Hansa Biopharma - på lång sikt

Jag kan inte låta bli att analysera detta. Av enskilda företag har jag lagt överlägset mest arbetstimmar på detta, även om resultatet är magert. Till exempel har jag lyckats betydligt bättre med tajmingen för Faron, Hims och Optomed än med att hålla dessa, men vad ska man göra…
Jag vågade i alla fall göra en liten uppskattning av Hansa:s utveckling under de kommande åren.

Hansa kehitys 2021-2024 + ennuste 2025-2026v3

Jag antar här att man i Europa kan glömma snacket om S-kurvan, och att försäljningen av imlifidas utvecklas mer linjärt när man ser på det på årsbasis. På kvartalsbasis är svängningarna så stora att en granskning inte är meningsfull. Jag tror också att toppförsäljningen i Europa för njurtransplantationer kommer att bli betydligt lägre än vad analytikerna har förutspått. Enligt min mening ser Hansa:s utveckling ut som en överlevnadskamp fram till 2027, men efter det har företaget möjlighet att fortfarande infria förväntningarna. Jag skulle säga att det med USA-försäljningen finns mycket mer trovärdiga möjligheter till bättre och snabbare framgång än i Europa, men det är en annan fråga från 2027 och framåt.

Antaganden:

Anti GBM Lansering 2027
Njurtransplantation USA Lansering 2027
DMD Lansering 2027
GBS Lansering 2028

Produktförsäljningen och omsättningen förväntas växa trendmässigt under 2025-2026 baserat på utvecklingen under 2021-2024. Dessutom antas tillväxten i omsättning och produktförsäljning överföras direkt till resultat och kassaflöde under 2025-2026, det vill säga kostnaderna förblir oförändrade.

Det är svårt att se några betydande språng under de närmaste åren, men Sarepta:s milstolpsbetalningar skulle kunna ge “oförutsedda” positiva effekter som kanske inte syns helt här. Å andra sidan är det också en ganska optimistisk förenkling att de totala kostnaderna förblir oförändrade, även om FoU-kostnaderna kanske tillfälligt sjunker något under kommande kvartal. Under 2027-2030 borde det sedan börja hända saker, men det är en lång väg dit. Några av dessa lanseringar 2027 kan i bästa fall redan ske 2026, men den faktiska försäljningen kommer i bästa fall först 2027. Saker kan alltid flyttas längre fram i tiden.

Kassan är verkligen SEK 400m. Hansa säger fortfarande att finansieringen räcker till 2026. Det stämmer inte alls med min egen analys, så en av oss har fel. Förhoppningsvis jag :sweat_smile:

Disclaimer: analysen är helt min egen, fel kan förekomma.

Edit: Jag funderade vidare på Hansa:s prognos om kassan räcker till 2026 samt – den numera borttagna från Hansa:s presentationer – S-kurvan. Här är en bullish-version av kurvorna. Antagandena är annars desamma, men här har utvecklingen betonats mellan åren 2023-2024 och ett antagande har gjorts att försäljningsutvecklingen fortsätter att accelerera enligt S-kurvan baserat på detta. Jag själv tror mer på den första versionen, men det blir intressant att följa vilken av dem 2025 kommer att följa.

Hansa kehitys 2021-2024 + ennuste 2025-2026_bullish

8 gillningar