Ja, den tidligere vejledning var vel noget i retning af “ingen vækst” eller lignende. Og min egen mest ekstreme bjørn ville have været en tilbagevenden til 2019, men jeg havde forventet, at rentabiliteten i det mindste ville have været på et tilsvarende niveau, korrigeret for noteringsomkostninger.
Hannes Wallin, CEO og grundlægger af Fractal, kommenterer:
”Den lavere nettoomsætning i kvartalet skyldes primært de sværere sammenligningstal, hvor væksten
i andet kvartal 2020 oversteg 100%, men også påvirket af faktorer relateret til manglen
på grafikkort og forsinkede forsendelser på grund af COVID-19-udbruddet i det sydlige Kina.I juli og august var markedsefterspørgslen meget svagere end forventet, påvirket af den fortsatte mangel på grafikkort, der påvirker hele markedet for entusiastcomputere. Manglen forventes at fortsætte med at påvirke Fractals salg og indtjening i andet halvår af 2021, mens produktmarginerne på kort sigt påvirkes af usædvanligt høje fragtpriser.
Vores tidligere vurdering for hele 2021 var lavere eller ingen vækst sammenlignet med 2020, da
grundlaget fra 2020 var så højt, med en vækst på 58%. I betragtning af den svagere start på tredje kvartal
estimerer vi, at nettoomsætningen for hele 2021 vil falde med 15-20% organisk.Rentabiliteten i andet halvår af 2021 forventes at være svag, da de fleste af vores driftsomkostninger er faste omkostninger på kort sigt i kombination med en midlertidigt svækket produktmargin.
Vores udvikling hæmmes i øjeblikket af en række eksterne faktorer i kølvandet på pandemien,
hvilket også er tilfældet for branchen som helhed.
Så dette gik lige igennem gulvet med hensyn til forventningerne, og samtidig kom der en negativ resultatadvarsel vedrørende hele andet halvår. Det er svært at finde grimme nok ord til at beskrive, hvor dårligt det resultat er. Jeg kan ikke huske at have set så slem en negativ overraskelse i lang tid, og den kom også relativt uventet. Selvom det siges, at dette er branche-specifikt, har jeg svært ved at tro på det lige nu.
Computere i EMEA-regionen ser ellers ud til at have klaret sig positivt.