Militär alliansfrihet är inte en framgångssaga, det är en börda.
En framgång är den endast i den fiktiva verklighet som vi har trummats in i och som inte alla politiker nödvändigtvis någonsin kommer att vakna ur. En del har nu vaknat upp till en verklighet där det så kallade Nato-alternativet inte ens existerar och sanningen att vi i en knipa är ensamma klarnar sakta.
När jag läser artiklar om världspolitik får jag delvis intrycket att USA:s intressen inte nödvändigtvis inkluderar Finlands Nato-medlemskap just nu. Som argument nämns att 1300 km extra gräns mot Ryssland är en sak, men huvudorsaken till att USA inte skulle vara entusiastiskt över Finlands Nato-medlemskap skulle vara att Finland har varit en “pålitlig och opartisk” tolk mellan öst och väst. Vill man ändra på detta, om det har fungerat under de senaste 70 åren? JFK bad Kekkonen att komma till honom på 60-talet för att berätta vad Sovjetunionen tänkte, nu upprepas samma sak praktiskt taget med Niinistö. Jag kan naturligtvis föreställa mig den här kedjan, och saken är inte så här 
https://www.politico.com/news/magazine/2022/03/07/finland-mattered-why-matters-again-000144580
Baltiska länderna skulle säkert stödja Finlands medlemskap, men jag är inte säker på USA. Pinsamt eller lyckligtvis, men Finlands räddning är att de baltiska länderna är Nato-medlemmar. Rysslands blodtörst riktas nu söderut, och trycket på Finland kommer inte att vara detsamma som om fordonskolonner skulle belägra Tallinn.
Finland har ingen ordentlig nationell strategi. Den nuvarande regeringen är särskilt reaktiv och säger självklarheter om hur en stark ekonomi är en förutsättning för ett starkt försvar, trots att det är tvärtom. Jag är rädd att Finlands attraktionskraft kommer att sjunka till bottennivåer, så länge vi föreställer oss att alliansfrihet är en tillgång.
https://twitter.com/MikaIhamuotila/status/1502636996572979207
Det finns önskningar, eller önsketänkande, om hur Finlands Nato-medlemskap nu främjas bakom kulisserna.
Men efter Niinistös och Sveriges PM:s uttalanden skulle det vara konstigt att säga en sak och göra en annan. Varför skapa fler kulisser för medlemskapssträvanden, motståndaren har visat sitt ansikte och kulisser behöver inte byggas.
Finland har valt att tillhöra väst för över 100 år sedan. Nato-medlemskap borde sökas omedelbart, det ligger sedan i andras händer vilken tidtabell och vilket resultatet av ansökan blir.