Exel Composites

https://www.inderes.fi/fi/yhtiot/exel-composites

Låt oss diskutera bolaget Exel Composites här.
Bolaget har haft en ganska berg- och dalbaneliknande utveckling, men åtminstone Seligson-fonderna (Phoenix och Phoebus) tror på bolaget då de har ökat sitt ägande.

Vad tycker forummedlemmarna om Exel?

4 gillningar

https://www.seligson.fi/resource/seligson_rahastot_4-2018.pdf?v=1548745341801
Här är en länk till Seligson’s delårsrapport, som innehåller motiveringar för förvärvet av Exel till Phoenix-fonden.

1 gillning

@DayTraderXL Skulle du kunna kommentera Excel från ett TA-perspektiv?

@jambo

“Falling knife”
På veckobasis kan man rita en ganska tydlig fallande trendkanal, som för närvarande har svängt till en horisontell rörelse. Det kan vara ett första tecken på att botten har hittats, men det räcker inte för att bekräfta det.

• uppmärksamhet riktas mot den starka försäljningsvolymen som började förra hösten och som praktiskt taget har ökat fram till denna tidpunkt
  • för att en vändning ska kunna ske måste institutionella köpare med tillräcklig köpkraft för att vända kursen hittas någonstans. Annars kan Exel fortsätta denna horisontella konsolideringsrörelse under lång tid.

På dagsbasis syns konsolideringen tydligt (låg 3.92 och hög 4.49)

• positivt är att priset är över ema12 och ema26, mitt i BB
  • RSI är 54 (neutral), jag ritade en trendlinje längs vilken en eventuell uppgång skulle behöka fortsätta
  • MACD har gjort en s.k. bull cross, vilket indikerar början på en uppåtgående rörelse
  • det finns knappast någon RSI-divergens just nu, dvs. neutral

Det största problemet med Exel är att det inte längre har någon vettig stödnivå om 3.92 bryts.

• stoploss bör sättas ganska snävt under den, eftersom det finns en risk att större säljvågor utlöses vid den punkten och fallet fortsätter kraftigt nedåt (om du redan har en position)

För att jag själv skulle överväga att köpa en sådan long, skulle den veckobaserade vändningen behöva ske. Det skulle innebära att på dagsbasis skulle 4.49 brytas och därefter skulle uppgången sluta i en ny Higher Low (HL), som skulle vara max. 30% under den gjorda HL, någonstans runt 4.3. Därefter skulle kursen behöva börja stiga och överträffa den tidigare gjorda HL. Vid överträdelser av den HL skulle man kunna lägga den första stop buy-ordern och sedan skala uppåt beroende på den fortsatta utvecklingen.

• stoploss skulle då, beroende på risktolerans, ligga någonstans runt HL 4.3. Den skulle sedan kunna flyttas uppåt allteftersom priset stiger

Detta är en mycket snabb analys i slutet av dagen.

7 gillningar

Tusen tack för att du orkade/ville kolla caset! Detta är till stor hjälp för mig när jag funderar på eventuella ytterligare köp! :slight_smile:

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/exel-composites-oyjn-liiketoimintakatsaus-tammi-maaliskuulta-2019-vahvaa-kasvua

Bra jobb under första kvartalet

2 gillningar

Medvind kan också komma från hemlandet på vindkraftssidan:

2 gillningar

Någon gjorde en trevlig liten affär på 200 000 lappar till ett snittpris av 4,22.

4 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/exel-composites-oyjn-puolivuosikatsaus-tammi-kesakuu-2019-liiketoiminnan-volyymi-pysyi

Bra resultat Q2 :+1:

3 gillningar

Varför denna plötsliga uppgång på 7 % idag?

Pikku Gurun attraktionskraft?

2 gillningar

Kanske​:grinning_face: Det slog mig också.

Dessutom en nyhet från Kauppalehti:

"För närvarande erbjuder Exel Composites den billigaste tillväxten på Helsingforsbörsen baserat på PEG-talet, med en koefficient på endast 0,08. Om företaget lyckas med sina tillväxtmål, även delvis, finns det redan betydande utrymme för uppgång i aktien.

Exels resultat per aktie var 0,14 euro förra året, men analytiker förväntar sig att det kommer att stiga till 0,34 euro i år och ytterligare till 0,48 euro nästa år. Samtidigt har aktiekursen sjunkit med 25,6 procent under året."

3 gillningar

@Verneri_Pulkkinen

Berättar Holdings ägardata något nytt för oss? Just nu säljs det mycket aktier, även via SEB.

1 gillning

Detta kursfall för Exel på fem euro, där det gick tillbaka till 4,30, är verkligen intressant.
Det var en stor hype från Arvoguru och en artikel i Kauppalehti, men nu verkar nedgången bero på att stora fonder har sålt. Varför är det så? De måste ha bättre information än jag, och därför är jag lite nervös att köpa mer… I sig har inget i företaget förändrats som motiverar detta kursfall…

Senaste uppdateringarna 30.9 och då inga större förändringar.

Hajpen har varit överdriven på alla möjliga forum och i media, med tanke på tecknen på recessionen. Småsparare har först köpt Exel för fem euro och sedan därifrån neråt. Nästa vecka börjar varningsmeddelanden om resultat komma. Vågar småsparare fortfarande köpa denna aktie när försäljningen fortsätter? Sålde gururna redan?

1 gillning

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tuulivoiman-rakentaminen-on-saksassa-kaytannossa-jaissa-ilmastotavoitteisiin-vaikea-paasta/fba5ac54-f75a-4587-9e90-d1fd50f6e7ac

1 gillning

{“content”:“På grund av hajpen började jag intressera mig för det här papperet, men jag har bara bekantat mig mycket ytligt med det.\n\nFaktorer som oroar mig:\nHar det verkligen hänt något som skulle få fartyget att vända, jämfört med de senaste 10 åren? Samma VD har åtminstone varit där i 5 år.\n\nLågt kapitalbehov och en semibulkindustri? Låter som en dålig kombination. Vad jag har förstått av kolfiberjobb kan även en skicklig hobbyist tillverka sina egna kolfiberdelar i sitt garage..\n\nIngen synlig huvudägare, driver ledningen tillväxt eller maximerar ägarvärdet?\n\nJag måste fortfarande lära mig mer, det är billigt om prognoserna ens kommer nära.. :thinking:”,“target_locale”:“sv”}

Nästa onsdag kommer en intressant delårsrapport. Min andra stora investering förutom Nokia, och efter förra torsdagens katastrof undrar jag hur pass mycket jag bör gå in i denna rapport?
Det har varit lite dåliga nyheter från både bygg- och vindkraftssektorn. Dessutom en minskande ekonomisk aktivitet. Inget har hörts från bolaget självt sedan förra rapporten.
Har någon några tankar? Just nu känns det starkt som att jag kommer att realisera vinsten före rapporten, senast på tisdag, på grund av ovan nämnda faktorer.