Faron Pharmaceuticals - Innovatiivisia lääketieteen ratkaisuja (Osa 2)

https://www.nature.com/articles/s41408-026-01479-x

Impact of allogeneic stem cell transplantation in patients with higher risk myelodysplastic syndromes

Tämä yli 2000 potilaan kantasolusiirto + (Venetoclax + Decitabine) koostepaperi kertoo karua tarinaa ja kuvaa hyvin että ongelma ei edes ole pelkkä SCT vaan se mitä tapahtuu sen jälkeen. Maintenance voi siivota MRD:tä ja parantaa ennustetta, mutta TP53-tauti ei yleensä parane… ei edes SCT:llä.

Bex on oikeilla jäljillä, koska voisi vähentää makrofagivälitteistä immunosuppressiota ja siten vahvistaa siirteen immuunisolujen tehoa (GvL-efektiä) samaan aikaan kun Ven/Dec hoitaa viimeisiä syöpäsoluja.

23 tykkäystä

Sama ongelma kaikilla:

We need to fix the TME, not the T-cell.

13 tykkäystä

Maallikon yritys ymmärtää: Onko niin ettei BEX tuo taistelukentälle parempaa miekkaa vaan riisuu viholliselta kilven?
Tai ainakin yrittää.
EDIT: Eikö juuri tuo parin päivän takainen Rannikon väitös yhdistä bexin tehoa tuon TME - ympäristön käsittelyyn ?:
"Additional translational studies focusing on nonimmune cell types within the TME, in particular cancer and endothelial cells, will
further deepen the understanding on bexmarilimab treatment effects within tumors."

9 tykkäystä

https://www.nature.com/articles/s41419-026-08755-5

SPP1+ macrophage-driven interactions shape the tumor microenvironment in lymph node metastatic acral melanoma

Tuore SPP1-paperi tukee hyvin BLAZE-keissiä.: SPP1 makrofagit ajavat melanooman metastaasia ja rakentavat samalla immunosuppressiivisen ympäristön CD44-akselin kautta. Se selittää miksi osa potilaista ei enää reagoi PD-1-hoitoon, vaikka T-soluja on edelleen kasvaimessa.
SPP1 on yksi makrofagien tuottama suppressiivinen signaali, ja Bex kohdistuu tätä tuottaviin makrofageihin upstream-tasolla.

Faronin BLAZE:ssä testataan juuri tämä mekanismi: PD-1 aktivoi T-solut ja Bex voi vähentää makrofagivälitteistä suppressiota.

22 tykkäystä

Ja taas uusi HCC-paperi joka vahvistaa edelleen SPP1-mekanismia:

Korkea SPP1 liittyy huonoon ennusteeseen, lisääntyneisiin M2-makrofageihin ja vähentyneisiin CD8 T-soluihin, eli klassiseen immunosuppressiiviseen TME:hen.

Käytännössä SPP1 toimii biomarkkerina makrofagivetoiselle kasvaimelle.

Conclusions

In summary, this study demonstrates that SPP1 is highly expressed in HCC and correlates with advanced disease, unfavorable prognosis, an immunosuppressive tumor microenvironment, and distinct drug sensitivity patterns. Functional experiments reveal that SPP1 promotes HCC cell proliferation, migration, invasion, and survival. These results suggest that SPP1 could serve as both a prognostic biomarker and a promising therapeutic target, offering a potential direction for personalized treatment in HCC. Further mechanistic investigations and clinical validation are needed to advance SPP1‑directed strategies toward clinical application.

19 tykkäystä

Ja taas uusi. Entistäkin kovempi paperi, nyt keuhkosyövästä. Olen varma että ainakin kiinalaiset kolkuttelevat Faronin ovea.

Tässä kuvataan miten makrofagit eivät ole M1/M2 vaan jakautuvat CXCL9–SPP1 akselilla: CXCL9+ TAM aktivoi T-solut ja liittyy hyvään ennusteeseen, kun taas SPP1+ TAM estää immuniteetin ja ajaa kasvaimen kasvua.
Ja nämä ovat outoja dynaamisia tiloja joiden välillä makrofagit voivat siirtyä.

35 tykkäystä

EHA on tulossa 11.-14.6. ja abstractit julkaistaan 12.5. Noin parin viikon sisään siis pitäisi tulla tietoa, että julkaistaanko kongressissa mahdollisesti BEXMAB-tutkimuksen uusia tuloksia. Tutkimuksenhan pitäisi clinicaltrials.gov -sivun mukaan valmistua 04/26. Ainakin mOS olisi mielenkiintoista tietää. Jos se olisi r/r -populaatiossa noussut 14.5 kk:sta vaikka → Not reached, se olisi erittäin positiivinen singaali, mikä näkyisi varmasti osakekurssissakin.

27 tykkäystä

Tämä ei kai ole mahdollista (jos olen oikein ymmärtänyt). Eli jos mOS on seurannan aikana jo kertaalleen saavutettu, niin silloin 50% potilaista on menehtynyt ja täten mediaanille saadaan jokin numeerinen arvo(?). Seurannan aikana se arvo voi sitten laskea, nousta tai pysyä stabiilinakin, riippuen lopuista potilaista ja heidän tilastaan.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen. Jo aiemmin Faronkin on viestinyt, että M1/M2 jaottelu on turhan binäärinen, ja makrofagin immunosuppressiivisuus on enemmänkin spektri, joka riippuu monesta tekijöistä. Tämä antaa hyvin ymmärrystä mitä siellä mikroympäristössä tarkemmin tapahtuu. Seuraavia tutkimustuloksia odotellessa!

5 tykkäystä

Tumor cell–derived IFN spatially reprograms osteopontin-enriched macrophage niches to promote PARP inhibitor resistance


PARP-hoidossa samoja ongelmia. Aluksi toimii, mutta hoito:

  1. Aiheuttaa DNA-stressiä
  2. IFN-signaali ylös
  3. Makrofagit muuttuvat
  4. SPP1 ylös
  5. Immuunijärjestelmä sammuu

----> Resistenssi syntyy

PARP-hoito luo SPP1-välitteisen makrofagijarrun, ja Bex voi teoriassa estää tämän resistenssimekanismin. Ei ole vielä kliinistä dataa, mutta mekanistisesti järkevä yhdistelmä.

Olisi looginen kombinaatio Bexille ainakin tämän paperin kannalta. PARP hoitoa käytetään laajasti munasarjasyövässä ja jonkin verran myös eturauhassyövissä.

15 tykkäystä

Olen ollut siinä käsityksessä, että mOS voisi vielä nousta → not reached. Eikös tähän vaikuta sensuroidut? Nyt joku Kaplan-Meierin asiantuntija voisi antaa mielipiteen tähän.

5 tykkäystä

Kuvan laatija ei ole viitsinyt ilmoittaa estimaatin luottamusväliä koko populaatiossa mikä olisi hyvän tavan mukaista (pilkottu TP53 statuksen mukaan) mutta kyllä, lopullinen voi muuttua suuntaan tai toiseen. Nopeasti laskien sensuroituja on 15.¨

edit: ottakaa huomioon että sensuroiduista suurin osa on mediaani-estimaatin huonommalla puolella. Eli peli on auki.

13 tykkäystä

Sensuroiduista 6 eteni luuydinsiirtoon, joten 9 on sensuroitu jostain muusta syystä. Ja n. 1200 päivän kohdalla on sensuroitu viimeinenkin potilas. (Onkohan tuo tulosluennan hetki 11/2025?)
Kuolemaan näyttäisi olevan päättynyt 17 potilaan seuraaminen (joista ei-TP53 6 ja TP53 11)
Jos tässä on virheitä, niin saa korjata.

3 tykkäystä

Itse näen ison riskin näissä syöpälääkkeissä jotka pidentävät elinaikaa odotusarvollisesti alle vuoden että niitä tiukkanevassa taloustilanteessa enää osteta julkisilla varoilla.

3 tykkäystä

Nordnetin foorumilla/Sharevillessä kerrottiin Juhon kommentoineen jollekin random brittisijoittajalle HCM:n myyntejä. Lontoon foorumilta löytyy asiaa koskeva viesti:

https://www.lse.co.uk/ShareChat.html?ShareTicker=FARN&share=Faron-Pharmaceuticals

Minulla ei ole mitään tietoa viestin aitoudesta, mutta pidän hyvin erikoisena mikäli Juho tällaisia viestejä lähettelee.

Kohta kuultaneen lisää myöskin pörssin kurinpidon löydöksistä, mitään eivät näytä vieläkään yhtiössä kuitenkaan oppineen.

7 tykkäystä

Enpä ole hetkeen nähnyt uutta lääkettä joka parantaisi elinaikaa yli vuoden standard of careen nähden.

Daraxonrasib on nyt tämän vuoden kovin uutinen ja siinä mOS 13,2 vs 6,7kk. Ja tuo lääke tulee myymään miljardeja.

Faronin kanssa suurin riski ja odotusarvo on se että lääke nyt vain ei toimi. Ilman kontrolloitua dataa BEXMABissa olemme epävarmalla alueella, monoterapiatehoa ei ollut MATINSissa, ja clever-1 antibodyn mechanism of action ei vakuuta.

4 tykkäystä

On kyllä tavatonta settiä. Ensinnäkin tuo on kurssiin vaikuttavaa tietoa ja toiseksi voisi toden totta uskoa ja kuvitella että näillä kumppaneilla on NDA. Kolmanneksi kuten toteat näitä kurinpitotikettejä on jo vanhasta takaa odottamassa tuomiota.
Koska Faronista kuuluu joku hyvä uutinen. Joku tietäjä voisi kertoa - edellisestä on tod pitkä aika.IMHO

5 tykkäystä

Vaikka rutiköyhässä Suomessa kalliita syöpälääkkeitä säästellään niin USA:ssa ja muualla riittää (vakuutusyhtiöillä) rahaa kalliisiin hoitoihin. Tässäkin tapauksessa kuitenkin tavoite lienee syövän voittaminen parhaassa tapauksessa. Ja jos se ei ole mahdollista niin sitten mahdollisimman laadukas loppuaika elämälle.

9 tykkäystä

Joitakin EHA 2026 päivämääriä:

  • April 24, 2026: Announcement of the allocation of abstracts and travel grants to authors.
  • April 30, 2026: Late-breaking abstracts submissions open.
  • May 7, 2026 (09:00 CEST): Deadline for the late-breaking abstract submission.
  • May 12, 2026 (15:30 CEST): Abstracts available online.
  • May 22, 2026: Announcement of allocation of late-breaking abstracts to authors.
  • June 2, 2026 (15:30 CEST): Late-breaking abstracts available online.
  • June 11–14, 2026: EHA2026 Congress, Stockholm, Sweden.
6 tykkäystä

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2950328026000129?via%3Dihub

Uusinta oikean elämän dataa siitä miten IC ja HMA+ven toimivat vHRC-AML:ssä —> IC ja HMA+ven eivät käytännössä muuta lopputulosta – ainoa mikä parantaa selviytymistä on alloHSCT. Ongelma on, että relapsi tulee silti, eli siirteen GvL-efekti ei riitä pitämään tautia kurissa.

Uusi BEAM-X tutkimus osuu suoraan tähän kohtaan. Jos Bex pystyy purkamaan makrofagivälitteisen immunosuppression, se voisi tehdä SCT:stä oikeasti toimivan eikä vain välivaiheen ennen relapsia.
BEAM-X siis on Faronin alkava investigator-initiated Phase II -tutkimus (IIT), jossa tutkitaan bexmarilimabin käyttöä AML:ssa kantasolusiirron jälkeen.

Aivan aallon harjalla ja oikeilla jäljillä Faron ja Nordic AML Group kulkee.

38 tykkäystä

Jos tuo jonkun shareville-nimimerkin siteeraama JJn maili on aito, niin taas Faronin johto on hölötellyt arvopaperimarkkinalain rajoja kolkuttelevaa tietoa.

Hiukan vastaavia löytyy muiltakin keskustelupalstoilta. Esim KLn Faron-ketjussa nimimerkki Saaristomeri viestissään 27.03.2026 klo 20.10 kirjoitti, että ylimääräisen yhtiökokouksen jälkeisissä käytäväkeskusteluissa JJ oli kertonut tietävänsä, että FDAn kokouksessa kliinikot kannattivat AA myyntilupaa Bexille, mutta FDAn talousosasto vastusti. Siis toimitusjohtaja ”juoruilee” FDAn prosessien sisäisistä jakolinjoista, jotka varmaankaan eivät ole normaalisti julkista tietoa.

Ota näistä nyt sitten selvää😎 Nämä tällaiset voivat tietysti olla lähtöisin pääosin kirjoittajien omasta mielikuvituksesta. Mutta ei savua ilman tulta, kun tiedetään, että Nasdaqin kurinpitolautakunta tutkii muiden muassa Faronin tiedottamisen asianmukaisuutta. Joten odotellaan lautakunnan ratkaisua.

9 tykkäystä