Europas säkerhetsläge och Rysslands aggressioner (Del 1)

Inte direkt europeiska nyheter, men Rysslands agerande känns väldigt aktivt överallt just nu. Att Afrika drivs in i Rysslands “grepp” är knappast det bästa alternativet för Europa…

3 gillningar

Generalsstabens underrättelsechefs översikt av det aktuella säkerhetsläget från igår.

Nedan en kort sammanfattning:

Förändringar i den strategiska säkerhetsmiljön
-Relationerna mellan öst och väst har försämrats. Detta har visat sig i ökad militär aktivitet.
-Rysslands ledares säkerhetsuttalanden har blivit starkare – i praktiken har retoriken återgått till sovjetidens intressesfärtänkande.

Ryska trupper i väster
-Ryssland har betydligt förnyat sin truppstruktur och ökat fokus på den västra riktningen. Tillfälliga förläggningar från tiden för Krims erövring har byggts om till permanenta baser.

Situationen i Ryssland och Ukraina
-Rysslands militära närvaro och aktivitet nära Ukrainas territorium har ökat sedan våren 2021.
-Målet med närvaron är att pressa väst att acceptera Rysslands krav.
-Det är möjligt att trupper kommer att användas i militära operationer mot Ukraina om ingen tillfredsställande lösning/medgivande uppnås.

F35-Obligatorisk gratisreklam för nya kapaciteter (enligt min åsikt en något fristående fråga i förhållande till helheten)

Energisäkerhet
-Energisäkerheten har ökat i betydelse i dagens samhälle – avspeglingarna på försvaret är också betydande.
-Klimatförändringarna har ökat störningsfaktorerna och belastningen på energidistributionssystemet.
-För Ryssland är olje- och gasintäkterna inte bara en ekonomisk motor, utan också ett medel för att sprida politiskt inflytande utanför landets gränser.

Försörjningsberedskap
-Coronapandemin har visat sårbarheten i leverans- och produktionskedjorna → staterna prioriterar sina egna behov.
-Investeringar i beredskapslager och inhemsk produktion ökar.

Nya hot
-Resiliensen i det teknikberoende samhället har minskat och reaktionstiden har förkortats.
-“Gentlemannareglerna” har delvis upphört. T.ex. kemiska och biologiska vapen kan användas med en lägre tröskel än tidigare.

5 gillningar

Hej! Vad bra att det finns en egen tråd för det här ämnet. Jag publicerade nyligen en makrokommentar där situationen i Ukraina behandlas ur ett ekonomiskt perspektiv. Om fler sanktioner skulle införas, skulle det också påverka en del av de bolag som verkar i Ryssland och är noterade på Helsingforsbörsen. En sammanfattning av vart och ett av dessa bolag finns i översikten.

17 gillningar

Jag tycker att det är ganska intressant att Ryssland försäkrar att det inte har någon avsikt att attackera Ukraina. Samtidigt klagar det och gråter över sanktionerna som skulle åläggas om det attackerar Ukraina.

4 gillningar

https://www.euractiv.com/section/global-europe/news/germany-agrees-to-axe-nord-stream-2-if-russia-invades-ukraine/

Detta skulle vara ett intressant fall. Jag tror personligen att Putin bara ropar där utan anledning…

2 gillningar

Kan du förtydliga hur SSAB är relaterat till detta? Tillverkar de försvarsmateriel eller har egen energiproduktion? Uttrycket järn till gränsen ska inte tas bokstavligt.

5 gillningar

Ja, T72 är föråldrad, de senaste versionerna sågs i Ukraina 2015.

Det är fantastiskt att diskussionen flyter på så bra här.
Jag slänger in några observationer att tänka på:

https://www.reuters.com/world/europe/exclusive-russia-moves-blood-supplies-near-ukraine-adding-us-concern-officials-2022-01-28/

Den nyheten får mina nackhår att resa sig. Varför behöver man blod för en övning? Jag vet inte mer om källan som observationerna bygger på, men ändå.

Dessutom har en luftvärnsdivision дивизион “Панцирь-С” anlänt till Belarus.
Den har använts sedan 2008 och ersattes 2015 av det nya S2-systemet. Det är delvis en föråldrad kortdistans-IT-missilplattform med 12 plattformar. Användes i Ukraina 2015.

Även om det talas om en division här, tror jag snarare att det handlar om divisionens IT-del.

Dessa kompletteras av ryska SU35-stridsflygplan i Belarus, dit Ryssland tydligen fick tillstånd att operera denna vecka.

Bra namn förresten på den belarusiska övningen:
союзная решимость-2022 = Allied resolve 22 = allierad/alliansens/unionens beslutsamhet/lösning/beslut 2022.

En Instagram-källa hade granskat truppernas övningsgruppering på satellitkartor. Den belarusiska övningsgrupperingen var mestadels vid gränsen mellan Ukraina och Belarus. Källan är tveksam, så jag lägger inte mycket vikt vid den.

Effekterna bedömdes väl i @Marianne_Palmus artikel ovan, det kommer att bli dyrt för Ryssland om det smäller, men även för många EU-länder.
Rubelns kurs kommer säkert att försvagas ytterligare i framtiden.

Här är en länk där satellitbilder och grupperingar har undersökts lite om någon är intresserad:

Här är då källan med källkritik i åtanke, den bygger delvis på öppna källor.

Spännande tider väntar nu.

Om något positivt så är det fortfarande mestadels tyst i media vid den östra gränsen i EU-området.

5 gillningar

Östra Ukrainas ryssar är välkomna till den ryska försvarsmakten. Förmodligen inget

https://tass.ru/armiya-i-opk/13562943

2 gillningar

Förberedelserna för Mainila-skotten verkar vara igång.

Ukrainska specialstyrkor planerar så kallade “falsk flagg”-operationer. USA överväger kemiska vapenattacker i det östeuropeiska landet. Nato förbereder sig för att attackera Ryssland under de kommande vinter-OS.

Kreml trappar upp sitt desinformationsspel med påståenden som dessa mitt i stigande geopolitiska spänningar mellan Moskva och västerländska huvudstäder, enligt en granskning av statsstödd medieinnehåll under de senaste 10 dagarna av POLITICO.

Kampanjen – spridd via Moskva-stödda kanaler som RT, inhemska statligt ägda TV-bolag och falska sociala mediekonton på flera västerländska språk – sammanfaller med en storskalig militär uppbyggnad längs den ukrainska gränsen och ökat västerländskt militärt stöd till Kiev.

2 gillningar

Här är lite läsning för egen del – lite längre analyser från Atlantic Council:

Intressant hur detaljerat :nerd_face: dessa olika informationsdomänsoperationer öppnas upp:

En annan intressant analys från västsidan om hur och varför Ryssland har förhållit sig till Ukraina under en längre tid.

Överlag en välskriven analys, men låt oss lyfta fram denna som ett smakprov:
In this context, several anecdotes concerning Russian policies and NATO are in order. At a 1995 meeting in Washington, Deputy Defense Minister of Poland Andrezj Karkoszka stated that Poland sought to join NATO “to deprive the Russian General Staff of the 300-year option that it had to invade Poland.”

Och en ännu längre analys:

The real cause of today’s crisis is Putin’s quest to return Ukraine to the Russian orbit. For the past eight years, he has used a combination of direct military intervention, cyber attacks, disinformation campaigns, economic pressure, and coercive diplomacy to try and force Ukraine into abandoning its Euro-Atlantic ambitions. The failure of these efforts has led us to the current confrontation, with Russia now warning of “military-technical measures” if it does not succeed in re-establishing its dominance over Ukraine.

Putin’s ultimate objective is Ukraine’s capitulation and the country’s absorption into the Russian sphere of influence. His obsessive pursuit of this goal has already plunged the world into a new Cold War. It could now ignite a major armed conflict in the heart of Europe.

Det som främst framgår av detta är analysen där Ukraina är målet för rysk imperialism, och genom den försöker Vladimir Vladimirovitj återställa Ryssland till en stormakt från tsarernas tid, och klär det i sovjetnostalgi.

Intressant är förresten den senaste tidens nynazistiska regimverbalik som används för att framställa Ukraina som dåligt, så att man kan föra krig mot det (dehumanisering före våldsanvändning). Vi lever i intressanta (och hemska) tider när fenomen som är som direkt från militärläroböckerna kan följas live.

Och som det sista i serien läggs till att detta har andra effekter på Ukraina även om inget skott skulle avfyras:

5 gillningar

T72-utrustningen är fortfarande, även utan större uppdateringar, fullt användbar för strid. Den tål till exempel en direktträff från en Leopard 2A4-pilammunition i fronten. Detta testades i Parolannummi när de första Leoparderna kom till Finland.

Nattförmåga är en annan sak, men det är svårt att säga från en bild tagen på långt håll hur mycket vagnarnas optik och självskyddssystem har uppdaterats. Jag tror att de T72-vagnar som Ryssland använder i första linjen också har moderniserats för nattbruk.

Vagnarna kan dessutom utrustas med reaktiv pansar i närheten av frontlinjen om så önskas, om man vill ha bättre rörlighet och räckvidd så kanske man inte ens vill utrusta alla vagnar med reaktiv pansar.

De är inte lika bra som västvagnar, Challenger, Leopard och Abrams, men det finns tyvärr många av dem och de är billiga jämfört med västvagnar.

Alla fordon som rör sig på marken lyder bandminor, och vid behov kan de användas dubbelt eller tredubbelt, så om man kör på en mina med den senaste Abrams eller en grundmodell T72 ändrar inte slutresultatet, rörelsen upphör. Abrams besättning överlever säkert i bättre skick än T72:ans, men i Ryssland är man förmodligen inte så noggrann, det finns fler besättningar.

16 gillningar

Dessa fortsatta aggressioner har väckt oro, särskilt de senaste misstankarna om att Ryssland kan vara inblandat i sabotage av telekommunikationslänkar: Norjan tietoliikennekaapelin yhteys Huippuvuorilta mantereelle katkesi – Norjassa pelätään, että merikaapeleihin kohdistuu sabotaasia | Yle
Således kan militärövningarna utanför Irlands kust, över kablarna som löper på Atlantens botten, utlösa en mycket stor börsstörning. Hotet med att koppla ihop det med militärövningar och att demonstrera det som ett avskräckningsmedel mot Svalbard har sannolikt påverkat sanktionsdiskussionen i Rysslands önskade riktning; att utesluta det från Swift-betalningssystemet är inte längre på agendan. Visst, om det visar sig att orsaken bara var ett lyckligt jordskred som kapade kabeln, är Rysslands reaktion på händelsen med snabba militärövningar ett taktiskt effektivt drag. Resultatet blir detsamma.
Jag tror inte på ett krig i Ukraina, eftersom Ryssland redan nu (ockupationen av den östra delen och Krim) uppnår ständig osäkerhet och inflytande över Ukrainas politik. Jag anser det mer sannolikt att trupper blir kvar i Belarus efter militärövningarna. Ett jokerkort är om Belarus arrangerar någon form av händelse med Ukraina.
Till viss del har vissa militära åtgärder nu prissatts på den ryska börsen, även om nedgången är bredare även på andra ställen och bara ökade spänningar och en allmän nedgång räcker för att “föra pengarna närmare hemmet”, varvid den ryska börsen sjunker mer än andra. Före kriget i Georgien sjönk den ryska börsen, men påverkade det inledningen av militära åtgärder? Det verkliga beslutet om en attack fattades och fattas med olika motiv, och börsen vet inte det. Jag ser att åtgärderna i Ryssland är mer experimentella; aggressionerna ökar och man reagerar där man ser en möjlighet att förbättra sina positioner. Ett stort strategiskt tänkande som långsiktigt skulle förbättra det ryska folkets ekonomiska ställning och därmed Rysslands ställning syns inte. EU:s oeniga led underlättar sådant experimentellt beteende, särskilt när Kina tar allt mer av USA:s uppmärksamhet.

2 gillningar

Jag läste igenom tråden. Folk är ganska godtrogna, någon tycker till och med att övertagandet av östra Ukraina är helt acceptabelt, medan någon annan tycker att jänkarna motsätter sig Nord Stream för att de bara vill sälja sin egen LNG till européerna. De flesta tror inte att Putin ens menar allvar, utan bara flyttar runt sina trupper.

Själv höll jag med länge, jag trodde att Putin bara ville ha rubriker. Han vill han det också, men han agerar också enligt sina egna ord. Enligt honom var Sovjetunionens upplösning en katastrof i världshistorien och en stor tragedi, och Ryssland borde återställa Sovjetunionens gamla gränser. Detta har han haft som mål och detta verkar han nu sträva efter.

Även om Putin inte skulle attackera Ukraina, fick han under skuggan av denna självskapade “kris” tag i Belarus och underkuvade dess regim. De ryska stridsvagnarna kommer inte längre att lämna därifrån, och ett nytt hot mot Östeuropa har upprättats. Fast Ryssland har ju haft baser där tidigare, bland annat radarstationer. Här finns det redan länge bränsle för den inhemska kommunikationen. Krigssegertberättelser tränger in hos slaverna som en varm kniv i smör.

Europa borde förbli enat och starkt inför detta nya, eller snarare uppdaterade hot. Så kommer tyvärr inte att ske, eftersom ryssarnas åratal av påverkan på det europeiska beslutsfattandet har burit frukt. Den enda staten i Europa som har agerat ganska upprätt mot Ryssland är Storbritannien, som verkligen har ett otalt med Putins utsända lönnmördare i sin nära historia. Och inte heller den är en EU-medlem. Annars har Europa mest bestått av viskningar och klinkande kaffekoppar när stridiga instanser möts.

Baltikum hör till Nato, så de har åtminstone någon form av säkerhet bakom sig. Finland har rustat sig ganska starkt självständigt och Nato-medlemskap är bara några år bort. Sveriges situation liknar Finlands, men militärt ligger det efter, mycket tack vare överdriven godtrogenhet för ett decennium sedan. Nu finns det en bra puls i försvarsarbetet där. Sverige kan mycket väl ansluta sig till Nato före Finland.

Hur det än går i Ukraina, kommer Europa oundvikligen att stå inför en ny säkerhetssituation. Mycket beror på USA:s nästa presidentval och vad den nya presidentens Europapolitik blir. Man kan hoppas att allierade fortfarande står högt på agendan.

Ur ett investeringsperspektiv skulle jag undvika alla företag vars omsättning ens till en liten del kommer från ryska eller ryskt möjliggjorda källor. De ekonomiska sanktioner som säkert kommer att ses inom en snar framtid och ryssarnas motåtgärder mot dessa kan snabbt sätta dessa företag i en svår situation eller till och med fastna i Putlers bananstat.

16 gillningar

https://www.wsj.com/articles/in-eastern-ukraines-largest-city-pro-russia-sympathies-wither-as-war-looms-11643539633?st=qhb7fxucd2fuo95&reflink=share_mobilewebshare

3 gillningar

Du hänvisar nog till mina åsikter här. Jag tycker att alla saker du listar är värda att fundera över.

Vilken nytta har väst av att militärt försvara Luhansk och Donetsks “självständiga folkrepubliker”? Vilket är scenariot där de skulle bli västvänliga och fungerande delar av Ukraina efter kriget? Är r/r-förhållandet i ordning? Eller borde man dra en hård linje någonstans som man definitivt vill försvara? Då är det lättare att hålla leden raka.

Jag tycker att detta är värt att fundera över, även om du tycker att det är “godtrogenhet”. Ryssland kör nu med oss som med en liter mått. Genom att införa fria val i östra Ukraina skulle väst kunna ta tyglarna i egna händer och sprida demokratins glada budskap utan vapen.

1 gillning

Ukraina fick säkerhetsgarantier från Tyskland, Amerika och Ryssland när de avstod från Sovjetunionens kärnvapen.

Det skulle vara något om alla tre svek. Vem skulle då tro på Nato längre?

2 gillningar

Säkerhetsgarantier förbjuder attack, men förpliktigar inte till försvar. Ukraina är inte heller ett Nato-land.

Och säkerhetsgarantierna verkar inte ha någon betydelse i alla fall, som man märkte med Krim.

Jag skriver inte under på dessa åsikter på riktigt, jag tar bara upp dem för diskussionens och eftertankens skull.

Genom att agera på det sätt du föreslår skulle Putins sätt att arrangera andra självständiga staters gränser och angelägenheter legitimeras. Med Hitler fungerade det inte särskilt bra – tror du det kommer att fungera bättre med Putin?

4 gillningar

Jag har funderat på samma sak. Jag anser att sanktioner ändå skulle räcka i det här fallet. Då legitimeras inte verksamheten.

Krig är dyrt och eskalering är alltid möjligt. Därför är dessa Folkrepubliken Luhansk osv. inte nödvändigtvis värda ett krig.

Putin har faktiskt sagt så här:

Denna vecka markerar 30 år sedan Sovjetunionens upplösning. President Putin beskrev en gång detta som “århundradets största geopolitiska tragedi”. Han är fortfarande djupt förbittrad över hur kalla kriget slutade: med Moskva som förlorade territorium, inflytande och imperium.

“Vad var Sovjetunionens upplösning? Det var det historiska Rysslands upplösning”, sade Putin i en nyligen sänd statlig tv-dokumentär. “Vi förlorade 40 % av vårt territorium… mycket av det som hade ackumulerats under 1 000 år gick förlorat.”

Kreml är också förbittrat över Natos utvidgning österut efter kalla kriget. Moskva anklagar väst för att bryta muntliga löften om att alliansen inte skulle expandera in i Östeuropa och det forna sovjetiska området. Nato insisterar på att inga sådana löften gavs.
Källa: What is Russia's Vladimir Putin planning?

Och vad gäller Sovjetunionen:

Och sedan funderar vi lite på varför och vilka som anslutit sig till NATO.

Intressant nog kom Estland, Lettland, Litauen på idén att ansluta sig till detta.

Rysk kultur är återigen roten till allt detta, brödraskap förenas med moder Ryssland.

Bara vapnen skulle förbli tysta i Öst :pray: han är verkligen en hänsynslös karl som sitter på grannlandets härskares stol.

10 gillningar