Nytt avtal/partnerskap.
Det har verkligen varit bra drag under hela året. Tillväxten i appbutikstäckningen ökar Flexions attraktionskraft för spelutvecklare. Konkurrensfördelarna gentemot eventuella nya aktörer bara växer i och med nätverkseffekten. När väl kostnadernas skalbarhet börjar synas tydligare i siffrorna så ![]()
Har det kommit något klargörande gällande summan för distributionsrättigheterna? Måste Flexion alltså betala för att få distribuera spelet på plattformen, eller vad är det ens för avgift? Och har Flexion exklusivitet att distribuera spelet utanför Google Play, eller hur betydelsefulla är dessa avtal för de olika spelen?
Det är verkligen ett intressant bolag, särskilt i detta nu. Kom på en sak till: då Google och Apple tydligen måste öppna upp för konkurrens senast i mars 2024 (?) enligt EU:s beslut, kan de fortfarande överklaga beslutet och därmed fördröja implementeringen?
Det är så jag tolkar det, det vill säga de betalar för att få distribuera spelet. Det nämns inget om exklusivitet någonstans, men jag tror att det är så. Annars har distributionsrätten knappast något värde om någon annan skulle kunna distribuera samma spel i samma appbutik. Flexion skriver av rättigheterna på två år, så det finns ingen massiv nedskrivningsrisk som lurar i balansräkningen.
Japp
kollade bara på kassaflödesanalysen och märkte också att plötsligt försvinner 6 miljoner till distributionsrättigheter. Utan det hade kassaflödet sett ganska annorlunda ut, till exempel. Hur stora liknande summor kommer att gå åt i framtiden, och betalas dessa rättigheter tro i förskott innan man ens vet hur spelet presterar i appbutiken? Har man till exempel betalat alla distributionsrättigheter för de nuvarande spelen från kassan hittills, eller kan det tillkomma betalningar i efterhand? Kommenterar företaget ens dessa summor för spelens distributionsrättigheter osv. någonstans? Jag har i alla fall inte lagt märke till ämnet någonstans, eller så minns jag det bara inte eftersom det kommer så mycket ny information när man bekantar sig med företaget.
Vid en snabb anblick verkar det som att det där var den första distributionsrättigheten som man tvingats betala för i förskott. Skulle det kunna återspeglas i en bättre provision på spelförsäljningen för det aktuella avtalet, det vill säga att spelutvecklaren velat sänka sin egen risk? Det är verkligen så pass centrala frågor att man skulle kunna fråga IR.
Hur vet du att det där är en förbetald distributionsrättighet och inte från tidigare spel? Det är sant att man skulle kunna fråga IR, men jag känner mig som en sådan nybörjare än och mina språkkunskaper är vad de är, så jag ger mig inte på att fråga dem själv
Jag anser själv att kassaflödesanalysen är ganska viktig och jag har lärt mig att tolka den på sistone. Vid en snabb anblick ser det ut som att kassaflödet börjar vända till det positiva i dessa tider, vilket vore ganska positivt. Att lära mig tolka balansräkningen ligger fortfarande framför mig. Tack för att du svarar och tack även till trådskaparen @Geologiopiskelija. Jag har fått en del insikter när jag läst tråden, bland annat den där ganska missledande storleken på omsättningen. Skönt att inte allt behöver översättas från svenska så att lärdomen sjunker in snabbare. Jag vet inte vad jag missar, för det känns som en helt galen potential här i förhållande till marknadsvärdet, särskilt när branschen håller på att öppnas upp mer för konkurrens ![]()
Bra fråga. Jag vet det eftersom betalningen har benämnts distributionsrättigheter (distribution rights) och den aktiverades i balansräkningen. Man kan inte aktivera en kostnad i balansräkningen där den tillhörande intäkten helt ligger i det förflutna. Dessutom vore det märkligt om man betalade för rättigheterna i efterskott.
Det här bolaget håller jag också på att läsa in mig på, men det lönar sig att läsa Redeyes analys. Som en risk på lång sikt ses en konsolidering av appbutikerna, om man märker att kakan inte räcker till för alla. I så fall sjunker Flexions mervärde. Tills vidare är riktningen dock den helt motsatta, så jag lägger ingen vikt vid det ännu.
Okej, det fanns faktiskt en hel del mer information i Redeyes analys. Här är en direktlänk även för andra intresserade:
Den där betalningen på 6 miljoner för spelets distributionsrättigheter är enligt Redeye exceptionell, och det misstänktes att den betalats till Scopely, vars spel kommer att börja distribueras i slutet av året. Dessa betalningar bör inte förekomma i framtiden, men vem vet. Här nedan är en skärmdump som visar de spel som distribueras för närvarande sedan 2021:
Bra spaning
Jag har bläddrat i samma rapport, men jag kom inte på att leta efter mer info där. Det kan faktiskt komma fler sådana, om fler spel med större volymer tillkommer på plattformen.
Om vi räknar med en grov tumregel att distributionsverksamheten ger en bruttovinst på 2 % i förhållande till spelportföljens försäljning på Google Play, så skulle den där dealen på 6 miljoner USD för distributionsrättigheter kunna ge 14 miljoner USD x 2 % = 0,28 miljoner USD per månad och 3,4 miljoner USD i bruttovinst per år. Dra sedan bort Flexions kostnader från det. Med de siffrorna känns distributionsrätten för 6 miljoner USD dyr, men den ger en ganska rejäl tillväxt i bruttovinsten. Och jag kan tänka mig att större spel är mer lönsamma, eftersom antalet händer som behövs knappast ökar i samma takt som försäljningen. Å andra sidan måste man också komma ihåg att spelförsäljningen sjunker över tid.
Jag räknade alltså grovt på att Flexion gör 1 miljon USD i bruttovinst per månad för tillfället och att Google Play-försäljningen för de spel Flexion distribuerar i sin portfölj är 55 miljoner USD per månad. För tydlighetens skull: Google Play har ingenting med Flexions intjäning att göra, men man kan använda Google Play-siffrorna för att uppskatta effekten av kommande spel på Flexions siffror.
Edit. Ingen vet ju på förhand vad spelen på Flexions plattform genererar, och endast de som gjort avtalet vet vad Flexions andel av spelförsäljningen i den aktuella dealen är.
Ja, summan som betalats för distributionsrättigheterna låter spontant ganska stor, men det kan ju faktiskt vara så att man har kommit överens om högre procentsatser för Flexions andel. Eller så kanske man får in fler spel från samma bolag på plattformen, så att det här skulle ha varit en så kallad inträdesavgift för företagets spel
.
Efter Q1 har åtminstone följande förändringar skett hos Flexion:
-
Avtal med Xiaomi, vilket innebär att Flexions spel även finns i deras appbutik
-
Hill Climb Racing 2 har tydligen lanserats bredare
-
Under Q2 skulle det väl komma två större lanseringar, varav Hill Climb Racing 2 antagligen är den ena, men man undrar vad den andra kan vara då jag inte har lagt märke till den åtminstone

Nytt avtal/lanseringar.
“LONDON – 8 aug 2023 – Flexion (NASDAQ:FLEXM.ST), speldistributionsbolaget, lanserar ytterligare spel från Scopely, specifikt ”MONOPOLY GO!” och ”Stumble Guys”, till de alternativa appbutikerna: Amazon Appstore, Samsung Galaxy Store, ONE Store, Huawei AppGallery och Xiaomi GetApps, vilket gör dessa älskade mobilupplevelser tillgängliga för en ännu bredare publik. ”MONOPOLY GO!” är tillgängligt nu, och ”Stumble Guys” kommer senare i år.”
Jo, nu kom tydligen Monopoly Go ut i distribution
det förvånade verkligen att ett Monopoly-spel kan vara det mest inkomstbringande spelet i USA i Apple Store och Google Play. Undrar vad folk egentligen köper i de där spelen när själva spelet förstås är gratis
I sig var dessa väl inga nya deals, eftersom de var kända sedan tidigare.
Varför får de inte ut t.ex. Stumble Guys direkt i distribution om det nu är så enkelt att lägga till spel på den där plattformen? Kan det ha varit någon form av exklusivitet i början för Apple Store och Google Play?
Det lär väl krävas en hel del manuellt arbete med de nya spelen för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Efter den inledande fasen kan man dock anta att arbetsmängden minskar, då bolaget marknadsför att spelen kan hanteras via en enda plattform i alla appbutiker. Av den anledningen tror jag att det vore bra att få in fler av dessa spel med lång livscykel. Genom dem slår kostnadsskalbarheten igenom bättre.
Aha, jag har för mig att jag läste att det inte skulle krävas så stora ändringar i spelet när det flyttas till den här plattformen. Men när man tänker efter så är ju det en helt annan sak. Det kan ju faktiskt vara hur mycket manuellt arbete som helst från Flexions sida, även om spelutvecklaren inte behöver göra några ändringar.
Om det vore så att man bara kunde ladda upp ett spel på plattformen utan manuellt arbete och det direkt skulle fungera i alla appbutiker, då tror jag att försäljning av plattformslicenser skulle vara förstahandsvalet, helt eller nästan helt via en självbetjäningsmodell.
Jag är förstås inte hundra på saken, men mängden manuellt arbete skulle förklara den nuvarande lönsamheten, då tillväxt – alltså nya spel eller appbutiker – kräver kostnader i framkant.
Idag verkade Q2-resultatet komma. Ett lite svagt kvartal, men kassaflödet var i alla fall positivt och försäljningspipelinen sägs vara stark. Det fanns även positiva drivkrafter för resten av året och nästa år, både i form av lanseringar av toppspel och nya experiment på olika plattformar. Till exempel i USA och Kanada pågår, om jag minns rätt, ett test hos Samsung med en molntjänst för spel, vilket innebär att man inte behöver någon app för att spela, och Flexion är med i detta. Mer framgår av rapporten. Guidancen behölls, vilket innebär att man räknade med att nå den nedre delen av tillväxten på 20–40 % med hjälp av bland annat kommande lanseringar. Det är en lite svår bransch att hänga med i när det gäller deras verksamhet, men som ägare tänkte jag följa affärsutvecklingen in på nästa år när Google och Apple tydligen tvingas öppna upp de marknaderna. Vi får se hur länge man orkar hänga med.
Resultatet var svagt och jag förväntade mig faktiskt inte en minskning av omsättningen. Förvisso beror det främst på den svaga dollarn (USD) mot rapporteringsvalutan GBP. Nu verkar växelkursen ligga ungefär vid genomsnittet för de senaste fem åren. Jag lyckades inte heller förutse effekten av att de kinesiska coronarestriktionerna upphörde på siffrorna, men i efterhand är det helt logiskt att “coronabaksmällan” slår till först nu på det området. Här fick man se baksidan av affärsmodellen när omsättningen är kopplad till försäljningen av spel och Flexion inte får jämna licensintäkter.
Det krävs tydligen tålamod, men det finns gott om långsiktiga positiva drivkrafter, och det är positivt att alternativa marknadsplatser tog marknadsandelar från App Store och Google Play. Med tanke på att Google Plays försäljning rasade med 28 %, är Flexions prestation rentav utmärkt.
Man måste ge bolaget mer tid att bevisa sitt koncept..