Faron Pharmaceuticals - Innovative medicinske løsninger (Del 2)

Man skal bare huske, hvad der er den forklarende faktor for fænomenet – altså den faktor, der skal forklares – og hvad der påvirker det.

Hvis kursændringen er den faktor, der skal forklares, påvirkes den eller forklares af mange ting. Det generelle sentiment er én. Faron bevæger sig med resten af børsen.

Farons egen aktivitet, altså de fundamentale forhold, forklarer sandsynligvis mest. Nogle investorer tror, at hver gang Faron holder en webcast, er der en banebrydende meddelelse på vej, de køber op for en sikkerheds skyld og bliver så skuffede, når der ikke kom noget, og sælger aktierne fra.

Børsmeddelelser kommer uden forudgående varsel, det er værd at huske.

Hvis man ud fra noget konkluderer, at der nok ikke er fare for et godt partnerskab, og i hvert fald ikke M&A, holder man pengene andre steder. Man kan altid nå at komme med… kan man?

Så er der Inderes-effekten. Det er allerede bevist, at anbefalinger i små selskaber påvirker kursen. Dog har Indes seneste anbefalings-track record med dens modelporteføljer været egnet til en meme-tråd og begynder at være en joke. Dermed er troværdigheden tvivlsom. Desuden er Inde kun én ud af ti, der laver analyse af Faron.

Er det ikke også sådan, at Farons egne fænomener er den forklarende faktor, der forklarer, at Inde ændrer sin anbefaling, OG Farons fundamentale forhold forklarer også kursniveauændringen uden Inde. Dermed er Indes ændring en konsekvens af det foregående, og kursniveauændringen kan ikke forklares med Inde, men med Faron/investorernes forventninger til Faron. Korrelation er altså ikke det samme som årsag og virkning. Inde kan dog forstærke ændringen.

Så er der det interessante aspekt ved disse anbefalingers teoretiske og praktiske virkning. Markedet bestemmer naturligvis prisen, lad os starte derfra. Det ville være sjovt at høre, hvad analytikerens tanke er, hvem der burde følge hans anbefaling. Hvis Timo med sin 15 % position fulgte anbefalingen, ville kursen falde med en sælg- og reducer-anbefaling, og Timo ville få et sikkert underafkast. Ligeledes med en køb-anbefaling ville kursen skyde i vejret, og et underafkast ville dermed være sikkert, fordi købspresset, altså kursen, ville falde, når Timo stopper med at forsøge at opnå “overafkast”. Hvis analytikeren alene handler i henhold til sine anbefalinger, kunne han helt sikkert opnå et overafkast, så længe han ikke reducerer/sælger før gode nyheder. Hvor går grænsen for Timos eller individuelle sælgeres samlede positioner, så anbefalingen faktisk annullerer sig selv?

21 Synes om

Til sagen. For hvem arbejder analytikerne? Faron betaler for eksempel Inde for at følge dem, så Faron har også en vis interesse i dette. Hvem er analytikerens anbefalinger rettet mod?

Mit vilde gæt er, at analytikerne er markedsaktører og skabere & opretholdere af interesse, og målgruppen er aktieinvestorer. Derfor forsøger de at puste dejen op – det vil sige, de letter væksten i aktiekapitalen enten i form af værdi eller antallet af aktier (emission).

Er der altså tale om påvirkning, manipulation eller information? Er der altså en stræben efter ægte neutralitet eller efter at fremme en bestemt interesse? Timos og nøgleinvestorernes? Småinvestorernes? Farons?

4 Synes om

Hvems interesse egentlig?

De konstante anbefalingsændringer, som vi f.eks. ser i Faron, nærer sandsynligvis kursudsving, der er forbundet med selv en lille (i det store billede) fundamental ændring. Dette gavner kort- og mellemsigtede tradere. Det kan opleves skadeligt af langsigtede ejere, undtagen dem, der har nerver til at tåle udsvingene og ser det lange spil. Antti beviste selv, at andre “traditionelle” analysehuse ikke er vindfløje i deres anbefalinger.

En ændring i anbefalingen kan forårsage mindst et midlertidigt salgs- eller købspres og dermed en stigning i dagshandler. Det er jo også en af betingelserne for HCM’s gældsbrev, at en vis omsætning (f.eks. 500 k€) skal opretholdes. Dermed sikres Faron’s mulige yderligere finansiering på 20 MEUR. Medmindre kursen presses ned af anbefalingen, hvilket ville betyde, at en af betingelserne ikke ville blive opfyldt, hvis markedsværdien falder under 200 M€. Værdien skal ved den tredje trækning være 20 % højere end ved den anden trækning. Dermed en potentiel ulempe for Faron og dets ejere. En af Inderes’ forretningsidéer, som sælges til virksomheder, er sandsynligvis, at småinvestorer gøres til markedsspillere ved hjælp af øget daglig omsætning (om nødvendigt helt op til hype), jeg så dog ikke dette direkte i forretningsidéen, jeg læste ikke hele play book’en. At “trade med anbefalinger” omkring aktiekursen, altså ikke handel, men anbefalingsændringer → træfsikkerhed, dvs. manipulation, hvorfra der skabes en “teoretisk overafkast”, hører vel ikke til i play book’en?

Hvems interesse varetager Inde, kan man overveje fra mange vinkler. Inderes’ egen, Indes analytikers egen, fordelene for det selskab, der køber analysen, stiftende aktionær, ankeraktionær, institutionel investor eller småinvestor? Svaret er sandsynligvis, at det kan varetage alles interesser, uanset om det er det primære mål eller et biprodukt. Jeg læser analyser, jeg følger Indes fænomener, det er fint, jeg er bare interesseret i, hvad fænomenerne i bund og grund bygger på.

19 Synes om

Et generelt princip i gratis tjenester er, at hvis du ikke betaler, er du et produkt, der sælges til den betalende part.

Jeg drager ingen yderligere konklusioner.

8 Synes om

Denne diskussion virker til at spore af nu, da der mere tales om effekten af anbefalingsændringer osv. på kursen end om selve virksomheden og investeringscasen.
I mine ører er der også en ret ubehagelig tone her.

Denne Faron-sektion er dog underholdende; jeg har endnu ikke set en så aggressiv holdning til meninger og synspunkter, der ikke understøtter et positivt scenarie, på noget andet forum. Når man læser dette, føles det som om, man med magt forsøger at skabe en positiv konsensus.

Hvis analyserne ikke behager, behøver man ikke at læse dem, som allerede nævnt flere gange. Jeg tager med glæde imod, når man gratis får et anderledes syn på en sværforståelig helhed. Jeg ser selv, at Inderes som virksomhed producerer analyser og sælger dem til private og virksomheder, uden større skjulte agendaer eller andet. Selvfølgelig er der her en evig debat om interessekonflikten i forhold til, at et firma betaler for analysen og naturligvis ikke ønsker at fremstå i et dårligt lys.

Og for at holde fokus lidt på Faron nu: det føles som om, der reageres kraftigt på hver nyhed eller fortolkning, den ene eller den anden vej. I mine øjne ser det ud til, at reaktionerne generelt er kursløftende hop, som så aftager, når man opdager, at kernen i baggrunden faktisk ikke ændrede sig så meget.

37 Synes om

Ja, at skyde budbringeren er et fænomen, der er observeret i mange tråde på forummet. Bekræftelsesbias eller confirmation bias, som er grundlaget for denne lynchning, kan søges i trådene med søgefunktionen. Negativister bliver tavse, medmindre de fremlægger begrundelse for deres holdninger. Man kan ignorere eller rapportere almindelige folks snak. Eller som analytikeren sagde: ”ignorer!” ”Læs ikke!” dertil kan man tilføje ”slå lyden fra!” Også ubegrundede hypere bliver let sat på plads. Aggressioner mod Jalkanen er dog et særligt fænomen, jeg er ikke sikker på dets nytte. Kauppalehtis forum ved måske noget andet.

Analyser eller anbefalinger behøver man faktisk ikke at læse, men man går glip af det, der diskuteres. Uden Inde ville jeg heller ikke selv være hoppet med på vognen. Anttis analyser bragte den egentlige dybde til forståelsen af Faron. Vi i Voikukkapihakapitaali er forsigtigt positive. Det er baseret på, at firmaet eksisterer og præsterer. Købte jeg mere lige nu? Nej, jeg købte Aif….. Vi så en større prissætningsfejl der lige da, begyndte allerede at rette op, undskyld. Og i Faron er der allerede mere kapital bundet.

Om den nævnte ”ubehagelige” og ”aggressive” stemning. Fra en flagget eller af brugeren slettet vred kommentar startede mine overvejelser om, hvad der adskiller Indes analyse af Faron fra de to andre offentlige analysehuse, og det blev også behandlet for et par dage siden. Jeg bemærkede, at Inde kun modellerer royalties fra aftaler, der kommer ”engang i fremtiden” med en vis sandsynlighed, og at der kan være et lille finansielt problem der.

Jeg har ingen anelse om, hvad det rigtige eurobeløb er for hvert DCF-rum, og jeg tager derfor ikke stilling til det. Det er det, Antti forsøger at modellere, men han rækker hænderne op foran det ukendte (forudbetaling + milepælsbetalinger)*deres sandsynlighed. Det handler om fordelingen af den mulige pengestrøm over tid. Og det er ikke ligegyldigt.

Man kan forholde sig til investeringsobjekter med en ”ting sker”- og ”gives ovenfra”-stil, eller man kan forsøge at forstå investorernes følelsesmæssige forhold til ”deres egne og deres drømme” og hvad der ligger bag det. Ting sker også kun, når betingelserne er de rigtige for dem. Især inden for Farons branche. Hvis analyser ikke kunne sættes spørgsmålstegn ved og diskuteres eller endda til tider kritiseres, ville de miste troværdighed. Eller de ville blive et spørgsmål om tro.

Analyser er en del af markedssentimentet/skabelsen heraf, og er derfor vigtige for virksomhederne. Virksomhedens handlinger er grundniveauet. Analyserne er det næste. Diskussionen om analyser er allerede et metaniveau, og nu har du allerede ført diskussionen om diskussionen af analyser og behovet for dens moderering til et endnu højere niveau :face_with_monocle:

22 Synes om

The 13th annual meeting of the society of hematologic Oncology (Soho 2025): Sidste dag i gang! Det er på Farons kalender, men jeg har ikke fundet et pip om det på nettet. Er der andre?

3 Synes om

Der kan man være til stede i publikum eller virtuelt. Der er ingen information, men der burde vel være nogen fra Faron, der er til stede og snakker der også.

Jeg så ingen ”kendte” blandt præsentanterne, det ville være blevet meddelt, men der er dog nogen fra MD Anderson, som er et BEXMAB-forskningssite. De er så store institutioner, at man ikke ved, om alle allerede kender Bex/overhovedet ønsker at spekulere i dets udsigter. Fase 3 burde vel også høre til dem, der allerede er blevet kontaktet, så engang, måske og vel.

Der er i sig selv helt Faron-relaterede emner. MDS-udsigter, CMML, AML, (T- og B-cellelymfomer også) bredt. Og Verona :smiley:. Vi fik jo med gruppens hjælp set slides fra tidligere kongresser, man kan prøve. 1 point for en spottet Bex-omtaling.

IMG_3323

IMG_3327

IMG_3326

IMG_3325

IMG_3324

8 Synes om

Der var måske nogle interessante oplysninger til forummet, VERONAs fase III foreløbige analyse. 509 patienter. Risikoklassificering IPSS-R>3, dvs. den samme som BEXMAB

median overlevelse var 22,18 måneder ven+aza vs 21,68 måneder placebo+aza

modificeret samlet responsrate (ikke specificeret nærmere) var 76,6% vs 57,7%

bland bivirkningerne: lave hvide blodlegemer 76,6% vs 58,9% og lave blodplader 63,5% vs 52%. Dog fatale bivirkninger 7,1% vs 8,1%

En så høj ORR% på +33% var altså i dette tilfælde ikke nok til at give en overlevelsesfordel. Dette noteres til fremtidige BEXMAB-02 topline-resultater.

35 Synes om

Resultaterne fra det mislykkede venetoclax+aza Verona fase 3 er blevet offentliggjort i et par kilder, f.eks. https://www.cancernetwork.com/view/venetoclax-azacitidine-yields-no-os-improvement-in-intermediate-high-risk-mds

Den modificerede ORR betyder, at de har inkluderet mCR, dvs. marrow complete response rate, som der også er blevet talt om her i snesevis af beskeder, at den ikke fungerer som en forudsigelse for overlevelse, og det ser også ud til at være tilfældet for Verona. Det var vist Antti, der oprindeligt fandt den information frem om mCR.

CR’erne forblev på 18 % med venetoclax+aza og 20,2 % med aza, helt i tråd med historiske aza-studier. De brugte IWG2006. I den er CR lidt sværere at opnå end med IWG2023 på grund af hæmoglobin-grænseværdien. FDA instruerede Faron om at bruge IWG2023. Composite (red. Johannes bemærkede, at jeg kun skrev complete) complete response rate, dvs. cCR, som bliver et sekundært fase 3 endepunkt, inkluderer ikke mCR, så forsøg på at sammenligne med det kan glemmes. Og det er ikke værd at sammenligne med en respons, der ikke er blevet anset for at have betydning. ORR %-forskellen i Verona kom fra mCR.

Den eneste “respons”, der var bedre med venetoclax, var behovet for blodcelletilskud. Heller ikke det forventes at blive et sekundært fase 3 endepunkt. Og det var heller ikke alene tilstrækkeligt for en OS-fordel.

”The modified overall response rate (ORR) in the venetoclax/azacitidine arm was 76.2% (95% CI, 70.5%-81.3%). The marrow complete response (CR) rate was 57.8%, the partial response (PR) rate was 0.4%, and the CR rate was 18.0%. In the placebo arm, the modified ORR was 57.7% (95% CI, 51.4%-63.9%), the marrow CR rate was 37.5%, and the CR rate was 20.2%.”

Red. jeg skrev 2018, men det er 2006

35 Synes om

Nogle mCR-responser falder ind under iwg2023-kompatible cCR-responser, da nogle sandsynligvis inkluderer HI eller en delvis sådan. De oplysninger, Verona har givet, bør analyseres grundigt, da fase 3-data sjældent er tilgængelige. Man kan altid sammenligne, så længe man kender begrænsningerne.

6 Synes om

Hvis I husker, hvad Juho sagde i starten af sommeren om partnerforhandlingerne → it could not be better.

I resultatinfoen fik vi at vide, at der i starten af sommeren er kommet et tilbud, som endnu ikke er blevet accepteret.

Jeg tror, at det allerede var et tilstrækkeligt godt tilbud, men man ønskede at konkurrenceudsætte det endnu en gang, når der er indhentet mere data.

11 Synes om

Joab, VP, Operations hos Faron Pharmaceuticals på LinkedIn:

image

21 Synes om

Jeg har nok misforstået, at den stille periode SLUTTER med regnskabsfremlæggelsen. Kongresser kommer og går. Småinvestorer bør også gives noget trøst/trussel.

3 Synes om

Stabilin-1 i tumorassocierede makrofager: Et potentielt terapeutisk mål i kræftimmunterapi

https://www.mdpi.com/2079-7737/14/9/1198

Om Bexmarilimabs mekanisme (STAB1/CLEVER-1 review, Biology, september 2025)

• Opløst Clever-1 (sClever1): En ny form fundet i serum, som dæmper T-celleaktivering; Bex sænker sClever1-niveauer → frigør immunresponset.

• Metabolisk omprogrammering: Bexmarilimab retter sig ikke direkte mod kernereceptorer, men som et resultat af STAB1-hæmning ændres monocytters/TAM’ers transkriptionsprofil. Dette ses især som en svækkelse af signalering fra kernereceptorer relateret til lipidmetabolisme (LXR/PPAR), hvilket driver TAM’er til at blive mere pro-inflammatoriske.

• Synergi med PD-1-behandlinger: Præklinisk evidens for, at anti-STAB1 + anti-PD-1 reducerer TAM’er og forbedrer respons i modeller af resistente tumorer.

• AML-celleeffekt: STAB1 knockdown øger apoptose og reducerer væksten af AML-celler → indikerer en direkte effekt også på maligne celler, ikke kun makrofager.

• Biomarkørpotentiale: Serum sClever1 kan korrelere med PD-1-resistens → potentiel biomarkør til at forudsige fordelene ved Bex.

:right_arrow: Bex er ikke kun en TAM-repolarisator, men også en neutralisator af opløselige immunsuppressive signaler og en metabolisk omprogrammerer, som også kan have en direkte anti-AML-effekt.

31 Synes om

Det burde ikke være muligt for et molekyle som bexmarilimab at målrette en intracellulær nuklear receptor. @jerej

6 Synes om

rettet: Metabolisk omprogrammering: Bexmarilimab retter sig ikke direkte mod nukleære receptorer, men som et resultat af STAB1-hæmning ændres transkriptionsprofilen for monocytter/TAM’er. Dette ses især som en svækkelse af signaleringen fra nukleære receptorer (LXR/PPAR) relateret til lipidmetabolisme, hvilket gør TAM’er mere modtagelige for inflammation.

10 Synes om

Sandt, BEX fungerer ikke som en ligand for LXR/PPAR-receptoren. Så vidt jeg husker, kommer LXR/PPAR-forbindelsen fra eksperimenter, hvor ekspressionen af dette gen er blevet målt efter BEX-behandling, dvs. BEX-behandling fører til et fald i LXR/PPAR mRNA-ekspression. Dette er sandsynligvis en del af makrofagernes transformation fra immunsuppressiv til proinflammatorisk form.

poiju nåede allerede at rette teksten.

edit: Vino_Pino rettede desuden også mekanismen. Det vil sige, at Clever-1’s funktion i lipidoptagelse forstyrres af BEX, hvilket påvirker funktionen af LXR nukleære receptorer, som altså genkender oxysteroler som deres ligander.

16 Synes om

I den anmeldelsesartikel er der blevet forenklet og fortolket. Inhibering omtales dog.

“…impairment of lipid metabolism in monocytes through inhibition of LXR/PXR and PPAR nuclear receptor pathways”

Maijas original: https://aacrjournals.org/cancerimmunolres/article/12/1/48/731987/Bexmarilimab-Activates-Human-Tumor-Associated

”Functionally, bexmarilimab inhibits scavenging of modified LDL, reducing the activation of nuclear lipid receptors while promoting NF-κB activation.”

Den publikationsplatform MDPI har fået kritik, og finnerne vurderer den tilsyneladende som Jufo 0, nogle tidsskrifter kom vist tilbage til niveau 1. Udgivelsesgebyret er højt, og forskningsgrupperne har ikke for mange penge. Internationalt er der stadig anerkendelse, i hvert fald for det pågældende Biology-tidsskrift:

Der er selvfølgelig ikke noget nyt i det, en oversigtsartikel samler publiceret information og skitserer en helhed. Og forenkler lidt…

De er forskere fra University of Nebraska.

Positivt igen for Bex. Det kræver lidt et opslag i en ordbog at vide, at anti-STAB1 antibody er Bex. Var det klogt at ændre navnet Stabilin-1 til Clever-1? Måske.

25 Synes om

H.C. Wainwright 27th Annual Global Investment Conference er ved at være slut. The 13th annual meeting of the society of hematologic Oncology (Soho 2025) sluttede for et par dage siden. Begge på Farons kalender. I morgen får vi sandsynligvis en lang og detaljeret rapport om, hvordan vores investeringssager er fremskredne.

7 Synes om