Jaha, var slutet på Kinas coronanedstängningar en officiell förklaring till minskningen i omsättningen? Det missade jag helt. Det skulle förstås förklara saken till en viss del.
Inte officiellt, men det skulle förklara varför coronabaksmällan slog till först nu och inte för ett år sedan, när merparten av resten av världen slopade restriktionerna. Asien är ju Flexions största marknad.
Ja, Asiens andel var redan känd
Jag känner inte till Kinas andel av detta Asien, men den torde vara ganska hyfsad.
Jag får erkänna att det blev ett lite förhastat köp och kursen har ju sjunkit rejält, men jag äger fortfarande. Det är på något sätt riktigt svårt att bedöma vad det ”rätta” värdet på ett sådant här bolag är. Lagstiftningen verkar fortfarande gå i en riktning som Flexion kan dra nytta av, så jag har bestämt mig för att hänga kvar till början av nästa år och sen se om det hela går i rätt riktning eller vad som händer. Man skulle såklart gärna höra nyheter om nya spel och dylikt innan dess. Och om det går åt rätt håll borde man ju tycka att det börjar komma fler sådana vid något tillfälle
men åtminstone Monopoly, som redan är ute för distribution, borde ju trycka rätt bra med pengar nu om det skär guld på andra plattformar också. Men det räcker väl knappast ensamt för att hålla uppe allt, och framöver behövs såklart betydligt fler spel. Nåväl, sådana här funderingar i dag. Väntar på Q3!
Nuvarande EV är verkligen löjligt lågt i förhållande till kassaflöde eller EBITDA. Det känns som att man prissätter början på slutet, trots att bolaget precis har börjat. Jag misstänker att den här aktiens förbannelse är att bolaget är litet, brittiskt och rapporterar i pund, men är listat i Stockholm. Synligheten i Sverige är säkert väldigt liten. Dessutom får man anstränga sig lite för att gräva fram relevanta nyckeltal ur rapporteringsvalutan och aktiekursen.
Visst skulle även jag önska att pressmeddelanden om nya spel och samarbetsavtal kom oftare. Min egen åsikt är dock att bolaget fortfarande på någon nivå befinner sig i en proof of concept-fas. Spelbolag testar tjänsten med enstaka spel till en början och om det fungerar utökar man avtalet genom att lägga till fler spel eller inkludera större titlar. Scopely är ett exempel på detta.
Och som du sa, i väntan på nya offentliggöranden kan vi njuta av de kassaflöden som Monopoly Go genererar.
Edit. Själv har jag åtminstone gladeligen tankat mer.
Jag har själv också övervägt att köpa mer, men jag har inte ökat än. Kassaflödet har ju inte ens varit positivt än, så man funderar lite på vad som krävs för att det ska vända. Men Monopoly Go plus de andra spelen kan nog räcka till det också. Om kassaflödet blir positivt och vi får några fler spel till, så börjar det här bli en ganska billig aktie. Men vi får se.
Sant, det har inte varit positivt ännu, men om man rensar bort fluktuationerna i rörelsekapitalet från H1/2023-siffrorna (vilket jag inte anser vara väsentligt) samt förvärv, så skulle FCF för H1 vara 1,1 mGBP, vilket förvisso inte är mycket, men resultatet och kassaflödena är enligt Q1-kommentarerna viktade mot H2. Å andra sidan har man inte beaktat distributionsrättigheter där – det kan ju komma fler sådana i framtiden.
Ett annat nyckeltal man kanske skulle kunna följa vid sidan av FCF vore [EBITDA - ersättningsinvesteringar - aktiverade utvecklingsutgifter - avskrivningar på distributionsrättigheter]. Detta var under H1 endast 1,26 - 0,03 - 0,12 - 0,7 = 0,41 mGBP
Men jag syftade främst på fortsättningen för det kassaflödet. Om H2 blir en pannkaka, börjar misstron sprida sig gällande detta.
Och där kom vinstvarningen och tillväxtprognosen för helåret sänktes från 20–40 % → 0–10 %. Orsakerna bakom är dock riktigt lovande (stora förhandlingar pågår, men de har dragit ut på tiden längre än väntat) och Q4 ser ut att bli starkt.
Lite kluvna känslor kring det, men å andra sidan hellre en svag rapport och goda utsikter än tvärtom.
Vår återhämtning började i september och drevs av de framgångsrika lanseringarna av våra nya titlar tillsammans med betydligt starkare distribution i några av våra huvudbutiker och den nylanserade Xiaomi GetApps-butiken. Detta syntes ytterligare i oktober, som var den starkaste månaden i Flexions historia med en intäktstillväxt på 26 % (år för år) inom distribution mätt i konstanta valutor. Finansiellt är Flexion också mycket starkt med ett långsiktigt positivt operativt kassaflöde och en kassabehållning på 8 miljoner GBP per september 2023.
Sedan lanseringen av Monopoly Go och Stumble Guys i våra kanaler under tredje kvartalet har vi lagt i en högre växel och ser ett starkare intresse från de mest inkomstbringande spelutvecklarna runtom i världen. Det bäddar för ett solitt fjärde kvartal 2023 och ett banbrytande 2024 – året då den europeiska rättsakten om digitala marknader (Digital Markets Act) kommer att bidra till att driva ytterligare tillväxt inom alternativ distribution, avslutar Jens Lauritzson”
Ett explosivt 2024 på ingång. Det löftet måste helt enkelt infrias nu.
Japp, där kom vinstvarningen. På sätt och vis var det väl väntat att de där två senaste spelen först nu lyfter omsättningen, och om de tydligen kom upp på plattformen först i september så är det ju först nu de börjar synas i siffrorna. Men som vi pratat om behövs det fortfarande nya spel, och tydligen förs det stora diskussioner om sådana om man ska tro på vad som sägs. Det är ju faktiskt för det där banbrytande nästa året man hänger kvar, så det är bäst att de börjar leverera då
Men på talnivå har de fortfarande koll på läget. Det är väl bara att vänta igen.
Nytt mindre avtal:
LONDON, 10 november 2023 - Flexion (Nasdaq: FLEXM), marknadsföringsbolaget för spel, har tecknat ett avtal med Special Gamez, den mobila spelförlagsdivisionen inom iQIYI, en innovativ marknadsledande onlinetjänst för underhållning i Kina, för att publicera utvecklarens världssuccé Wolf Game: Wild Animal Wars i alternativa appbutiker. Flexion kommer att distribuera spelet på Amazon Appstore, Aptoide, ONE store, Samsung Galaxy Store, DT Hub, Huaweis AppGallery och Xiaomi GetApps under fjärde kvartalet 2023.
Wolf Game: Wild Animal Wars tjänar över 2 miljoner USD i nettointäkter sammanlagt på Google Play och Apples App Store. Flexions distributionstjänster kommer att tillföra intäkter och nya spelare från de alternativa appbutikerna genom intäktsgenerering, plattformsrelationer och förvärv av nya användare. För Special Gamez innebär samarbetet med Flexion en möjlighet att stärka sitt varumärke och sin produktkännedom samtidigt som de når nya användare utanför sina befintliga distributionskanaler.
“Smarta utvecklare som Special Gamez driver ökade intäkter och når en bredare publik tack vare de alternativa appbutikerna”, säger Jens Lauritzson, VD för Flexion. “Flexion lägger till i genomsnitt 10 % till ett spels Google Play-intäkter genom att ta det till de alternativa appbutikerna. Vi har mer än 100 personer med expertis och erfarenhet, samt teknologi för att öka intäkter och publik i de alternativa appbutikerna. Ingen annan kan erbjuda detta.”
Det där tar oss inte till månen, men ännu en ny spelutvecklare har kommit ombord. Om vi antar att 10 % av den där försäljningen på 2 miljoner USD/månad i Google Play & App Store blir Flexion-distribuerad omsättning, varav man får 10 % EBITDA => per år 24 miljoner USD x 10 % x 10 % = 0,24 miljoner USD i EBITDA per år. Bättre än inget, men förhoppningsvis inte ett av de stora avtalen som nämndes tidigare…
Ganska liknande tankar efter detta Q3 som i tidigare inlägg. Kassan har smält med över 5 miljoner sedan förra kvartalet och det finns drygt 7 miljoner kvar. Förhoppningsvis kan man bygga upp kassan lite under de kommande kvartalen så att man inte behöver börja bli nervös över behovet av tilläggsfinansiering
Återigen hade det betalats över 3 miljoner för några spelrättigheter. Undrar vilket spel det rör sig om? Det ser ut som att man får fortsätta betala för dessa även i framtiden. Orden inför nästa år är fortfarande stora och även detta Q4 lär säkert bli starkt. Tunga deals lär vara på gång. Nu är det bara att vänta på att de levererar på sina ord ![]()
Samma här – det var väl knappast något nytt jämfört med informationen som gavs i samband med vinstvarningen. Q4 kommer sannolikt att vara starkare vad gäller omsättning och EBITDA än för ett år sedan, om man ska tro på oktobersiffrorna och utvecklingen i november (där omsättningsrekord slås vecka efter vecka).
Man skulle verkligen önska mer transparens kring dessa spelrättigheter. Den tidsmässiga kopplingen stämmer bara överens med lanseringen av Monopoly Go och Stumble Guys, det vill säga någon form av tilläggsavgift som kanske kan vara kopplad till att spelen sålt bättre än väntat i Google Play och Apple Store
En ganska stor satsning från bolagets sida om det rör dessa spel.
Utöver det har kassan ätits upp av förändringar i rörelsekapitalet i negativ riktning, det vill säga att kundfordringarna har ökat och “leverantörsskulderna” har minskat. Cirka 3,7 miljoner GBP minus YTD. Det lär nog korrigeras åtminstone delvis i Q4, plus ett starkt resultat för resten av året.
Men man måste verkligen hålla koll på kassan om nya spelsläpp även i fortsättningen äter upp kassan i förväg i form av spelrättigheter. Det skulle ju kunna börja begränsa tillväxten.
Uppenbarligen finns det även andra utvecklingsprojekt på gång. Förhoppningsvis börjar de inte spreta åt för många håll.
“Vi deltar i flera spännande nya strategiska initiativ, inklusive integration av betaltjänster från tredje part i spel, molnbaserat spelande och direkt distribution. Alla dessa initiativ syftar till att generera mer intäkter och större publik för de spel och utvecklare vi samarbetar med.”
Ett utdrag från Redeyes senaste uppdatering:
“I detta sammanhang ser vi även att befintliga branschaktörer intensifierar sina ansträngningar inom området. Till exempel meddelade Digital Turbine, ett USA-noterat plattformsbolag som Flexion Mobile inledde ett samarbete med i mars 2023, sin avsikt att allokera mer kapital till detta område för att fånga framtida tillväxtmöjligheter, samtidigt som de hänvisade till sitt samarbete med Flexion i sitt senaste rapportsamtal. Vidare understryker Digital Turbine, utöver alternativa appbutiker för spelutdelning, betydelsen av direkt distribution – ett område som rykten tyder på att även Meta utforskar. Detta innebär att användare laddar ner ett spel direkt via en annons, vilket utgör en ytterligare dimension och komplexitet som Flexion kan dra nytta av. I takt med att distributionen av spel blir mer komplex, ökar värdeerbjudandet i Flexions lösningar. Återigen understryker detta Flexions potential för ökat värde och lönsamhet när landskapet för spelutdelning utvecklas i komplexitet.”
Samarbetet med Digital Turbine offentliggjordes redan i mars 2023, men då förstod jag inte riktigt vad det handlade om. Efter att ha läst detta börjar det se ut som att vi kan stå inför en större disruption inom distributionen av mobilspel, som inte enbart bygger på alternativa appbutiker. I texten nämns också att Digital Turbine har ökat sitt innehav i Aptoide (en alternativ Android-appbutik), vilket innebär att en investering i Flexion också skulle kunna stå på agendan. Bolagets börsvärde (mcap) är drygt 500 miljoner USD, men det är högt skuldsatt och går med förlust, vilket sänker förväntningarna gällande investeringar.