eToro – Social handel og investeringsplatform

Verdens førende platform for social handel og investering, nu har også finnerne mulighed for at investere i aktier via eToro uden mæglergebyrer.

Her kan der diskuteres eToro-oplevelser.

etoro

3 Synes om

eToro har i hvert fald nogle helt fantastiske reklamer. Jeg har lagt et par stykker nedenfor, hvis nogen ikke har set dem.

5 Synes om

Hvad er grundlaget for det faktum, at de ikke modtager provision? De må da få deres penge et eller andet sted fra.

1 Synes om

På dette tidspunkt fik jeg en klump i halsen…

kuva

får en stor flok af vores egne folk til at skabe lidt svingninger :scream:

1 Synes om

eToros omkostninger findes via linket herunder.

De har i hvert fald et gebyr for udbetalinger, dvs. eToro opkræver et fast gebyr for udbetalinger ($5), som dækker en del af omkostningerne ved internationale pengeoverførsler. Derudover er der vekselgebyrer.

Aktiehandel er gratis, men CFD-handel (Contract For Difference) har omkostninger.

1 Synes om

” Derudover afvikles alle aktiehandler foretaget på børsen i Milano (Borsa Italiana), Helsinki, København og Oslo Børserne som CFD’er, uanset kontoregulering.”

&

”eToros handelsplatform er ikke en børs eller et marked. Det betyder, at du kun kan købe og sælge aktier inden for eToros handelsplatform. Det er ikke muligt at flytte åbne positioner ud af din eToro-konto til en anden mægler eller til en anden person. Hvis du åbner en aktieposition på eToro, får du ikke udstedt et aktieudstedelsescertifikat eller tildelt stemmerettigheder. Ikke desto mindre, hvis selskabet udsteder udbytte, vil din saldo blive opdateret i overensstemmelse med dine beholdninger.”

3 Synes om

Jeg vil gætte på, at der også kan være noget spread. Den første sætning “Du får værdi for alle dine penge…” inspirerer ikke ligefrem tillid. Men jeg ville gerne have en (næsten) provisionsfri/omkostningsfri mulighed her i Finland også.

Dette spread virker som et rigtigt gæt.

1 Synes om

Bemærk beskatning. For mig er eToro et no-go. Tab fra salg af CFD’er kan ikke fradrages i salgsgevinster i Finland

CFD:t ja verotus - Osakkeet - Inderes forum

Ingen mæglerkommission, men forskellen mellem købs- og salgspris (spread) er stor.

11 Synes om

{“content”:“Hvis man kopierer en person (CopyTrader), hvordan ved man så, om det er CFD’er, der bliver kopieret til ens egen konto? Og hvis der så opstår et tab, hvordan ved man så, hvor stor en del af tabet kom fra aktier (fradragsberettiget i skat), og hvor stor en del kom fra CFD’er (ikke fradragsberettiget)?\n\nDet, der lige motiverer mig ved eToro, er muligheden for at kopiere en god portefølje eller en person, men denne CFD skræmmer mig, hvis der opstår tab. Og jeg forstår ikke, hvordan man kan kende sine omkostninger på forhånd, hvis der er omkostninger i CFD’er?”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Jeg er interesseret i eToro, da selv en fattig person kan købe brøkaktier​:+1:. Er der nogen brugere af denne tjeneste her? De eneste omkostninger opstår, når man udbetaler salgsgevinster.. altså de 5 euro..
Jeg har ikke tænkt mig at handle med gearing eller lignende.
Er der andet at være opmærksom på?
Tak for svarene​:grin:

Du kan ikke trække et salgstab fra en salgsgevinst i din selvangivelse, fordi du kun kan handle CFD’er på eToro.

1 Synes om

Jeg ser næsten ingen positive aspekter ved eToro for en aktievælger, i hvert fald ikke på den finske børs. For som @MoneyWalker nævnte, mister du muligheden for at sælge tabsgivende beholdninger ved årets udgang og dermed lette kapitalbeskatningen. Jeg er stødt på det samme emne i min omgangskreds, da virksomhedens annoncer konstant kommer igennem, f.eks. på YouTube.

Derudover er det forklaret ovenfor, hvor eToro tager sine penge fra. Spreads. For at forenkle det, kan det næsten ses som en handelskostnad. Der findes ingen gratis frokoster, i hvert fald ikke i investeringsverdenen. Europa mangler tilsvarende rigtige mæglere som WeBull, Robinhood osv. i USA, som jeg forstår det, tilbyder ægte omkostningsfrie køb og salg.

5 Synes om

{“content”:“For mig er problemet beskatning. Så hvis du kopierer en andens portefølje, kan der være hundredvis af salg på en enkelt dag. Så hvordan kan du rapportere salgsgevinsterne til skattemyndighederne? Kan man få en rapport ud af eToro, som skattemyndighederne godkender?”,“target_locale”:“da”}

Kan finner så ikke bruge WeBull eller Robinhood? Eller er problemet beskatningen?

Så det er ikke værd at investere i den finske børs gennem eToro, men du kan købe rigtige, ægte amerikanske aktier “gratis” der. Så du kan foretage køb med små beløb.

2 Synes om

Hej eToro-folk! Hvordan skal man håndtere salgsgevinster fra eToro med hensyn til den finske skattemyndighed?

Det er tilsyneladende en værdipapirkonto, hvor alle salg beskattes. eToro vil sandsynligvis ikke gøre dette som en international investeringsplatform, så det er investorernes ansvar. Selvom kontoen er i udlandet (tilsyneladende på Cypern), skal der stadig betales skat til Finland med det samme?

Kan nogen fortælle, hvordan man skal håndtere det? Tak!

1 Synes om

Jeg tog eToro i brug i efteråret med et enkelt spilportefølje i testøjemed.

eToro udarbejder ikke automatisk et skatteoverblik, så alle salg skal i princippet specificeres manuelt i selvangivelsen fra en rapport, der kan downloades fra eToro. Og selvfølgelig skal skatten betales af overskuddet.

Her har der været henvist til den populære måde at kopiere andre investorer på eToro. Dette kan være fristende, men jeg har ikke kastet mig ud i det på grund af forventede udfordringer med rapporteringen. Problemet er, at kopiering er CFD-handel, hvilket betyder, at tab ikke kan fradrages.

I stedet kan eToro også bruges til normal aktiehandel, og i så fald er tab også fradragsberettigede på normal vis. Det er bare vigtigt at sætte sig ind i, hvornår der er tale om CFD og hvornår der er tale om direkte aktiehandel!

Det ser ud til, at eToro klarer sig ret godt, og bull-jakker og andre forretningsgaver ankommer jævnligt til hoveddøren. Betalerne er dog stadig brugerne. Selvom handlen er “omkostningsfri”, er købs- og salgspriserne altid dårligere end de reelle kurser. Det største problem har dog været lukningen af nogle aktier. Nogle gange kan man ikke angive en pris for et salg, men er nødt til at lukke til den pris, der er tilgængelig på det tidspunkt. Med sådanne aktier er den eneste måde at følge med på Tradingview eller lignende for at se, hvad der er tilgængeligt på købssiden, før man trykker på knappen. Dette kan nemt smelte en procentdel af det overskud, som regnemaskinen viste på salgstidspunktet.

1 Synes om

Jeg vender tilbage til dette forum, nu hvor skattefristen nærmer sig. Mange er sikkert begyndt at investere på eToro-platformen, og jeg har ikke stødt på dette (ret væsentlige) spørgsmål før.

Jeg startede på eToro sidste år og lærte selv gennem praksis, at CopyPortfolios foretager deres “rebalancering” efter årsskiftet (kan også ske på andre tidspunkter). Dette betyder, at der sker et hurtigt salg-tilbagekøb af porteføljens aktier, hvilket udløser kapitalindkomstskat, da eToro naturligvis er en værdipapirkonto. Det er frustrerende med deres rebalancering, når jeg selv er en long-term holder med en investeringshorisont på mange år.

Jeg vil derfor gerne spørge de kyndige på forummet, hvad eToros “pause investment” i praksis betyder? Fryser det CopyPortfolioet, så en lignende situation (rebalancering) ikke kan opstå, og jeg roligt kan holde mine investeringer uden årlige skattebyrder? Eller foretager “pause investment” stadig salg på kontoen (men ikke nye køb)? Er der nogen med erfaringer?

Kopiering af CopyTradere er en anden sag. Mange handler meget hyppigt, så mit spørgsmål vedrører mere disse hold-porteføljer… Tak!

3 Synes om

{“content”:“Der var kritisk debat om emnet i de andre tråde i dag. Jeg fjernede samtidig superlativerne fra overskriften, da det uden kilder føles som en fjollet reklame.”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om