Den “opdigtet”-kommentar er ret unødvendig og fremmer ikke ligefrem lysten til at skrive herinde. At en fortolkning skal uddybes, betyder ikke, at tingene er grebet ud af den blå luft.
Betingelsen om de 9,99 % findes i vilkårene for Farons gældsarrangement, og min egen fortolkning er, at det kan have betydning for helheden. Så vidt jeg ved, er den heller ikke ændret. Jeg har dog ikke påstået, at det er den eneste mulige fortolkning, men specifikt min egen vurdering af sagen.
Ved storaktionærmeddelelser (flagning) skelnes der mellem direkte aktier og finansielle instrumenter. I Finanstilsynets vejledninger kan en flagningspligt opstå fra tre forskellige kurve: 1. eksisterende aktie- og stemmeandel 2. lang position via finansielle instrumenter 3. den samlede mængde af disse. HCM kan flage en samlet position på over 20 procent, selvom det direkte aktieejerskab er noget andet.
I meddelelsen om Farons anden tranche af konvertible obligationer vedrører punktet om 9,99 % afdrag foretaget som aktiebetaling. Her står der, at anvendelsen af aktiebetaling bl.a. forudsætter, at HCM’s, dets nærtståendes eller andre obligationsejeres ejerskab i selskabet ikke overstiger 9,99 % af aktierne. Baseret på den offentlige ordlyd vedrører dette altså aktier, ikke den samlede mængde af aktier og finansielle instrumenter, som fremgår af flagningen.
HCM lå den 20.4. i en flagning på 10,13 % for direkte aktier og 15,44 % via finansielle instrumenter, i alt 25,58 %. Så ja, HCM har i år været over 10 % i direkte aktier.
I Farons flagning fra den 5.5. var HCM’s direkte aktieandel faldet til 9,55 %, mens andelen af finansielle instrumenter stadig var 15,44 %, i alt 24,99 %.
Jeg kan selvfølgelig stadig tage fejl, da man ikke kan nå at følge med i alt, og jeg er ikke professionel i finansbranchen. Man er velkommen til at kommentere, så længe man udelader unødig spydighed.