F2b er allerede randomiseret, hvilket efter min forståelse kan give markedsføringstilladelse til r/r-patienter. (Ret mig, hvis jeg tager fejl). Der er 4 eller 5 investigator-initierede studier på vej inden for solide tumorer. Og det der kursfald i aktien skyldes, at man kan tegne til en kurs på 0,5 € i emissionen. Jeg er i hvert fald med med den mentalitet, at selskabets værdi på et tidspunkt vil vende tilbage til omkring 200 mio. €.
Jeg spekulerer altid over Bex’ effekt med at reducere Azas bivirkninger. Hvis det virkede på samme måde med andre lægemidler, kunne Bex så ikke blive et lægemiddel udelukkende på den indikation? Det behøvede ikke nødvendigvis at have en effekt på kræften i sig selv. Det ville altså fungere på samme måde som f.eks. mavebeskyttende medicin kombineret med antiinflammatoriske smertestillende midler. Ville man i så fald skulle gennemføre nye faser for den indikation, eller ville en form for genvej være mulig?
Jeg har forstået det sådan, i hvert fald ud fra Juhos udtalelser, at BEX åbner de “låse” for kroppens egne mekanismer mod kræft og samtidig også for AZA og potentielt andre typer kræftmedicin. Og hvis man ovenikøbet får en reduktion af de forskellige lægemidlers bivirkninger, så lyder det virkelig for godt til at være sandt. Men det er fuldt ud muligt, for uden nye perspektiver på tingene ender man med at stå i stampe, og nye idéer opstår ikke kun og udelukkende i store virksomheder/forskningsinstitutioner.
Efter min forståelse skyldes det nylige Faron-hype, som vi nu er ved at komme os over, og som genoplives for at dække tab, tre forhold:
A) Over 90 % af aktionærerne forstår ikke onkologi, lægemiddeludvikling eller den enorme investeringsrisiko, der er forbundet med denne investeringstype.
B) I mangel på egen forståelse skaber dette forum, analytikerdækning og JUHOS taler en kollektiv tro og tillid, som hjælper med at glemme punkt A).
C) Størstedelen af investorerne klamrer sig formentlig til at sænke deres gennemsnitlige anskaffelsespris og ignorerer punkt A) og B). Resultatet er, at risikopositionen i euro øges yderligere, mens Farons risiko for at fejle forbliver konstant (i hvert fald indtil midten af 2027).
Som lære fra fortiden er FARON NØDT TIL, alene på grund af sin position (og ét molekyle), at tegne en genvej til lykkens land for dig og mig. Juhos taler skal (som vi forhåbentlig har lært) tages med et gran salt – og selv da skal man være forsigtig. Afslutningsvis, og som min egen vurdering, må jeg konstatere, at jeg for mit eget vedkommende ikke engang tror på et break-even resultat (jeg har ikke aktier til 0,5 €). Mit mål er at minimere tabet og acceptere, at der efter denne og kommende mega-udvandinger ikke vil være andre vindere end dem, der deltager i det sidste ryk. Og det er kun under forudsætning af, at selskabet ikke går under. Dette her er dog ikke (endnu) det sidste ryk.
Vesa Karvonen (Pacta sunt servanda Oy – det betyder: ”Aftaler skal overholdes”) tegnede 72.000 aktier.
Yrjö Wichmann købte 10.000 aktier på markedet.
Juho Jalkanen tegnede 23.656 aktier til sig selv og 4.860 aktier til en nærtstående person.
Jeg ser det personligt sådan, at Faron efter den vellykkede emission ikke har nogen risiko for fiasko før Bexmax2-læsningen omkring 11/27. Kun mulige positive drivere derimellem.
Investeringscasen er risikabel, som startup/biotech generelt er, men der spilles hasard på børsen, og trading for et par procent interesserer ikke mig, så jeg tager risikoen hele vejen til slut.
Selvom man ikke ved noget om onkologi, eller hvor denne Bex nu hører til, så er min beslutning om at investere i det mindste baseret på mavefornemmelsen af, om dette bliver til et lægemiddel eller ej. Der er mange variabler, såsom troen på holdet, der driver det (Bono, Maija osv.), samt feedback fra marken. Lægevidenskab er ren volapyk for mig, så jeg kører på disse tredjepartsting, altså på troen.
I praksis handler det om, hvorvidt FDA giver godkendelse eller ej. Mit eget estimat af sandsynligheden er lige så godt som alle andres. Jeg har selv sat mine penge på spil, baseret på en vurdering om 90 % sandsynlighed for succes. Hvis Bex fejler, så slutter historien ikke der, men det vil medføre tidsmæssige forsinkelser og store tab, og det har jeg allerede accepteret.
Det føles ikke rart med disse >30 % fald på en dag, men vi skal nok rejse os fra denne lortebunke igen ![]()
Billig pris for en stilling ( Pl Yrjö). Jeg undrer mig over, at disse mini-investeringer foretages / offentliggøres på et så tidligt stadie. Jeg gætter på, at det ikke gør noget godt (hvis det bliver ved dette) for rushet…
PS Mon tro hvad Jurrian har i tankerne ![]()
Er dette virkelig Juhos bidrag til udbuddet??
Lige som præsentationen af udbuddet gik godt og skabte tro på udbuddets succes, bliver sådanne ”mini-investeringer” offentliggjort. Man kan jo ikke andet end at grine af det. Af en eller anden grund er det dog ikke spor sjovt. Forhåbentlig var dette ikke alle Juho & Co’s investeringer, men kun begyndelsen. Hope so.
Dekkers har optioner. Man kan vel ikke deltage i emissionen med dem, før de er udnyttet? Yrjö er en rigtig teamplayer. Han har sikkert købt de aktier på markedet til en pris på 49 cent
Karvonen udviste i det mindste lidt forsøg på at købe aktier i overensstemmelse med sin position. Jalkanens køb er marginale.
Edit: Yrjö har købt til en gennemsnitspris på 51,9 cent på markedet. Har han tænkt sig at skille sig af med dem, før handlen med tegningsretterne starter, eller hvad var ideen med det? Det kan også være dovenskab.
I BEXMAB blev det observeret, at Bex+aza øger antallet af forstadier til de tre blodcellelinjer i knoglemarven. Forstadierne udvikler sig til funktionelle røde blodlegemer, hvide blodlegemer og blodplader. Sammenligningen med historiske celletab ved aza så lovende ud for Bex+aza.
Faron har indsendt en patentansøgning om fremme af genopretning af knoglemarven med Bex efter cytostatisk behandling WO2025141246A1 - Clever-1 inhibitor for promoting hematological recovery when using chemotherapy - Google Patents. Den er baseret på dyreforsøg.
Nu mangler man stadig at bevise, at det netop er effekten af Bex, der øger disse blodceller, og ikke bare kombinationen Bex+aza. Det kunne gøres i BEXMAB fase 2b. Hvis det derefter konstateres, at Bex er den afgørende faktor, skal det stadig bevises, at fænomenet med genopretning af blodceller ikke blot skyldes, at man fjerner MDS-blasternes forstyrrende effekt på blodcelleproduktionen ved at eliminere blasterne – det vil sige, om det potentielt kunne anvendes ved alle former for kræftbehandling.
Man får visse indikationer på celletab relateret til cytostatisk behandling i sarkomstudiet og brystkræftstudiet, når man sammenligner med historiske celletab hos lignende patienter. Hvis der viser sig stærke indikationer på beskyttelse af knoglemarven samt på det primære fokusområde, nemlig kræftbehandlingen, vil den potentielle effekt blive endeligt bekræftet i de randomiserede kræftstudier, som de nu opstartede IIT’er (Investigator-Initiated Trials) i sidste ende vil føre til, hvis de lykkes. Hvis der ikke opnås en kræfthæmmende effekt, men derimod en effekt på knoglemarven, skal dette undersøges separat med flere forskellige typer cytostatika.
Cytostatika adskiller sig ved, hvor meget de påvirker blodcelleproduktionen. Nogle sygdomme kræver tungere og/eller længere kombinationer end andre. Celletab kan til dels afhjælpes med nuværende behandlinger, og nye behandlinger er også under udvikling. Der er uden tvivl plads på markedet. Der findes også sygdomme, hvor knoglemarven fungerer nedsat i årevis, såsom lavrisiko-MDS (LR-MDS), hvor produktionen af røde blodlegemer ikke kan korrigeres med nuværende lægemidler, og patienterne udsættes for store mængder blodtransfusioner med dertilhørende bivirkninger. I sådanne tilfælde ville en eventuel behandling af knoglemarven med Bex også være relevant. Med docent Kontros ord: lad os først se effekten i randomiseret førstelinje-MDS. Det er under opstart.
Jeg så også på det samme, det indgydede ikke tillid.
Hvis man leger med tanken:
1.142.060 MO, solgt til 0,011 €/stk., giver ca. 12.500 €.
Og se, 23.656 stk. * 0,5 € = 11.828 €.
Vesa Karvonen (Pacta sunt servanda Oy – det betyder: ”Aftaler skal overholdes”) tegnede 72.000 aktier.
Yrjö Wichmann købte 10.000 aktier på markedet.
Juho Jalkanen tegnede 23.656 aktier til sig selv og 4.860 aktier til en nærtstående person.
Karvonen havde i forvejen 104.000 aktier, Pacta optræder ikke på listen over de 100 største aktionærer. Så i praksis udnyttede han alle sine tegningsretter. Efter min mening et positivt signal.
Wichmann har i forvejen 138.132 aktier, men købte altså nye på markedet. Hvad har han tænkt sig at gøre med sine tegningsretter? Et forvirrende signal.
Juho har vist gang i sit helt eget spil.. Den beregning om salget af de resterende tegningsretter lyder umiddelbart endda helt logisk.
Jeg var også nødt til at åbne munden omkring dette emne. Det er også godt at se tilbage. Hvis jeg har regnet rigtigt, har Juho købt aktier for 97.000 euro i løbet af de sidste 9 måneder, og bestyrelsesformand Tuomo for 250.000 euro. Efter min mening er det betydelige beløb.
30.6.2025 Faron Pharmaceuticals Ltd: Director/PCA Dealing - Faron Juho Jalkanen +50.000 EUR
2.7.2025 Faron Pharmaceuticals Ltd: Director Dealing - Faron Tuomo Pätsi +52.352 EUR
19.9.2025 Faron Pharmaceuticals Ltd: Exercise of Options, Director Dealing and Issue of Equity - Faron Juho og Yrjö optionstegninger: 30.000 stk. @ 1,09 = + 32.700 EUR & 32.700 EUR
10.3.2026 Prospekt. Tuomo Pätsi +200.000 EUR
19.3.2026 Juho Jalkanen +14.300 EUR
Der er intet value inflection point i sigte for 2026, og næppe i 2027 udover de endelige resultater fra BEXMAB 1. Det, at den første patient rekrutteres til studierne, øger ikke ligefrem firmaets værdi. Der skal RESULTATER til. Måske afspejles det i tegningslysten. Så går man tungere ind i den næste emission. Selvfølgelig kan Faron som et risikopapir stadig slå indeksene, hvis det øvrige marked også stiger, og renterne falder.
I 2027 hører vi de egentlige resultater. Analytikere beregner Likelihood of Approval, eller LoA, altså sandsynligheden for markedsføringstilladelse, når de estimerer fremtidige pengestrømme via DCF og derigennem den risikojusterede værdi rNPV. Hvis man er i fase 1, fratrækkes groft sagt ca. 90 % af indtægterne samt WACC-reduktioner.
”Omkostningerne er betydelige, med kun en 35 % chance for, at et forsøgslægemiddel vil gå videre til et klinisk fase I-studie. På det stadium vil kun 9 til 14 % af disse lægemidler i sidste ende opnå markedsgodkendelse.” https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304419X25002094#:~:text=For%20oncology%20drugs%20specifically%2C%20success,-target%20effects%20[6].
I 2026 vil der komme nyheder, som jeg ville betragte som gode nyheder, hvis og når forsøgene (trials) i flere solide tumorer begynder med meddelelsen first patient in. Det, at noget er planlagt, betyder ikke helt endnu, at de-risking er sket (Carnegie estimerede allerede før fase 1-start, at LoA var 10 %), men påbegyndelse af patientbehandling betyder, at spillet for alvor er i gang.
Fase 1 betyder undersøgelse af sikkerhed, og det er i MATINS og BEXMAB allerede undersøgt for størstedelens vedkommende, og man ved, hvordan Bex opfører sig i kroppen og at det er sikkert. Selvfølgelig testes det nu som kombination med nye lægemidler, så der gennemføres en kort fase 1b. Den maksimale tolerable dosis MTD testes, i sarkom f.eks. Bex 1, 3 og 6 mg/kg sammen med doxorubicin. Ud fra disse vælges fase 2-dosis RP2D. Fase 2 starter efter planen derefter, hvis alt er gået godt. Ved sommerens eller efterårets capital markets day vil disse protokoller angiveligt (ifølge engelsk webcast) blive belyst nærmere.
Hvis opstarten af fase 1/2 for solide tumorer i løbet af 2026 allerede flytter nålen i de beregnede risikojusterede afkast, er det ikke ligegyldigt. Hvis markedet allerede har indpriset opstarten for de solide tumorer i takt med at de nærmer sig, vil kursen ikke rykke sig. Chokkene fra den forrige emission blev rettet op på få måneder, nu er der dog tale om en større udvanding.
I de nuværende værdiansættelser (valuations) havde f.eks. Carnegie allerede tidligere en LoA på 10 % for solide tumorer, hvor markedet ifølge dem ville være mindre end MDS; Redeye medregner kun MDS og endnu intet for solide tumorer. Blodkræft alene bør ikke længere være den eneste værdidriver. Faron vurderer, at det potentielle målmarked for solide tumorer er betydeligt større end for MDS. Derudfra må man så selv vurdere, hvad man vil gøre.
Jeg kom til at åbne den webcast.
Bono snakker om, at bexmab-2 er “ultimate proof” og “det endelige bevis” på, at bex virker her. Tja. Prøv lige at regne ud, hvor stor forskellen i effekt skal være med et 30vs30vs30-setup for at få et statistisk signifikant resultat. Et, der kan beskrives med de ord. Jeg kan fortælle jer, at effekten skal være virkelig stærk. Det mest sandsynlige resultat med de tal er “vejledende”. Bonos troværdighed steg bestemt ikke af det her.
Der var vel noget om snakken om de handler, da herrerne “mæskede sig i godterne” lidt for tidligt sidste år. Nu har de ikke rigtig appetit længere, med undtagelse af Pätsi. Et par lærestreger
1 ) Man skal ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt
2) Den grådige har…
Afhandling: