Fiskars - Rentabilitetsoptimering og transformationshistorie?

Det kan selvfølgelig være, at Vita er ved at blive udskilt som et helt selvstændigt selskab, men offentligt er der på intet tidspunkt blevet kommunikeret noget om dette. Indtil videre er der kun blevet talt om at adskille segmenterne i egne selskaber internt i koncernen, hvilket færdiggøres i løbet af dette kvartal. Og det er naturligvis nævnt, at dette giver strukturelle muligheder el.lign.

Derfor er jeg interesseret i, hvor du drog den konklusion fra, at Vita er ved at blive børsnoteret?

4 Synes om

Det er vel sjældent i Finland, at man kaster sig ud i en ”conglomerate”-tilgang, hvor der reelt findes flere helt separate selskaber og forretningsområder inden for samme holdingselskab? Jeg har ikke lige statistikkerne ved hånden, men er det ikke kutyme i Finland enten at sælge det hele på én gang til nogen eller at børsnotere det?

Det er selvfølgelig muligt, at jeg stadig er alt for optimistisk, og at Fiskars ikke ser noget problem i at sælge det kriseramte Vita med en pæn rabat til nogen?

Sjældent, men de findes da. Jeg synes også, det er tydeligt, at denne opdeling vil ske inden for en horisont på et par år, men jeg ser det som en mulighed, at man i det mindste forsøger at rette op på Vitas resultat i et par år før en opsplitning. Jeg er helt enig i (som jeg også har skrevet i rapporterne), at et salg af Vita næppe vil lykkes til en fornuftig pris for Fiskars med det nuværende resultat, så hvis man f.eks. ønsker at gennemføre en opsplitning i år, er en børsnotering rent faktisk det eneste logiske resultat.

Nå, i maj kommer der en opdateret strategi og en kapitalmarkedsdag, så der bliver der vel talt om det, hvis det er meningen, at der skal ske noget i år.

3 Synes om

Fiskars-koncernens nyhedsbrev forud for Q1-stilleperioden er nu offentliggjort: Q1 2026 nyhedsbrev forud for stilleperiode (eng.). I dette IR-nyhedsbrev finder du et resumé af kvartalets hovedtemaer og højdepunkter.

:e_mail:Du kan også abonnere på nyhedsbrevet via e-mail på: IR-nyhedsbrev - Fiskars Group.

Fiskars-koncernens stilleperiode starter i morgen den 24. marts 2026, og vi offentliggør Q1-delårsrapporten den 23. april 2026.

5 Synes om

Her er Thomas’ kommentarer fra opkaldet forud for den stille periode :slight_smile:

Vi fik bekræftelse fra selskabets kommentarer på, at starten af året har fortsat med at være udfordrende på flere markeder, selvom der er regionale forskelle. Vores prognose for Q1’s justerede EBIT er 16 MEUR (Q1’25: 27 MEUR), og budskaberne fra opkaldet understøtter vores syn på en dæmpet start på året, som Fiskars allerede henviste til i forbindelse med Q4-resultatet. Derudover kan usikkerheden fra krigen i Iran og inflationstrykket have en negativ indflydelse på Fiskars’ efterspørgsel. Vi sænkede vores helårsprognoser en smule i forbindelse med denne kommentar, selvom Q1-prognoserne forblev uændrede.

2 Synes om

Her er Nordeas seneste kommentarer om Fiskars. Ifølge dem er efterspørgslen efter Fiskars stadig svag, og vejret samt forsigtighed i USA påvirker efter deres mening begyndelsen af året. Prognoserne er blevet nedjusteret på grund af omkostningspres.

Nordea afventer også virksomhedens strategidag, hvor der forventes information om fremtidsplaner og Vita-enhedens vending.

2 Synes om

Her er forhåndskommentarer fra Raul, når Fiskars offentliggør sit Q1-resultat torsdag den 23. april. :slight_smile:

Vi forventer, at selskabets start på året har været udfordrende, og at resultatet vil falde betydeligt sammenlignet med samme periode sidste år. Efterspørgslen har været afdæmpet på flere markeder, og starten på havesæsonen, som er vigtig for Fiskars-segmentet, er blevet forsinket af en kold vinter. Vi tror dog på, at selskabet vil fastholde sin guidance for hele året om resultatvækst fra sidste års svage niveau. Samtidig rettes opmærksomheden mod den kommende kapitalmarkedsdag i maj, hvor vi forventer, at selskabet vil løfte sløret for sin nye strategi samt nye finansielle mål.

4 Synes om

Fiskars Q1 ude, det ser ganske godt ud: Fiskars Corporation: Fiskars Oyj Abp:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2026: Vakaa alku vuodelle; vertailukelpoinen liikevaihto ja vapaa rahavirta kasvoivat, vertailukelpoinen EBIT 25 miljoonaa euroa - Inderes

Januar-marts 2026 i korte træk:

  • Den sammenlignelige omsætning1 steg med 2,3 % og udgjorde 282,9 mio. euro (1-3/2025: 276,6). Den rapporterede omsætning faldt med 3,1 %.
  • Den sammenlignelige EBIT2 faldt til 25,0 mio. euro (26,8) og udgjorde 8,8 % (9,2 %) af omsætningen.
  • EBIT steg til 19,6 mio. euro (-4,6).
  • Pengestrømmen fra driftsaktiviteter før finansielle poster og skat steg til 7,5 mio. euro (-2,1).
  • Det frie cash flow steg til 0,9 mio. euro (-17,4).
  • Den sammenlignelige indtjening pr. aktie var 0,16 euro (0,15). Indtjening pr. aktie var 0,11 euro (-0,16).

Og @Rauli_Juva :s kommentarer:, det straffede sig at være bearish :slight_smile: Fiskars Q1'26 -pikakommentti: Tulos ylitti odotukset selvästi - Inderes

6 Synes om

Citat fra resultatprognosen: “energipriserne kan allerede begynde at afspejle sig i omkostningerne i løbet af Q2, især på glasfabrikken i Rogaska, som bruger store mængder naturgas.”

Derefter den administrerende direktør i Kauppalehtis økonomimorgen i dag, Fiskars-pomolta huomio sijoittajille: ”Liitetiedot unohdettu lukea” | Kauppalehti :
”Så er der råvarer og materialer, uanset om det er plast, metal, brændstof eller gas og andet. For deres vedkommende har markedet på en eller anden måde glemt at læse noterne. Vi har hele tiden haft en ret solid afdækningspolitik”, bemærker Luomakoski.

Hvad mon forklarer modstriden @Rauli_Juva, jeg forstår det i det mindste sådan, at gaspriserne også skulle være afdækket!?

5 Synes om

Efter min opfattelse er der tale om aftaler af “nogle måneders” varighed (dette er altså firmaets tidligere kommentar), ikke egentlige afsikringer, hvorfra jeg så konkluderede, at den højere pris vil begynde at kunne ses i løbet af Q2 eller Q3. Jeg har jo skrevet ret forsigtigt dér, at de “kan begynde”.

Nedenstående tekst er i øvrigt, så vidt jeg forstår, de eneste steder i årsrapporten, hvor der tales om råvareafsikring; markedet bliver vist ikke ret meget klogere af det, selvom de havde læst det :smiley:

7 Synes om

Rauli har lavet en ny selskabsrapport om Fiskars, og her er den. :slight_smile:

Fiskars’ Q1-resultat var markant bedre end vores forventninger, hvilket har fået os til at hæve vores prognoser for i år, mens prognoserne for de kommende år forbliver uændrede. Vi anser dog stadig værdiansættelsen for at være høj (f.eks. 2026 P/E 19x). Vi gentager kursmålet på 11,5 euro og sænker anbefalingen til sælg (tidligere reducer).

3 Synes om

Her er Raulis CMD-forkommentarer. :slight_smile:

Fiskars afholder tirsdag den 12. maj en kapitalmarkedsdag, hvor vi forventer, at de vil redegøre for deres strategier og offentliggøre finansielle mål separat for segmenterne Vita og Fiskars. En opdeling af selskabet i to er også en mulighed, men vi forventer ingen nyheder herom på CMD. Selskabet har allerede præsenteret segmenterne hver for sig sidste år, så vi forventer ingen væsentlige nyheder fra dagen.

3 Synes om

Her er Raulis kommentarer til Fiskars’ nye finansielle mål. :slight_smile:

Fiskars offentliggjorde tirsdag morgen som forventet nye, forretningsområdespecifikke finansielle mål for årene 2026–2030 i denne meddelelse. De nye mål afspejler selskabets overgang til de operationelt uafhængige segmenter Vita og Fiskars. Målsætningerne er efter vores vurdering helt i tråd med vores forventninger, og især i forhold til lønsomhedsmålene er der genindført en tiltrængt realisme efter den forrige strategiperiodes overoptimisme. Selve offentliggørelsen af målene medfører ikke et umiddelbart behov for ændringer i vores estimater, men vi forventer mere detaljerede retningslinjer fra eftermiddagens kapitalmarkedsdag (CMD), især vedrørende gennemførelsen af Vitas turnaround.

4 Synes om

Her er Raulis kommentarer til Fiskars’ kapitalmarkedsdag :slight_smile:

Fiskars afholdt i går en kapitalmarkedsdag, hvor selskabet præsenterede nye finansielle mål for årene 2026-30 for både de to divisioner hver for sig og for koncernen som helhed. Målene var nogenlunde i overensstemmelse med vores forventninger og giver derfor ikke anledning til ændringer i vores estimater. Der var ingen nyheder vedrørende en eventuel opsplitning af selskabet, og vi tror ikke, at der vil ske noget i den retning i den nærmeste fremtid.

4 Synes om