Glaston - glastillverkningsteknik för världen

Aapelis kommentarer om morgonens resultat kommer här. :slight_smile:

Glaston publicerade sin Q4-rapport i morse. Bolagets operativa siffror var i linje med våra förväntningar, medan orderingången överträffade våra prognoser något. Trots detta var bolagets orderstock fortfarande på en låg nivå, och bolaget förväntar sig att marknaden för glasbearbetningsmaskiner förblir dämpad även under 2026. Därmed motsvarade guidningen för innevarande år, som pekar mot sjunkande omsättning och resultat, våra förväntningar.

1 gillning

Aapeli hann intervjua Glastons vd Miika Äppelqvist. :slight_smile:

Ämnen:

00:00 Inledning
00:11 Ett kvartal i linje med förväntningarna
02:24 Orderutveckling
03:45 Anpassning till en utmanande situation
04:43 Bakgrundsantaganden för den givna guidningen
06:23 Leveranstider för order
07:23 Marknadsläget
11:26 Utsikterna förblir osäkra
12:34 Utvecklingen av serviceverksamheten i Amerika
13:30 Utsikter för produktområdena
14:51 Kostnadsbesparingsprogrammets framsteg och effekter
16:35 Vinstutdelning
17:30 Strategiarbete
20:17 Att växa serviceverksamheten
21:35 Maskinverksamhetens lönsamhet kopplad till volymen
22:24 Fokusområden för 2026

2 gillningar

Här är en bolagsanalys från Aapeli efter Glastons Q4-rapport. :slight_smile:

Glastons operativa siffror för Q4 var i linje med våra förväntningar, medan orderingången överträffade våra prognoser något. Bolagets orderstock var som väntat på en låg nivå, och bolaget förväntar sig att marknadsläget förblir dämpat. Mot bakgrund av detta motsvarade guidningen, som pekar mot sjunkande omsättning och resultat, väl våra förväntningar, och därmed blev prognosändringarna för de närmaste åren måttliga. Vi förväntar oss dock att bolagets marknadsläge gradvis återhämtar sig under innevarande år, vilket gör att vi förutspår att Glaston återvänder till tillväxt från och med nästa år. Med detta i åtanke ser vi också att den förväntade avkastningen, som vilar på aktiens långsiktiga potential, är tillräckligt attraktiv.

1 gillning

Jag skrev ett brev till GLASTONs dåvarande verkställande direktör Pentti Yliheljo den 15 mars 2004, där det stod:

”Jag skriver inte detta för att få Er att ändra inställning. Mer för att detta kommer att bli industrihistoria. Sådana skulle behövas i både gott och ont för att Finland ska nå framgång”.

Som exempel fanns:

1. Böjhärdningsmaskinen CBTS, som var en ”flopp”. Dess konkurrent var BTF, som jag uppfann.

2. ProConvection, som var en ”flopp”.

3. http://www.langlass.net, som dominerade marknaden för konvektionsdrivna planhärdningsmaskiner i nästan 10 år fram till 2010. Min uppfinning. Land Glass gjorde den bättre och billigare.

4. Jag erbjöd Tamglass patentet FI 115045 och det kinesiska patentet ZL.03 8 09546.7. Numera GLASTON Abp.

5. https://www.northglass.global/ North Glass hade redan blivit marknadsledare. Det finns även 3 andra stora och flera andra mindre.

Det är vad man får, GLASTON har inte gjort en enda innovativ uppfinning på över 35 år.

2 gillningar

Har följt diskussionen i ett par dagar och signaturen lasihelmis kritik är tekniskt sett färgstark, men ur en investerares perspektiv ignorerar den ett par centrala fakta:

Vallgraven består inte bara av hårdvara: Även om det är intressant att spekulera kring enskilda patent, är Glastons verkliga konkurrensfördel idag dess servicenätverk och installerade bas. Ungefär en tredjedel av omsättningen kommer från denna högmarginaltjänsteverksamhet. Denna ”vallgrav” raderas inte ut bara med en kopieringsmaskin från NorthGlass, utan kräver årtionden av global närvaro.

Data och programvara vs. rå mekanik: Grundprinciperna för härdning är gamla, men det som avgör spelet nu är automation och AI (som Autopilot). Om Glastons teknologi faktiskt vore helt föråldrad eller gjorde intrång i andras patent, skulle bolaget inte dominera de mest krävande kvalitetssegmenten (såsom fordonsglas och specialarbeten), där felmarginalerna är obefintliga.

Patent och juridik: Börsbolag är skyldiga att informera om betydande patenttvister. Om de påståenden som ropats ut här om NorthGlass framgångar baserade på en privatpersons patent stämde, skulle saken avhandlas i domstol, inte bara på ett forum.

Bolagets aktiekurs har stampat på stället av en anledning (marknadskonjunkturen), men påståendet om teknologisk konkurs är ganska långt ifrån vad bolagets orderböcker och marknadsposition förtäljer.

7 gillningar

När det gäller serviceverksamheten håller jag med JNALTU. Den krymper i och med att kineserna säljer härdningsmaskiner och HTBS, förmodligen med över 95 % sannolikhet.

1. GLASTONs autopilot har utvecklats för planhärdning, särskilt för härdning av glas i olika storlekar. Det är enkel värmestyrningsautomatik. Och den innehåller ingen artificiell intelligens.

2. Försäljningen av traditionella bockningsmaskiner för vindrutor utgör den största delen. Tidigare fanns även HTBS-försäljning. Jag vet inte vad ”GLASTONs dominerande kvalitetssegment” är.

3. Härdning av tunnglas är från 2013. GlastonAir air flotation technology – Discover new tempered thin glass applications – Glaston. Sedan https://www.youtube.com/watch?v=uLDO8bs9Zmw om du vill ha mer information https://www.youtube.com/watch?v=B2P7j9plIcw.

4. Länk First-ever GlastonAir together with Glaston ProBend to Tecnoglass Colombia – Glaston Colombianen ”smälte” förlusten själv, men kinesen ”smälte” den inte. Glaston Oyj: DISPUTE BETWEEN GLASTON AND CUSTOMER PROCEEDING TO ARBITRATION - Inderes

Om Inderes inte har tagit bort den här länken heller. Det var antagligen inte ett misstag. Den går att läsa via länken Glaston customer dispute to go to arbitration.

5. Arto Metsänen meddelade att han lämnar posten som verkställande direktör den 1 juni 2020. I hans ställe valdes Anders Dahlblom i augusti 2020.

6. Dahlblom nådde framgångar även inom planhärdning. Där saknas fortfarande strålning och ”additional heaters”, vilket orsakar ”obegränsad” kapacitet. Se http://www.feracitas.fi / Flat Glass Tempering

7. Tamglass Engineering var en toppmodern strålningsbaserad härdningsugn när Pauli Reunamäki var produktutvecklingsdirektör. Pauli Reunamäki utvecklade även HTBS. GLASTON misslyckades med konvektionsvärmeugnen, men sålde många FC-ugnar med argument som gav en mycket falsk bild av hela FC-processen.

8. Stora bolag löser sina patenttvister i domstol. Det är inte ett medel för en enskild uppfinnare.

Tamglass stämde ett brittiskt bolag för patentintrång gällande HTBS. Bolaget gick i konkurs. Köpte nya maskiner från North Glass. Fick en ny blomstringsperiod.

Tamglass stämde North Glass för försäljning i Kanada. North Glass fick ett par års näringsförbud i Kanada.

Tamglass övervägde näringsförbud inom planhärdning för North Glass eftersom de placerade konvektionsrören snett på samma sätt som munstyckshusen satt i den egna patentansökan. Det hade uppfunnits av ett kinesiskt bolag tidigare. Det var en annorlunda teknisk lösning.

GLASTONs ”marknadskonjunktur”, (som stampat) har varat i 20 år redan. Det kan man se på Nordnets webbplats. Den var på topp under tiden för de 7 kommentarerna.

@LASIHELMI1 Du verkar känna till branschen väl. Kan du ge din syn på vad som borde hända för att Glastons utveckling skulle kunna förbättras? Varje år säljs det trots allt produkter och tjänster för omkring 200 miljoner euro till kunder, så visst skapas det en viss form av mervärde för vissa parter även med nuvarande verksamhet och produkter. Det vore naturligtvis trevligt ur aktieägarnas perspektiv om mervärdet framöver skapades med ännu större belopp och högre marginaler, så att man även fick en viss avkastning. Vad skulle vara nyckeln till en vändning?

3 gillningar

Strålningsvärme användes för att värma så kallat klarglas före 90-talet. Reflekterande glas tog över marknaden på 90-talet. De reflekterar strålning, precis som en spegel. Konvektionsuppvärmning krävdes för att värma glaset. Det ledde slutligen till en utveckling som gjorde att kinesiska www.landglass.net blev intresserade av min uppfinning i början av 2000-talet. Jag erbjöd den till Tamglass Engineering, vars namn senare ändrades till GLASTON.

GLASTON utvecklade en härdningsmaskin i början av 2010. FC-serien var ett fiasko, men den kunde säljas till stora glasföretag tack vare Tamglass Engineerings rykte. FC-serien gick senare från att vara ett fiasko till att bli en duglig konvektionsmaskin. Jag informerade tidigare ledningspersoner på GLASTON om min uppfinning, bland annat Dahlblom. Han lyckades öka försäljningen av värmebehandlingsmaskiner bland annat via länken https://www.youtube.com/watch?v=RsDPuVSvtoA.

Dahlblom flyttades till andra uppgifter inom Ahlström-koncernen. Orsaken anges bland annat i länken https://www.youtube.com/watch?v=vS_5by6569Y och https://www.youtube.com/watch?v=RsDPuVSvtoA samt i länken https://www.youtube.com/watch?v=0BqOpdJ1S7c\u0026t=38s med början vid 6,5 minuter under en och en halv minut. Det hade tagits bort tillfälligt från den senare länken eftersom det var för avslöjande.

Jag har gjort ytterligare 2 uppfinningar, varav FERACITAS-tekniken är fulländad. Patent söks globalt. Se www.feracitas.fi / Flat Glass Tempering. I beräkningen har hänsyn tagits till att den innehåller 50 % klarglas och helt reflekterande glas. De har fortfarande strålning och ”additional heaters”.

Min dators minne raderades då under senhösten 2025. Jag varnade då för andra gången Sinituote mot att investera mer pengar i GLASTON. Periodvis hade jag sparat säkerhetskopior på en annan hårddisk.

Första gången skedde vid goodwill-nedskrivningen år 2012. Glaston Corporation recognizes impairment loss of goodwill and revises forecast - Glaston

Den andra skedde år 2014 PRESS RELEASE: Glaston strengthens its position in heat treatment and acquires the industrial property rights to all Glassrobots products - Glaston GLASSROBOTS hade konvektionsfläktar på 10 kW/m² för att öka konvektionskapaciteten. GLASTON konvektionsfläktar 13 kW/m². GLASTON anställde även ingenjörer från GLASSROBOTS. Gugliemo Macrelli räknade redan i Italien 1995 på 5 kW/m². Det är tillräckligt.

Aktiens maxvärde var över 30 euro för 15 år sedan. Då användes fortfarande strålningsuppvärmning. Nu har man övergått till konvektionsuppvärmning. GLASTON blev 15 år försenade med konvektionsuppvärmning och gjorde dessutom stora fel i FC-serien!

31.12.2021 är den senaste aktieägarförteckningen på GLASTONs webbplats. Aktieägarna har sålt sina aktier för över 8 miljoner euro. OP Fin Small Cap, Päivikki och Sakari Sohlbergs Stiftelse, och ett par andra. Som motvikt till detta har Sinituote Oy köpt GLASTON-aktier för 2 + 2 miljoner euro.

Sedan våren 2025 skedde en ”split”. Huvudägarna, Ahlström Capital Bv, Hymy Lahtinen Oy, LEMMINKÄINEN och Pensionsförsäkringsbolaget VARMA förlorade över 21 miljoner euro i sitt ägarvärde! Det går visst an att betala ut kapitalåterbäringar med lånade pengar! Glaston has signed a long-term financing agreement - Gl aston.

Huvudägarna lider inte brist på småpengar. Därför är börsomsättningen minimal.

2 gillningar

Kauppalehti hade beräknat en avkastningsförväntning på 226 % för Glaston under de kommande 3 åren. Man får vara nöjd om det slår in :smiley:

2 gillningar

Kursen rusar +13%, Inderes-”effekten” på kurserna har enligt min mening minskat år för år, medan Kauppalehti-”effekten” däremot är på uppgång. Det finns säkert orsaker till detta.

1 gillning

Har haft den här seriebesvikelsens aktie i portföljen i snart 10 år och baserat på det ser jag KL:s artikel som ett bra aprilskämt som bara publicerades på fel dag :joy:

10 gillningar

Verkligen nöjd. Vid en första anblick ser jag bara inga tecken på att marknaden skulle piggna till.

Och dagens kursuppgång baseras inte på utdelningsförväntningar, utan sannolikt enbart på KL:s artikel.

Glaston Oyj Abp:s utdelningsbara medel uppgår till 52 605 316 euro, varav räkenskapsperiodens vinst är 508 536 euro. Bolaget har inga vinstutdelningsbara medel.

Styrelsen föreslår för den ordinarie bolagsstämman som hålls den 16 april 2026 att räkenskapsperiodens vinst för 2025 överförs till de balanserade vinstmedlen och att ingen dividend betalas ut. Dessutom föreslår styrelsen för bolagsstämman att ingen kapitalåterbäring delas ut utifrån den fastställda balansräkningen för räkenskapsperioden 2025.

5 gillningar

Det spelar väl ingen roll i vilken form utdelningsbara medel delas ut till aktieägarna, om det anses lämpligt?

Jag var tvungen att räkna på hur mycket denna ”pärla” som KL hittat har avkastat under cirka 10 år. Bolaget har två gånger gjort en omvänd split och tryckt nya aktier som har kunnat köpas med teckningsrätter. När jag räknade på hur mycket pengar jag har investerat i bolaget och vad snittpriset på aktien är i förhållande till kursen, visade kalkylatorn en förlust på betydligt mer än 50 % exklusive utdelningar/kapitalåterföringar. Med tanke på de små utdelningarna/kapitalåterföringarna kan denna ”pärla” anses ha gett -50 % på 10 år, det vill säga förstört ägarvärde motsvarande hälften av investeringen. Mot bakgrund av denna vetskap framstår KL:s artikel snarare som ett aprilskämt än en seriös analys – ber om ursäkt för att jag skrattar åt alla som sitter i samma båt, men jag kan inte göra något annat i det här skedet :joy:

6 gillningar

Var det någon på bolagsstämman igår? Bolaget har valt en linje med minimal kommunikation, så det vore bra att få ens några små informationskorn.

Baserat på budnivåerna har den största entusiasmen för aktien svalnat. Det blev redan en reaktion på meme-aktienivå gällande Kauppalehtis artikel. :joy: En enda negativ nyhet och vi är nere på euronivån igen. Min egen gissning är att försäljningen inte har gått bra. Det har varit tillräckligt med negativa världspolitiska händelser under Q1.

Fyra huvudägare har makten. De innehar 53,42 % av aktierna.
Aktiekapitalet har halverats sedan ”spliten” skedde.

I splitten har antalet aktier halverats. Aktiekapitalet påverkas inte av splitten.

Du har rätt (i princip).

Det finns inte fler omsättningsbara aktier när makten ligger hos fyra röststarka aktieägare. De övriga aktieägarna saknar inte småpengar.

Aapeli har skrivit en förhandsrapport om Glaston, som publicerar sitt Q1-resultat onsdagen den 29.4. :slight_smile:

Vi förväntar oss att bolagets utveckling i början av året har varit betydligt svagare än under jämförelseperioden på grund av den minskade orderstocken. Vi bedömer också att marknadsosäkerheten, som ökat till följd av läget i Mellanöstern, fördröjer återhämtningen på den redan svaga marknaden för glasbearbetningsmaskiner. Till följd av detta har vi sänkt våra orderprognoser, vilket återspeglades negativt i våra vinstprognoser för de kommande åren. Som vi ser det är aktiens värdering inte hög i ett längre perspektiv, men riskerna för ett utdraget svagt marknadsläge gör att den riskjusterade avkastningsförväntningen för de kommande 12 månaderna blir otillräcklig. Därför sänker vi vår rekommendation till minska (tid. öka) och vårt riktpris till 1,25 euro (tid. 1,3 €) i linje med prognosändringarna.

2 gillningar