Jeg ser tydeligt en stor konkurrencefordel for podene i forhold til konkurrenterne. Der er brugt 15 år på at udvikle dem og finpudse forsyningskæder, produktion, forhandlere, kontakter osv. Og derigennem marginerne. Og som adm. direktør nævnte, kommer en stor del af salget fra tilbagevendende kunder, der køber flere bokse til deres kontorer. Det betyder, at produktet fungerer, og at kundegrundlaget har fundet det nødvendigt.
Lignende lydisolerede bokse findes også hos andre, men få synes at være fokuseret udelukkende på dem. For eksempel Martela, som også har en boks, men hvis kerneforretning ligger i andre produkter.
Jeg tror, at kontorlokaler skal optimeres meget nu. Hvis/når medarbejderne beordres tilbage til kontorerne, vil der ikke være nok siddepladser, da kontorlokaler er blevet reduceret i kølvandet på Corona (baseret på min egen erfaring). Den nemmeste løsning er derfor at anskaffe pods til åbne kontorlandskaber som møde- og koncentrationsrum. Så, præcis som adm. direktør nævnte, kommer denne udvikling Framery til gode.
Men den softwareforretning er det, jeg undrer mig lidt over. Hvad er dens merværdi i forhold til de nuværende produkter? Allerede nu kan eksisterende mødelokaler bookes til møder i Teams/Google-systemer. Og tilsvarende kan pods inkluderes i disse eksisterende systemer. Konkurrerer dette så med disse giganter? Forventes det, at medarbejderne downloader en separat app, som de så bruger til at booke disse? Det, at man hurtigt kan booke et lokale til sig selv udefra et mødelokale/en pod, er ret praktisk, men er det i sidste ende prisen værd for kontormedarbejderen og virksomheden, og giver det meget merværdi? Eller sporing af udnyttelsesgrader, er det særlig nyttigt for virksomheden? Et mødelokale skal der jo være, selvom dets udnyttelsesgrad er lav. Og kontorlokaler kan ikke rigtig optimeres på måneds-/halvårsbasis (eller måske i fremtiden med Framerys abonnementstjeneste).
Det falder mig ind, at fordi det er konstateret, at smart office-kategorien vokser hurtigere end pod-markedet selv og lyder mere sexet, udvikles der et produkt ud fra det, som i hvert fald på papiret virker passende ved siden af podene. Podene er dog næsten traditionel industriel samling, og her ligger virksomhedens stærke ekspertise. Så spørgsmålet er, hvor smertefrit pivoten til softwaresalg vil lykkes. Software har naturligvis bedre marginer. Anekdotisk set, som kontorbruger, ser jeg intet, der ville gøre min arbejdsdag lettere i denne Framery-software. Men det kan være, at jeg ikke formår at tænke det store billede.
Denne børsnotering er en kapitalinvestors exit. Vækst er hidtil blevet skabt profitabelt, så jeg ved ikke, hvad virksomheden skal bruge disse penge til, da der ikke er annonceret nogen klar større erhvervelse eller investering. En exit er ikke en dårlig ting; Vaakas investeringshorisont med Framery er nået. Og det er jo fantastisk, at vi får en ny virksomhed på børsen, og at vi kan eje den.