Exel Composites

Hej HerrDax!

Igår kommenterade vi mer detaljerat vilken typ av resultat vi tror att Exel uppnådde under Q3. Våra kommentarer kan läsas via följande länk: Exel Q3 keskiviikkona: päähuomio on yhä kannattavuuskäänteen etenemisessä - Inderes

1 gillning

Hej Joonas!
Jag läste din rapport. Den var utmärkt, tack för den.
Många har ivrigt väntat på den höjda prognosen, som dock uteblev. Du nämnde kanske i rapporten att detta kan tyda på lönsamhetsproblem. Prognoshöjningen borde väl ha kommit redan i detta skede av året, om det fanns skäl för det, och den borde ha meddelats i tid enligt lagen, till skillnad från hur Nokia agerade i torsdags…

Du har rätt i att riktlinjer måste ges så snart det finns en anledning. I Exels fall ser vi kroniskt dålig synlighet som den viktigaste bakomliggande orsaken till att det inte har kommit någon ändring av riktlinjerna ännu. Exel har en stark orderbok på cirka ett kvartal, vilket innebär att en höjd riktlinje efter till exempel Q2 skulle ha krävt exceptionellt god synlighet / förtroende för resten av året och / eller ett explosivt bra tidigt år som skulle ha gett en betydande ledning jämfört med jämförelseperioden.

Naturligtvis, när vi nu är i slutet av oktober, borde synligheten för resten av året vara tillräckligt bra för att företagets interna bedömning av den nuvarande riktlinjens hållbarhet ska kunna vara tillräckligt kritisk. Det är också bra att komma ihåg att timing också påverkar hur order slutligen realiseras i omsättning. Till exempel uppdaterade Exel sin omsättningsriktlinje för 2018 i slutet av januari.

I morgon är vi lyckligtvis klokare om var vi står och framför allt vart vi är på väg!

1 gillning

Exel publicerade sin Q3-rapport för en stund sedan. Omsättningen var ett par snäpp lägre än våra förväntningar, men lönsamheten överträffade våra prognoser tydligt. Lönsamhetsvändningen fortsatte alltså att utvecklas i rätt riktning. Bolaget upprepade sin prognos för innevarande år. Bland de enskilda kundsegmenten var Bygg och Infrastruktur, drivet av vindkraften, som förväntat starkast, medan volymerna inom Industriella applikationer fortfarande pressades av den svaga telekommunikationssektorn.

8 gillningar

Det verkar som om produktionen med tiden kommer att koncentreras till den nya fabriken i Nanjing och att de två gamla kommer att läggas ner vid behov?

Under tredje kvartalet startade vi produktionen på en ny plats i Kina nära staden Nanjing, där även de två tidigare fabrikerna är belägna. Den fastighet vi hyr är bättre lämpad för produktion av kompositmaterial än de gamla och kan vid behov rymma produktionen från båda de gamla fabrikerna.

I Tyskland bör man förmodligen inte förvänta sig någon lättnad i situationen för vindkraftsbyggandet på ett tag?

https://www.reuters.com/article/us-germany-energy-contress-regulator/german-regulator-backs-push-to-cut-red-tape-for-wind-power-constructions-idUSKCN1VX16I

Ja, precis. Den nya produktionsanläggningen i Kina är tillräckligt stor för att rymma den nuvarande produktionen från de två äldre fabrikerna. Dessutom ger konsolideringen av fabriksnätverket tydliga organisatoriska fördelar, eftersom produktionen i Kina, i och med produktionsöverföringarna, kan ledas tydligare som en enhet. Avstånden mellan de gamla enheterna i Nanjing har varit så långa att endast en del av de administrativa funktionerna har kunnat centraliseras. Att slå samman produktionsnätverket gör också vissa stordriftsfördelar inom produktionen mer tillgängliga än när man verkar med ett splittrat produktionsnätverk.

6 gillningar

Rapporten verkar inte ha påverkat investerarna av någon anledning…

3 gillningar
3 gillningar

Vindkraftens och därmed Exels framtid ser bra ut!

1 gillning

Även detta kommer att bli mer aktuellt:

Vi anser att vinsttillväxten redan ligger mycket nära den nivå som troligen motsvarar en betydande förbättring av företagets breda prognosterminologi, vilket innebär att vi fortfarande ser en positiv vinstvarning i slutet av året som möjlig om vinstmaskinen fortsätter i samma spår.

2 gillningar

Till slut kom bullen ut

3 gillningar

Här är pressmeddelandet:
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/exel-composites-oyj-paivittaa-nakymiaan-vuoden-2019-oikaistun-liikevoiton-osalta

Får se hur mycket av detta som redan var inprisat.

3 gillningar

Hur beräknas vindkraftens effekt? Är det 1000 MW som topp under en blåsig dag eller den genomsnittliga effekten över en längre tid? Hur som helst, det byggs vindkraftverk i en rasande takt.

Jag måste erkänna att jag hade tur, för när kursen var runt 5,20 vid Elvira för ett tag sedan, lade jag en säljorder, men som tur var var jag tillräckligt girig så den gick inte igenom. Det hade blivit billigt.

1 gillning

Nej, vi kommer inte att drunkna riktigt. Cirka 5000 MW saknas, och i Finland betyder det att frostig dag + störningar i importförbindelserna = elpris 1000 €+/MW(?), utöver det kommer Massens stuga att förlora strömmen då och då när den ransonerats till kritiska platser för försörjningstryggheten :slight_smile:

ursäkta off-topicen, jag lämnar här för att inte störa

3 gillningar

Finland har fortfarande ett stort underskott i sin elproduktion och är beroende av elimport från utlandet (främst kärnkraft producerad i Forsmark, Sverige). Tyvärr är vindkraft en dålig produktionsform under de strängaste vinterfrostarna, vilket innebär att annan utjämnande produktion också skulle behövas.

2 gillningar

Äh, det här positiva beskedet kom en månad för tidigt :smiley:

Det finns åtminstone i portföljen, men jag hade tänkt att lägga till lite mer när pengarna från försäljningen av Hoivatilat kommer in på värdepapperskontot. Tyvärr verkar nästan alla aktier jag hade tänkt köpa istället för Hoivatilat ha stigit rejält efter Hoivatilats köpanbud.. Nåväl, jag hoppas att det inte är för sent att lägga till Exel också då. Det här ser bra ut.

2 gillningar

Ja Inderes 6,3 som mål. “Resultatvändningståget accelererar”

1 gillning

Vad händer här? Roliga rörelser och relativt hög omsättning. Finns det några nyheter eller vad är det som driver upp detta på årets sista börsdag?

1 gillning

Varför sjönk Exel över 4% idag?