Fenix Outdoor AG - De tidlösa naturvarumärkenas hem

Jag öppnade en ny tråd för detta svenska företag som säkert nästan alla känner till, åtminstone via dess varumärken, då jag inte hittade någon tidigare tråd.
Som en snabb bakgrund verkar företaget inom frilufts- och vandringskläder med sina tidlösa varumärken, varav Fjällräven är det mest kända. I portföljen finns även Hanwag, Tierra och Royal Robbins. Till företaget hör också Partioaitta och dess utländska motsvarigheter till butiker. I butikerna säljs även många andras produkter, men huvudfokus ligger starkt på de egna varumärkena.
Företaget har historiskt sett en utmärkt track record av tillväxt och stark lönsamhet tack vare en fantastisk prissättningsförmåga.
På längre sikt har företagets lönsamhet främst ätits upp av ineffektivitet i de fysiska butikerna och en hög kostnadsstruktur, medan grossistförsäljningen och direktförsäljningen till konsumenter har gått utmärkt.
Idag kom siffrorna för räkenskapsåret 2023, och de var bister läsning.
Interim-report-2023-12-31 (1).pdf (3,1 MB)

Lönsamheten sjönk rejält, och det sista kvartalet gick till och med ordentligt back. Aktiekursen reagerade också på det förväntade sättet. Personligen överraskade särskilt svagheten i USA, istället för den tidigare starka trenden. Orsakerna till svagheten förklarades i rapporten med väderförhållanden och det faktum att man inte hade deltagit i kampanjer under Black Friday och Cyber Monday, samt återförsäljarnas svaga ekonomiska situation och det allmänna lagerläget. Även “coronabakis” nämndes. Har andra Inderes-medlemmar satt sig in i Fenix verksamhet och möjligheter? Enligt min mening har företaget utmärkta möjligheter att på lång sikt konsolidera marknaden, och särskilt nu, möjligen vid cykelns botten, genomföra förvärv till låga värderingar och skapa tillväxt för framtiden.

15 gillningar