Finanssektorn som investering

SFR offentliggjorde igår vinnarna av sin institutionella undersökning för 2025 (finns här). :trophy: SFR:s undersökning intervjuar årligen över 100 inhemska institutioner. Eftersom det enligt våra beräkningar finns färre än 200 enheter som kan klassificeras som institutioner i Finland, är urvalet i undersökningen mycket omfattande. I undersökningen bedöms alla relevanta inhemska kapitalförvaltare utifrån nio olika kvalitetskriterier. De viktigaste kategorierna är stora kapitalförvaltare samt utmanare. Dessutom delar SFR ut priser även i vissa specialkategorier. :military_medal:

De centrala mätbara aspekterna i undersökningen är kvalitet och användbarhet. Historiskt sett har dessa kategorier haft en ganska stark koppling till varandra, och aktörer som rankats högt i kvalitet har senare också blivit de mest använda aktörerna. Vi noterar att skillnaderna i poängsättningen i undersökningen ofta är mycket små, och till exempel förra året var skillnaden mellan plats 1 och 7 i kvalitetspoäng endast 0,15 poäng (skala 1-5). Sammantaget anser vi att SFR:s undersökning är den bästa kapitalförvaltningsundersökningen i Finland och den ger en god indikation på olika aktörers utveckling. Vi noterar att SFR:s undersökning inte är offentlig, och jag har inte ens själv sett hela undersökningen för i år. Därför lyfter jag här endast fram observationer från de bolag jag följer. :bank:

Bland de bolag vi följer presterade Evli återigen väl och placerade sig som tvåa i kategorin för stora bolag. Evli har legat i toppskiktet av undersökningen i väl över ett decennium. I kategorin för utmanare förbättrade UB sin placering med ett steg och vann hela kategorin. :sports_medal:

Mandatum, som under de senaste åren gjort en fantastisk klättring till topplaceringarna i undersökningen, var inte bland de tre bästa till vår stora förvåning. För eQ:s del var resultatet för andra året i rad en tydlig besvikelse, då de hamnade på plats 7 i kvalitetspoäng. Mellan 2017 och 2023 vann eQ kvalitetskategorin med undantag för ett år.

Förmodligen kommer bolagen under dagen idag att själva informera mer detaljerat om resultaten och berätta om bland annat användbarheten. :rolled_up_newspaper:

10 gillningar