Er tilliden vendt tilbage i snakken igen?
Jeg ville nu tænke mig lidt om, hvis det er det, der er blevet sagt.
Er tilliden vendt tilbage i snakken igen?
Jeg ville nu tænke mig lidt om, hvis det er det, der er blevet sagt.
Juho har haft de store ord fremme igen i dag… Angiveligt blev en partner afvist i 2024.. nu er banen fri, efter at AbbVie fejlede i deres egne test.. Han nævnte dog den kendsgerning, at selskaberne er forsigtige, og at der ikke er kommet nogen bud fra de store firmaer..
Dette er gammel viden. Alle, der følger selskabet, har vidst det.
Holdning:
Det var godt nok nogle salgstaler igen. Der har endnu en gang været interesserede købere, og det er der stadig… Selvfølgelig skal kursen på en eller anden måde genoplives, men alligevel. 80 % af min position er væk, og jeg er ikke helt sikker på tegningen med denne herre ved roret.
Hvordan kan denne CEO-fyr få lov til at fortsætte i denne stilling?
Jeg er allerede træt af at høre på ham, og det er de sikkert også ude i verden; mon en direktør eller forhandler i et større eller mellemstort medicinalfirma overhovedet får et særligt ærligt indtryk af ham?
Han nyder bestyrelsens tillid. Og det undrer mig ikke, da mindst seks forsker-initierede studier er ved at starte op, og branchens tungeste profil, Zeidan, samarbejder ivrigt. Der er altså tillid fra det videnskabelige og medicinske samfund. Forholdet til FDA er formentlig i orden.
Hvorfor i alverden skulle medicinalindustrien have negative holdninger til Jalkanen som person? De mærker ikke skuffelsen over aktieemissionen, og de er ikke uvidende; tværtimod føres der drøftelser underlagt NDA (fortrolighedsaftaler).
Skuffelse er den kortsigtede investors lod – ikke de øvrige interessenters.
Det ville være rart at høre om stemningen fra den ekstraordinære generalforsamling.
Var der mange fremmødte, og blev bestyrelsen/Juho udfordret på den nye strategi/sag?
Interviewet i Kauppalehti var godt. Der var lidt gentagelser i Juhos taler, hvilket måske irriterede nogle seere (pole position, i egne hænder, osv.)
Efter min mening burde man stoppe den ondsindede tale og antydningerne om, at Jalkanen-familien kun tænker på egen vinding.
Bestyrelsen har truffet beslutningerne, og der sidder eksperter, som har vurderet situationen og lagt en plan for de næste skridt derefter.
Jeg tror på, at de virkelig kender potentialet i Bex, og at de ikke er villige til at sælge billigt.
Tålmodigheden bliver sat på prøve, men det skal nok ende godt.
Man har i den grad brug for god mediekritisk sans i denne situation. Faron har endnu en gang ryggen mod muren. Kursen skal op, og emissionen skal bare gennemføres. Risikoprofilen er høj, men taberen mister alt. Fake it till you make it – beskriver plottet ret godt. Der er ikke givet noget solidt, og der er ingen garantier i nogen form. Alt afhænger af vores tro. Jeg er selv begyndt at tage hatten af for Juho – en finsk guerilla-officer – granris for helvede (havuja perkele)… Han er virkelig ikke typen, der giver op. Pengene kan da godt brænde op her, men den gode historie og kampen (krøniken) har også underholdningsværdi. Bare det hele nu ikke ryger…
Redeye har udgivet en ny analyse:
Faron Pharmaceuticals (H2 review): Revised development plan
Kursmål: 1,00 (base), 0,30 (bear), 2,30 (bull)
Skæbnen for din investering afhænger ikke af, om CEO Jalkanen er sympatisk eller ej, men af om nogen køber rettighederne til lægemidlet i løbet af 2027. Hvis du allerede har udholdt et fald på 80 % – så er det nu, du skal vurdere, om de resterende 20 % og en ny indsats er matematisk begrundet i forhold til lægemidlets enorme potentiale.
Lægemidlet er skredet godt frem, men finansieringsvejen har været mere haltende, hvilket har medført udvanding af ejerskaberne. Jalkanen selv er nok mere videnskabsmand og visionær end direktør for et børsnoteret selskab, men efter min mening er salgstaler en nødvendighed inden for bioteknologi for at virksomheden kan nå sine mål – ved siden af det videnskabelige arbejde.
Jeg ville selv kigge mig i spejlet og vurdere min egen evne til at afbalancere mine investeringer i risikofyldte aktiver og de forventninger, der er knyttet til disse på kort, mellemlang og lang sigt.
Lotto er et andet spil.
Mine egne tanker, som har holdt ved længe:
Bex og dens virkninger, hvis den lykkes, er så enorme, at de færreste nok forstår, hvad et gennembrud ville betyde. Der er tale om så vanvittige beløb, at i det mindste jeg hurtigt mister overblikket.
JJ ville sikkert gerne ansætte en topekspert/sælger, som kunne få den helt rigtige aftale i stand. Ordet “deal” burde forbydes i denne sammenhæng; I kan nok gætte hvorfor. Men da disse topfolk er så dyre, har Faron ikke råd til at ansætte dem. Derfor gætter jeg på, at JJ og hans partnere forsøger at håndtere dette med rystende hænder. Jeg tror, at mange andres hænder også ville ryste på dette tidspunkt. Af denne grund begynder presset også at kunne ses i deres optrædener.
Det tager tid og penge, det vidste jeg fra starten. Som den forrige skrev, skal vurderingerne laves ”helt selv”. Mit eget synspunkt er, at jeg deltager i emissionen og tager, hvad jeg kan, naturligvis i forhold til en almindelig lønmodtagers muligheder. Når dette lykkes, vil menneskers liv i verden blive forbedret på en betydelig måde.
Bagsiden af medaljen. Det kan jo være, at det hele i sidste ende falder til jorden. Så falder det hele til jorden. Jeg tror på, at jeg også overlever det.
Den forventede partnerskabsaftale til finansiering af det næste studie er i hvert fald ikke blevet realiseret endnu, så selskabet planlægger en fortegningsretsemission på 40 MEUR. En succesfuld gennemførelse af emissionen er det næste kritisk vigtige skridt i investeringscasen. Vi sænker vores kursmål til 0,65 euro (tidligere 1,5 €) og gentager reducer-anbefalingen baseret på vores opdaterede vurdering af sandsynligheden for studiets fremdrift og resultatet af finansieringsrunden. Risikoen er, at emissionen ikke bliver fuldt tegnet, eller at den gennemføres til en lav aktiekurs, hvilket ville udvande aktiekapitalen mere end vores estimat.
Lånepengene ville vel komme fra EIB/Finnvera/InvestEurope https://www.investeurope.eu/news/newsroom/european-life-sciences-coalition-launched-to-strengthen-europe-s-life-sciences-investment-ecosystem/-aksen, alt overvejes sikkert, men hvis vi ser på tilskud, kapitalindskud eller kombinationer af disse:
Faron hører under EIC’s (European Innovation Council) portefølje. Det samme gør Herantis, hvor EIC’s ejerandel med den seneste emission steg til 11,15 %. Herantis forbereder fase 2 og fører ifølge deres meddelelse også partnerforhandlinger om fase 2-finansiering.
Da Herantis fik EU-penge den 12.03.2023, blev det meddelt: ”Herantis vil modtage 2,5 mio. EUR i tilskud og er berettiget til op til 15 mio. EUR i direkte kapitalinvesteringer fra EIC-fonden.” Altså lidt tilskud og mere kapitalindskud.
Faron fik det samme tilskud på 2,5 mio. EUR til MATINS. EIC foretog OGSÅ en kapitalinvestering i Faron i 2021, ifølge meddelelsen: ”The European Investment Council (EIC) Fund, som havde givet et forhåndstilsagn, var blandt de største investorer.” Dengang var kursen 3,80 €, og der blev rejst 10,5 mio. EUR. I 2024 dækkede EIC også en del af emissionen på 4,8 mio. EUR. De præcise investerede millioner kendes ikke, men i dag ejer EIC-fonden 3,47 % af Faron, svarende til 3.630.437 aktier.
Hvis Faron og Herantis behandles på samme måde (beslutningerne er dog individuelle), er EIC’s ejerandel i Herantis betydeligt større, 11,15 % mod 3,47 %, og set i det lys ville ejerandelens procentuelle størrelse ikke være en hindring for at øge ejerskabet i Faron. Det er dog mere sandsynligt, at de tildelte millioner er den begrænsende faktor snarere end ejerandelen.
EU-projektet til acceleration af vækst inden for bioteknologi og immunologi har allerede været oppe i tråden. Dermed kunne STEP scale-up https://eic.ec.europa.eu/eic-funding-opportunities/step-scale_en finansiering på op til 30 millioner i teorien være mulig, men på den anden side er Faron nok ikke helt i opskaleringsfasen endnu. Eller anden mindre accelerator-finansiering About the EIC Fund - European Innovation Council - European Commission.
Det er muligt, at man vil se deltagelse i emissionen, men man skal nok ikke forvente en guldregn. Med de lån er det også en mulighed, at de konverteres til aktier, hvilket vil sige, at de i sidste ende udvander, hvis det skulle være et problem.
Carnegies nye analyse:
Fair value-interval € 1,0 - 1,8.
Bex-dataene er gode og de hidtil bedste i verden. Mens kursen er lav, er en aftale om blodkræft kommet på bordet, og 80 mio. aktier er lagt til side til senere brug. Det føles på en måde vildt, at Juho efter sommeren 2024 og emissionen på 1 € bruger metaforer om touchskærme og at give mere gas, hvis de virkelig kun og udelukkende var afhængige af emissionen. Men forretningsfolk er selvfølgelig et kapitel for sig selv ![]()
Og når verden fortsætter med at ændre sig, og hvis FDA ovenikøbet er forvirrede, kunne EMA og resten af verden så være målet? Bex havde vist allerede Orphan-status fra EMA. Der bor trods alt godt 300 mio. mennesker i Amerika, så der er ret mange mennesker i resten af verden. Man kunne tilsyneladende få en højere avance på produktet i Amerika, men især hvis delen med solide tumorer begynder at give resultater, er en mindre avance måske nok for Farons bestyrelse. Og i dag findes der jo touchskærme i alle verdenshjørner ![]()
Det kan vel afhænge lidt af det. Jeg har også investeret i for eksempel Sellas og Herantis. Selvom Herantis ikke ligefrem “raketter” endnu, er kommunikationen fra direktøren meget mere overbevisende, uden at tage stilling til selve lægemidlerne. Det samme gælder for Sellas’ direktør; han udstråler på en måde en vis saglighed.
Alt dette påvirker helt sikkert både forhandlingerne og aktiekursen, det vil sige investorernes opfattelse af, hvor godt deres investeringer bliver varetaget.
Og lad os tilføje for eksempel Inderes’ Siltanens interviews; Jalkanens forsikringer preller af på Siltanen, og det ses tydeligt i spørgsmålene samt i det generelle indtryk.
På den anden side ses der ikke noget tilsvarende i for eksempel Herantis’ interview. Er det så bare mine egne briller?
Det kan det være.