Først og fremmest tak til Verneri for at oprette denne tråd. Det er en af de mest interessante tråde på forummet.
Jeg stiftede første gang bekendtskab med virksomheden gennem brugeroplevelsen i 2022. Jeg gravede dræn til mit eget hjem med en Yanmar ViO17 (min første erfaring med gravemaskiner), som havde en tiltrotator og svingbom. Til udskiftning af masser i haven fik jeg lånt en ViO57, som derudover var udstyret med en engcon. Maskinen var som fra en anden planet sammenlignet med den tidligere, og alsidigheden overraskede mig. Dengang endte jeg i Lyncheily-ånd med at undersøge, om engcon var et børsnoteret selskab. Det var det, men værdiansættelsen skræmte mig, og selskabet blev på observationslisten. I efteråret 2023 blev dippet ikke købt på grund af manglende likviditet, da selv de få kontanter, jeg havde, gik til det spin-offede Mandatum. Nu, her i starten af året, har man kunnet købe på mere fornuftige niveauer, og engcon er vokset til at være blandt de største positioner i porteføljen. Ud fra egen erfaring må jeg sige: Der er jævnligt ting, der skal graves, og da muligheden for at låne maskiner forsvandt grundet et virksomhedsopkøb, besluttede jeg at anskaffe min egen lille Komatsu. Som den sparsommelige type blev det naturligvis en ældre model med en stiv bom (den har dog svingbom). Jeg må sige, at jeg savner de tidligere maskiner, især den ViO57, der var udstyret med engcon. Jeg kan kun undre mig over den lave penetrationsgrad og tror på, at udstyret vil blive mere udbredt globalt fremover.
Jeg talte med en bekendt, der arbejder med jordarbejde, i starten af året om sammenlignelige selskaber. Han mente, at engcon er gravemaskine-tilbehørets svar på en Mercedes, at en tiltrotator er helt okay, men han kritiserede Steelwrist for brugervenligheden. Dette bekræftede mig yderligere i beslutningen om at hoppe med på vognen hos markedslederen.
For at det ikke kun skal være fortællinger, så kom der i dag også et pænt resultat fra engcon:
Second quarter 2026
Order intake increased 8 per cent to SEK 487 million (451); organic order growth was 10 per cent.
Net sales increased 12 per cent to SEK 594 million (530); organic net sales growth was 13 per cent.
Operating profit (EBIT) increased 8 per cent to SEK 102 million (94). Operating profit (EBIT), adjusted for items affecting comparability, amounted to SEK 115 million (94) and increased by 22 per cent.
The operating margin amounted to 17.2 per cent (17.8). The operating margin, adjusted for items affecting comparability, amounted to 19.4 per cent (17.8).
Profit for the period increased 18 per cent to SEK 82 million (70).
Basic and diluted earnings per share amounted to SEK 0.55 (0.46) and SEK 0.55 (0.45), respectively
January – June 2026
Order intake increased 7 per cent to SEK 1044 million (975); organic order growth was 10 per cent.
Net sales increased 16 per cent to SEK 1132 million (976); organic net sales growth was 18 per cent.
Operating profit (EBIT) increased 5 per cent to SEK 186 million (178). Operating profit (EBIT), adjusted for items affecting comparability, amounted to SEK 199 million (178) and increased by 12 per cent.
The operating margin amounted to 16.5 per cent (18.2). The operating margin, adjusted for items affecting comparability, amounted to 17.6 per cent (18.2).
Profit for the period increased 23 per cent to SEK 151 million (123).
Basic and diluted earnings per share amounted to SEK 1.00 (0.80) and SEK 1.00 (0.79), respectively.
CEO Stig Engström comments:
“I took over the role as the company’s CEO on 1 May tasked with bringing engcon back to the financial targets set by the Board of 20 per cent annual growth with a 20 per cent operating margin. The quarter shows that our underlying business remains strong, with an increase in organic net sales and order intake. The operating margin is recovering despite restructuring costs of SEK 13 million, at the same time as we have more to offer. The journey is long, but we are moving fast. Now begins a new chapter in an old story, focusing on R&D, production and sales, the core areas that helped the company to grow quickly, at scale and profitably – Back to basics.” says Stig Engström, President and CEO.