias andel av börsens marknadsvärde som högst runt millennieskiftet, typ 75 %.

10 gillningar

Det där gnället är onödigt, tycker jag. Apple, Mikkisofta, Nvidia, Tesla m.m. m.m. Ska vi börja plocka bort dessa också och räkna ut indexavkastningen? Konstiga metoder.

Nokia drog med sig andra uppåt i sin tid. IT-aktierna åtminstone.

Fair play, tycker jag. Låt oss bara räkna indexet och inte börja ta bort eller lägga till något. Helsingfors har gått åt skogen.

5 gillningar

Det är faktiskt ganska bra att titta på börsutvecklingen i USA utanför “magnificent seven” samt även branschspecifikt.

Men inget av de bolagen är i närheten av att vara så mäktigt som Nokia var för den finska börsen. Det tog oss många år för ett enda bolag att i praktiken definiera i vilken riktning indexet utvecklades.

6 gillningar

Och inte bara indexet utan hur Finland utvecklades överhuvudtaget. Med samma specifikationer har pengar sedan pumpats hit och dit trots att betalaren (Nokia) har saknats under en längre tid. Det riskerar att glida över till politik, så jag lämnar tangentbordet ifred eller byter tråd.

28 gillningar

Men hej, vi fick ju nya Nokior:

talvivaara

46 gillningar

Finns det samma statistik som slutar vid nuvarande tidpunkt och inte 2019?

2 gillningar

Precis. Och visst lönar det sig att fundera på startpunkten för jämförelseperioden också. Det är inte så länge sedan utländskt ägande var begränsat, Finland var en sluten ekonomi och i mångas ögon var landet en del av östblocket. När sådana tidsperioder ingår i jämförelsen är det inte konstigt att börsen har raketat sedan dess.

1 gillning

image

image
Jag hittade inte längre än så, men granskningsperioden är så lång att det är osannolikt att Helsingforsbörsen har kollapsat dramatiskt under de senaste knappt två åren. I jämförelsen ingår förstås inte alla länder, utan drygt tjugo som överhuvudtaget har tillräckligt med börshistoria.

7 gillningar

image

Jag ritade en sån där rolig trendkanal för OMXHGI i TradingView, med start från eurokrisen. Den har bara brutits igenom nedåt under coronafallet och uppåt i 2021 års bubbla. Det här är inget timingverktyg men det skulle nog vara en ganska bra tid att investera i Helsingforsbörsen nu. Visst har samma sak tjatats om i ett par år nu.

Effekten av ECB:s räntesänkningar börjar också synas med fördröjning, men jag tror att vi under 2025 redan kommer att se fin vinsttillväxt i bolagen på Helsingforsbörsen och en ekonomisk återhämtning :thinking: Visst är jag så dålig på att förutspå att det här säkert också kommer att gå fel :sweat_smile:

25 gillningar

Passar hit. Jag tycker dock att det finns ett eget värde i att Hesuli, även i den här bilden, är modigt annorlunda, en vandrare på sina egna stigar. Man behöver inte gå som en lämmel i samma riktning som alla andra!

image

Jag tog dock bilden i första hand för att den kommentaren var så smaklig ur en månadssparares synvinkel…

8 gillningar

Det är inget, skulle en lapplänning säga till detta. Allt är borta, och det räckte inte, skulle en karelare säga. Jag vet inte vad en savolaxare skulle säga..

Inget är förlorat när inget har sålts. Punkt.

1 gillning

Nedgången har pågått länge, men när skulle företagen själva tycka att nu förresten är vårt företags aktiekurs så pass låg, och till och med felprissatt, att detta borde utnyttjas för värdeskapande genom att köpa egna aktier :thinking::thinking::thinking: Halvera kurserna ytterligare, så då kanske? Eller är inte ett enda företags resultat på en hållbar grund enligt dem själva, så det inte lönar sig? Eller har alla förstås bättre investeringsobjekt någon annanstans :thinking::thinking::thinking:

33 gillningar

Det spelar väl ingen roll på börsen längre än för boomer-typer. Jag är ingen indexinvesterare, från Helsingforsbörsen känner jag bara till Neste och Revenio på något sätt. Deras problem är uppenbart: tråkiga företag som försöker lösa verkliga problem och skapa mervärde för sina ägare. Ren skit alltså, det saknas en berättelse och det finns ingen ständig spekulation kring dem.

5 gillningar

Visst finns det, visserligen bara några få, som har återköpt egna aktier. Sampo och Nordea kommer först i åtanke.

2 gillningar
  1. Tidigare förekom det fler kommentarer i ekonominyhetsflödet om att Helsingforsbörsen, branschjusterat, inte är alltför illa ute jämfört med referensindex. Gäller detta fortfarande?

2. Jag funderar på att det här i Finland känns (åtminstone för mig) tryggt som ett NATO-medlemsland. Och enligt oss själva skulle landets/den geopolitiska risken vara avklarad med det? Kanske ser saken annorlunda ut sett från längre håll? Hur påverkar detta?

Signerat “Finsk vikt i portföljen 22.4% i omxh25-etf”

6 gillningar

Nu börjar sentimentet vara på plats.

image

56 gillningar

Bra tråd! Nu simmar vi redan på så djupt vatten att det är lika bra att dyka. I Lovecraft-inspirerade julrallyts spår kan man grunda ett passande julfestband, där man bara morrar i skon och tuggar på elkablar. Sedan ringer man med Nokias till 90-talet och minns hur man som barn åtminstone ibland hade en sandig vante i munnen, när man nuförtiden inte ens får snö att dricka.

Jag bad AI:n göra ett skivomslag åt bandet som avspeglar detta eviga mörker. Ur denna dödsrikets björngrotta stiger man inte längre upp!

DALL·E 2024-12-17 15.37.19 - An album cover for the band 'OMXH' titled 'SONGS FROM THE FINANCIAL ABYSS'.a

23 gillningar

Till ässäarvo borde ges en liknande avdragsrätt som för investerare på Helsingforsbörsen.

18 gillningar

när indexets företag är banker, försäkringsbolag, en hissbyggare, träförädlingsföretag och energi, så är det så här. massapriset förklarar nedgången den här gången. dessa företag är inte felprissatta. indexet har bara inte berättelsepapper och Pitko-liknande bluff. man skulle tro att indexet avkastar cirka 10%.

I praktiken inte alls, går till annat ändamål eller är mycket marginellt

IMG_5531

IMG_5532

IMG_5533

11 gillningar