Hermès - Tyst kung

Även om Luksusta salkkuun muodin huipulta har nämnt Hermès, tycker jag att detta företag är så pass unikt att det förtjänar en egen tråd.

image

Introduktion
Hermès historia i korthet på YouTube

Hermès är ett franskt lyxvarumärke som är särskilt känt för sina högkvalitativa handgjorda produkter, såsom handväskor, sidenhalsdukar, lädervaror och accessoarer. Företaget grundades 1837 i Paris och har sina rötter i sadelmakartraditionen. Ursprungligen tillverkade Hermès seldon och ridutrustning i läder, men med tiden expanderade märket till att omfatta ett brett utbud av lyxprodukter.

De mest kända Hermès-produkterna är de ikoniska Birkin- och Kelly-väskorna, som är världens mest eftertraktade lyxhandväskor. Dessa väskor uppskattas både för sin högsta kvalitet och för precisionen i hantverket – varje väska tillverkas för hand, och tillverkningen kan ta upp till flera veckor.

Hermès har förblivit familjeägt (ca 75 %) och fokuserat på att förbli troget sina hantverkstraditioner, vilket har gjort att det behållit sin position som ett av världens ledande lyxvarumärken. Varumärket kombinerar traditionella värden med modern elegans, och dess produkter är en symbol för tidlös stil, kvalitet och lyx.

Företagets särdrag

Kelly bag
Kelly-väskan är ikonisk och blev populär när Grace Kelly 1956 försökte dölja sin graviditet bakom väskan.
Grace Kelly var en känd Hollywoodskådespelerska vid den tiden, och när hon började dejta furst Rainier III av Monaco blev folk ännu mer intresserade av henne. Berättelsen om Hollywoodstjärnan som blev prinsessa var fantastisk och väckte stort intresse och nyfikenhet. Bilden på Kellys graviditet hamnade på omslaget till Life Magazine, och denna uppmärksamhet fick kvinnor att gå till Hermès-butiker och be om en “Kelly-väska”, vilket ledde till att Hermès snabbt profilerade om väskan till Kelly-väskan.
Tillverkningen av väskan är långsam eftersom allt görs för hand från början till slut med material av högsta kvalitet. Den långsamma tillverkningen gör den också eftertraktad, eftersom efterfrågan överstiger utbudet.

image

Birkin bag
Historien om Jane Birkin och Hermès ikoniska Birkin-väska började på ett flygplan på 1980-talet, när den fransk-brittiska skådespelerskan och sångerskan Jane Birkin reste från Paris till London. Enligt historien råkade Birkin sitta bredvid Hermès VD, Jean-Louis Dumas, på flyget. Jane Birkin hade med sig en korgväska som hon använde som handväska, men dess innehåll hade spillts ut och spridits över golvet under flygresan. Detta ledde till en diskussion om hur svårt det var att hitta en praktisk men elegant handväska som var rymlig och funktionell för vardagsbruk.

Dumas frågade Birkin hur hennes drömväska skulle se ut. Birkin beskrev en väska som skulle ha tillräckligt med utrymme, fickor och vara praktisk, men samtidigt vacker och tidlös. Dumas inspirerades av detta samtal, och resultatet blev Hermès nya väska, som fick namnet “Birkin” efter Jane Birkin.

Birkin-väskan blev en av världens mest eftertraktade lyxhandväskor och symboliserar både praktisk funktion och elegans. Jane Birkin använde väskan under lång tid och har berättat i intervjuer att hon var hedrad över att få väskan uppkallad efter sig, men att hon från början inte förväntade sig att den skulle bli ett så enormt fenomen i modevärlden.
image

Rika personer som har pengar men inte tid är villiga att betala extra för en Birkin-väska för att få den direkt. Detta driver upp andrahandsvärdet på Birkin-väskan. Även om väskor kan köpas i Hermès-butiker kan tillgången vara begränsad, och många kunder kan få vänta länge innan de erbjuds möjligheten att köpa en. Vissa köper väskan enbart för dess andrahandsvärde, då detta kan ligga på 110 %, men det beror på modell och marknadsläge.

image

image

Rika kvinnor samlar på Birkin-väskor eftersom deras värde ständigt stiger. Värdeökningen kan vara betydande, men en årlig tillväxt på 14 % gäller inte alla väskor. Detta beror bland annat på väskans modell, skick och marknadsläget.

image

Kvalitet

Hermès fokuserar på kvalitet. Företaget är byggt för att hålla över tid, och detsamma gäller dess produkter. Axel Dumas, nuvarande VD, har fortsatt Hermès tradition som ett företag fokuserat på kvalitet och hantverksskicklighet.
Axel Dumas CEO:
image

Hermès har inga skulder alls eftersom det har förberett sig för dåliga konjunkturer. Detta påminner mig om Berkshire Hathaway, som sitter på en stor kassa och undviker att ta på sig skulder.

Frihet
Hos Hermès råder frihet; man försöker inte tvinga på produkter på kunder eller skapa en produkt för en specifik kundgrupp. Där får hantverkaren friheten att skapa konst, vilket lockar konstnärer att arbeta hos Hermès.

Hermès frihet syns också i att man inte lyder ägarna, vilket jag tycker är fantastiskt. Idag vill investerare ha snabba vinster och all produktion ska effektiviseras och påskyndas. Hermès är dock inte ett sådant företag, de spelar det långa spelet. Släkten Hermès äger omkring 75–80 % av Hermès, antingen direkt eller via holdingbolag, och de tänker verkligen på företagets bästa på lång sikt.

“Dygdighet”
År 2023 gav Hermès alla anställda en bonus på 4000 € eftersom resultatet ökade med +20 % under 2022.
länk

Andra frågor rörande hållbar utveckling

Jämförelse med LVMH

Enligt min mening har LVMH blivit för likt ett varuhus. I varje stad där jag har gått på en lyxgata ser varumärkena likadana ut: Dior, Prada, Gucci, Louis Vuitton. Av dessa är Dior kanske minst likt de andra. Syftet med lyxprodukter är att sticka ut ur mängden, men nuförtiden ser man Louis Vuitton-väskor överallt.
Hermès strävar efter att skilja sig från dessa andra märken, och man hittar mer sällan Hermès-butiker på samma gata som andra lyxvarumärkens butiker. Hermès är ett verkligt lyxvarumärke eftersom det inte marknadsför sig aggressivt.
Axel Dumas CEO:
image
image

Hermès höjer priserna, men de rika är villiga att betala eftersom produkterna är exklusiva och av hög kvalitet.
Inom lyxbranschen gör prishöjningar produkterna mer eftertraktade, medan man inom andra branscher ofta behöver sänka priserna för att öka försäljningen. Detta är skönheten med lyxbranschen.

Konkurrensfördelar1. Hermès är ett av Europas äldsta lyxvarumärken. Hermès har lyckats profilera sig i enlighet med tidsandan, och Birkin-väskan var en betydande vändpunkt. Hermès historia som tillverkare av hästutrustning har hjälpt företaget att komma in i välbärgade och aristokratiska kretsar.
2. Höga standarder som man inte tummar på. Hantverk kräver tid, vilket leder till en obalans mellan utbud och efterfrågan. Detta återspeglas i produkternas priser.
3. Hermès skiljer sig från andra lyxvarumärken tack vare sin “quiet luxury”-approach. Dess produkter skriker inte ut varumärket med stora logotyper, och de rika uppskattar denna subtilitet.
4. Hantverk av riktigt hög kvalitet och bästa möjliga material.
5. Tidlöshet och klassisk stil som håller i årtionden.
6. Varumärkets exklusivitet: Hermès produkter är dyra och deras kundkrets är liten men förmögen. Under svåra ekonomiska tider har Hermès kunder fortfarande råd med lyx.
7. Hermès erbjuder utmärkt kundservice. När kunden känner sig uppskattad köper hen gärna fler produkter utan att ifrågasätta priserna.
8. Hermès produkter är statussymboler. Lyxmärken har ökat i popularitet bland unga även i Finland. Till exempel är iPhone en statussymbol, och i skolor väljer man till och med vänner baserat på vilken telefon man har.
9. Människors behov av att sticka ut ur mängden är så starkt att de till och med är beredda att betala för det.

Morgan Stanley har listat Hermès som ett företag med riktigt breda konkurrensfördelar (wide moat)
morganstanley s. 37 Wide Moat Businesses
image

avslutningsvis.

Till och med den här tanten ser stilig ut i Hermès.

image

50 gillningar

Riktigt bra öppning. Tack för denna.

En intressant sak gällande Hermès är att LVMH försökte ta över bolaget runt årsskiftet till 2010-talet.

Släkten Hermès ägde redan då 73 % av bolagets aktier, men aktierna var fördelade på 60 personer. Det fanns ättlingar till grundaren Thierry Hermès i sex generationer.

LVMH har ju själv sitt ursprung i att de konsoliderade branschen under 1990-talet och började köpa upp lyxmärken efter att ha insett medelklassens ökade välstånd och den växande efterfrågan på lyx.

När LVMH:s andel av aktierna steg till 17 % vidtog familjen motåtgärder. Majoriteten ville behålla ägandet inom släkten, men alla delade inte samma princip.

Hermès arvingar skapade då ett holdingbolag där de samlade ett ägande på över 50 %, och detta bolag protesterade rasande mot uppköpsförsöket.

För Hermès spelar det fortfarande stor roll hur och var saker tillverkas. Patrick Thomas påpekar: ”Vi är inte bara Hermès, vi är Hermès Paris, och omkring 85 procent av våra produkter tillverkas fortfarande i Frankrike i våra egna verkstäder. Men vi tillverkar där vi hittar de bästa hantverkarna och färdigheterna. Klockor tillverkar vi i Schweiz i vår egen fabrik, eftersom det är där den bästa expertisen finns. Dammodet tillverkas i Frankrike, herrmodet i Italien.” Varje Hermès-väska tillverkas av en enda hantverkare som följer den från början till slut. Ingen förnekar att Louis Vuitton gör högkvalitativa, fantastiskt åtråvärda väskor, men de tillverkas inte på samma sätt; det är talande att Louis Vuitton förra året tvingades dra tillbaka annonser i Storbritannien som antydde att alla deras handväskor och börsar var handgjorda.

Pierre-Alexis Dumas, konstnärlig ledare för Hermès och son till Jean-Louis Dumas, var också angelägen om att förklara de kulturella skillnaderna mellan de två företagen för mig. ”Vi sysslar inte med att sälja stora mängder av samma produkt till ett högt pris. Vår affärsmodell fokuserar på kvaliteten i varje objekt, inte på kvantiteten. Problemet är att denna modell inte är kompatibel med förväntningarna hos ett stort finansiellt konglomerat. Vår tidsram är helt annorlunda. Vi är innovativa hantverkare som ständigt utvecklas för att möta moderna behov, men vi håller oss ändå till grundarfamiljens principer om att vilja tillverka de vardagsföremål som våra kunder använder så vackert och perfekt vi bara kan. Men för att göra detta måste vi göra saker mycket långsammare.” Och här ekonade han Patrick Thomas ord: ”Vi vill vara lönsamma, men vinst är inte drivkraften. Det är belöningen.”

Slutligen år 2014 nåddes en överenskommelse och LVMH lovade att inte längre utöka sin ägarandel, utan i stället dela ut sina aktier till aktieägarna. Arnault hade nog inte velat backa, men det var vad det franska rättsväsendet tvingade honom till.

Det kom alla möjliga anklagelser om allt från trading till insiderhandel och manipulation av aktiekursen.

I slutskedet hade ägarandelen stigit till 23 %, vilket vid den tiden var en pott värd 7,5 miljarder.

LVMH:s aktieägare fick två Hermès-aktier för varje aktie de ägde.

23 gillningar

Varför är jag så förtjust i det här företaget?

De fokuserar på kvalitet och hantverk.
Nuförtiden känns det som att allt ska vara så billigt som möjligt och att kvalitet inte uppskattas. Eller om det uppskattas, är man ändå inte beredd att betala för det. Hermès fokuserar just på att tillverka så högkvalitativa produkter som det bara är möjligt.

Frihet.
Hermès gör saker på sitt eget sätt och fokuserar på det långa spelet. De är ägare, och de vill att företaget ska finnas kvar och blomstra om 20–40 år. Därför undviker de skulder och behåller kontanter för sämre tider. Institutioner och investerare vill att Hermès ska växa snabbare, men familjen Hermès håller inte med. De har en framåtanda likt Warren Buffett – varför riskera andras pengar bara för avkastning som ändå kommer in bra? Man får inte vara girig.

Hantverkarna (artisanerna) har friheten att skapa konst efter eget sinne och förverkliga sig själva. Detta tror jag är vad konstnärer vill mest av allt – att vara fria och få utlopp för sin kreativitet. Dessutom får de lön från Hermès.
Detta är väldigt viktigt idag, eftersom människor värdesätter bekvämlighet och många byter jobb så fort arbetet inte längre känns meningsfullt. Hermès verkar vara en sådan arbetsplats som kommer ihåg sina anställda med bra lön, premier och frihet. Om så är fallet tror jag inte att de anställda lättvindigt skulle byta till en konkurrent.

En sofistikerad touch.
Sofistikerad smak kommer från förmågan att uppfatta subtila signaler – till exempel att känna nyanser i mat och dryck som andra missar. Exempelvis valdes Tornio bryggeris Original lager till världens bästa lageröl, och den har länge varit min favorit. Den har just denna sofistikerade touch – smaken är inte dominant, utan en subtil antydan.
Samma känsla får jag av Hermès – ett subtilt varumärke som inte skriker “JAG ÄR Hermès, TITTA PÅ MIG”. Denna Hermès “quiet luxury” faller mig i smaken – man upprätthåller kvaliteten och de som vet, de vet, utan att göra en stor sak av det.

Magin.
Hermès har nått sin position i kungliga och rika kretsar, vilket gör det unikt. Genom att höja priserna bibehåller Hermès sin status i dessa kretsar. Positionen är otroligt stark och enligt min mening svår att utmana.
Jag anser att magin kring LVMH Louis Vuitton har börjat falna; för mig framstår det som ett varuhus. Hermès lyckas enligt mig bevara sin magi bättre eftersom det är ett separat varumärke. Jag tror starkt på att Hermès kommer att gå om LVMH med tiden.

Heritage.
Hermès stämpel är sådan att det tar tid för nya företag att uppnå den, så konkurrensen är begränsad. Denna vallgrav (moat) är svår att bryta igenom, såvida man inte kan förvränga tidens struktur.
Det finns inget officiellt erkännande för “heritage”-stämpeln inom lyxsektorn, men den tilldelas vanligtvis företag som är 50–100 år gamla och som har producerat kvalitetsvaror år efter år.

Lyx.
När priserna på produkterna höjs säljer de bättre. I andra branscher måste priserna sänkas för att försäljningsvolymen ska öka. Detta älskar jag med lyxföretag – ofta ett starkt varumärke och prissättningskraft.
Fåfänga som drivkraft.
Människor är fåfänga och kommer alltid att vara det – detta kan jag lita på. Dessutom fungerar en “hälsosam avundsjuka” som en drivkraft – om grannen köper en gårdsgrill, köper jag en större. Denna kapplöpning syns ofta bland de rika.

Långsiktiga trender och klassiker.
Nuförtiden jagar man fast fashion, och om 5–10 år tittar man på bilder och undrar vad man egentligen tänkte. Själv gillar jag klassiker eftersom de tål tidens tand.
Till exempel läser jag inte nyheter lika noga längre, eftersom informationen blir föråldrad så snabbt, till och med på några timmar. Jag läser hellre klassiska böcker som har överlevt tiden – på så sätt ackumuleras kunskap på kunskap.
Jag tror att detsamma gäller Hermès – om man har köpt Balenciagas “kostymskor” kan man inte ha dem till kostym på en fest. Troligtvis är de omoderna om 5–10 år eftersom de ändå ser smaklösa ut.

image

Skönheten tittar tillbaka.
Om man köper en vacker produkt, tittar den produkten tillbaka på en. Man börjar vilja ha fler vackra produkter – den gamla goda Diderot-effekten.

Produkternas värde.
Hermès produkter, särskilt Kelly- och Birkin-väskor, antingen behåller sitt värde eller ökar i pris. Hermès produkter är sådana att om de är i gott skick och riktigt gamla, tror jag att man får ett bra pris för dem vid vidareförsäljning. För kinesiska kunder är det viktigt att produkternas värde bevaras.

Defensivitet.

1. Familjeägande på 75 %, och holdingbolag håller kontrollen inom familjen, vilket håller företaget vid liv.
  2. Företaget styrs långsiktigt och man strävar inte efter snabba vinster. Detta är en utmärkt strategi på lång sikt – man fokuserar på kvalitet, vilket genererar fler kunder i takt med att människor blir rikare.
  3. Hermès sköts väl av familjen, och jag tror att företaget kommer att fortsätta generera pengar om 20–40 år. Företaget har lyckats med det sedan 1837 – varför inte även i framtiden?
  4. Hermès kunder är extremt rika, och i svåra tider är de inte de första som får slut på pengar. Detta gör Hermès mycket defensivt. Precis som Charles-Émile Hermès, Thierry Hermès son, fattade det viktiga beslutet att flytta verksamheten till 24 Rue du Faubourg Saint-Honoré år 1880. Detta strategiska val placerade Hermès mitt bland lyxkunderna, nära Champs-Élysées i Paris och områden som de rika föredrog.
  5. Mycket starkt varumärke – varumärken har prissättningskraft. Om du vill ha just den här produkten måste du köpa detta varumärke.
  6. Diversifiering i flera produktsegment, men läderprodukter dominerar. Detta är bra, eftersom jag anser att läderprodukter är “ultimate luxury”. Nuförtiden är plastprodukter så billiga och de tål inte tidens tand. Läder däremot får en vacker patina med tiden.
  7. Jag anser att Hermès behandlar sina anställda väldigt väl – bonusen på 4000 euro per anställd som delades ut 2023 tyckte jag var mycket generös.
  8. Geografisk spridning – i flera olika länder.
    karta

Slutanalys
Jag anser att Hermès är ett företag som bockar av följande rutor i mina kriterier:

1. Jag förstår verksamheten väl.
  2. Tekniken kommer inte att disruptera denna bransch så att historien förändras drastiskt över en natt.
  3. Jag ser att företaget finns kvar även om 20–40 år.
  4. Det kommer att leverera samma avkastning, eller till och med bättre i framtiden, år efter år.
  5. Starka konkurrensfördelar och enorma vinstmarginaler, samt en god tillväxt på +12 % för ett företag i den storleken.
  6. Starka trender och marknaden växer snabbt.
  7. Människor blir rikare och hittar till lyxkonsumtion.
  8. Jag känner att jag kan sova gott med den här aktien utan att behöva bevaka varje litet prasslande.
  9. Jag tror att tiden kommer att korrigera mina misstag, även om jag betalade lite för mycket för det här företaget nu. Men jag tror att multiplarna för detta företag sällan smälter; de långsiktiga utsikterna ser mycket bra ut enligt mig.

voi Masse-setä

1. Jag gillar företag som ger god avkastning men som är defensiva. Sådana företag garanterar att jag har torrt krut när allt rasar och aktiekurserna är låga.

Masse-setäkin hymyilee trooppisella saarella tälle.

28 gillningar

Tack för en utmärkt start, jag har tänkt skriva om det här bolaget i tråden “Globala kvalitetsbolag” också, men det har inte blivit av på grund av tidsbrist :smiley:

Ett par punkter jag vill lyfta fram gällande Hermès. När jag först satte mig in i bolaget och såg kursgraferna, tänkte jag att det nog ligger en hel del multipelexpansion till det yttersta bakom. Och ja, visst har värderingarna stramats åt under de senaste 10 åren, men mindre än jag förväntade mig:
Näyttökuva 2024-9-8 kello 20.50.39

En annan intressant iakttagelse, inte helt relevant för aktiekursen. Även om kursgrafen ser minst lika fantastisk ut som affärsverksamhetens utveckling, så drabbas även dessa bolag av nedgångar emellanåt. Nedan en 10-årsgraf relaterad till nedgångar.
Näyttökuva 2024-9-8 kello 20.53.19

15 gillningar

HCP:s Havia har skrivit om lyxprodukter och särskilt om Hermès :slight_smile:

Som man kan gissa är Hermès affärsverksamhet mycket lönsam. Bolagets bruttomarginal är över 70 % och nettomarginalen över 30 %. Receptet för verksamheten har fungerat nästan oförändrat i cirka 150 år. Bolaget återköper också sina egna aktier. Allt ser bra ut. Vad skulle kunna gå fel?

5 gillningar

Inlägget ger en känsla av att det här bolaget skulle kunna vara ett attraktivt investeringsobjekt, särskilt för en långsiktig investerare som litar på/förstår företagets starka varumärke, historia och tillväxt. Det är dock viktigt för investerare att följa bolagets varumärkesvård i sådana företag och förmågan att skydda sig mot kopior, men detta klarar jag inte själv, så jag litar på mer insatta personers bedömningar och texter.

Lyxmarknaden är naturligtvis känslig för ekonomiska förändringar, så det lönar sig att bevaka konjunkturernas effekter på konsumentbeteendet, till exempel hur trenden ser ut i Kina och övriga Asien. Även om bolaget är ledande inom sin bransch förändras konkurrenssituationen ständigt, och det finns skäl att hålla koll på nya aktörers verksamhet.

Produktutveckling och innovation är Hermès styrkor, men även ansvarsfullhet och hållbar utveckling har blivit viktiga teman. Det känns också som att bolaget är bra på att läsa av trender, eller så har jag åtminstone uppfattat det utifrån vad jag läst.

Nedan finns ett inlägg om Hermès.

https://x.com/QCompounding/status/1842898297180021059

image

3 gillningar

Q3 2024

Koncernens konsoliderade omsättning uppgick till 11,2 miljarder euro vid utgången av september 2024, en ökning med 14 % i konstanta växelkurser och 11 % i aktuella växelkurser jämfört med samma period 2023. Under det tredje kvartalet fortsatte försäljningen att stiga och nådde 3,7 miljarder euro, en ökning med 11 % i konstanta växelkurser och 10 % i aktuella växelkurser. Alla regioner växer, trots en särskilt hög jämförelsebas i Europa och Asien-Stillahavsområdet.

Axel Dumas, styrelseordförande (Executive Chairman) för Hermès, sade: ”I ett mer osäkert ekonomiskt och geopolitiskt sammanhang vill jag tacka alla anställda för det robusta resultatet under det tredje kvartalet, och våra kunder för deras lojalitet. Tack vare sin unika modell fortsätter Hermès sina rekryteringar och långsiktiga investeringar.”

asien +7 %
japan +23 %
amerika +13 %
europa exklusive frankrike +18 %
frankrike +14 %

lädervaror och sadelmakeri (Leather Goods and Saddlery) +17 %
ready-to-wear +15 %
siden och textilier +2 %
parfym och skönhet +7 %
klockor -6 %
övriga Hermès-sektorer +17 %

Link: Hermes publications

link Q3 2024

Bra resultat, med tanke på att andra lyxbolag har tagit rejält med stryk på grund av Asien.

10 gillningar

För vänner av auditiva upplevelser finns ett par poddar om Hermès:

Acquired-avsnittet ger en bra bild av företagets historia och särskilt de ögonblick då den fina berättelsen kunde ha tagit slut. För mig var det bästa med avsnittet den konkretisering det gav av hur företaget behandlar sina kunder, eftersom jag av förklarliga skäl har en svag beröringsyta med det.

Business Breakdowns-avsnittet är i sin tur ganska grundläggande för dem som redan följer företaget, men till god hjälp för dem som precis bekantar sig med det. Man bör dock alltid utfärda en varning för aktiepopulism för den aktuella podcasten, så var på er vakt.

4 gillningar

Den här tråden är så tyst att jag vågade lägga in en liten sak relaterad till Hermès, som kanske ger en liten inblick i varför vissa kanske tycker att det är värt att investera i detta företag. :slight_smile:

https://x.com/mvcinvesting/status/1869744991616081964
image

https://x.com/mvcinvesting/status/1869744991616081964
image
image

3 gillningar

P/E ligger på 66,32, vilket är väldigt högt historiskt sett.
I genomsnitt ligger Hermès P/E-nivå på 40,00 under 2014-2024
om man exkluderar åren 2020 och 2021 som var exceptionella på grund av pandemin.

Inklusive alla år 2014-2024 är P/E 45,25
HERMES 2014-2024 NYCKELTAL

Hermès herrarnas vintermodevisning 2025 verkade mycket bra, speciella men ändå diskreta. 5/5
Hermès men’s winter 2025 show

4 gillningar

Hermès nya shoppingregler för 2025
The New Hermès Shopping Rules for 2025

Hermès skärper sina shoppingrutiner under 2025. De nya reglerna syftar till att reglera tillgängligheten av väskor och kundernas köpbeteende. Här är de viktigaste ändringarna:

1. Inköpsbegränsningar – Kunder kan inte köpa ett obegränsat antal av samma väskmodell. Till exempel kommer antalet Mini Kelly-väskor per kund att begränsas.

2. Bredare definition av “Quota Bag” – Tidigare ingick endast Birkin- och Kelly-väskor i den årliga kvoten på två väskor. Nu kan även många Kelly-varianter (t.ex. Kelly Pochette) och Constance-väskor omfattas av begränsningen.

3. Ett kundkonto per person – Kunder kan endast använda ett konto för sina inköp och kan till exempel inte upprätthålla separata konton i familjemedlemmars namn.

4. Hushålls- och gemensamma konton – Om en kund väljer att använda ett familjekonto måste inköpen göras i butik, och kvotväskor kommer inte att erbjudas till dessa konton.

5. En leveransadress per kund – Alla beställningar levereras endast till en, i förväg definierad, adress.

Möjliga framtida ändringar:

• Globalt kvotsystem – Den årliga kvoten på två väskor skulle i framtiden kunna gälla alla Hermès-kunder globalt.
  • Specialbeställningar för nya kunder – Hermès kan börja erbjuda specialbeställningsmöjligheter (Special Orders) till nya kunder istället för långvariga kunder.

Med dessa nya regler strävar Hermès efter att kontrollera väskmarknaden ännu noggrannare och säkerställa en jämnare tillgänglighet för kunderna.

Dessa nya regler är enligt min åsikt mer positiva nyheter, eftersom superrika köper väskor som en investering och säljer dem med 110% vinst.
Hermès vill dock göra det möjligt för sina kunder att köpa produkter så att de inte byter till ett annat märke. Tiden får utvisa om detta var en bra strategi.

1. Spekulativt köpande minskar – Många har köpt Kelly-väskor som en investering, eftersom deras andrahandsvärde kan överstiga det ursprungliga priset. När inköpsbegränsningarna skärps och kundkonton övervakas noggrannare blir det svårare för spekulativa köpare att förvärva stora mängder väskor i syfte att sälja vidare. Detta kan minska prisökningarna på sekundärmarknaden.

2. Jämnare tillgänglighet för kunder – När en enskild kund inte kan köpa flera väskor av samma modell, får fler kunder möjlighet att skaffa den väska de önskar. Detta kan öka tillfredsställelsen, särskilt bland de kunder som inte har varit villiga att konkurrera med återförsäljare.

3. Kundsegmenteringen förändras – De nya begränsningarna kan locka fler kunder som genuint uppskattar Hermès-väskor och minska andelen som bara köper för att sälja vidare. Detta kan förbättra Hermès varumärkeskontroll och bevara väskornas exklusivitet.

4. Potentiellt missnöje från kunder som agerat enligt gamla regler – Långvariga Hermès-kunder kan uppleva frustration om de inte längre fritt kan köpa sina favoritsmodeller. Detta kan leda till att en del kunder söker alternativ från andra lyxmärken eller försöker kringgå reglerna (t.ex. genom att köpa i andras namn).

5. Nya köpstrategier – Kunder kan behöva anpassa sitt köpbeteende: till exempel genom att utöka sitt väskutbud med nya modeller, använda familjemedlemmars konton eller sträva efter att bygga en ännu starkare relation med säljaren för att få de väskor de önskar.

5 gillningar

PDF helårsresultat 2024

video Hermès 2024 Helårsresultat

2 gillningar

JP Morgan fråga: USA:s tullar påverkan på Hermes

Hermes växer inte genom att öppna nya butiker.

Hermes långsiktiga mål är att erövra USA-marknaden och det ändras inte lätt.

Vi är inte specialister på att utnyttja tillfälliga möjligheter. Vi fokuserar på långsiktiga planer.

Vi fattar inte beslut baserat på marginaler, besluten är långsiktiga och strategiska.

Vi försöker få samma (profit?) marginal på alla platser för samma produkt.

4 gillningar

Det bästa med dessa presentationer är hur logiska Hermès kommentarer är.
obs. allt som nämns nedan finns inte med i dagens video.

1. Hur kommer Asien att växa?
    Hermès: Vi kan inte förutsäga framtiden, vi fokuserar inte på vinstmarginaler utan på att tillverka en produkt av högsta möjliga kvalitet.

2. Hur påverkar USA:s tullar?
    Hermès: Hermès växer inte genom att öppna nya butiker.
    Hermès långsiktiga mål är att erövra den amerikanska marknaden och det ändras inte lätt.

3. Varför höjer ni inte priserna på era produkter, ni skulle ju kunna det.
    Hermès: Vår avsikt är inte att ta så mycket betalt av kunden att den byter till ett annat märke. Vi fokuserar på kvalitet och tar betalt för att tillverka kvalitet.

4. Ni är världens främsta lyxvarumärke.
    Axel Dumas: Vi är inte ett lyxvarumärke, vi är ett kvalitativt hantverksföretag.
    Vi fokuserar på kvalitet, inte på varumärket.

5. Varför är Hermès inte med i nuvarande trender?
    Hermès: Vår avsikt är inte att följa snabbmodet, vi är dåliga på det. Vi fokuserar på klassiker som håller över tid.

6. Vi begränsar köp av väskor så att fler kunder får väskor.

7. Vi etablerar butiker där det finns många förmögna människor.

8. Vi köper inte ett annat företag och försöker anpassa det till Hermès sätt. Det fungerar inte riktigt, det måste skapas från grunden.

9. Vi strävar efter att undvika byråkrati, eftersom det bromsar företaget.

10. Om vi offrar anställda, förlorar vi Hermès magi. Företagskulturen är allt.
    Anställda fick en bonus på 4500€ när resultatet var så bra.

11. Varför lyckas Hermès när andra företag i branschen kämpar?
    Hermès: Jag har ingen annan förklaring än att vi gör vårt jobb bra och effektivt.
    Vi marknadsför inte, vi skapar inga illusioner för att folk ska gilla våra produkter.
    Vi är autentiska, det är inte vår förtjänst, utan världen kom till oss.

Detta företag är verkligen en glädje att äga.

13 gillningar

Hermès VD:s kommentar om tillväxt och antalet butiker. :slight_smile:

https://x.com/TheTranscript_/status/1893813113520324715

image
image

3 gillningar

Ganska kul inlägg från detta X-konto, borde man köpa Birkin-väskor att hålla? :smiley:

https://x.com/carbonfinancex/status/1905618879021253019

image
image

2 gillningar

Ja, om en enskild väska kan besegra USA, är antingen väskan fantastisk eller så är USA dåligt. :wink:

Inom lyxprodukter är statussymbolen det man betalar för: "Jag äger den här väskan, som många andra inte har råd med." Detta är fortfarande logiskt, eftersom väskan är praktisk och elegant, ett tidlöst konstverk.
Till skillnad från vissa företag… host Balenciaga, host.

Detta fenomen är inte nytt. Den franske sociologen Pierre Bourdieu har konstaterat att lyxprodukter inte bara är föremål, utan framför allt sociala markörer – ett sätt att skilja sig från andra. På samma sätt skrev Thorstein Veblen redan på 1800-talet om prålig konsumtion, där vi köper saker just för att de är dyra och sällsynta. Hermès förstår detta, medan Balenciaga spelar på tillfälliga trender.

På kort sikt kan även en banan som kastats på en vägg vara ett fantastiskt konstverk, men på lång sikt faller den i glömska. Alla vet att en banan som tejpats på en vägg inte har något med konst att göra – särskilt inte om den jämförs med något storslaget, till exempel en Michelangelos målning.

Men sedan dyker konstkritiker upp för att berätta varför vi är dumma när vi inte förstår bananen på väggen – hur den påstås vara ett modigt, tankeväckande och unikt ställningstagande! Vi skulle ju inte kunna förstå det, eftersom vi inte har gått tillräckligt många skolor för att kunna bedöma konst.

Modern konst är ofta just detta – mer en diskussionsöppnare än en estetisk upplevelse. Filosofen Arthur Danto framhöll redan på 1960-talet att ett konstverks betydelse beror på om konstinstitutionen accepterar det som konst. Om tillräckligt många konstgallerister och kritiker säger att en banan på väggen är konst, blir det konst – vare sig vi vill eller inte. Men på lång sikt sållar tiden bort tomma provokationer och lämnar kvar det som har ett verkligt värde.

På lång sikt förstår varje människa innerst inne vad som är vackert och vad som är konst. "Klassiker står sig över tid", säger man, och bananer faller i glömska. :grin:

Verklig konst visar sig särskilt inom arkitekturen: i många gamla städer är de gamla byggnaderna vackra. Detta beror dock inte på att man förr bara byggde vackra byggnader – tvärtom. Historikern Nikolaus Pevsner gjorde en distinktion mellan "byggnader" och "arkitektur": till arkitektur räknas de byggnader som har estetisk eller kulturell betydelse. Detta innebär i praktiken att fula och misslyckade byggnader har rivits och de vackra har lämnats kvar.

Hermès är kungen här – de fokuserar på långvariga, diskreta trender som står sig över tid. Detta stämmer väl överens med modeforskaren Gilles Lipovetskys observation att mode har blivit snabbcykliskt, men att vissa märken, som Hermès, går mot strömmen genom att förbli trogna sina traditioner.

Louis Vuitton Men’s Show 2025
Här är ett exempel från Louis Vuitton, vars stil jag tycker är mer riktad mot rappare – verkligen pråligt udda och glittrande. Detta är ingen slump: Dana Thomas behandlar i sin bok Deluxe: How Luxury Lost Its Luster, hur många lyxmärken har gått från exklusivitet till masstrender.

Av LVMH:s varumärken är Dior enligt min mening Hermès värsta konkurrent, och dess kollektioner är helt fantastiska.

Hermès Men’s Winter 2025 Show
Hermès å sin sida erbjuder diskret, elegant och högkvalitativt, men ändå iögonfallande mode.

13 gillningar

Som konkurrenter till Hermès kan jag också räkna dessa två franska märken, Moynat och Goyard. (Hermès är dock min egen ständiga favorit.)

3 gillningar

På sistone har det cirkulerat anklagelser på nätet om att LVMH, Prada, Dior och Hermès skulle tillverka sina produkter i Kina.

När det gäller Hermès tror jag inte att detta stämmer – fake news och propaganda. Jag tror att detta är Kinas svar på handelskriget.

För det första är Hermès ett 188 år gammalt familjeföretag som för närvarande fokuserar på att skydda sitt eget företag.

• De har knappt några skulder – varför ta en risk när de redan gör mycket goda resultat? Om situationen försämras och räntorna stiger kan företaget gå under på grund av skuldbördan. 188 års arbete skulle vara förgäves.

• Hermès höjer priserna måttligt, trots att aktieägarna kräver större höjningar. Om priserna höjs för mycket kan marknadsandelar flyttas till konkurrenter. Ett rättvist pris för gott arbete.

• Holdingbolaget är byggt för att skydda Hermès från ett eventuellt övertagande av Arnault, så att företaget behåller sin beslutanderätt och inte snabbt förvandlas till ett vinstdrivande företag.

• Hermès stämmer ständigt för olagliga kopior och missbruk av namnet samt brott mot sekretessavtal. På TikTok sprids påståenden om att Hermès skulle ha stämt kinesiska fabriker för brott mot sekretessavtal, men jag hittade ingen tillförlitlig källa för detta – endast från TikTok och YouTube.

Så varför i all världen skulle Hermès ta en sådan risk att tillverka sina produkter i Kina – ett land som är känt för sin opålitlighet och där kvalitet inte har samma betydelse som pris och kvantitet?

Anklagelse:
Hermès skulle tillverka 80 % av sina produkter i Kina och resten i Frankrike, inklusive logotyper och metalldelar.

Fakta:
Origine France Garantie – Officiellt certifikat
Märkningen “Made in France” innebär att produkten har genomgått en betydande sista bearbetning i Frankrike och att minst 45 % av enhetskostnaderna kommer från Frankrike.
Hermès uppfyller dessa kriterier och använder även det strängare certifikatet “Origine France Garantie”, som kräver att 50 % av kostnaderna är franska och att produktens väsentliga egenskaper uppstår i Frankrike.

74% av produkterna tillverkas i Frankrike
Läderprodukter tillverkas huvudsakligen i Frankrikes 12 läderproduktionsanläggningar.

Newsweek – Artikel om påståenden om lyxväskor från Kina 2025
om påståenden om lyxväskor från Kina vederlägger påståendet att Hermès skulle tillverka 80 % av sina produkter i Kina.

I vissa TikTok-videor har Tanner Leatherstein nämnts, som försökte användas för att stödja påståendet att europeiska lyxmärken skulle tillverka sina produkter i Kina och märka dem med “Made in France”.
När det gäller Hermès stämmer detta inte.

Tanner sade snarare att 80–90 % av produktens pris utgörs av märkets, hantverkets och historiens mervärde, och att materialkostnaderna endast är en liten del av priset.

Tanner sade också att kineser tillverkar väskor i Hermès-stil, men de använder till exempel inte Togo-läder. Väskorna kan se likadana ut, men de använda materialen är inte av samma höga kvalitet.

Tanner ställde också en bra fråga:
“Om kineser kan tillverka produkter av Hermès-kvalitet, varför skapar de inte sitt eget märke och säljer högkvalitativa produkter genom det?”
Jag tror att det här inte handlar om material eller pris, utan snarare om att stjäla ett annat företags historia och magi. Det är svårt att på ett ögonblick bygga upp en 188-årig historia för ett företag utan att ljuga.

Tanner förespråkar ett tankesätt där människor inte bara betalar för logotypen, utan fokuserar på kvalitet. Detta uppskattar jag.
Men vem gillar inte berättelser som skapar magi kring produkter?
Människor orkar inte alltid tänka kritiskt, så de förlitar sig på enkla beslutsmodeller:

• “Den här produkten är dyr, så den är säkert av hög kvalitet.”
  • “Det här företaget har tillverkat produkter i 188 år, så de är av hög kvalitet.”
  • “Den här produkten är tillverkad i Frankrike, som är känt för sina högkvalitativa mode- och lyxprodukter.”
  • “Kungligheter använder detta märke, auktoriteten kan inte ha fel.”
  • “It-girl-kvinnor använder detta märke, de har pengar, så de köpte bara den bästa modellen”

Det är tungt att söka efter en kvalitetsprodukt från Kina utan expertkunskap, så människor använder enkla resonemangsmodeller för att spara tid och möda.

Tanner Leatherstein video från YouTube

Tanner verkar uppriktig och gör sitt arbete helhjärtat. Han konstaterar i videon (trumvirvel):
“Om du letar efter lyxväskor från Kina till 10 % av priset, kan du bli besviken. Bra sådana kan hittas, men de är inte så billiga.”

Slutligen:
Kineser kritiserar i videor att lyxmärkenas, som Hermès, produkter kostar upp till 10 gånger material- och arbetskostnaden.
Men det är just detta som är idén med lyxprodukter: de rika vill visa att de har råd att betala för märket, hantverket och historien.

Sådana TikTok-virala trender påverkar knappast Hermès, Hermès kundkrets verkar mestadels vara Old money. Och i slutändan var det inget nytt eller överraskande, Kina har alltid gjort kopior. Kina är också känt för dålig kvalitet.
Jag tror inte att Hermès skulle riskera sitt rykte genom att tillverka sina produkter i Kina.

6 gillningar

Hermès hade ju en nettokassa på 9,5 miljarder € i slutet av 2024. Annars håller jag helt med om ryktena.

2 gillningar