Hej! ![]()
Jag skickade instruktioner till dig privat om hur man kan skicka privata meddelanden och jag lade ut det här offentligt så att inte fler svarar dig separat. ![]()
Ha en trevlig start på veckan allihop! ![]()
Hej! ![]()
Jag skickade instruktioner till dig privat om hur man kan skicka privata meddelanden och jag lade ut det här offentligt så att inte fler svarar dig separat. ![]()
Ha en trevlig start på veckan allihop! ![]()
Tanken har säkert redan slagit en, men det är bra att jämföra med tidigare hjältebragder (heh heh), bl.a. Soneras UMTS, Lapplands gruvor, försäljningen av Caruna utomlands, Stora Ensos Consolidated Paper-affärer och naturligtvis Nokia (som börsbolag).
Ett mycket vanligt sätt att hantera sådana affärer är att konstatera: ”Jahapp, det blev visst stora förluster, så ni tog ett skitbeslut och är värdelösa. Nöff-nöff kapitalister, där fick ni!”. Enligt mig är det rätta sättet att utvärdera sådant här att fundera på om beslutet var rimligt med den tidens information och utan en kristallkula. Alltså, borde man ha kunnat förutse kriget, borde man ha begrundat geopolitiska risker mer, hur många andra företag misslyckades också med att förutspå krigsutbrottet, var Uniper-beslutet rimligt och motiverat om man antar att förutsägelse inte är möjlig, hur har Unipers situation utvecklats nu när den värsta chocken har lagt sig osv.
Det lätta sättet är alltså att stirra sig blind på hur skattebetalarnas pengar försvinner och skratta åt det. Enligt mig är det intellektuell oärlighet, och jag hoppas på ett tillvägagångssätt där man funderar på ledningens möjligheter att fatta ett optimalt beslut när man inte vet slutresultatet.
Min egen inställning till Uniper var också ”meh”. Och det underströk att misslyckanden alltid fördöms väldigt brett i Finland, och att risktagande i investeringar är extremt svårt. Det är kanske också därför vi harvar djupt i träsket när så många ägare vill få ut kapitalet snabbt som utdelningar, utan att ens överväga att investera dem mer produktivt genom tillväxt.
Sattes det press från politiskt håll på investeringar, eller kommer kassan annars att tömmas genom utdelningar? Det var ju det där med att sätta balansräkningarna i arbete….
Det är precis sådant risktagande som efterlyses hos finländska företag, stor tillväxt skapas inte genom att vi tvättar varandras skjortor…
Rysslandsrisken var bara oväntad och slog till på två fronter: Uniper i Tyskland och övertagandena av kraftverk i Ryssland.
Investeringar innebär också risktagande. Ingen är tvungen att investera i högriskobjekt och man måste själv bedöma riskerna.
Jag fick däremot intrycket att politikerna upplevde ett motsatt ”tryck”, det vill säga att affären enligt uppgift godkändes via sms från någon semester? Och ”ansvaret” tycks ha flyttats en gång, så politikerna var alltså inte intresserade. Men jag vet inte om det bara är en legend.
Det har inte rapporterats någonstans att politikerna skulle ha efterfrågat mer information eller en noggrannare analys av om affären var vettig, trots att staten som storägare borde ha varit särskilt intresserad av en av Finlands största affärer (var det rentav den största?).
varför ägarnas/investerarnas reaktion på de största förlusterna i Finlands historia var ganska ”meh”
Fortums agerande var ju ganska herrelöst ![]()
Jag gissar att många av de seniora medlemmarna och de aktiva i den här tråden och på forumet förhåller sig ganska stoiskt till dessa investeringsgrejer. Mätt i euro var fallet ett rekord, men det finns förmodligen inte mer av ett känslomässigt band än till andra investeringsobjekt i genomsnitt. De mest intensiva diskussionerna förs ju vanligtvis där känslor har byggts upp under en längre tid (Nokia!) eller där hype har fått känslorna att svalla (vätgasbilar, donitsilabbet och många andra).
Den riktiga frågan är ju varför systemet inte förändras efter dessa fall? Statens bildrörsfabrik, UMTS-affärerna, Fortum, Caruna och många andra exempel talar för en betydligt mindre aktiv roll i affärslivet för politiker och tjänstemän.
Min syn på saken: jag köpte Fortum under coronafrossan våren 2020 och sålde de posterna ett par år senare till kurser över 20 euro, när sanningen om Ryssland slog en i ansiktet. För mig var köpmotivet det förmånliga priset, som jag helt kunde motivera med Fortums nordiska innehav. Den riskfyllda Ryssland-positionen och Uniper-satsningen framstod för mig som smarta opportunistiska möjligheter. Alla satsningar går inte i mål – men varför gräma sig mer över det!
Nu har jag en liten Fortum-position med ett medelpris på 12 euro – om man ska gräma sig över något här så är det positionens litenhet med tanke på den nuvarande värderingen.
Investeringar i Ryssland och andra tillväxtländer innebär alltid mer politisk risk, valutateknisk risk, risker kopplade till rättssystem etc. än vad som är vanligt. Åtminstone för mig hade ett väldigt tråkigt Fortum som enbart var verksamt i Norden dugit fint, men jag ägde en viss mängd av dåtidens Fortum också.
Ansamlingen av ryska soldater vid Ukraina ökade risken ytterligare utan att det märktes avsevärt i Fortums aktiekurs. Efter att ha funderat i ett par dagar sålde jag mina Fortum-aktier före invasionen på grund av två olika scenarier:
(Förr i tiden reste jag en del i Ryssland och träffade många fina människor där. Efter annekteringen av Krim konstaterade jag dock att jag inte åker till Ryssland igen, åtminstone inte förrän Krim har återlämnats till Ukraina.)
Kärnkraftverk i Sverige står stilla i 3 månader. Påverkar även resultatet, ungefär en extra ~månads stopp och en effekt på 11 M€/vecka, Fortums andel knappt hälften → ca 22 M€:
Innehaven i förvaltarregistreringen ser ut att växa. Poäng till Anttonen för att han tar position, ytterligare 540 761 st i portföljen! Det är så man gör när man kliver in i styrelsen. Man sätter sitt eget skinn i spelet.
Jag tar inte ställning till utbyggnaden av mer kärnkraft, men de här tillfälliga efterfråge- och pristopparna blev lite längre i januari och februari.
Nedan bifogar jag kurvorna för Finlands förbrukning och produktion från Fingrids webbplats. Överst är februari och underst januari. Gult visar förbrukning och blått produktion.
Under sådana månader har vi ett kroniskt underskott i baskraftsproduktion och med undantag för enstaka produktionstoppar i vindkraften var vi helt beroende av importenergi.
Som tur var uppstod inga större problem på produktionssidan eller i överföringsförbindelserna; i stort sett var allt i full drift under perioden.
När man dessutom lägger till elbehovet för framtida datacenter och den gröna industrin.
Med de energilösningar du presenterade går det inte att flytta överproduktion till sådana här perioder. Påfyllning av reserverna sker med köpt energi.
Lite rörelse i rekommendationerna https://www.marketscreener.com/news/sb1-markets-initiates-coverage-of-fortum-with-a-buy-rating-ce7e5fdede81f72c
Fortum kommer att ansöka om tillstånd från Finansinspektionen för att tillhandahålla investeringstjänster.
Vad innebär citatet möjligtvis i praktiken?
Jag kan tänka mig att det hänger ihop med att Fortum erbjuder sina storkundsföretag någon form av tjänst som är kopplad till exempelvis handel med el
Så småningom följer kursmålen med https://www.marketscreener.com/news/barclays-raises-fortum-price-target-to-21-50-euros-19-reiterates-equal-weight-bn-ce7e5edcda80fe27
Detaljplanen godkändes precis. Max 560 MW effekt.
”Kommunen har utvecklat detaljplanen i samarbete med Fortum. Fortum har undertecknat ett markutvecklingsavtal med datacenteroperatören DayOne och fortsätter utvecklingsarbetet som påbörjades 2024. Enligt avtalet är Fortums roll i projektet att stödja DayOnes smidiga projektutveckling genom att utveckla projektområdet för investeringen.”
Förväntar sig starkt Q1-resultat https://www.marketscreener.com/news/barclays-expects-robust-q1-results-for-fortum-on-strong-spot-prices-ce7e5ed3d888f227
Länken kan kräva registrering, men det är gratis.
Det har varit tyst om det här projektet…? Inte heller har man hört något från Forssas jätteprojekt på länge. Världsläget kan nog dämpa lusten att investera en aning.
YVA (miljökonsekvensbedömning) för Forssa datacenter pågår och sista dagen att lämna in synpunkter är idag den 31 mars. Forssan datakeskus