Hvis du her antyder, at der er tale om lønudbetaling uden en operativ arbejdsopgave, dvs. f.eks. maskeret udbyttedeling, bevæger du dig på tynd is. Jeg har advaret om det før, at udtalelser om noget, der kan tolkes som falske injurier, kan føre til, at man selv ender på anklagebænken. Det er bedst at holde det for sig selv eller anmelde det til myndighederne, og hvis sagen bliver bekræftet, kan man råbe op. Kun skattemyndigheden har adgang til det detaljerede indkomstregister. Derimod er det kun de samlede indkomster, der er offentlige.
Sirpa er pensioneret fra stillingen som professor i immunologi og har fået penge til sin løn fra Akademiet, formidlet gennem universitetet. I 80’erne fik nogle løn direkte fra Akademiet, så vel også pension. Der kan være YEL-ordninger (YEL-järjestelyt) gennem virksomheder. Som akademiker har hun sikkert stadig indtægtsstrømme fra alle mulige former for tidsforbrug. Jeg ved ikke, hvor den enkelte får sine indtægtsstrømme fra, men svindel er ikke det første, jeg tænker på.
Hvis sagen bekymrer dig, kan man jo spørge om det på generalforsamlingen. Revisorerne bør have kendskab til udbetalinger til nærtstående parter, konsulenthonorarer og lønninger.