Glaston - glastillverkningsteknik för världen

Tokens är 0,34 € just nu i butiken, vilket skulle göra +0,89 € = 1,23 per styck om man ville köpa fler.
Jag tror att jag bara kommer att markera de som kom utöver de nuvarande innehaven.

1 gillning

Jämför man tecken med aktiepriset så är: 0,34x6/5 + 0,89 = 1,298

3 gillningar

Precis.

1 gillning

Hur har vi fått till en så pass kraftig nedgång, är det på grund av handelskriget och att den här kanske är lite känslig?

1 gillning

Eller är det bara osäkerhet kring arrangemanget.

Själv gissar jag på en liten kupp, men det är så oansvarigt att spekulera att jag inte orkar skriva ut det här. :grin:

1 gillning

Jag köpte 6000 teckningsrätter. Är detta marknadseffektivitet när man får dem med 7% rabatt jämfört med aktierna?

1 gillning

Åtminstone köptrycket har börjat bildas i orderboken.
Säljarna är ganska få i förhållande till köparna. Köptrycket baserat på orderboken är cirka 3-4 gånger högre än säljviljan.
Kanske kommer detta snart att korrigeras tillbaka till en mer rimlig värdering.

1 gillning

Jag tror inte att aktiekursen kommer att “korrigeras” uppåt så länge priset på teckningsoptionerna förblir lågt. Jag köpte just ett parti via teckningsoptionerna till ett pris av 1,25 €/aktie.

1 gillning

Kan man inte tänka på det på samma sätt, att om aktiekursen stiger är det svårt att föreställa sig att teckningsoptionernas pris skulle förbli lågt?

Teckningsoptionerna är förvisso något billigare än själva aktien av en anledning. Teckningsoptionen har en tidsbunden risk som realiseras som aktiens marknadspris (eller inte) först när teckningsoptionerna är aktier i portföljen. Därför är de billigare.

2 gillningar

Den här arbitragemöjligheten och dess storlek är intressant, och jag tycker att priset är attraktivt just nu. Vi får se om det kommer en ordentlig korrigering när denna teckningsoption har paketerats, förutsatt att ingen annan betydande information dyker upp på marknaden.

Edit:
Det är inte bara kopplat till denna tråd, men Inderes personal skulle kunna göra en (utbildnings)video om olika typer av emissioner.

Edit:
Skulle värderingen snart vara tillräckligt attraktiv för att ta in Glaston i modellportföljen?

3 gillningar

{“content”:“Jag har haft liknande avsikter att fråga Inderes-killarna. Detta är min första kontakt med en aktieemission och den allmänna känslan i dessa diskussioner om aktieemissioner har oftast varit negativ. Denna Glasthule-emission verkar dock ha rimliga villkor för aktieägarna, så kan man till exempel i detta fall säga att aktieemissionen är dålig för ägaren bara om man inte har möjlighet att teckna aktier?”,“target_locale”:“sv”}

4 gillningar

En riktad emission till ankarägare uppgick till ca 2,025 € vilket med det nya antalet aktier motsvarar ca 1,509 €. Ankarägarna betalade alltså en premie på cirka 20,7 % för emissionen jämfört med priset man nyss fick aktien för (cirka 1,25 €) genom att köpa teckningsrätter. Naturligtvis kan de nu teckna ytterligare aktier på samma villkor som alla andra, men de är förmodligen inte särskilt nöjda med den investering de gjorde i den riktade emissionen. Å andra sidan skapar det lite mer förtroende när huvudägarna betalade det priset. De skulle förmodligen inte ha gjort investeringen om de inte trodde på företagets möjligheter att lyckas.

Det verkar som om en relativt stor del av aktieägarna inte vill teckna och säljer sina teckningsrätter när priset är så lågt.

1 gillning

Jag markerar också mina egna och köpte tusentals fler när prisnivån känns lite absurd för mig, men jag förstår att om de går till noll utan att sälja och du inte vill markera mer, så måste du sälja billigt?

Om jag förstår något och ni också…?!

1 gillning

haha, för mig kom det också i åtanke att om jag vore riktigt fräck, skulle jag kunna hitta på vad som helst i en sådan här situation… Men först nu.

1 gillning

Aktiekursen fortsätter att sjunka, nu senast 1,25 i handelspris. Något drar ner den här. Kan det vara problem i relationerna mellan den nya och gamla ledningen?

1 gillning

Jag antar att de som inte märker säljer rättigheterna billigare och billigare (annars blir de värdelösa)?

Jag köpte fler märken.

Ledningen verkade vara med på talet.

1 gillning

Jag har undrat exakt samma sak. Å andra sidan har det funnits en större säljare sedan emissionen började och samma aktör köper teckningsoptioner till ett bra pris, så man vet inte.

Jag är dock lite försiktig med detta. Jag sålde mina teckningsoptioner förra veckan och köpte lite aktier istället. Tanken är att köpa teckningsoptioner också, åtminstone om priset sjunker i denna takt fram till de sista handelsdagarna.

1 gillning

Jag lade till ett par komma till i Markdown-markörerna. Jag kommer hela tiden på mig själv med att tänka att detta är för bra för att vara sant :).

1 gillning

När slutar försäljningen av märken?

1 gillning

2 gillningar