Det blev verkligen ett rejält bakslag! Gårdagens resultatrapport från Fenix Outdoor var en total katastrof!
Fenix Outdoor Q2 2024.pdf (3,2 Mt)
Mångas förtroende för bolaget sätts verkligen på prov just nu. Varumärket Fjällräven bär fortfarande företaget, men även dess förmåga att försvara verksamheten är nu hårt pressad. EBITDA rasade nästan med hälften och svårigheterna i USA eskalerade. Enligt ordföranden är Q2 det känsligaste kvartalet, men nu när H1 är avklarat visar resultatet -0,05 €, medan man för ett år sedan – när det redan var svårt – ändå låg på plus 0,83 €. Visst har det skett en del organisatoriska förändringar gällande distributionskanalerna, men i det stora hela ser situationen särskilt dålig ut, trots att de alltför höga lagernivåerna borde börja vara avvecklade. Det positiva var den starka B2C-försäljningen, men tyvärr räckte det inte för att kompensera för den övriga verksamheten. Ett förvånansvärt litet kursfall på bara 18 % från igår fram till skrivande stund, vilket förmodligen beror på låg handelsvolym. Ett börsvärde (market cap) på 585 miljoner euro verkar obefogat enligt mina egna beräkningar, varför jag också lade ut mina egna aktier till försäljning.
Det krävs en tydlig förändring i Fenix story snart, annars är man oundvikligen på väg åt samma håll som Rapala.
Man måste förstås medge att marknaden inte är lätt och försäljningen är stadigt högre än före pandemin, då konsumenterna gjorde många förhandsköp – inte ens vårt kvalitetsbolag Harvia har nått organisk tillväxt i Finland sedan dess. Dessutom håller Fenix produkter i åratal, och en bra ryggsäck behöver inte uppdateras särskilt ofta.